Θέμα χρόνου χαρακτηρίζεται από την Περιφέρεια Κρήτης η ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ του Αγιοβασιλιώτικου δρόμου και συγκεκριμένα του οδικού τμήματος Αρμένοι-Μπαλέ. Ο σχετικός άξονας του ΕΣΠΑ άνοιξε τις προηγούμενες ημέρες, ενώ η μελέτη έχει ήδη κατατεθεί στην αρμόδια Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Κρήτης, η οποία επεξεργάζεται τις τελευταίες λεπτομέρειες, προκειμένου να δώσει το «πράσινο φως» για την ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ του συγκεκριμένου τμήματος του ΝΟΑΚ.
Το έργο που αφορά νέα χάραξη μήκους 10 χιλιομέτρων (παρακάμπτεται ο οικισμός των Αρμένων από ανατολικά) έχει προϋπολογισμό 16,5 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το πρώτο μεγάλο οδικό έργο που θα εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το ΣΕΣ, σύμφωνα τουλάχιστον με τις δεσμεύσεις του Σταύρου Αρναουτάκη, ο οποίος ταυτόχρονα έχει εξασφαλίσει συμπληρωματική πίστωση, ύψους 984.000 ευρώ για τη μελέτη, που υλοποιεί η Περιφέρεια Κρήτης με τίτλο «Ολοκληρωτικές μελέτες Νότιου Οδικού Άξονα Ν. Ρεθύμνης (οδικά τμήματα εντός Ν. Ρεθύμνης – Τμήμα Ροδάκινο – Σελλιά- Λευκόγεια – Ακούμια- Αγία Γαλήνη). Μετά από αυτή τη συμπληρωματική πίστωση ο τελικός προϋπολογισμός της μελέτης ανέρχεται στο 1.954.565,58 ευρώ.
Πρόκειται για χρήματα της Περιφέρειας που θα αξιοποιηθούν για να ολοκληρωθεί και η μελέτη του υπόλοιπου τμήματος του νότιου οδικού άξονα Κρήτης, που αφορά το κομμάτι από Μπαλέ μέχρι Σπήλι, καθώς και το δευτερεύον υποστηρικτικό οδικό δίκτυο, προκειμένου και αυτό να διεκδικήσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση είτε από ΕΣΠΑ, είτε από τομεακά προγράμματα του υπουργείου.
Το έργο Αρμένοι -Παλέ αποτελεί το πρώτο βήμα για την κατασκευή του Νότιου Οδικού άξονα Κρήτης, που σχεδιάζεται μεταξύ Αρμένων και Αγίας Γαλήνης, ο οποίος αναμένεται να λύσει τα σοβαρά σημερινά προβλήματα, θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της περιοχής και θα ελαχιστοποιήσει χρονικά τις αποστάσεις, καθώς όπως υπολογίζεται μετά την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη θα διανύεται σε περίπου μισή ώρα.
«Άνοιξε ο άξονας της προσπελασιμότητας του ΕΣΠΑ και εκεί έχουμε σχεδιάσει να εντάξουμε το πρώτο τμήμα του Αγιοβασιλειώτικου δρόμου, που αφορά στο τμήμα Αρμένοι -Παλέ συνολικού προϋπολογισμού 17 εκ. ευρώ. Πρόκειται για ένα έργο πολύ σημαντικό και σαν Περιφέρεια Κρήτης πιστεύουμε ότι ο Αγιοβασιλειώτικός δρόμος μαζί με τον βοηθητικό άξονα αποτελεί το πλέον αναπτυξιακό έργο του νομού αλλάζοντας πλήρως τον οδικό χάρτη του. Στο χωροταξικό σχέδιο της Περιφέρειας έχει χαρακτηριστεί σαν διευρωπαϊκό δίκτυο που σημαίνει ότι μπορούν να εξασφαλιστούν οι χρηματοδοτήσεις του μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων», ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή.
Υπενθυμίζεται ότι η μελέτη του Νότιου Οδικού Άξονα Ν. Ρεθύμνου παρουσιάστηκε τον περασμένο μήνα στο Σπήλι στον χώρο του Δημαρχείου, από τους μελετητές του έργου κ. Δημήτρη Αναγνωστόπουλο και κ. Στέλλα Παπανικολάου και αφορούσε 3 υπό μελέτη τμήματα:
– Σπήλι -Άγιος Δημήτριος (Αγία Γαλήνη), το οποίο ολοκληρώνεται το επόμενο διάστημα.
– Ο βοηθητικός άξονας Ροδάκινο-Σακτούρια-Κρύα Βρύση, ο οποίος βρίσκεται στη φάση της προμελέτης.
– Παλέ -Σπήλι, το οποίο έχει ολοκληρωθεί.
– Αρμένοι – Παλέ, το οποίο αναμένεται να δημοπρατηθεί και θα χρηματοδοτηθεί από το ΣΕΣ.
Η Περιφέρειας Κρήτης προχώρησε στη χρηματοδότησή της συνολικού προϋπολογισμού 3,4 εκ ευρώ.
Στο νέο ΣΕΣ και η συντήρηση του επαρχιακού οδικού δικτύου
Εν τω μεταξύ στον άξονα της προσεπλασιμότητας του νέου ΕΣΠΑ η Περιφέρεια Κρήτης έχει σχεδιάσει να εντάξει ένα έργο συντήρησης και αποκατάστασης του επαρχιακού οδικού δικτύου, συνολικού προϋπολογισμού 30 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 7,5 εκ. ευρώ αφορούν στο δίκτυο του νομού Ρεθύμνου. Το έργο αυτό θα γίνει με βάση τη μελέτη που εκπόνησε η «ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε.», η οποία υποδεικνύει 500 περίπου θέσεις-σημεία στο οδικό δίκτυο του νησιού που χρήζουν παρεμβάσεων, ώστε να αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό η οδική ασφάλεια.
Πρόκειται για παρεμβάσεις σε σημεία που παρουσιάζουν Μεγάλη Συγκέντρωση Ατυχημάτων (ΜΟΑ-Α) και τα οποία καταλαμβάνουν συνολικά 924 χιλιόμετρα με συνολικό κόστος παρέμβασης τα 30 εκατομμύρια ευρώ. Ο αριθμός των θέσεων ΜΟΑ όπου πρόκειται να πραγματοποιηθούν εργασίες βραχυπρόθεσμων επεμβάσεων οδικής ασφάλειας είναι:
-Στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου: 120 θέσεις ΜΟΑ συνολικά σε 12 οδούς.
– Στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου: 96 θέσεις ΜΟΑ συνολικά σε 17 οδούς.
– Στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου: 115 θέσεις ΜΟΑ συνολικά σε 12 οδούς.
– Στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων: 121 θέσεις ΜΟΑ συνολικά σε 10 οδούς.
Το συνολικό μήκος επεμβάσεων: 924,83 χλμ.
Με συνολικό προϋπολογισμό έργου: 30.406.991,79 ευρώ.
Σκοπός του έργου είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας των οδών, ιδιαίτερα σε θέσεις Μειωμένης Οδικής Ασφάλειας (ΜΟΑ) και σε θέσεις του οδικού δικτύου που παρουσιάζουν μεγάλη συγκέντρωση ατυχημάτων (ΜΟΑ-Α), όπως είναι θέσεις π.χ. οριζόντιας καμπύλης, διέλευσης πεζών, ισόπεδων κόμβων κ.λπ.
Η μελέτη ανατέθηκε από το υπουργείο Υποδομών και εκπονήθηκε και εγκρίθηκε από την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» στο πλαίσιο του «Προγράμματος δράσεων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας – Εργασίες βραχυπρόθεσμων επεμβάσεων βελτίωσης επιπέδου οδικής ασφάλειας Εθνικού και Επαρχιακού οδικού δικτύου σε ολόκληρη την Ελληνική Επικράτεια».
Οι παρεμβάσεις στις θέσεις Μειωμένης Οδικής Ασφάλειας (ΜΟΑ), αφορούν κυρίως σε:
• αναβάθμιση και αντικατάσταση του εξοπλισμού της οδού:
• επαναδιαγράμμιση,
• πινακίδες σήμανσης,
• ανακλαστήρες οδοστρώματος,
• γραμμική οριοσήμανση,
• στηθαία ασφαλείας,
• συμπλήρωση – ανακατασκευή της υποδομής:
• επισκευή φθορών οδοστρώματος,
• αντικατάσταση της παλαιάς επιφανειακής ασφαλτικής στρώσης με νέα αντιολισθηρή,
• συμπλήρωση υλικού ερείσματος,
• καθαρισμός – μόρφωση υφιστάμενης τριγωνικής τάφρου,
• καθαρισμός περιοχής για αύξηση ορατότητας (αποξήλωση εμποδίων και αποψίλωση ζωνών που εμποδίζουν την ορατότητα).
Στις θέσεις όπου απαιτείται διαπλάτυνση οδού, αυτή θα γίνει με την κατασκευή νέου οδοστρώματος και μόνο στις περιπτώσεις εκείνες που η διαπλάτυνση μπορεί να περιγραφεί/προσδιοριστεί με σαφήνεια και βρίσκεται – με βεβαιότητα και ακρίβεια- εντός της απαλλοτριωμένης ζώνης της οδού.