Δραματική είναι η κατάσταση στην αγορά αφού το επιχειρείν στα χρόνια της κρίσης έχει εξελιχτεί σε μια ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση και ελάχιστοι είναι εκείνοι που καταφέρνουν να συντηρήσουν τα καταστήματα τους και όσοι το κάνουν, το κάνουν με πολύ μεγάλη δυσκολία.
Η υπερφορολόγηση και η έλλειψη ρευστότητας σε συνδυασμό με τους μειωμένους τζίρους και τις περιορισμένες πωλήσεις αλλά και την αδυναμία τραπεζικής δανειοδότησης οδηγούν σε αδιέξοδο τον επιχειρηματικό κόσμο. Η κάλυψη των λειτουργικών εξόδων αλλά και μιας σειράς άλλων οικονομικών υποχρεώσεων αποτελεί μαρτύριο για την πλειοψηφία των επιχειρηματιών με αποτέλεσμα αρκετές επιχειρήσεις να οδηγούνται σε λουκέτα.
Και μπορεί τα στοιχεία του εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Ρεθύμνης να δείχνουν με βάση τους αριθμούς μια καλή εικόνα σε σχέση με τις νέες επιχειρήσεις που έκαναν έναρξη το πρώτο εννεάμηνο του 2016 σε σχέση με εκείνες που διαγράφησαν, όμως αυτή η εικόνα δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα.
Ειδικότερα τα στοιχεία δείχνουν ότι από τον Ιανουάριο του 2016 μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου ενεγράφησαν στα μητρώα του επιμελητηρίου 189 νέες επιχειρήσεις ενώ πραγματοποιήθηκαν 92 διαγραφές. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια της κρίσης έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο νέων κυρίως επιχειρηματιών να στρέφονται στον τουριστικό κλάδο και ειδικότερα σε υπηρεσίες παροχής υπηρεσιών όπως είναι μικρά καφέ, παγωτατζίδικα, σουβλατζίδικα ή άλλα καταστήματα με γρήγορο φαγητό και να επενδύουν μικρά ποσά τις περισσότερες φορές στοχεύοντας κυρίως στους επισκέπτες της θερινής περιόδου. Η ιδέα αυτή φαντάζει ιδανική για επένδυση ωστόσο τα εγχειρήματα αυτά αν και πολλά στον αριθμό ωστόσο τις περισσότερες φορές επειδή ακριβώς δεν έχει προηγηθεί σωστή έρευνα αγοράς αφενός και αφετέρου λόγω του ότι οι συγκεκριμένες δραστηριότητες έχουν κορεστεί στον τόπο, οδηγούνται πολύ σύντομα σε λουκέτο. Στην πλειοψηφία τους οι επιχειρήσεις αυτές αντέχουν δυο με τρία χρόνια και στη συνέχεια κλείνουν.
Από την άλλη κανείς δεν αμφισβητεί πως ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία του τόπου αφού ακόμα και τα εμπορικά καταστήματα επενδύουν σε αγορές τουριστών για να ενισχύσουν τους τζίρους τους, τους καλοκαιρινούς μήνες αφού τον υπόλοιπο χρόνο «μαραζώνουν» λόγω της περιορισμένης κίνησης. Όμως η κατάσταση στην αγορά είναι δύσκολη και προμηνύεται ακόμα χειρότερη τους χειμερινούς μήνες όπου οι φόβοι για αλυσίδα λουκέτων στην αγορά είναι διάχυτοι.
Εν τω μεταξύ σε επίπεδα χώρας αυξημένα κατά 33, 35% ήταν τα λουκέτα στις επιχειρήσεις για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου.
Σε αριθμούς, διεγράφησαν συνολικά 24.330 από τα μητρώα, όταν την ίδια περίοδο του 2015 είχαν διαγραφεί 18.245.
Την ίδια ώρα αποκαρδιωτικά είναι και τα στοιχεία των νέων επιχειρήσεων που καταχωρήθηκαν στο Μητρώο, αφού σημειώθηκε πτώση της τάξης του 10,41%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΜΗ, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στις ατομικές επιχειρήσεις, αφού οι διαγραφές τους το 2015 ήταν 12.331 και το εννεάμηνο του 2016 άγγιξαν τις 16.587. Ισχυρές ωστόσο είναι οι απώλειες και για τις Ανώνυμες Εταιρείες, αφού ο αριθμός όσων διέκοψαν τη λειτουργία τους έφθασε τις 636 έναντι των 474 που έβαλαν λουκέτο το 2015.
Αναλυτικά…
Οι ρεθεμνιώτες αναζητούν διέξοδο από την κρίση επενδύοντας στον τουριστικό κλάδο
«ΘΗΛΙΑ» ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ, ΥΠΕΡΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΕΛΛΕΙΨΗ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ
• Σύμφωνα με τα στοιχεία του Eεπιμελητηρίου, το πρώτο εννεάμηνο του έτους άνοιξαν 189 νέες επιχειρήσεις και έκλεισαν 92
Ο τουρισμός αποτελεί το βασικό κεφάλαιο για την ενίσχυση της οικονομίας της Κρήτης, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τις επενδύσεις παλιών αλλά και νέων επιχειρηματιών που στρέφονται στον τουριστικό κλάδο, σε μια προσπάθεια να βγουν κερδισμένοι και μάλιστα στα χρόνια της κρίσης.
Αυτό γίνεται φανερό, καθώς τα τελευταία χρόνια της παρατεταμένης ύφεσης τα περισσότερα επαγγέλματα σε δημόσιο και ιδιωτικό κυρίως τομέα βαλτώνουν, οι εμπορικές επιχειρήσεις μικρές και μεγάλες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ένδυσης, της υπόδησης αλλά και των ειδών διατροφής καταγράφουν σημαντικά ποσοστά μείωσης των πωλήσεών τους, ενώ δεκάδες είναι και οι επιχειρήσεις που κατέβασαν ρολά, αφού οι ιδιοκτήτες τους οδηγήθηκαν αναγκαστικά σε λουκέτο, καθώς δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στη μακρά λίστα των οικονομικών τους υποχρεώσεων, σε μια περίοδο που η φορολόγησή τους κατέστη για τους ίδιους δυσβάσταχτη.
Και όμως μέσα σε αυτό το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, όπου η τοπική αγορά «στενάζει» και οι επιχειρηματίες βλέπουν καθημερινά τους τζίρους να μειώνονται και το εμπόρευμά τους να μένει απούλητο ακόμα και σε περιόδους εκπτώσεων, υπάρχουν και εκείνοι που επενδύοντας μικρά χρηματικά ποσά στρέφονται στον τουριστικό κλάδο, ευελπιστώντας πως αν επενδύσουν σε επιχείρηση που απευθύνεται σε τουρίστες θα βγουν κερδισμένοι έστω και λίγους μήνες.
Οι επιχειρηματικές αυτές προσπάθειες, συνήθως έχουν μικρό χρόνο ζωής, αφού ο συγκεκριμένος τομέας της παροχής υπηρεσιών είναι κορεσμένος και το εγχείρημα δεν συνοδεύεται συνήθως από μια σοβαρή έρευνα αγοράς, με αποτέλεσμα σε σύντομο χρόνο να οδηγούνται σε λουκέτο.
Η παραπάνω εικόνα φαίνεται από τα στοιχεία του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου, αφού τόσο στις επιχειρήσεις που ανοίγουν όσο και σε αυτές που κλείνουν το μεγαλύτερο μέρος αφορά σε τουριστικές με διάφορα τουριστικά καταστήματα με τοπικά προϊόντα και αναμνηστικά είδη από τον νομό και την Κρήτη ή σε μικρά καταστήματα πώλησης καφέ και γρήγορου φαγητού και γενικότερα μαγαζιά του επισιτιστικού κλάδου με καφενεία, ταβέρνες και μεζεδοπωλεία.
Αναλυτικά, το πρώτο οχτάμηνο του 2016 (Ιανουάριος -Σεπτέμβριος) στον νομό Ρεθύμνου, ενεγράφησαν 189 νέες επιχειρήσεις και διαγράφησαν 92. Σημειώνεται ότι πέρυσι, το 2015, οι νέες εγγραφές ήταν 286, ενώ οι διαγραφές έφτασαν τις 238.
Ωστόσο, ακόμα και αν οι αριθμοί δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις που ανοίγουν στο Ρέθυμνο είναι σχεδόν διπλάσιες από εκείνες που κλείνουν, η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική, αφού ο κορεσμός και οι πανομοιότυπες μικρές επιχειρήσεις από τη μια και από την άλλη οι αυξημένες φορολογικές και άλλες οικονομικές υποχρεώσεις, τις οδηγούν σύντομα σε αναστολή λειτουργίας.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου Γιώργος Γιακουμάκης, σχολιάζοντας τα παραπάνω στοιχεία σημείωσε ότι η βαριά βιομηχανία του νησιού είναι ο τουρισμός: «Τα στοιχεία δείχνουν αυτό που όλοι γνωρίζουμε, ότι δηλαδή ο τουρισμός και τα επαγγέλματα γύρω από αυτόν είναι αυτά που ουσιαστικά τονώνουν την οικονομία του νησιού μας. Στο Ρέθυμνο άλλωστε η πλειοψηφία των καταστημάτων που ανοίγει έχει να κάνει με την παροχή υπηρεσιών σε τουρίστες. Είναι μπορώ να πω παρήγορο ότι αυτές τις δύσκολες μέρες που περνάμε τουλάχιστον γίνονται επιχειρηματικά ανοίγματα. Πρέπει το κράτος να αντιληφτεί ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν ουσιαστικά τον «πνεύμονα» της ελληνικής οικονομίας και να λάβουν μέτρα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, δίδοντας τα απαραίτητα κίνητρα στους επιχειρηματίες. Ο χειμώνας προβλέπεται πολύ βαρύς για τον επιχειρηματικό κόσμο, με δεδομένο ότι ο τουρισμός είναι εποχιακό επάγγελμα και οι υπόλοιπες επιχειρήσεις θα μαραζώσουν, με δεδομένο τις αυξήσεις της φορολογίας και την αδυναμία τραπεζικής δανειοδότησης», ανέφερε.
Η παρατεταμένη ύφεση τείνει να «ισοπεδώσει» την αγορά, κάτι που προκαλεί έντονη ανησυχία και προβληματισμό στους εμπόρους, οι οποίοι εμφανίζονται απογοητευμένοι και αγωνιούν για το μέλλον. Πολλές τοπικές επιχειρήσεις βρίσκονται στα όρια της επιβίωσης και δίνουν σήμερα καθημερινό αγώνα για να διατηρηθούν στην αγορά
Οι ίδιοι κάθε καλοκαίρι εναποθέτουν τις ελπίδες τους στον τουρισμό, εκτιμώντας ότι έστω και λίγο θα συμβάλλει στην αύξηση των εσόδων τους, όμως επί της ουσίας προσδοκούν από το κεντρικό κράτος να λάβει μέτρα και να προσφέρει κίνητρα που θα ενισχύουν και θα τονώνουν την επιχειρηματικότητα, βάζοντας όπως λένε, τέλος στην υψηλή φορολογία.
Η έλλειψη ρευστότητας, η αδυναμία καταβολής των φόρων και οι κλειστές στρόφιγγες των τραπεζών, αποτέλεσαν θηλιά στον λαιμό για τους επιχειρηματίες, πολλοί εκ των οποίων δεν άντεξαν, οδηγήθηκαν στη πτώχευση με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για το προσωπικό που είχαν που κατέληξε στην ανεργία.
Η πρόσβασή των επιχειρηματιών στη χρηματοδότηση είναι κάτι παραπάνω από δύσκολη, γεγονός που δεν τους επιτρέπει να έχουν τα απαιτούμενα κεφάλαια ούτε καν για να ανανεώσουν το εμπόρευμά τους, οδηγούμενες έτσι σε μαρασμό και τελικά στο «λουκέτο».
Σε σχετικές δηλώσεις του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Γιώργος Πολιουδάκης, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Το θέμα είναι ότι μπορεί μέχρι στιγμής τα λουκέτα ήταν σχετικά λίγα σε ό,τι αφορά τα εμπορικά καταστήματα, καθώς τα εμπορικά καταστήματα που έχουν κλείσει ήταν μικρά κατά κύριο λόγο εποχιακά που άνοιξαν για ένα- δυο χρόνια δεν τα κατάφεραν και έβαλαν λουκέτο. Δυστυχώς όμως ο χειμώνας προβλέπεται ιδιαίτερα δύσκολος για τον κλάδο μας και φοβόμαστε τα χειρότερα τους αμέσως επόμενους μήνες. Μέχρι τώρα λόγω και του τουρισμού η κατάσταση ήταν αντιμετωπίσιμη. Τα χειρότερα έπονται τους επόμενους μήνες, όπου η κατάσταση θα είναι για μας δραματική και τα λουκέτα θα είναι πολλά και στο Ρέθυμνο. Η αύξηση της φορολογίας σε συνδυασμό με το μειωμένο τζίρο δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα ως προς την επιβίωση των επιχειρήσεών μας. Τα πράγματα θα είναι πολύ ζόρικα.
Αυξήθηκαν κατά 33,35% τα «λουκέτα» στη χώρα το πρώτο εννεάμηνο
Η υπερφορολόγηση και η χαμηλή κατανάλωση φαίνεται πως ήταν η αιτία για την αύξηση, σε 24.350 του αριθμού των επιχειρήσεων που διαγράφηκαν από το ΓΕΜΗ το εννεάμηνο Ιανουαρίου- Σεπτεμβρίου, κατά 33,35% περισσότερες από την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, χρονιά των capital controls, όταν είχαν κλείσει 18.245 επιχειρήσεις. Απογοητευτικά είναι τα στοιχεία για την ίδρυση νέων επιχειρήσεων, αφού το ισοζύγιο είναι αρνητικό, με περισσότερες επιχειρήσεις να κλείνουν απ’ ότι άνοιξαν.
Μάλιστα, οι νέες εγγραφές στο ΓΕΜΗ μειώθηκαν κατά 10,41%, αφού δεν ξεπέρασαν τις 21.657 από 24.174 το αντίστοιχο περυσινό εννεάμηνο. Το μεγαλύτερο πλήγμα φαίνεται να έχουν δεχθεί οι ατομικές επιχειρήσεις, αφού ιδρύθηκαν 14.335, έναντι 17.359 την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Στις άλλες μορφές επιχειρήσεων η διαφοροποίηση είναι μικρή, αφού ιδρύθηκαν 434 Ανώνυμες Εταιρείες, έναντι 453 πέρυσι και 324 Εταιρίες Περιορισμένης Ευθύνης έναντι 336.
Αύξηση παρατηρήθηκε στην ίδρυση των λεγόμενων «επιχειρήσεων του 1 ευρώ», τις ΙΚΕ (Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Επιχειρήσεις) αφού άνοιξαν 3.454 έναντι 2.885 το εννεάμηνο του 2015. Στο ίδιο χρονικό διάστημα έκλεισαν 420 ΙΚΕ έναντι 153 ΙΚΕ πέρυσι.
Όσον αφορά στα λουκέτα, έκλεισαν 16.587 ατομικές επιχειρήσεις από 12.331 το 2015, ενώ 636 Ανώνυμες Εταιρείες διέκοψαν τις εργασίες τους έναντι 474 πέρυσι. Τέλος, έκλεισαν 1.474 ΕΠΕ, ενώ το εννεάμηνο του 2015 είχαν διαγραφεί από το ΓΕΜΗ 831 Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης.