Απογοητευμένοι εμφανίζονται οι έμποροι του Ρεθύμνου μεσούσης της τουριστικής περιόδου, αφού παρά την αυξημένη κίνηση στην αγορά τα ταμεία τους παραμένουν άδεια. Οι ελπίδες τους που είχαν επικεντρωθεί στις αυξημένες αφίξεις επισκεπτών ήδη από τον Μάιου εξανεμίζονται σταδιακά, αφού, όπως δηλώνουν, η κίνηση αυτή δεν ισοδυναμεί με αύξηση του τζίρου τους. Αν και ο αριθμός των τουριστών είναι μεγάλος και κατακλύζουν κάθε πρωί και απόγευμα τους εμπορικούς δρόμους εν τούτοις ελάχιστοι είναι εκείνοι που προχωρούν σε αγορές.
Η κατάσταση αυτή δημιουργεί έντονο προβληματισμό και ανησυχία στον εμπορικό κόσμο με δεδομένη την δύσκολη χειμερινή περίοδο που προηγήθηκε με τους καθηλωμένους τζίρους σε συνδυασμό με την αύξηση της φορολογίας, ενώ φοβούνται για επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης από τον Οκτώβριο.
Οι προσδοκίες τους για τις θερινές εκπτώσεις είναι περιορισμένες και σε καμία περίπτωση, όπως λένε, η όποια αγοραστική κίνηση δεν μπορεί να ισοσκελίσει την διαφορά που υπάρχει με τις τρέχουσες οικονομικές υποχρεώσεις, αφού για τους περισσότερους ακόμα και η κάλυψη των λειτουργικών τους εξόδων έχει εξελιχτεί σε Γολγοθά.
Τα τελευταία οκτώ χρόνια της κρίσης η εικόνα της αγοράς καταγράφει πτωτική πορεία. Εμπορικά καταστήματα κλείνουν, οι τζίροι βουλιάζουν και οι ντόπιοι καταναλωτές ακόμα και να το επιθυμούν δεν δύνανται να επενδύσουν στην αγορά. Οι τιμές των προϊόντων, όσο χαμηλές και αν είναι, δεν αποτελούν δέλεαρ για τους περισσότερους των οποίων πλέον η αγωνία είναι να διασφαλίσουν τα προς το ζην και να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε μια σειρά οικονομικών και φορολογικών υποχρεώσεων απέναντι στο κράτος. Την ίδια στιγμή το λιανεμπόριο βρίσκεται σε ύφεση, αφού και οι επιχειρηματίες αδυνατούν λόγω της έλλειψης ρευστότητας να διευθετήσουν τις οικονομικές τους υποχρεώσεις.
«Τα πράγματα δυστυχώς δεν είναι όπως τα περιμέναμε. Υπάρχει κίνηση στην αγορά, αφού όλα τα ξενοδοχεία είναι γεμάτα, όμως, η εικόνα από τα εμπορικά καταστήματα είναι ότι οι επισκέπτες δεν ψωνίζουν γιατί δεν έχουν χρήματα. Τα πράγματα είναι καλύτερα από πέρυσι χωρίς καμία αμφισβήτηση, δεν είναι όμως καλά για τους εμπόρους, οι οποίοι δυστυχώς δεν θα καταφέρουν σε καμία περίπτωση να ρεφάρουν τις τεράστιες οικονομικές απώλειες του χειμώνα και φοβόμαστε ότι τα λουκέτα από τον Νοέμβρη θα αυξηθούν» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Γιώργος Πολιουδάκης.
Για τον λόγο αυτό άλλωστε όπως αναφέρει και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, η αυλαία των εκπτώσεων θα ανοίξει με πολύ μεγάλα ποσοστά έκπτωσης σε μια ύστατη προσπάθεια των επαγγελματιών να προσελκύσουν καταναλωτές.
«Οι καταστηματάρχες είναι πολύ απογοητευμένοι, γι’ αυτό και ήδη από τη Δευτέρα που ξεκινούν οι εκπτώσεις θα προσφέρουν τα προϊόντα τους σε πολύ καλές τιμές ευελπιστώντας έστω και σε μικρή αύξηση του τζίρου» ανέφερε ο κ. Πολιουδάκης.
Οδηγίες προς καταστηματάρχες και καταναλωτές από την ΕΣΕΕ
Εν τω μεταξύ σε ανακοίνωσή της η ΕΣΕΕ με επιστολή της στις εμπορικές ομοσπονδίες και όλους τους εμπορικούς συλλόγους της χώρας, έδωσε οδηγίες και διευκρινίσεις, για τις θερινές εκπτώσεις τονίζοντας τα παρακάτω:
Καθ’ όλη τη διάρκεια των εκπτώσεων επιβάλλεται εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από … % έως … %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Κατά τη διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους συναδέλφους, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται πρόστιμα λόγω λάθους και μάλιστα σε αυτήν την δύσκολη εποχή.
Γενικά, στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Ειδικότερα για την περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Αρμόδια αρχή για την επιβολή των προστίμων είναι ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, όπου διαπιστώνεται η παράβαση.