Το σχολείο μας –4ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου– συμμετείχε στην Ημερίδα διάδοσης αποτελεσμάτων του πιλοτικού προγράμματος Role Models (θετικά πρότυπα) με τίτλο «Φτάσε όπου δεν μπορείς!», που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 08 Μαΐου στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στο αμφιθέατρο «Νίκος Πετρίδης».
Το πρόγραμμα υλοποιείται από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) με χρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης εστιάζοντας στην πρόωρη σχολική εγκατάλειψη.
Σκοπός του προγράμματος είναι η κατανόηση της σημασίας του σχολείου από τους μαθητές, η κατανόηση της σχέσης τους με τη μάθηση, τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές τους, η ενίσχυση της ανθεκτικότητάς τους και ο αναστοχασμός των δυσκολιών που τυχόν αντιμετωπίζουν οι ίδιοι και οι συμμαθητές τους.
Στο πιλοτικό πρόγραμμα πήραν μέρος για το σχολικό έτος 2018-2019 συνολικά 60 σχολεία από τις περιφέρειες Ηπείρου, Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης και Κρήτης. Μεταξύ των συμμετεχόντων σχολείων είναι τόσο Δημοτικά, όσο και Γυμνάσια, Λύκεια, ΕΠΑΛ και ΣΔΕ.
Από το σχολείο μας συμμετείχε ένα τμήμα της Γ’ τάξης (Γ4) με υπεύθυνες εκπαιδευτικούς τις: κ. Συκιώτη Φλώρα, κ. Παπαστάθη Χρύσα και κ. Θεοχαράτου Ευγενία που έχουν λάβει σχετική επιμόρφωση από την επιστημονική ομάδα του έργου.
Στο πλαίσιο του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν ποικίλες δράσεις (παιχνίδια ενεργοποίησης, βιωματικές δραστηριότητες, δραματοποίηση, συζητήσεις, προβολή ταινίας και βίντεο), σχετικά με τη σημασία του σχολείου και τους λόγους που κάποιος μαθητής νιώθει να δυσκολεύεται να «χωρέσει» στο σχολείο, και ίσως κινδυνεύει να το εγκαταλείψει. Συζήτηση έγινε επίσης για την αξία των προτύπων, ποια άτομα θεωρούνται πρότυπα, πώς αντιμετώπισαν τις δυσκολίες και τελικά πέτυχαν τους στόχους τους, «σπάζοντας» τα όρια των προσδοκιών για αυτούς.
Όλες αυτές οι δράσεις προετοίμασαν τους μαθητές να έρθουν σε επαφή με το Role Model, την κ. Μ.Χ. μια φοιτήτρια που ζει και εργάζεται στο Ρέθυμνο, ενώ ταυτόχρονα σπουδάζει στο ΤΕΙ Ηρακλείου, η οποία επισκέφθηκε το σχολείο και συγκίνησε τους μαθητές με τη δική της ιστορία.
Οι μαθητές -σε ρόλο δημοσιογράφου αυτή τη φορά- της έθεσαν ερωτήσεις σχετικά με:
– την επιλογή των σπουδών και της εργασίας της,
– τη σχέση της με το σχολείο, τους συμμαθητές και τους καθηγητές της,
– την παιδική της ηλικία και τα στηρίγματα από το άμεσο ή έμμεσο περιβάλλον,
– τους λόγους που την οδήγησαν στην εγκατάλειψη του σχολείου αλλά και στην απόφαση να επιστρέψει κάποια χρόνια μετά,
– τα συναισθήματα που βίωνε τόσο στις δυσκολίες όσο κι όταν ξεπερνώντας τόσα εμπόδια πετύχαινε τους στόχους της.
Οι μαθητές του Γ4, Γιώργος Γεωργουσάκης, Άννα Γωνιωτάκη, Βασίλης Ιβάνοφ, Λευτέρης Κατιμερτζόγλου, Αρετή Κιαγιά, Ζαχαρίας Κοτζαμπασάκης και Ελένη Τριπολιτάκη, παρουσίασαν τις δράσεις και τις σκέψεις τους στην τελική ημερίδα «Φτάσε όπου δεν μπορείς!» όπου είχαν άλλη μια ευκαιρία να γνωρίσουν ανθρώπους και ιστορίες που λειτουργούν ως θετικά πρότυπα.
Η συμμετοχή τους σε ένα τέτοιου μεγέθους Ευρωπαϊκό πρόγραμμα και ιδιαίτερα στην παρουσίασή του ενίσχυσε την αυτοεκτίμηση και την αυτοαξία τους, δίνοντάς τους κίνητρα να κυνηγήσουν τα όνειρά τους αντιμετωπίζοντας την όποια αντιξοότητα συναντήσουν στην πορεία της ζωής τους.
Κάποιες από τις σκέψεις των μαθητών:
«Πίστη στο σκοπό»
«Βοήθα όποιον το χρειάζεται»
«Όταν ξεκινάει κάτι πρέπει να ολοκληρώνεται»
«Μας δόθηκαν ευκαιρίες να πούμε τη γνώμη μας και να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας»
«Καταλάβαμε τη σημασία του σχολείου και γιατί δεν πρέπει κανείς μας να το εγκαταλείψει»
«Έμαθα να ακολουθώ το όνειρό μου μέχρι το τέλος»
«Φτάσε όπου δεν μπορείς…»
«Φτάσε όπου νομίζεις ότι δεν μπορείς…»
«Φτάσε όπου οι άλλοι πιστεύουν ότι δεν μπορείς…».
Από την Διεύθυνση του 4ου Γυμνασίου Ρεθύμνου