Με βασικό στόχο την άμεση και αποτελεσματική εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω του διαδικτύου, την ψηφιοποίηση των αρχείων της περιφέρειας, την εξωστρέφεια, και τον συγκρητισμό που θα συμβάλλουν στη διαφάνεια όλων τω διαδικασιών αλλά και κυρίως στην απλούστευση των διαδικασιών για τους πολίτες, η περιφέρεια Κρήτης προχωρά στην υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση της Δημόσιας Διοίκησης. Ένας σχεδιασμός με ορίζοντα πενταετίας ο οποίος εγκρίθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Κρήτης.
Την πρόταση, που υπερψηφίστηκε παρουσίασε στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ο Περιφερειακός Σύμβουλος, εντεταλμένος για θέματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, Κυριάκος Κώτσογλου, Μηχανικός Παραγωγής και Διοίκησης, PhD, ειδικευμένος σε θέματα Διαφάνειας, Πελατοκεντρικότητας και e-Government.
Η Περιφέρεια Κρήτης μέσα από αυτό το πλάνο φιλοδοξεί να αναβαθμίσει τις ηλεκτρονικές της υπηρεσίες και να βελτιστοποιήσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τον πολίτη δίδοντας του δυνατότητα, ανά πάσα στιγμή να μπορεί από το σπίτι του και χωρίς να χρειάζεται να χτυπά τις πόρτες των υπηρεσιών και να σχηματίζει ατέλειωτες ουρές, να ενημερώνεται αλλά και να διεκπεραιώνει τις όποιες υποθέσεις του ηλεκτρονικά. Με τον τρόπο αυτό η περιφέρεια οραματίζεται να συμβάλλει ουσιαστικά σε ένα νέο μοντέλο εξυπηρέτησης τόσο των ίδιων των υπάλληλων μεταξύ τους, των περιφερειακών ενοτήτων μεταξύ τους αλλά κυρίως των ίδιων των πολιτών που συναλλάσσονται από τις υπηρεσίες της περιφέρειας. Παράλληλα, οι πολίτες θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στις διοικητικές αποφάσεις. Στο πλαίσιο αυτό της ψηφιοποίησης εκτιμάται ότι θα μειωθεί σημαντικά το κόστος χαρτιού και αναλώσιμου υλικού αφού στόχος είναι αυτό στην επόμενη πενταετία να περιοριστεί στο ελάχιστο. Στην προσπάθεια αυτή θα υπάρξει συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης και τα Εκπαιδευτικά και Τεχνολογικά ιδρύματα της Κρήτης, για τη σωστή στόχευση των εκπαιδευτικών και τεχνολογικών δράσεων και η εφαρμογή διοίκησης στην Περιφέρεια.
O περιφερειάρχης Κρήτης από την πλευρά τόνισε ότι η ηλεκτρονική διακυβέρνηση θα σηματοδοτήσει αφενός τη διαφάνεια στη δημόσια διοίκηση παρέχοντας ταυτόχρονα άμεση ενημέρωση στον πολίτη για όλες τις υπηρεσίες και τα πεπραγμένα των λειτουργών της αυτοδιοίκησης.
«Με βάση τον συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό η ηλεκτρονική διακυβέρνηση μετατρέπεται σε ένα ουσιαστικό εργαλείο, όχι μόνο για την αναβάθμιση των υπηρεσιών μας, αλλά και για την περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας σε όλο το εύρος της πολιτικής και υπηρεσιακής μας λειτουργίας. Με την εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος ελπίζουμε ότι θα συνεχίσουμε με την ίδια επιτυχία τις προσπάθειες και την πορεία των προηγούμενων χρόνων, ώστε να καταστήσουμε την Περιφέρεια Κρήτης, ως το φορέα που διαχέει την υψηλή τεχνολογία και αποτελεί το παράδειγμα καλής πρακτικής και σε αυτόν τον τομέα. Θεωρούμε ότι η ηλεκτρονική διακυβέρνηση μπορεί να συμβάλει και στην καλύτερη αξιοποίηση των πόρων, ανθρώπινων και υλικών. Μπορεί να διασφαλίσει την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και βέβαια να συνεισφέρει στην ανοικτή διακυβέρνηση και την κοινωνική διαβούλευση, παρέχοντας τη δυνατότητα στους πολίτες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση των δημοσίων πολιτικών» δήλωσε ο Σταύρος Αρναουτάκης.
Οι κατηγορίες των υπηρεσιών
Πληροφοριακές υπηρεσίες: Παρέχουν μόνο πληροφοριακό υλικό το οποίο αφορά στον τρόπο διεκπεραίωσης της συγκεκριμένης υπηρεσίας. Οι πληροφορίες που παρουσιάζονται αφορούν στα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομιστούν για τη διοικητική πράξη, τους φορείς που εμπλέκονται στην ολοκλήρωση της υπηρεσίας, την αλληλουχία εκτέλεσης των συναλλαγών που περιλαμβάνει η υπηρεσία, τον μέσο χρόνο ολοκλήρωσής της, κλπ. Επικοινωνιακές Υπηρεσίες:. Παρέχουν, εκτός από το πληροφοριακό υλικό και το επίσημο υλικό (πρότυπα αιτήσεων, βεβαιώσεων, κλπ) το οποίο είναι διαθέσιμο στους χρήστες που μπορούν να το «κατεβάσουν» στον υπολογιστή τους, να το τυπώσουν και εν συνεχεία, να το χρησιμοποιήσουν κατά τη συναλλαγή τους με το φορέα σε φυσικό πάντα επίπεδο.
Διαδραστικές Υπηρεσίες: Εκτός από το εν γένει πληροφοριακό υλικό, προσφέρουν online φόρμες με σκοπό τη συμπλήρωση και την ηλεκτρονική αποστολή τους. Δεδομένου ότι οι εν λόγω υπηρεσίες περιλαμβάνουν online υποβολή στοιχείων από μέρους του χρήστη, προϋποθέτουν μηχανισμό αναγνώρισης, ταυτοποίησης και προστασίας των δεδομένων τα οποία αποστέλλει ο χρήστης της υπηρεσίας προς τον φορέα δημόσιας διοίκησης.
Συναλλακτικές Υπηρεσίες: Υποστηρίζουν την ολοκλήρωση των συναλλαγών της υπηρεσίας (π.χ. Πληρωμή Φόρου Εισοδήματος, ΦΠΑ, ΔΕΚΟ, Ειδικών Τελών, Ασφαλίστρων, κ.λπ.). Η δυνατότητα ολοκλήρωσης οικονομικών συναλλαγών συνεπάγεται τη δυνατότητα της πλήρους υποκατάστασης της αντίστοιχης μη-ηλεκτρονικής υπηρεσίας. Η online υποβολή στοιχείων από την πλευρά του χρήστη προϋποθέτει ύπαρξη μηχανισμού αναγνώρισης, ταυτοποίησης, αλλά και προστασίας των δεδομένων, τα οποία αποστέλλει ο χρήστης της υπηρεσίας.
Προσωποποιημένες Συναλλακτικές Υπηρεσίες: Ο χρήστης όχι μόνο συμπληρώνει τη φόρμα online και εξυπηρετείται πλήρως ηλεκτρονικά, αλλά πολλά πεδία της φόρμας είτε έχουν συμπληρωθεί αυτόματα, είτε η φόρμα έχει ήδη μορφή προσαρμοσμένη στο προφίλ του – π.χ. η φορολογική δήλωση, όπου με την εισαγωγή του ΑΦΜ του χρήστη, κάποια στοιχεία είναι ήδη συμπληρωμένα (όνομα, επώνυμο, κ.λπ.) ή μια πληρωμή στη Δ.Ε.Η., όπου με έναν και μόνο ηλεκτρονικό κωδικό πληρωμής και τον λογαριασμό του γίνεται η συναλλαγή.
Πέραν των τεχνολογικών εξελίξεων η ανάγκη εξέλιξης και βελτίωσης της δημόσιας διοίκησης προήλθε από τους ίδιους τους πολίτες, οι οποίοι σε μια ταχύτατα διαφοροποιούμενη οικονομία, απαιτούν με διαρκώς αυξανόμενη ένταση, μία όλο και περισσότερο αποτελεσματική – και παράλληλα «φθηνή» – δημόσια διοίκηση, ανταποκρινόμενη στις ανάγκες τους. Ωστόσο, είναι χαρακτηριστικό ότι το 2012 η Ελλάδα πέτυχε το ανώτατο επίπεδο για επτά (7) από τις είκοσι (20) βασικές υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην ΕΕ. Όμως, η επίδοσή της σε ποσοστό παροχής ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών σε πολίτες και επιχειρήσεις εντός ΕΕ το 2010 την κατέταξε στην τελευταία θέση.
10 Στρατηγικοί Στόχοι
1. Εφαρμογή των αρχών της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης αλλά και παράλληλα διοικητική μεταρρύθμιση. Εκσυγχρονισμός & ορθολογική αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης.
2. Συν-Κρητισμός σε κάθε μορφή συνεργασίας και συνέργειας των περιφερειακών ενοτήτων της Κρήτης. Κοινός τρόπος λειτουργίας, σκέψης, εφαρμογής και διοίκησης.
3. Εξωστρέφεια της διοίκησης, των διαδικασιών και των συστημάτων προς όφελος του πολίτη. Ελαχιστοποίηση της φυσικής παρουσίας των πολιτών στις υπηρεσίες της Π.Κ. όταν δεν είναι απαραίτητο.
4. Πελατοκεντρικότητα σε όλα τα επίπεδα, εξωτερικού και εσωτερικού πελάτη. Από το μοντέλο διοικούντα – διοικούμενου στο μοντέλο της ανταποκριτικής διοίκησης. Αύξηση της επισκεψιμότητας στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας.
5. Αύξηση της διαφάνειας και της λογοδοσίας. Πλήρης καταπολέμηση της διαφθοράς, μηδενική ανοχή.
6. Ελαχιστοποίηση του κόστους λειτουργίας και διαχείρισης, μεγιστοποίηση του παραγόμενους οφέλους.
7. Διαχείριση γνώσης, εκπαίδευσης και επικοινωνίας του ανθρώπινου δυναμικού της Περιφέρειας Κρήτης.
8. Απλούστευση διαδικασιών και διοικητικών βαρών για πολίτες-εργαζόμενους. Μηδενισμός μη ικανοποιημένων αιτημάτων βλαβών- αρωγής των χρηστών.
9. Λειτουργία συστήματος διοίκησης διά στόχων. Διάκριση υψηλών και μετρίων αποδόσεων, επιβράβευση των πρώτων, εποικοδομητική ανατροφοδότηση των δεύτερων.
10. Επίτευξη ωριμότητας ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε επίπεδο 2.0-3.0 κατά την τρέχουσα προγραμματική περίοδο και εστίαση στην αναδραστικότητα και τη συνεργασία με τον πολίτη μέσω αυτής.
Η υποστελέχωση είναι ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά τα οποία θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο δημόσιος τομέας και φυσικά η Περιφέρεια Κρήτης, οπότε ο «νέος» δημόσιος υπάλληλος των επόμενων δεκαετιών θα πρέπει να έχει τα χαρακτηριστικά ενός στελέχους το οποίο θα είναι άρτια εξοπλισμένο σε μηχανογραφικό επίπεδο, τόσο σε υλικό όσο και σε λογισμικό και που θα καταφέρει να αντισταθμίσει την υποστελέχωση με την αύξηση της παραγωγικότητας και την προστιθέμενη αξία που θα καταφέρει να αντλήσει, από τις Τ.Π.Ε. και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η βελτίωση της ιστοσελίδας της Περιφέρειας Κρήτης αλλά και η αναβάθμιση των παρεχόμενων προς τον πολίτη ηλεκτρονικών υπηρεσιών.
«Φιλοδοξούμε να πετύχουμε την πελατοκεντρικότητα που οραματιζόμαστε ως Περιφέρεια και να κάνουμε ένα βήμα από το μοντέλο της Διοίκησης του Πολίτη, στο μοντέλο της Ανταπόκρισης στον Πελάτη, παρέχοντάς του ποιοτικές υπηρεσίες, ικανοποιώντας τις απαιτήσεις του και φέρνοντας ακόμα πιο «κοντά του» τη διοίκηση. Κυρίως όμως, αποτελεί ένα πλέγμα στόχων, στο οποίο έχουν διαβουλευθεί, προβληματιστεί και συμφωνήσει τα τμήματα πληροφορικής της Περιφέρειας Κρήτης και των περιφερειακών ενοτήτων της και αποτελεί συλλογική προσπάθεια. Η καλύτερη οργάνωση, επικοινωνία, διαχείριση γνώσης, συνεργασία και άριστη εκμετάλλευση του εξοπλισμού είναι μερικοί από τους επιχειρησιακούς στόχους,, συνδεδεμένοι με αντίστοιχους στρατηγικούς στόχους, όπως η Διαφάνεια, η Λογοδοσία, ο Συν-Κρητισμός, η Πελατοκεντρικότητα. Είναι βέβαιο ότι, εκτός την παρακολούθησή τους, τόσο οι στρατηγικοί όσο και οι επιχειρησιακοί στόχοι μπορεί να τροποποιηθούν, λόγω εξελίξεων στο χώρο των ΤΠΕ, της Περιφέρειας Κρήτης, του Εθνικού και του Διεθνούς περιβάλλοντος» αναφέρεται χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων στην εισήγηση που υπογράφει η κ. Χρύσα Ελευθερίου, γενική διευθύντρια εσωτερικής λειτουργίας και ο κ. Τσιούκας Γρηγόρης, νομικός σύμβουλος της Περιφέρειας Κρήτης .