Με χαμηλές προσδοκίες εμπόρων και καταναλωτών ξεκίνησε την περασμένη Τρίτη το δεκαπενθήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων στα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου. Αν και τα ποσοστά έκπτωσης σύμφωνα με τους επιχειρηματίες είναι ικανοποιητικά εν τούτοις οι καταναλωτές εμφανίζονται διστακτικοί και επιφυλακτικοί ως προς τις αγορές τους.
Η δύσκολη οικονομική συγκυρία και οι αυξημένες οικονομικές υποχρεώσεις των πολιτών δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας για την αγορά ενώ οι επιχειρηματίες στρέφουν τις ελπίδες τους στον τουρισμό εκτιμώντας ότι οι επισκέπτες θα τονώσουν την κίνηση των καταστημάτων τους.
Οι περισσότεροι από τους καταστηματάρχες έχουν ρίξει τις τιμές των προϊόντων τους σε ποσοστό 20%-40%, αλλά παρόλα αυτά δεν αισιοδοξούν πως η κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί, ενώ άλλοι αναφέρουν πως το επίπεδο των αγορών είναι καλό, δεδομένης της οικονομικής κρίσης, που έχει πλήξει και τον κλάδο των εμπορικών επιχειρήσεων.
Στην πλειοψηφία τους οι επιχειρηματίες της πόλης βλέπουν τα πράγματα να χειροτερεύουν μέρα με τη μέρα.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργος Πολιουδάκης, ανέφερε: «Ξεκίνησαν οι εκπτώσεις οι οποίες θα διαρκέσουν για δεκαπέντε ημέρες μετά την αλλαγή του νόμου και με βάση τη συμφωνία που είχαμε κάνει σαν Σύλλογος με την αντιπεριφερειάρχη. Θέλω να πιστεύω ότι αυτή την εκπτωτική περίοδο η κίνηση θα είναι λίγο περισσότερη σε σχέση με τις προηγούμενες λόγω του τουρισμού. Οι εκπτώσεις ξεκίνησαν με υψηλά ποσοστά καθώς μετά από ένα δύσκολο για τον εμπορικό κόσμο χειμώνα, οι επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν πρόβλημα ρευστότητας γι’ αυτό και προσπαθούν με προσφορές να προσελκύσουν τους καταναλωτές».
Τα «Ρ.Ν.» μίλησαν με επιχειρηματίες της πόλης του Ρεθύμνου, αλλά και με πολίτες που κατέβηκαν στην αγορά πραγματοποιώντας κυρίως διερευνητικές ματιές
Σύμφωνα με τους εμπόρους της πόλης, υπάρχει κίνηση στην αγορά, αλλά λόγω της έλλειψης χρημάτων ο κόσμος δεν αγοράζει σχεδόν τίποτα, ενώ παζαρεύει αρκετά τις τιμές, προκειμένου να μπορέσει να προμηθευτεί το προϊόν που επιθυμεί. Αναφορικά με τις ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι απόψεις των ιδιοκτητών και των υπαλλήλων στα εμπορικά καταστήματα διίστανται. Άλλοι θεωρούν το συγκεκριμένο μέτρο βοηθητικό, ενώ άλλοι πιστεύουν πως δε μπορεί να τονώσει την κίνηση.
«Οι εκπτώσεις ξεκίνησαν, αλλά το ενδιαφέρον είναι μειωμένο στην αγορά», ανέφερε ο κ. Γιώργος που διατηρεί κατάστημα με είδη ένδυσης στην οδό Αρκαδίου στο Ρέθυμνο και πρόσθεσε «Οι τιμές των προϊόντων είναι αρκετά χαμηλές. Οι εκπτώσεις, στο δικό μου κατάστημα τουλάχιστον είναι της τάξεως του 20-30%, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει ενδιαφέρον».
«Κάθε φέτος και χειρότερα. Πέρσι ήταν καλύτερα από φέτος και πρόπερσι καλύτερα από πέρσι. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την αισιοδοξία», μας είπε ο κ. Νίκος, ιδιοκτήτης καταστήματος ειδών υπόδησης.
Ωστόσο, δε λείπουν και οι αισιόδοξες ματιές από την αγορά της πόλης, με εργαζόμενους σε εμπορικά καταστήματα ν’ αναφέρουν πως οι ενδιάμεσες εκπτώσεις και γενικότερα οποιαδήποτε μείωση γίνεται στις τιμές των προϊόντων είναι βοηθητικές για τους καταναλωτές, οι οποίοι πολλές φορές περιμένουν τις περιόδους προσφορών προκειμένου να ψωνίσουν.
«Σίγουρα οι εκπτώσεις αλλάζουν την κίνηση της αγοράς. Ο κόσμος δεν έχει πολλά χρήματα, οπότε βλέποντας ότι μειώνεται η τιμή σε κάποιο προϊόν που τους ενδιαφέρει, τους είναι λίγο πιο εύκολο να ψωνίσουν», λέει η Χρύσα, που εργάζεται σε κατάστημα με είδη μπιζού στην παλιά αγορά της πόλης.
Την ίδια άποψη έχει και η κ. Μαρία, ιδιοκτήτρια καταστήματος ειδών ένδυσης, ενώ όπως λέει «Πιστεύω πως από εδώ και έπειτα η αγορά του Ρεθύμνου θα κινηθεί καλύτερα. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι οι εκπτώσεις «μπήκαν» στην αρχή του μηνός, που τότε έχει χρήματα συνήθως ο κόσμος».
Επιπλέον, ορισμένοι από τους επιχειρηματίες με τους οποίους μιλήσαμε, έδειξαν την αντίθεσή τους στο μέτρο αυτό των ενδιάμεσων εκπτώσεων, κάνοντας λόγο για αποπροσανατολισμό του κόσμου και δημιουργία πλασματικών εντυπώσεων στους πολίτες.
«Εγώ θεωρώ ότι το μέτρο αυτό είναι λάθος, καθώς αποπροσανατολίζει τον κόσμο, δημιουργώντας του πλασματικές εντυπώσεις. Ο κόσμος πρέπει να γνωρίζει ότι οι εκπτώσεις στα προϊόντα των καταστημάτων θα γίνονται δύο φορές τον χρόνο και όχι ενδιάμεσα, καθώς έτσι δεν εξυπηρετούνται ούτε και τα καταστήματα», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Μιχάλης, ιδιοκτήτης καταστήματος με είδη μπιζού στο κέντρο της πόλης.
Διστακτικοί οι καταναλωτές
Η αισιόδοξη διάθεση δε φαίνεται να έχει «αγγίξει» ούτε και τους πολίτες, οι περισσότεροι από τους οποίους δηλώνουν πως πλέον δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα ν’ αγοράσουν ρούχα, παπούτσια ή αξεσουάρ, τα οποία λόγω της κρίσης θεωρούνται πια είδη πολυτελείας.
«Δεν υπάρχει μεγάλη δυνατότητα για ψώνια. Είναι λίγο πιο δύσκολα τώρα, αλλά αν δούμε κάτι σε καλές τιμές το παίρνουμε. Πιστεύω πως οι περισσότεροι περιμένουμε τις εκπτώσεις, μπας και γλιτώσουμε κάτι», αναφέρει ο κ. Μανώλης.
«Τα μαγαζιά έχουν καλές εκπτώσεις στα προϊόντα τους, οι οποίες όμως δε βοηθάνε τις τιμές να έρθουν σε ικανοποιητικό επίπεδο. Δηλαδή, αν μια μπλούζα από 80 ευρώ την αφήσουν 50, για μένα είναι πάλι υπερεκτιμημένη η τιμή της. Είναι απλώς λίγο καλύτερα απ’ το να μην υπάρχουν εκπτώσεις», δηλώνει η Μαρία, που είναι φοιτήτρια στο Ρέθυμνο.
«Βγήκα και κοίταξα τις εκπτώσεις, οι οποίες δε μου έκαναν ιδιαίτερη αίσθηση», επισημαίνει η Αναστασία που εργάζεται ως εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Κώστας Παπαδομανωλάκης