Βαρύς ο φόρος αίματος στους δρόμους της Κρήτης από την αρχή του έτους μέχρι και σήμερα, καθώς 21 συνάνθρωποί μας έχουν αφήσει την τελευταία τους πνοή στο οδικό δίκτυο της Κρήτης. Από την μία οι απαρχαιωμένοι δρόμοι του νησιού με τρανό παράδειγμα τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και από την άλλη η μη τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, είναι δύο από τις βασικότερες αιτίες που ο αριθμός των τροχαίων δυστυχημάτων στο νησί σημειώνει έξαρση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. (20 νεκροί το πρώτο πεντάμηνο του 2014).
Συγκεκριμένα στο Ηράκλειο έχουν χάσει τη ζωή τους 8 άτομα, στα Χανιά 6, στο Ρέθυμνο 3 και στο Λασίθι 4. Οι 8 εξ αυτών οδηγώντας δίκυκλο, οι 11 Ι.Χ. αυτοκίνητο, 1 με γουρούνα και 1 με ποδήλατο, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των θυμάτων ήταν άνδρες και συγκεκριμένα 19 έναντι 2 που ήταν γυναίκες. Όσον αφορά τις ηλικίες των θυμάτων της ασφάλτου ένας ήταν κάτω των 20 ετών, 7 από 20-30 ετών, 9 από 30-55 ετών και 4 πάνω των 55 ετών. Τα τροχαία δυστυχήματα στο νησί αποτελούν μάστιγα και χρόνο με το χρόνο το φαινόμενο παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις.
«Η χρονιά, παρά το γεγονός ότι η κυκλοφορία των οχημάτων είναι μειωμένη, δεν πηγαίνει πολύ καλά στο μέτωπο των τροχαίων δυστυχημάτων σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Έχουμε 21 νεκρούς από την αρχή του έτους και έχουμε εξίσου σοβαρούς τραυματισμούς που είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα, το οποίο τις περισσότερες φορές δεν το ‘ακουμπάμε’ και δεν στεκόμαστε σ’ αυτό όσο θα έπρεπε», υποστηρίζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης.
Ένα ακόμα στοιχείο το οποίο προκαλεί προβληματισμό και εγείρει ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις για το επίπεδο της οδηγικής παιδείας στο νησί, αποτελεί το γεγονός ότι την τελευταία 15ετία έχουν χάσει τη ζωή τους στους δρόμους της Κρήτης 32 άτομα που δεν είχαν συμπληρώσει το 16 έτος της ηλικίας τους, οδηγώντας δίκυκλο. Ανήλικοι στους οποίους παραχωρήθηκε παρανόμως δίκυκλο όχημα με την κατάληξη να είναι τραγική. Η απερισκεψία, η επιπολαιότητα από πλευράς ενηλίκων και η μη τήρηση των μέτρων ασφαλείας -στις περισσότερες περιπτώσεις τα θύματα δεν φορούσαν κράνος ασφαλείας- οδήγησαν στο μοιραίο.
«Τα τελευταία 15 χρόνια έχουμε 32 νεκρούς στο νησί μας κάτω από 16 ετών. Είναι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό που αφορά νέους ανθρώπους, που δεν ήταν σε ηλικία οδήγησης και έχουν χάσει τη ζωή τους. Στις συγκεκριμένες περιπτώσεις έχει γίνει παραχώρηση χρήσης δικύκλων από μεγαλύτερους, κάτι το οποίο θα πρέπει να απαγορεύεται και να αποκλείεται», τονίζει ο κ. Λιονάκης.
Αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων με θύματα ποδηλάτες
Την ίδια στιγμή καταγράφεται ραγδαία αύξηση των ατυχημάτων στο οδικό δίκτυο της Κρήτης με θύματα ποδηλάτες. Αξιοσημείωτο μάλιστα είναι το γεγονός ότι την τελευταία πενταετία, 5 ποδηλάτες έχουν χάσει τη ζωή τους οδηγώντας ποδήλατο, καθώς παρασύρθηκαν από διερχόμενο όχημα. Μπορεί το ποδήλατο στις μέρες λόγω και της οικονομικής κρίσης να κερδίζει συνεχώς έδαφος και έχει κερδίσει θερμούς υποστηρικτές, ωστόσο η κυκλοφοριακή παιδεία των οδηγών και οι ανύπαρκτες υποδομές, καθιστούν τη χρήση του στο νησί επικίνδυνη.
«Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρείται στο νησί μας μεγάλο πρόβλημα με τη χρήση του ποδηλάτου, καθώς έχουμε σοβαρότατους τραυματισμούς και βέβαια και νεκρό στην περιοχή της Σταλίδας στο Ηράκλειο. Είναι ένα θέμα το οποίο αρχίζει και μας απασχολεί, καθώς η χρήση του ποδηλάτου αυξάνεται αφού αποτελεί ένα εύκολο μεταφορικό μέσο και αδάπανο στη χρήση του, ωστόσο απ’ ό,τι φαίνεται οι κρητικοί δεν είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση του και δημιουργούνται προβλήματα», επισημαίνει ο κ. Λιονάκης, ο οποίος προσθέτει: «Από τη μία η έλλειψη εξοικείωσης και από την άλλη η άγνοια ότι η χρήση του ποδηλάτου κρύβει κινδύνους και πρέπει οι ποδηλάτες να τηρούν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και τους κανόνες ασφαλείας. Με ποδήλατο το τελευταίο διάστημα έχουμε 3 σοβαρούς τραυματισμούς και την τελευταία πενταετία 5 νεκρούς. Συγκεκριμένα στο Νομό Χανίων και στο Νομό Λασιθίου 2 πέρυσι, στο Ηράκλειο είχαμε το τραγικό περιστατικό πριν από τρεις μέρες και πριν από δύο χρόνια ακόμα δύο θανάσιμους τραυματισμούς ποδηλατών στα Χανιά».