Σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο ήταν η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα κατά το δεκαήμερο της ενδιάμεσης εκπτωτικής περιόδου του Νοεμβρίου που ολοκληρώθηκε χθες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας που πραγματοποίησε η ΕΣΕΕ, το 36% των επιχειρήσεων είδε τις φετινές πωλήσεις τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς να παραμένουν στα ίδια επίπεδα και το 50% σε χαμηλότερα. Σε σύγκριση με τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου τον προηγούμενο χρόνο, φαίνεται ότι η πορεία των πωλήσεων κινήθηκε -έστω και οριακά- χειρότερα ενώ μόλις μία στις εννέα εμπορικές επιχειρήσεις εμφάνισε αύξηση πωλήσεων την εκπτωτική περίοδο του Νοεμβρίου του 2015 έναντι του 2014.
Στο Ρέθυμνο με βάση τα παραπάνω στοιχεία η αγοραστική κίνηση μειώθηκε κατά 10-12%. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Γιώργος Πολιουδάκης μιλώντας στα «Ρ.Ν.» επανέλαβε πως οι ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι δεν συμβάλλουν στην τόνωση της αγοράς και σε σχετικές δηλώσεις του υποστήριξε: «Δεν περιμέναμε τίποτα από αυτές τις εκπτώσεις και όντως δεν υπήρξε κίνηση. Δεν υπάρχει λόγος ύπαρξης αυτής της ενδιάμεσης εκπτωτικής περιόδου και πόσο μάλλον φέτος. Ο κόσμος τέτοια περίοδο έχει άλλες υποχρεώσεις, φόρους, τέλη κυκλοφορίας, ΦΠΑ με αποτέλεσμα η αγορά να μην μπορεί να επωφεληθεί αφού δεν έχουν χρήματα για να διαθέσουν οι καταναλωτές. Απλώς την πρώτη Κυριακή ο κόσμος κατέβηκε στην αγορά επειδή είχε καλό καιρό, έκανε βόλτα όμως αυτό δεν μεταφράστηκε σε αγοραστική κίνηση».
Πανελλαδικά οι επιχειρήσεις που δεν συμμετείχαν στο εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου αγγίζουν το ένα τρίτο του συνόλου του δείγματος, συγκεκριμένα το 31%. Όσον αφορά στις υπόλοιπες, το επίπεδο των εκπτώσεων κυμάνθηκε στην πλειονότητά τους μεταξύ 11% και 20%.
Τα εμπορεύματα που διέθεσαν οι επιχειρήσεις σε έκπτωση αφορούσαν είτε το σύνολο των εμπορευμάτων τους, είτε το μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών της σεζόν, καθιστώντας το εκπτωτικό δεκαήμερο αρκετά δελεαστικό ως προς τη δυνατότητα επιλογών για τους καταναλωτές.
Το εκπτωτικό δεκαήμερο το Νοεμβρίου φαίνεται να μην επηρεάζει τον συνολικό τζίρο για το διάστημα της φθινοπωρινής-χειμερινής σεζόν, στο 58% των επιχειρήσεων. Επίσης ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες πιστεύει ότι τελικά μειώνει το συνολικό τζίρο, ενώ ένας στους πέντε ότι έχει θετικό αντίκτυπο.
Μεγαλύτερο είναι το ποσοστό αυτών που συμφωνούν με το μέτρο των ενδιάμεσων εκπτώσεων σε σύγκριση με το ποσοστό αυτών που διαπιστώνουν θετικό αντίκτυπο για τις πωλήσεις τους. Σε κάθε περίπτωση η πλειονότητα των επιχειρήσεων (62%) διαφωνεί με την εφαρμογή των ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Η ΕΣΕΕ πραγματοποίησε παράλληλα για τις ενδιάμεσες εκπτώσεις και διερεύνησε τη στάση και τις απόψεις των εμπόρων για το άνοιγμα των Κυριακών. Η έρευνα ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε τυχαίο δείγμα 200 εμπορικών επιχειρήσεων σε παραδοσιακές εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας.
Στο πλαίσιο της έρευνας, οι έμποροι ρωτήθηκαν εάν, σύμφωνα με τη δυνατότητα που τους εκχωρεί η υπουργική απόφαση, άνοιξαν τα καταστήματά τους την Κυριακή 1 Νοεμβρίου. Για ΟΣΑ καταστήματα άνοιξαν παρατηρείται ότι περίπου τρεις στους τέσσερις επιχειρηματίες πιστεύουν ότι τελικά η Κυριακή δεν επηρέασε θετικά τον τζίρο του εκπτωτικού δεκαημέρου. Με άλλα λόγια ο τζίρος της Κυριακής απορρόφησε εκείνο των προηγούμενων και επόμενων ημερών. Να σημειώσουμε ότι από το δείγμα το 41% των επιχειρήσεων λειτούργησε την Κυριακή 1 Νοεμβρίου.
Αναφορικά με τον αριθμό των απασχολουμένων, καμία επιχείρηση δεν προσέλαβε επιπλέον υπάλληλο για να καλύψει την ανάγκη απασχόλησης προσωπικού για τις Κυριακές. Το 63% των περιπτώσεων έχει επωμιστεί προσωπικά την κάλυψη της ανάγκης, ενώ το 37% έχει επεκτείνει το ωράριο του υπάρχοντος προσωπικού.
Όσον αφορά το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, το 51% των επιχειρήσεων απάντησαν ότι επιβαρύνεται είτε πάρα πολύ είτε πολύ από το άνοιγμα των Κυριακών, το 28% λίγο ενώ μόλις το 21% δήλωσε ότι δεν έχει επιβαρυνθεί καθόλου.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης σχολίασε τα αποτελέσματα:
«Οι προσδοκίες μας για τη φετινή χειμερινή ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο ήταν να βελτιώσουμε τα περυσινά ποσοστά και την πορεία του τζίρου και της επισκεψιμότητας στα καταστήματα μας. Παρά τις αξιοσημείωτες προσπάθειες που καταβάλλει ο επιχειρηματικός κόσμος, φαίνεται ότι η αγοραστική κίνηση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν φαίνεται ότι συμβάλλουν ιδιαίτερα στην τόνωση του τζίρου των επιχειρήσεων, ενώ οι καταναλωτές διατηρούν σταθερά μία στάση αναμονής. Καταβάλλουμε όλοι κάθε δυνατή προσπάθεια για να μπορεί η μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση να διατηρήσει τον προεξέχοντα ρόλο της στην οικονομία και στην κοινωνία και ευελπιστούμε να χτίζουμε κάθε μέρα σχέσεις εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές, σε ένα δύσκολο για εμάς οικονομικό περιβάλλον».