Μια ωραία σύμπραξη γίνεται στο 15ο Δημοτικό μεταξύ του Σχολείου και των Μαθημάτων Φωτογραφίας Ρεθύμνου, και το αποτέλεσμά της έγινε ορατό την Πέμπτη 3-6-2021. Οι λέξεις ήταν το κίνητρο για τους μαθητές των Μαθημάτων Φωτογραφίας και κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας δημιούργησαν τις φωτογραφίες. Το σχολείο και η διεύθυνσή του, γνωρίζοντας την δράση αυτή, ήρθαν σε επικοινωνία με τα Μαθήματα Φωτογραφίας για να εκθέσουν στο χώρο του σχολείου την έκθεση με θέμα «Λεξικόν». Η πρόταση προκάλεσε ένα ευχάριστο ενθουσιασμό στα μέλη της ομάδας φωτογραφίας και ομόφωνα πάρθηκε η απόφαση η έκθεση να «ντύσει» το σχολείο, να αναρτηθούν δηλαδή οι φωτογραφίες πάνω στις εξωτερικές πλευρές του σχολείου.
Με τον τρόπο αυτό το όλο εγχείρημα δίνει μια διαφορετικότητα στην ανάγνωση της έκθεσης, λειτουργεί σαν μια εγκατάσταση και μεταφέρει την δυναμική της στο χώρο και στα μέλη της σχολικής κοινότητας (μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί), στην γειτονιά, στους επισκέπτες και στους περαστικούς. Σας προσκαλούμε όλους στην οδό Κουρητών 9, στο 15ο Δημοτικό και στο 11ο Νηπιαγωγείο για να δείτε την ξεχωριστή εγκατάσταση της έκθεσής μας που μεταμορφώνει το κτίριο αισθητικά αναβαθμίζοντάς το. Στην υλοποίηση της δράσης αυτής αρωγοί στάθηκαν η τεχνική υπηρεσία του Δήμου Ρεθύμνης και ο Σύλλογος Γονέων του σχολείου που χωρίς αυτούς δεν θα ήταν δυνατή η ανάρτηση των φωτογραφιών στο κτίριο του σχολείου.
Στην έκθεση συμμετέχουν αλφαβητικά οι:
Dobreva Daniela, Αλεβυζάκης Παντελής, Ανδρουλιδάκη Μαρία, Βοτζάκη Ελευθερία, Γαλλιού Μυρσίνη, Δημητρακάκη Σούλα, Διλιντάς Γιώργος, Ζωγραφάκη Δέσποινα, Καλούδη Ιωάννα, Καυγαλάκη Κατερίνα, Κουγλέρη Φωτεινή, Μάνστον Αλεξάνδρα, Μαραβελάκη Κατερίνα, Μουρτζανού Λίτσα, Μπιρλιράκη Άσπα, Ξοφάκη Λυδία – Ηλιάνα, Πανταζίδου Μαριαλένα, Πέππας Νίκος, Περπιράκη Ελένη, Σαριδάκης Μανούσος, Τζιγκουνάκη Αναστασία, Φιλιππάκη Βούλα, Φινδριλή Σοφία, Φραγκιαδάκη Αγγελική, Φωτάκη Ζωή, Φωτάκη Μαρία, Χρηστέλλη Μελίντα.
Γιατί όμως «Λεξικόν»
Τι είναι λέξη; Λέξη είναι η μικρότερη μονάδα της γλώσσας με σημασιολογικό περιεχόμενο, που μπορεί να εκφωνηθεί και να σταθεί μόνη της στον λόγο. Στον προφορικό λόγο βρίσκεται ανάμεσα σε δύο παύσεις και στον γραπτό ανάμεσα σε δύο κενά…
Τα παραπάνω ισχύουν για τον λόγο, προφορικό ή γραπτό. Τι γίνεται όμως με «τον λόγο της εικόνας»; Πως μπορούμε να μετασχηματίσουμε μια λέξη σε εικόνα;
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, πηγαίνοντας λίγο πίσω, στον καιρό του «εγκλεισμού» και του γενικού lockdown λόγω κορονοϊού. Ξαφνικά κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε μια πρωτόγνωρη σε όλους μας κατάσταση. Κλειστήκαμε μέσα, περιορίστηκε ο ζωτικός μας χώρος, με όλα τα συνακόλουθα. Έχοντας καθένας μας μια ψυχολογία με πολύ αρνητικό φορτίο, με συναισθήματα ανησυχίας, φόβου και αγωνίας γι’ αυτό το πρωτόγνωρο γεγονός που βιώναμε, προσπαθούσαμε να κάνουμε πιο ευχάριστη αλλά και δημιουργική την παραμονή στα σπίτια μας. Τα Μαθήματα Φωτογραφίας συνεχίστηκαν διαδικτυακά πλέον. Η προσαρμογή έγινε γρήγορα, έμενε να βρεθεί κι ένας τρόπος για να γίνονται φωτογραφικές ασκήσεις, με το φωτογραφικό πεδίο να έχει περιοριστεί στον χώρο που ζούσαμε.
Κι ήρθαν οι λέξεις…
Η ιδέα να δίνονται κάθε πρωί τρεις λέξεις και να προσπαθήσει ο μαθητής – φωτογράφος να τις μετασχηματίσει σε εικόνα είτε κάθε μια χωριστά είτε ενωμένες. Το ερέθισμα ήταν μεγάλο για όλους και κάθε μέρα τη νιώθαμε διαφορετική από την προηγούμενη λόγω αυτής της ενασχόλησης.
Χρησιμοποιήσαμε τις λέξεις, μ’ αυτές εργαστήκαμε. Μ’ αυτές και με τις σκέψεις και τα βιώματά μας.
Οι «λέξεις» καθημερινά κινητοποιούσαν τα συναισθήματά μας -θετικά ή αρνητικά- τη φαντασία και τη δημιουργικότητά μας. Πήραμε τις λέξεις και δημιουργήσαμε εικόνες. Με την άσκηση αυτή διαπιστώσαμε το πόσο διαφορετικοί είμαστε.
Έτσι, μια φαινομενικά κοινότυπη λέξη έπαιρνε τελείως διαφορετικές αποτυπώσεις ανάλογα με τον ψυχισμό, τα βιώματα και την προσωπική θεώρηση του καθένα από εμάς. Η καραντίνα πέρασε.
Όμως η συγκεκριμένη άσκηση μας άρεσε, έμεινε και συνοδεύει τη φωτογραφική μας εκπαίδευση. Μόνο που η συχνότητα έγινε εβδομαδιαία, γιατί με την επιστροφή στην καθημερινότητα ο ελεύθερος χρόνος μας περιορίστηκε.
Επιλέξαμε κάποιες φωτογραφίες από ένα μεγάλο όγκο για να δημιουργήσουμε αυτήν την έκθεση. Σε κάθε εικόνα δεν αναφέρουμε ποια ήταν η λέξη, που ερέθισε τον δημιουργό της, θέλοντας έτσι να μην περιορίσουμε τη δική σας φαντασία, να σας αφήσουμε ελεύθερους και ανεπηρέαστους να τη «δείτε» με τη δική σας αντίληψη…
Οι λέξεις που δόθηκαν για να μετασχηματιστούν σε εικόνες, είναι:
- κάλτσα – στυλό – λογαριασμός
- καφέ – λάμπα – μήνυμα (ραβασάκι)
- ηχείο – καρφί – μουστάρδα
- βιβλίο – κέρμα – αλοιφή
- ψάρι – σκούπα – φωτογραφία
- κάρτα – εξάδα – όπλο
- μπουκάλι – παντόφλα – αυγό
- ελιά – χτένα – κρασί
- σίδερο – κουτί – πρίζα
- δάχτυλο – πέτρα – cd
- φόρεμα – καθρέπτης – ποντίκι
- οθόνη – στεφάνι – ήλιος
- κουτάλι – ρετρό – ομπρέλα
- εφημερίδα – παλτό – καλαμάκι
- σήμα – μάτι – λέξη
- τηλέφωνο – ωράριο – κουμπί
- καπέλο – χρώμα – δίσκος
- παραλία – γάντια – σελοτέιπ
- ευχή – βάρκα – πίνακας
- usb – φακός – σφραγίδα
- ψωμί – κορδόνι – ένωση
- μαργαρίτα – φτερό χαρτονόμισμα
- κούκλα – πολύπριζο – παράθυρο
- μπάνιο – τράπεζα – γυαλί
- τριάδα – Αυτή – παπούτσι
- παιδί – κρεβάτι – απόκομμα
- σαπουνάδα – λάμψη – φρούτο
- έπαινος – θρησκεία – φύλλο
- μολύβι – έρωτας – κεφάλι
- σοκολάτα – ίχνος – τσιρότο
- ζεϊμπέκικο – βουνό – πάστα
- σκιά – μπρίκι – ουρανός
- γομολάστιχα – νόμισμα – ακουστικά
- πόρτα – αγκαλιά – πεζός
- ρολόι – φούστα – μπαταρία
- μπλε – χωριό – κλάμα
- παπάκι – πιρούνι – λεωφορείο
- ξύλο – πλήκτρο – αποθήκη