Την πρόθεση της Γενικής Γραμματείας Υποδομών να χρηματοδοτήσει τη μελέτη που έχει ήδη ξεκινήσει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης για τη δημιουργία κυκλικού κόμβου round about στον κόμβο Ατσιποπούλου εξέφρασε χθες από το Ρέθυμνο όπου βρέθηκε, στο πλαίσιο της περιοδείας του στο νησί, ο Γιώργος Δέδες.
Ο γενικός γραμματέας είχε την ευκαιρία κατά την άφιξη του στην πόλη να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι το τεράστιο πρόβλημα που υπάρχει στον κόμβο και τους κινδύνους που αυτός εγκυμονεί για τους οδηγούς. Έκανε λόγο για τριτοκοσμικές συνθήκες και υποστήριξε ότι η Γενική Γραμματεία θα εξασφαλίσει όσα κονδύλια απαιτούνται για την ολοκλήρωση της μελέτης του κυκλικού κόμβου, ώστε στη συνέχεια η υλοποίηση του έργου να γίνει με τα ευρωπαϊκά χρήματα που έχουν προβλεφθεί για την οδική ασφάλεια στην εθνική οδό του νησιού συνολικού ύψους 25 εκ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης έχει ήδη ξεκινήσει μια προμελέτη για τη δημιουργία κυκλικού κόμβου με δεδομένο ότι η υλοποίηση του έργου είναι ζωτικής σημασίας για το Ρέθυμνο.
Σε σχετικές δηλώσεις ο Γιώργος Δέδες ανέφερε: «Ένα σημαντικό κομμάτι των παρεμβάσεων που θα κάνουμε για την οδική ασφάλεια στο ΒΟΑΚ αφορά και τον νομό Ρεθύμνου. Έχουμε εξασφαλίσει από το ΕΣΠΑ 25 εκ. ευρώ για παρεμβάσεις που προορίζονται αποκλειστικά για τον ΒΟΑΚ, χρήματα τα οποία θα διαχειριστεί η Γενική Γραμματεία Υποδομών σε συνεργασία και με τον ΟΑΚ και με την περιφέρεια. Ήδη έχουμε συλλέξει όλες τις ώριμες μελέτες που υπάρχουν για τα προγράμματα οδικής ασφάλειας και ένα από τα σημαντικά προγράμματα της τάξεως των 10 εκ. ευρώ θα αφορά και τον νομό Ρεθύμνου γιατί αφορά την περιοχή της Γεωργιούπολης μέχρι και τα όρια του Ρεθύμνου. Αυτό που πρέπει να δούμε άμεσα, στα πλαίσια αυτού του προγράμματος είναι η ολοκλήρωση της μελέτης για τον κόμβο Ατσιποπούλου, ο οποίος αυτή τη στιγμή είναι σε μια κατάσταση που θυμίζει τριτοκοσμικές χώρες και όχι μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα. Θα πρέπει να δούμε το ταχύτερο δυνατόν τις βελτιώσεις και τις παρεμβάσεις από άποψη οδικής ασφάλειας που θα γίνουν σε αυτή την περιοχή που συνδέει την πόλη του Ρεθύμνου με τον ΒΟΑΚ, θέμα που έθεσε ως επείγον και η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου και νομίζω ότι το έργο μπορούμε να το εντάξουμε στις παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας».
Δεσμεύσεις για χρηματοδότηση του αρδευτικού έργου στο Φράγμα Ποταμών
Παράλληλα, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών εξέφρασε τη βούληση του υπουργείου να χρηματοδοτήσει το μεγάλο για τον μητροπολιτικό δήμο έργο του αρδευτικού δικτύου στο φράγμα Ποταμών. Τη μελέτη του έργου έχει ετοιμάσει ο ΟΑΚ και αφορά το σύνολο των αναγκαίων και απαραίτητων εργασιών για την επέκταση του κεντρικού αγωγού μεταφοράς του νερού, από το φράγμα Ποταμών προς τον κάμπο Ρεθύμνης και την άρδευση επιπλέον 14.000 στρεμμάτων. Πρόκειται για ένα έργο της τάξης των 3,7 εκ. ευρώ, αδειοδοτημένο περιβαλλοντολογικά και με τη μελέτη του ολοκληρωμένη. Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα το έργο που έχει γίνει αρδεύει 12.000 στρέμματα της περιοχή του κάμπου του Ρεθύμνου έως την Πηγή.
Ειδικότερα στις δηλώσεις του ο Γιώργος Δέδες ανέφερε: «Στα πλαίσια της γενικότερης ενιαίας διαχείρισης των υδάτων που εξαγγείλαμε ήδη και αφορά μια μελέτη της τάξεως των 800.000 ευρώ που θα διαχειριστεί κατά αποκλειστικότητα ο ΟΑΚ μπορούμε να συμπεριλάβουμε το φράγμα των Ποταμών, να μελετήσουμε δηλαδή τα αρδευτικά δίκτυα τα οποία υπολείπονται για να καταστεί λειτουργικό το φράγμα και να αρχίσουν να φαίνονται τα αποτελέσματα ενός σημαντικού έργου υποδομής που κατασκευάστηκε τα προηγούμενα χρόνια, αλλά ταυτόχρονα να εξετάσουμε τις δυνατότητες υδροδότησης της πόλης του Ρεθύμνου από τα υπολειπόμενα της άρδευσης νερά. Νομίζω ότι στον τομέα της διαχείρισης των υδάτων για τον νομό Ρεθύμνου, το Φράγμα των Ποταμών είναι ο κρίσιμος πυλώνας πάνω στον οποίο θα οικοδομηθεί η πολιτική της διαχείρισης τόσο του νερού της άρδευσης όσο και της ύδρευσης. Το έργο θα ενταχθεί στο μάστερ πλαν του ΟΑΚ και αν υπάρξει ανάγκη πρόσθετης χρηματοδότησης, γιατί θα χρειαστούν εξειδικεύσεις για το φράγμα των Ποταμών, είμαστε διατεθειμένοι από τις αρχές του 2017 να τις διαθέσουμε. Υπάρχει ήδη ολοκληρωμένη δουλειά που θέλουμε να φτάσει μέχρι και την πλήρη ωρίμανση της μελέτης, δηλαδή μέχρι τη δημοπράτηση για να ξέρουμε προϋπολογισμό για κάθε έργο με αναφορά το φράγμα Ποταμών και να ξέρουμε τι πόροι θα χρειαστούν για να χρηματοδοτήσουμε τα έργα».
Ένα εκ. ευρώ για την αποκατάσταση του δρόμου στον Μέρωνα
Εν τω μεταξύ, ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου ανακοίνωσε ότι έχει ήδη εγγραφεί στον προϋπολογισμό του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το ποσό του 1 εκ. ευρώ, χρήματα τα οποία θα διατεθούν όπως είπε άμεσα για την αποκατάσταση της επαρχιακής οδού Αγίας Φωτεινής-Γερακαρίου στο ύψος του Μέρωνα, δρόμος ο οποίος καταστράφηκε ολοσχερώς από την κακοκαιρία του Φεβρουαρίου του 2015. Ο δρόμος έχει υποστεί καθίζηση και κατολισθήσεις εγκυμονώντας σοβαρούς κινδύνους για την τοπική κοινότητα. Ήδη ο δήμαρχος Αμαρίου είχε απευθυνθεί στο αρμόδιο υπουργείο και ο κ. Δέδες χθες ανακοίνωσε ότι εξασφαλίστηκαν τα χρήματα για να ξεκινήσει το έργο.
Ο κ. Δέδες ανέφερε: «Υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα στον δήμο Αμαρίου στην Τοπική Κοινότητα Μέρωνα που αφορά ένα κατολισθητικό φαινόμενο, ιδιαίτερα επικίνδυνο το οποίο απασχόλησε μετά από τα αιτήματα του δημάρχου τη Γενική Γραμματεία Υποδομών και αυτή τη φορά καταφέραμε να εξασφαλίσουμε τους πόρους που ανέρχονται στο ένα εκατομμύριο ευρώ, ώστε να χρηματοδοτήσουμε την εκτέλεση του έργου που θα αντιμετωπίσει ριζικά το πρόβλημα και θα γίνει σε συνεργασία με την περιφέρεια και τον δήμο. Έχει ήδη εγγραφεί στον προϋπολογισμό του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και μέσα στο 2016 θα είναι διαθέσιμη η πίστωση για να γίνει το έργο».
Παράλληλα η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνης έθεσε στον κ. Δέδε το θέμα των δύο κάθετων αξόνων (Ρέθυμνο – Απόστολοι – Μάντρες και Ρέθυμνο-Σπήλι-Αγία Γαλήνη) ζητώντας άμεσα χρηματοδότηση, ώστε να υλοποιηθούν σημειακές παρεμβάσεις σε σημεία, όπου έχουν παρατηρηθεί κατολισθήσεις και βροχοπτώσεις. «Από την πλευρά της αντιπεριφέρειας τέθηκε το ζήτημα της συντήρησης του οδικού δικτύου σε χρήσιμους εγκάρσιους άξονες που συνδέουν τον ΒΟΑΚ με τον ΝΟΑΚ. Αυτό είναι οδικό δίκτυο που είναι στην αρμοδιότητα της περιφέρειας αλλά γνωρίζοντας τους διαθέσιμους πόρους της αυτοδιοίκησης απαιτείται σίγουρα η συνεργασία όλων των φορέων και η ενίσχυση ακόμα και χρηματοδοτική μερικές φορές για να μπορούμε να έχουμε πιο γρήγορα και αποτελεσματικά έργα. Είμαστε θετικοί και σε αυτά τα πλαίσια θα μιλήσουμε για το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων του 2017. Εκεί θα δούμε τι μπορεί να υποβοηθήσει και να ανταποκριθεί η γενική γραμματεία υποδομών» ανέφερε ο κ. Δέδες.
Σε δηλώσεις της η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή εμφανίστηκε ικανοποιημένη από τις δεσμεύσεις του γενικού γραμματέα για τις χρηματοδοτήσεις για έργα του νομού αλλά και για την πρόθεση συνεργασίας και συνδρομής του υπουργείου προς την περιφέρεια: «Θέσαμε στον γενικό γραμματέα τα θέματα ειδικότερα του νομού Ρεθύμνου, ωστόσο ήταν και ο ίδιος πολύ ενήμερος. Συζητήσαμε αναλυτικά για το θέμα του ΒΟΑΚ και τα 25 εκ. ευρώ που εξασφαλίστηκαν για την εθνική οδό του νησιού. Του θέσαμε ιδιαίτερα το θέμα του οδικού έργου Πάνορμος-Εξάντης, τέθηκαν τα θέματα των δυο καθετών του αγιοβασιλιώτικου δρόμου που ένα μεγάλο του τμήμα ξεκινά τώρα με το ΕΣΠΑ και του αμαριώτικου δρόμου που είναι μεν επαρχιακό δίκτυο όμως η νέα χάραξη έστω και ενός τμήματος είναι μεγάλη δαπάνη για την περιφέρεια και ακόμα και ένα τμήμα να κάνουμε χρειαζόμαστε τη συνδρομή του υπουργείου, αφού η περιφέρεια δεν μπορεί να αντιμετωπίσει αυτά τα ποσά από μόνη της. Επίσης τέθηκε το θέμα του φράγματος των Ποταμών αφού ο ΟΑΚ θα αναλάβει να εκπονήσει το σχέδιο για τη διαχείριση των υδάτων. Ένα μεγάλο φράγμα και ζητήσαμε και τον ευχαριστούμε γι’ αυτό καθώς ήταν θετικός για τη χρηματοδότηση του έργου για το οποίο υπάρχει έτοιμη μελέτη. Εμφανίστηκε ιδιαίτερα θετικός για την ένταξη του έργου που θα ανακουφίσει πάρα πολύ το Ρέθυμνο» είπε.
Την ικανοποίηση του για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης εξέφρασε και ο δήμαρχος Αμαρίου Παντελής Μουρτζανός, ο οποίος συμμετείχε στη χθεσινή συνάντηση της αντιπεριφερειάρχη με τον κ. Δέδε τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Ο γενικός γραμματέας άμεσα ανταποκρίθηκε στο αίτημα του δήμου Αμαρίου και αυτό είναι πολύ ευχάριστο, γιατί τώρα εν όψει και του χειμώνα υπήρχε σοβαρός κίνδυνος ο δήμος να κοπεί στα δύο. Τον ευχαριστώ πάρα πολύ και εκτιμώ ότι ενήργησε άμεσα επειδή και ο ίδιος προέρχεται από τον χώρο της αυτοδιοίκησης και γνωρίζει εκ των έσω τα προβλήματα. Μένω με την υπόσχεση της αντιπεριφερειάρχη και του γενικού ότι θα μπορέσουμε να εντάξουμε σύντομα, μέσα στο 2017, τουλάχιστον ένα τμήμα του αμαριώτικου δρόμου».
«Μέσα στον Νοέμβριο ξεμπλοκάρει το οδικό έργο Πάνορμος-Εξάντη»
Τη βεβαιότητα ότι μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου θα ξεμπλοκάρει το οδικό έργο Πάνορμο-Εξάντης με τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στο οποίο έχει απευθυνθεί το υπουργείο Υποδομών επανέλαβε ο κ. Δέδες, ο οποίος ήταν σαφής και κατηγορηματικός ότι τα χρήματα από το προηγούμενο ΕΣΠΑ που έχουν διασφαλιστεί για την υλοποίηση του δεν πρόκειται να χαθούν.
«Μέσα στον Νοέμβριο θα υπάρξει γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους με την πρόταση του για το πως πρέπει να χειριστούμε το έργο. Αυτό το έργο το παραλάβαμε σε εκκρεμότητα. Ενώ είχε γίνει η δημοπράτηση δεν είχε προσδιοριστεί ο ανάδοχος. Λύσαμε όλα τα γραφειοκρατικά προβλήματα και στη συνέχεια παρουσιάστηκε εμπλοκή, η οποία αφορούσε το γεγονός ότι ένα μέρος της αναδόχου κοινοπραξίας αποχώρησε από την κοινοπραξία. Δημιουργήθηκε ένα νομικό πρόβλημα όπου με εντολή του υπουργού ζητήσαμε συνδρομή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις και την εκτίμηση μας θα έχουμε τη γνωμοδότηση εντός του Νοεμβρίου και θα ξεμπλοκάρει το έργο. Δεν υπάρχει κανένας μα κανένας κίνδυνος να χαθούν τα χρήματα του ΕΣΠΑ διότι εντός Νοεμβρίου ο γόρδιος δεσμός του Πάνορμος-Εξάντη θα λυθεί» δήλωσε ο κ. Δέδες.
Σημειώνεται ότι το τμήμα από τον Γεροπόταμο μέχρι τη διασταύρωση Εξάντη, είναι μήκους 10 χιλιόμετρων και σύμφωνα με τη μελέτη θα κατασκευαστεί ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος με διπλό κλάδο και διαχωριστικό στηθαίο. Πρόκειται για τμήμα που θα μετατραπεί σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με όριο ταχύτητας τα 120 χλμ./ώρα.
Οι εργασίες κατασκευής του δρόμου αναμένεται να διαρκέσουν 48 μήνες. Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα της Κρήτης, το οποίο αφορά ουσιαστικές παρεμβάσεις και βελτιώσεις σε μήκος περίπου δέκα χιλιομέτρων του οδοστρώματος, το οποίο σήμερα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο για τους διερχόμενους οδηγούς. Το έργο αυτό θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμο, καθώς το συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού περιλαμβάνει πολλά από τα χαρακτηρισμένα ως «σημεία – καρμανιόλες», που κατά το παρελθόν έχουν δώσει αμέτρητα ατυχήματα και πολύνεκρα δυστυχήματα.