Χρηματοδότηση συνολικού ύψους 74.000 ευρώ θα διεκδικήσει το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014-2020, προκειμένου να προμηθευτεί και να εγκαταστήσει συστήματα ασφαλείας στον χώρο το λιμανιού και της μαρίνας. Η πρόταση με τον εξοπλισμό που χρειάζεται το Λιμενικό Ταμείο για να εκσυγχρονίσει τα υφιστάμενα συστήματα έλεγχου και ασφαλείας είναι έτοιμη ενώ το μεσημέρι της Πέμπτης σε ευρείας σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας υπό την προεδρία του γενικού γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κ. Χρήστου Λαμπρίδη παρουσιάστηκε ο σχετικός άξονας του ΕΣΠΑ, όπου έγινε αναλυτική ενημέρωση στους φορείς διοίκησης των Λιμενικών Ταμείων για τα κριτήρια, τις προϋπόθεσες και τις προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν οι φάκελοι που θα κατατεθούν, ώστε να μπορέσουν να διεκδικήσουν τα ευρωπαϊκά κονδύλια.
Η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Ρένα Κουτσαλεδάκη μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Είχαμε κληθεί σε μια συνάντηση μαζί με άλλα λιμενικά ταμεία όπου μας παρουσιάστηκε ένας καινούριος άξονας που θα ανοίξει για να χρηματοδοτήσουν σύστημα ασφαλείας σε όλα τα λιμάνια. Μας δόθηκαν οδηγίες για τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε όταν ανοίξει ο άξονας και τα κριτήρια που απαιτούνται για την ένταξη μας στο πρόγραμμα. Συνολικά το πρόγραμμα έχει προϋπολογισμό 20 εκ. ευρώ. Αυτό είναι πολύ σημαντικό ποσό καθώς από τη συνάντηση φάνηκε ότι υπάρχουν λιμάνια, τα οποία διαθέτουν ήδη συστήματα ασφαλείας και τα οποία θα πρέπει είτε να επεκταθούν ή να εκσυγχρονιστούν ή ακόμα και να πιστοποιηθούν με βάση τον εξοπλισμό αυτό. Εμείς σαν Λιμενικό Ταμείο έχουμε ήδη αποστείλει το αίτημα μας για εκσυγχρονισμό των συστημάτων που ήδη διαθέτει το λιμάνι μας. Ζητήσαμε μεταξύ άλλων μαγνητική κάμερα, αψίδα ελέγχου, επιπλέον κάμερες ασφαλείας, έλεγχος wifi και άλλο τεχνικό εξοπλισμό, ο οποίος θα «κουμπώσει» στο υπάρχον σύστημα που διαθέτουμε και θα το ενισχύσει καθιστώντας το σύμφωνο με τους διεθνείς κανόνες ασφαλείας των λιμανιών. Ήδη σήμερα (χθες) λάβαμε τη σχετική φόρμα του υπουργείου, την οποία πρέπει να συμπληρώσουμε και μόλις ανοίξει το πρόγραμμα το προσεχές διάστημα -από ότι μας ενημέρωσαν να υποβάλλουμε τον φάκελο μας».
Στη σύσκεψη συμμετείχαν είκοσι έξι (26) φορείς διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένων που είχαν ανταποκριθεί στην πρόσκληση της γενικής γραμματείας και είχαν υποβάλει αιτήματα και προκαταρκτικό προϋπολογισμό για την αναβάθμιση των συστημάτων ασφάλειας στις λιμενικές εγκαταστάσεις αρμοδιότητάς τους. Εκ μέρους του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής συμμετείχαν στελέχη της επιτελικής δομής ΕΣΠΑ του υπουργείου, της ΓΓΛΛΠΝΕ και της διεύθυνσης ελέγχου διαχείρισης ασφάλειας πλοίων και λιμενικών εγκαταστάσεων.
Ο γενικός γραμματέας κ. Χρήστος Λαμπρίδης στην εισήγησή του αναγνώρισε ότι η εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων ασφάλειας σύμφωνα με τις διατάξεις του ευρωπαϊκού κανονισμού 725/2004 και του διεθνούς κώδικα ISPS για την ασφάλεια των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων είναι αναγκαία συνθήκη, προκειμένου οι ελληνικοί λιμένες να μπορούν να φιλοξενούν κρουαζιερόπλοια και γενικότερα διεθνείς πλόες.
Επιπλέον τόνισε ότι στόχος του υπουργείου ΝΑΝΠ και της ΓΓΛΛΠΝΕ είναι η κατάρτιση ενός ορθολογικού προγράμματος παρεμβάσεων για τη συντονισμένη και ολοκληρωμένη ανάπτυξη και αναβάθμιση των ελληνικών λιμένων, ώστε να περιοριστούν οι αστοχίες και καθυστερήσεις του παρελθόντος που προκαλούνταν από τη σύγχυση προτεραιοτήτων. Χαρακτηριστικές ενότητες αυτού του προγράμματος είναι να τεθεί μια ορθολογική προτεραιότητα στην υλοποίηση έργων μεγάλης κλίμακας με την αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που έχει αναπτύξει η ΓΓΛΛΠΝΕ, να ενταχθούν έργα μικρής κλίμακας στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) από το οποίο το υπουργείο έχει εξασφαλίσει αυξημένη χρηματοδότηση για το 2018 και βέβαια να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση της προμήθειας και εγκατάστασης συστημάτων ασφάλειας για τον ISPS που ήταν και το θέμα της σύσκεψης.
Παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν αναλυτικά οι διαδικασίες και οι προϋποθέσεις για την υποβολή των αιτήσεων στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές μεταφορών, περιβάλλον και αειφόρος ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ) (π.χ. πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, κατάρτιση τεχνικών προδιαγραφών, διαχειριστική επάρκεια φορέων, προγραμματικές συμφωνίες). Στη συζήτηση που ακολούθησε κατεγράφησαν τα ερωτήματα των ΦΔΕΛ και τα προβλήματα που ενδεχομένως θα προκύψουν στην εξέλιξη της διαδικασίας.
Προτεραιότητα το έργο της θωράκισης του λιμανιού
Εν τω μεταξύ το έργο της θωράκισης του λιμανιού του Ρεθύμνου αποτελεί προτεραιότητα για το Λιμενικό Ταμείο, αφού είναι μια υποδομή αναγκαία που θα καταστήσει λειτουργικό και ασφαλές το λιμάνι της πόλης, το οποίο σχεδόν κάθε χειμώνα παραδίδεται στο έλεος της κακοκαιρίας και είναι αντιμέτωπο με πλημμυρικά φαινόμενα ενώ δεν μπορεί να δεχτεί παρά μόνο μικρά πλοία και κρουαζιερόπλοια. Στη συνάντηση της Πέμπτης στο υπουργείο Ναυτιλίας, τόσο η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου όσο και ο δήμαρχος και η αντιπεριφερειάρχης επανέλαβαν στον υπουργό Ναυτιλίας την αναγκαιότητα του συγκεκριμένου έργου και υπήρξε δέσμευση ότι πολύ σύντομα θα γίνει η συνάντηση με τους υπουργούς Οικονομίας και Υποδομών Α. Χαρίτση και Χ. Σπίρτζη αντίστοιχα προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο χρηματοδότησης του έργου.
Στο υπόμνημα που έχει αποσταλεί στο υπουργείο Ναυτιλίας για το έργο του λιμανιού το Λιμενικό Ταμείο επισημαίνει: «Η θέση του λιμανιού του Ρεθύμνου, όπως πολλάκις σας έχει επισημανθεί το καθιστά ευπρόσβλητο στους ανέμους και τους εντόνους κυματισμούς που το πλήττουν. Προς τούτο απαιτείται η συνολική ενίσχυση και αποκατάσταση της υφιστάμενης θωράκισης του λιμένος, αφού δεδομένης της κλιματικής αλλαγής η υφιστάμενη δεν είναι επαρκής. Έχει ήδη υποβληθεί στο υπουργείο Ναυτιλίας το 3988/31-10-2017 έγγραφο προς αποστολή της μελέτης «αποκατάσταση και ενίσχυση θωράκισης προσήνεμου μόλου λιμένα Ρεθύμνου με αντικείμενο την οριστική επίλυση των προβλημάτων της θωράκισης που αντιμετωπίζει το λιμάνι και ζητήθηκαν και συμπληρωματικά στοιχεία τα οποία χορηγήθηκαν με το 4595/21-12-2017 προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία αδειοδότησης του άρθρου 18 του Ν. 2971/2001. Ο προϋπολογισμός της εκτέλεσης των εργασιών ανέρχεται σε 14.500.000 εφόσον εκτελεστεί συνολικά ή σε 17.030.000 εφόσον εκτελεστεί σε πέντε φάσεις ως εξής:
Ύφαλος κυματοθραύστης: 3,24 εκ. ευρώ
Τμήμα 1ο : 6,9 εκ. ευρώ
Τμήμα 2ο 2,1 εκ. ευρώ
Τμήμα 3ο :2,65 εκ. ευρώ
Τμήμα 4ο :2,14 εκ. ευρώ»
«Mας είπε ο υπουργός Ναυτιλίας ότι το συντομότερο δυνατό θα γίνει η συνάντηση με τους υπουργούς Yποδομών και Aνάπτυξης για να δούμε σε ποιο άξονα θα μπορεί τυχόν να ενταχτεί τουλάχιστον μια φάση του μεγάλου έργου, αυτή του ύφαλου κυματοθραύστη για τη θωράκιση του προσήνεμου μόλου. Για εμάς ο ύφαλος κυματοθραύστης είναι μείζον θέμα αφού θα θωρακίσει την περιοχή που σήμερα πλημμυρίζει» τόνισε η κ. Κουτσαλεδάκη.