Σοβαρή δυσκολία σε ότι αφορά την τακτοποίηση των καθημερινών υποχρεώσεών τους αντιμετωπίζουν δεκάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις στο Ρέθυμνο και στην Κρήτη γενικότερα. Η πληρωμή του λογαριασμού ρεύματος είναι μια από τις υποχρεώσεις που έχει εξελιχθεί σε μόνιμο πρόβλημα, με αποτέλεσμα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών να απειλούνται με διακοπή της παροχής ηλεκτροδότησης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΔΕΗ, σχεδόν οι μισοί εκ των πελατών της επιχείρησης στο νομό Ρεθύμνου οφείλουν χρήματα από λογαριασμούς που έχουν λήξει και δεν έχουν πληρωθεί, καθώς το ποσοστό των ανεξόφλητων λογαριασμών ανέρχεται στο 40%.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, την τελευταία τριετία τα χρέη των καταναλωτών έχουν «εκτοξευθεί», καθώς από το περίπου 15-20% που κυμαίνονταν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί τα έτη 2009 και 2010, πλέον έχουν φτάσει στο 40% στο Ρέθυμνο και στο 50% σε επίπεδο Περιφέρειας Κρήτης.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τις εκτιμήσεις στελεχών της ΔΕΗ, το ποσοστό θα ακολουθήσει ανοδική πορεία τους επόμενους μήνες, καθώς ήδη η τάση είναι αυξητική και όσο βαθαίνει η ύφεση στην ελληνική οικονομία, τόσο θα μεγαλώνει η δυσκολία των πολιτών να ανταποκριθούν στις καθημερινές ανάγκες του σπιτιού ή της επιχείρησής τους.
Την ίδια ώρα πληθαίνουν οι καταναλωτές που σπεύδουν καθημερινά στα γραφεία της ΔΕΗ στο Ρέθυμνο ζητώντας διακανονισμό για τη σταδιακή εξόφληση των οφειλών τους, ωστόσο η οικονομική κατάσταση αρκετών νοικοκυριών είναι τέτοια που ούτε στον διακανονισμό μπορούν να αντεπεξέλθουν.
Σε επίπεδο Κρήτης καταγράφεται σημαντική αύξηση των διακοπών συνδέσεων ηλεκτροδότησης σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά, ενώ όπως προκύπτει από τα στοιχεία, λιγότεροι από τους μισούς πελάτες που μένουν χωρίς ρεύμα επανασυνδέονται. Κι αυτό διότι διαπιστώνεται έξαρση των κρουσμάτων αυθαίρετων επανασυνδέσεων.
ΣΤΟ «ΚΟΚΚΙΝΟ» ΟΙ ΑΝΕΞΟΦΛΗΤΟΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ
«Απειλή» διακοπής ρεύματος για δεκάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις
– Οφειλές στη ΔΕΗ για το 40% των καταναλωτών στο νομό
– Αύξηση των εντολών για «ψαλίδι» στην παροχή ηλεκτροδότησης – Έξαρση των κρουσμάτων αυθαίρετων επανασυνδέσεων
Τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης βιώνουν δεκάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις στο Ρέθυμνο και στην Κρήτη γενικότερα, αντιμετωπίζοντας δυσκολία ακόμα και στην τακτοποίηση των καθημερινών υποχρεώσεών τους. Η πληρωμή του λογαριασμού ρεύματος είναι μια από τις υποχρεώσεις που δύσκολα καλύπτονται πια, με αποτέλεσμα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών να απειλούνται με διακοπή της παροχής ηλεκτροδότησης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΔΕΗ, σχεδόν οι μισοί εκ των πελατών της επιχείρησης στο νομό Ρεθύμνου οφείλουν χρήματα από λογαριασμούς που έχουν λήξει και δεν έχουν πληρωθεί, καθώς το ποσοστό των ανεξόφλητων λογαριασμών ανέρχεται στο 40%.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, την τελευταία τριετία τα χρέη των καταναλωτών προς την ΔΕΗ έχουν «εκτοξευθεί», καθώς από το περίπου 15-20% που κυμαίνονταν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί τα έτη 2009 και 2010, πλέον έχουν φτάσει στο 40% στο Ρέθυμνο και στο 50% σε επίπεδο Περιφέρειας Κρήτης.
Όπως επισήμανε στην εφημερίδα μας στέλεχος της ΔΕΗ, η δυσκολία πληρωμής λογαριασμών είναι «μοιρασμένη» μεταξύ επιχειρήσεων-εταιρειών και νοικοκυριών: «Τα ποσοστά είναι περίπου τα ίδια. Από το 50% των ανεξόφλητων λογαριασμών, περίπου το 25-30% αφορά εταιρείες, δηλαδή τιμολόγια γενικής χρήσεως, και το υπόλοιπο ποσοστό τα οικιακά τιμολόγια».
Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην ενδοχώρα του νομού, όπου υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις ανεξόφλητων υποχρεώσεων και, μάλιστα, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Με δυσκολία, όμως, πληρώνουν και οι καταναλωτές, που κατοικούν ή δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στο αστικό Ρέθυμνο.
Σύμφωνα με τη ΔΕΗ, τους τελευταίους μήνες όλο και αυξάνονται τα νοικοκυριά που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν, όμως το μεγαλύτερο ποσοστό των χρεών αφορά επιχειρήσεις και εταιρείες, που έχουν έτσι κι αλλιώς πιο «φουσκωμένους» λογαριασμούς από τις κατοικίες.
Εκτιμήσεις για περαιτέρω αύξηση του ποσοστού τους επόμενους μήνες
Όπως αναφέρουν εκτιμήσεις στελεχών της δημόσιας επιχείρησης ηλεκτρισμού, το ποσοστό θα ακολουθήσει ανοδική πορεία τους επόμενους μήνες, καθώς ήδη η τάση είναι αυξητική και όσο βαθαίνει η ύφεση στην ελληνική οικονομία, τόσο θα μεγαλώνει η δυσκολία των πολιτών να ανταποκριθούν στις καθημερινές ανάγκες του σπιτιού ή της επιχείρησής τους.
«Ήδη το ποσοστό των οφειλών στην Κρήτη είναι πολύ μεγάλο αν υπολογίσουμε ότι πριν από τρία έως τέσσερα χρόνια οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί κυμαίνονταν στο 15-20% και πλέον έχει φτάσει στο 50% στην Περιφέρεια Κρήτης. Αυτό δείχνει σοβαρή αδυναμία πληρωμής εκ μέρους των καταναλωτών» τονίζει υπάλληλος της ΔΕΗ.
Αυθαίρετες επανασυνδέσεις και έλεγχοι… συνοδεία αστυνομίας
Σε επίπεδο Κρήτης καταγράφεται σημαντική αύξηση των διακοπών συνδέσεων ηλεκτροδότησης σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά, ενώ όπως προκύπτει από τα στοιχεία, λιγότεροι από τους μισούς πελάτες που μένουν χωρίς ρεύμα επανασυνδέονται. Κι αυτό διότι διαπιστώνεται έξαρση των κρουσμάτων αυθαίρετων επανασυνδέσεων, οι οποίες εκτός από παράνομες είναι και επικίνδυνες.
Επιπλέον, σε αγροτικές περιοχές του νομού Ρεθύμνου διαπιστώνεται το φαινόμενο της μη πραγματοποίησης μετρήσεων στα ρολόγια της ΔΕΗ, λόγω της δυσκολίας που αντιμετωπίζει το προσωπικό της επιχείρησης κατά τη διάρκεια των ελέγχων. Σύμφωνα με όσα μας περιγράφει στέλεχος της επιχείρησης, πολλές φορές έχει ζητηθεί ακόμα και η συνδρομή της αστυνομίας, καθώς οι κάτοικοι των τοπικών κοινωνιών δεν επιθυμούν τον έλεγχο και επιδιώκουν (τις περισσότερες φορές με… επιτυχία) τον διωγμό των υπαλλήλων της ΔΕΗ, προκειμένου να αποφύγουν την καταμέτρηση του ρολογιού και κατά συνέπεια την έκδοση λογαριασμού και την υποχρέωση καταβολής χρημάτων για τις κιλοβατώρες που έχουν καταναλωθεί.
Χαρακτηριστικά υπάλληλος της ΔΕΗ σημειώνει στα «Ρ.Ν.»: «Σε περιοχές δύσβατες πολλές φορές συνάδελφοι έχουν πάει με συνοδεία αστυνομίας, γιατί διαφορετικά δεν μπορούν να κάνουν την δουλειά τους. Δυστυχώς το πρόβλημα είναι διαχρονικό και δεν μπορεί εύκολα να αντιμετωπιστεί».
Δυνατότητα ένταξης σε πρόγραμμα διακανονισμού
Την ίδια ώρα πληθαίνουν οι καταναλωτές που σπεύδουν καθημερινά στα γραφεία της ΔΕΗ στο Ρέθυμνο ζητώντας διακανονισμό για την σταδιακή εξόφληση των οφειλών τους, ωστόσο η οικονομική κατάσταση αρκετών νοικοκυριών είναι τέτοια που ούτε στον διακανονισμό μπορούν να αντεπεξέλθουν.
Η επιχείρηση παρέχει πλέον τη δυνατότητα ένταξης σε πρόγραμμα διακανονισμού και τηλεφωνικά, στο πενταψήφιο 11770 τις εργάσιμες ημέρες και ώρες, χωρίς δηλαδή απαραίτητη φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου στα κατά τόπου υποκαταστήματα.
Σημειώνεται, πως περισσότεροι από 1 εκατ. καταναλωτές έχουν ενταχθεί μέχρι στιγμής στα προγράμματα διακανονισμού οφειλών που εφαρμόζει η ΔΕΗ, με άτοκες δόσεις και όρους που εξαρτώνται από το βαθμό συνέπειας του πελάτη.
Για την εφαρμογή του προγράμματος οι πελάτες της ΔΕΗ κατηγοριοποιούνται σε έξι βαθμίδες, ανάλογα με το ιστορικό τους:
– Συνεπείς χωρίς διακανονισμούς.
– Συνεπείς σε πληρωμές και διακανονισμούς.
– Περισσότερες από μια ενσωματώσεις (απλήρωτοι λογαριασμοί) σε επόμενο λογαριασμό ή και μια αθέτηση διακανονισμού.
– Πολλαπλή αθέτηση διακανονισμών.
– Παραβίαση μετρητή μετά από αποκοπή λόγω χρέους και επαναλαμβανόμενες παραβιάσεις μετρητή, μετά από αποκοπή ή και ρευματοκλοπή.
Μεγάλη αύξηση των διακοπών ρεύματος σε όλη τη χώρα
Σε επίπεδο χώρας, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα η ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Εθνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας), μεγάλη αύξηση των διακοπών συνδέσεων ηλεκτροδότησης σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά καταγράφεται την τελευταία διετία, λόγω της κρίσης, ενώ μόνο το 60% των πελατών που μένουν χωρίς ρεύμα επανασυνδέονται.
Το πλήθος των αποκοπών φθάνουν τώρα στις 350.000 τον χρόνο, από περίπου 300.000 πριν από δύο χρόνια. Από αυτές το 60% (210.000) επανασυνδέονται, ενώ στις υπόλοιπες περιπτώσεις που περιλαμβάνουν κλειστά καταστήματα και επιχειρήσεις που έκλεισαν, εξοχικά αλλά και νοικοκυριά το ρεύμα δεν επανέρχεται. Εκτιμάται επίσης το 60% των διακοπών γίνονται σε σπίτια (πρώτη και δεύτερη κατοικία) και το 40% σε επιχειρήσεις.
Οι παράνομες επανασυνδέσεις υπολογίζονται σε περίπου 35.000 ετησίως. Στις περιπτώσεις αυτές ο καταναλωτής δεν χρεώνεται μόνο με την επιπλέον ενέργεια που καταναλώνει αλλά και με τέλος επανασύνδεσης, ενώ αντιμετωπίζει και ποινικές κυρώσεις. Ήδη έχουν υποβληθεί 2.500 μηνύσεις για τέτοια περιστατικά.