Θετικές είναι οι εξελίξεις που δρομολογούνται για τρία μεγάλα έργα του Ρεθύμνου, καθώς το αρμόδιο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης ενέκρινε την ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ 2017, ΣΑΜ-071) τριών νέων μελετών που αφορούν σημαντικές παρεμβάσεις στον ΒΟΑΚ.
Αναλυτικά όπως ανακοινώθηκε από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης πρόκειται για τις παρακάτω μελέτες:
1. «Μελέτες αναβάθμισης ισόπεδου κόμβου Ατσιπόπουλου Ν. Ρεθύμνης», προϋπολογισμού 200.000€.
2. «Οριστικές μελέτες ανισόπεδου κόμβου Γερανίου στη θέση Βοθρό του ΒΟΑΚ» προϋπολογισμού 200.000€.
3. «Μελέτη νότιας παράκαμψης Ρεθύμνου» προϋπολογισμού 200.265,89€.
4. «Μελέτη αναβάθμισης ανισόπεδου κόμβου του ΒΟΑΚ στο τμήμα της παράκαμψης Ηρακλείου» προϋπολογισμού 1.000.000€.
Πρόκειται για το πρώτο και ουσιαστικό βήμα αφού η εκπόνηση των μελετών είναι προϋπόθεση για την υλοποίηση των έργων. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ότι αφορά τη μελέτη του περιφερειακού δρόμου της πόλης συνολικού ύψους 200.000 ευρώ, υπάρχει ήδη ανάδοχος κάτι που σημαίνει ότι αμέσως μόλις γίνει η έγκριση της χρηματοδότησης οι μελέτες θα μπορέσουν να προχωρήσουν και να ολοκληρωθούν καθώς είχαν μπει στον «πάγο» επί σειρά ετών λόγω έλλειψης χρηματοδότησης.
Σύμφωνα μάλιστα με τους υπεύθυνους του ΟΑΚ εφόσον η χρηματοδότηση είναι απρόσκοπτη η μελέτη αυτή θα είναι η πρώτη που θα ολοκληρωθεί καθώς στις δυο άλλες περιπτώσεις αυτής της μελέτης κατασκευής κυκλικού κόμβου στο Ατσιπόπουλο συνολικού προϋπολογισμού 200.000 ευρώ και της μελέτης κατασκευής ανισόπεδου κόμβου στο Γεράνι θα πρέπει να γίνουν εξαρχής διαγωνισμοί που αυτομάτως συνεπάγεται με μεγαλύτερους χρόνους.
Ο Φώτης Καζάσης, διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ ανέφερε: «Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από την εξέλιξη αυτή που αφορά στην ένταξη των μελετών παρεμβάσεων του ΒΟΑΚ στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας καθώς πρόκειται για έργα που αποτελούσαν πάγια αιτήματα του ΟΑΚ και των τοπικών κοινωνιών. Οι τρεις από τις τέσσερις μελέτες που εντάχθηκαν αφορούν στο Ρέθυμνο και ειδικότερα στον κόμβο Ατσιποπούλου τον κόμβο Γερανίου και τον περιφερειακό δρόμο. Μόλις γίνει η διάθεση πίστωσης θα ξεκινήσουμε σαν ΟΑΚ τις διαδικασίες δημοπράτησης των μελετών με εξαίρεση το έργο που αφορά τον περιφερειακό δρόμο για τον οποίο υπάρχουν ήδη μελετητές».
Από την πλευρά του ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Γιώργος Αγαπάκης ανέφερε: «Καταρχάς είναι θετικό που εντάσσονται οι μελέτες αυτές στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Σε ότι αφορά τη μελέτη της νότιας παράκαμψης του Ρεθύμνου (περιφερειακός δρόμος) έχουμε ήδη σύμβαση και αυτό που μένει είναι να εγκριθεί ο συγκριτικός πίνακας και να ολοκληρωθεί η μελέτη από τους μελετητές που έχουν αναλάβει. Οι άλλες μελέτες είναι καινούριες, θα πρέπει δηλαδή από μηδενικής βάσης να γίνουν οι διαδικασίες, αρχικά δημοπράτησης, ανάθεσης, εκπόνησης των μελετών. Για το Ατσιπόπουλο έχει ξεκινήσει η μια διαδικασία και από την αντιπεριφέρεια για αναθεώρηση της μελέτης της περιοχής θα γίνει εξ αρχής η μελέτη όπως και στον κόμβο Γερανίου Βοθρου όπου θα γίνει νέα μελέτη».
200.000 ευρώ για τις μελέτες του περιφερειακού δρόμου
Η χρηματοδότηση των μελετών για το έργο του περιφερειακού δρόμου είναι το απαραίτητο εργαλείο για να μπορέσουν αυτές να προχωρήσουν μετά από εννιά ολόκληρα χρόνια οπότε και μπήκαν στον «πάγο».
Οι μελέτες που είχαν ξεκινήσει το 2008 για τη νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου, η οποία οριοθετείται από το ύψος των Περιβολίων (παλιό πανεπιστήμιο) μέχρι και τον Αγιοβασιλειώτικο κόμβο. Αξίζει να σημειωθεί πως πάγιο αίτημα είναι η μελέτη του περιφερειακού δρόμου να επεκταθεί ανατολικότερα, δηλαδή μέχρι και τον κόμβο Αμαρίου.
Συγκεκριμένα στις 20 Μαΐου του 2008 ξεκίνησε η προκαταρκτική μελέτη, της οποίας ο συνολικός χρόνος περαίωσης ήταν οι 12 μήνες. Η πρώτη φάση περιελάμβανε: προκαταρκτική μελέτη οδοποιίας και αναγνωριστική γεωλογική μελέτη, οι οποίες και έγιναν. Κατά την εκπόνηση της μελέτης διαπιστώθηκε ότι τα βάθρα των γεφυρών δεν ανταποκρίνονταν αφενός στις ανάγκες και αφετέρου είχαν υψηλό κόστος και προτάθηκε η τροποποίηση της μελέτης των γεφυρών. Η προμελέτη υποβλήθηκε τον Φεβρουάριο του 2011, στο αρμόδιο υπουργείο και έκτοτε έχει «κολλήσει» στις εγκρίσεις της αρμόδιας υπηρεσίας.
Μέχρι στιγμής για τη νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου που οριοθετείται από την οδό Δασκαλάκη στα Περβόλια μέχρι και τον Αγιοβασιλειώτικο κόμβο στο ύψος της οδού Κουρμούλη, έχουν ολοκληρωθεί: η προκαταρκτική μελέτη οδοποιίας, η αναγνωριστική-γεωλογική μελέτη και η έγκρισή τους, η τοπογραφική αποτύπωση, η κτηματογράφηση, η προμελέτη οδοποιίας, η οριστική γεωλογική μελέτη, η προκαταρκτική επεξεργασία τεχνικών έργων και το πρόγραμμα ερευνών, καθώς και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ωστόσο εκκρεμεί η έγκριση τόσο των μελετών όσο και της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το 2011. Σημειώνεται ότι από το σύνολο των 320.000 ευρώ που είχαν εξασφαλιστεί το 2008 από το τότε ταμείο εθνικής οδοποιίας (το οποίο έχει καταργηθεί-ωστόσο τα χρήματα είναι δεσμευμένα για το σκοπό αυτό) έχουν δοθεί στους μελετητές περίπου 120.000 ευρώ για την μέχρι τώρα εργασία τους.
Αναμονή για τη χρηματοδότηση αρδευτικού έργου
Εν τω μεταξύ την εξασφάλιση της χρηματοδότησης ύψους 4 εκ. ευρώ από τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου αναμένουν δήμος Ρεθύμνου και ΟΑΚ για την υλοποίηση του μεγάλου έργου που θα εξασφαλίσει την άρδευση των εκτάσεων του ανατολικού Ρεθύμνου από το Φράγμα Ποταμών εξοικονομώντας ταυτόχρονα σημαντικές ποσότητες νερού για την ύδρευση.
Το έργο αποτελεί προτεραιότητα για τον οργανισμό, καθώς τα οφέλη του είναι πολλαπλά τόσο σε ότι αφορά το περιβάλλον, όσο και την εξοικονόμηση κόστους και ενέργειας. Είναι χαρακτηριστικό ότι με το έργο αυτό θα μπορούν να εξοικονομούνται ημερησίως 2.000 κυβικά νερού ύδρευσης. Άλλωστε από την πρώτη στιγμή ολοκλήρωσης του μεγαλόπνοου για όλο τον νομό Ρεθύμνου έργο, η άρδευση των στρεμμάτων της ανατολικής περιοχής ήταν πρωταρχικός στόχος. Η άρδευση των εκτάσεων από το φράγμα των Ποταμών σήμερα γίνεται με πόσιμο νερό και από γεωτρήσεις. Με την υλοποίηση του έργου θα υπάρξει τεράστια εξοικονόμηση νερού, το οποίο θα καλύψει τις αυξημένες ανάγκες υδροδότησης.