Χωρίς τάμπλετ, φορητούς ή σταθερούς υπολογιστές, κινητό ή σταθερό τηλέφωνο ή και χωρίς σύνδεση του διαδικτύου είναι χίλιοι μαθητές δημοτικών σχολείων του Ρεθύμνου, που εδώ και δυο εβδομάδες καλούνται να κάνουν τα μαθήματά τους εξ αποστάσεως στο πλαίσιο των μέτρων που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού.
Το στοιχείο αυτό προκύπτει από τα αιτήματα που ζητήθηκαν και κατατέθηκαν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Ρεθύμνου από τους διευθυντές των σχολείων του νομού, με προοπτική να δοθεί λύση από το αρμόδιο υπουργείο Παιδείας. Έχουν περάσει τρεις εβδομάδες από την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης στα δημοτικά σχολεία, ωστόσο τα προβλήματα παραμένουν, καθώς όπως προκύπτει είναι πολλές οι περιπτώσεις των παιδιών που τόσες εβδομάδες κάνουν μάθημα με δανεικές συσκευές ή κάτω από αντίξοες συνθήκες, χωρίς να έχουν την απαραίτητη πρόσβαση στο διαδίκτυο.
Όπως τονίζει μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο προϊστάμενος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Λάμπρος Καρβούνης, κάθε διευθυντής του σχολείου εφόσον μπορεί και διαθέτει το συγκρότημα τον απαραίτητο εξοπλισμό, παρέχει την σχετική στήριξη στους μαθητές του, ώστε όλοι να έχουν πρόσβαση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της τηλεκπαίδευσης. Ωστόσο η καταγραφή των αιτημάτων αποτυπώνει πως υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τις ελλείψεις της απαραίτητης για την εξ αποστάσεως διδασκαλίας υποδομής, αν αναλογιστεί κανένας ότι από τους συνολικά 7.700 μαθητές των δημοτικών σχολείων του νομού, οι χίλιοι δεν έχουν καμία υποδομή. «Είναι πολλοί μαθητές που δεν έχουν πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση λόγω έλλειψης των απαραίτητων συσκευών. Με βάση τις απουσίες που λαμβάνονται καθημερινά αυτό που βλέπουμε είναι ότι υπάρχει μεγάλη συμμέτοχη των μαθητών στο μάθημα. Τώρα αν μπαίνουν από το κινητό τους ή κινητό κάποιου φίλου ή από συσκευές άλλων αυτό δεν το γνωρίζουμε. Τα αιτήματα που έχουμε συγκεντρώσει αφορούν σε χίλιους μαθητές που δεν έχουν την απαραίτητη υποδομή. Το στοιχείο αυτό αφορά τις ελλείψεις που υπάρχουν σε υποδομές και μέσα, το αν αυτές καλύπτονται με κάποιο τρόπο δεν τον γνωρίζουμε. Δεν μας έχει ζητήσει κάποιος φορέας τα στοιχεία αυτά, ωστόσο εμείς θα τα κοινοποιήσουμε στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης, ώστε να ενημερωθεί το υπουργείο Παιδείας» τόνισε μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο κ. Καρβούνης.
Απαντώντας σχετικά με την περίπτωση δυο μαθητών σχολείου των Περιβολίων που έκαναν μάθημα στο πεζούλι του σπιτιού τους για να μπορούν να συνδεθούν στο διαδίκτυο γειτονικής επιχείρησης ο κ. Καρβούνης τόνισε πως ούτε η διεύθυνση του σχολείου ούτε και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης είχε καμία τέτοια ενημέρωση από την οικογένεια, «κανένας δεν ενημέρωσε την διεύθυνση του σχολείου ότι η συγκεκριμένη οικογένεια είχε πρόβλημα με την σύνδεση του διαδικτύου. Όταν δεν γνωρίζουμε το πρόβλημα δεν μπορούμε να βοηθήσουμε. Ο δάσκαλος είδε το παιδί που συμμετείχε στο μάθημα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, δεν αντιλήφθηκε ότι είναι στο δρόμο. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε εφόσον δεν ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς».
Η Λαϊκή Συσπείρωση ζητά από τον Δήμο να καλυφτούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες
Με πρότασή της προς τον Δήμο Ρεθύμνης η παράταξη της Λαϊκής Συσπείρωσης αναγνωρίζοντας πως δεν είναι υποχρέωση του Δήμου αλλά του κράτους η κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών ζητά ωστόσο λόγω της επείγουσας κατάστασης να συνδράμει οικονομικά ο Δήμος, ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές σε σχέση με την πρόσβασή τους στην εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Ειδικότερα, στην πρόταση που κατέθεσε ο κ. Μανούσος Μανουσογιάννης προς τον δήμαρχο Ρεθύμνου, τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου και τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων αναφέρει:
«Τις τελευταίες μέρες, μέσα σε όλα τα άλλα, ήρθε στο προσκήνιο και το πρόβλημα του αποκλεισμού μαθητών από την εξ αποστάσεως διδασκαλία λόγω έλλειψης internet ή και των αναγκαίων ηλεκτρονικών συσκευών. Μπροστά στην εικόνα της μητέρας στα Περιβόλια, που προσπαθεί να εξασφαλίσει την πρόσβαση των ανήλικων παιδιών της στο ύπαιθρο και καθισμένα κατάχαμα για να έχουν πρόσβαση στο δανεικό internet, οφείλουμε να προβληματιστούμε και να κινητοποιηθούμε. Χθες ακολούθησε η ανακοίνωση του συλλόγου γονέων του 1ου δημοτικού που κάνει λόγο για 10 μαθητές, που επίσης δεν έχουν πρόσβαση για τους ίδιους λόγους. Προφανώς υπάρχουν και άλλοι σε άλλα σχολεία.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ένας αριθμός μαθητών στο δήμο μας, για λόγους οικονομικής αδυναμίας, αποκλείεται από το δικαίωμα της ισότιμης πρόσβασης στην δημόσια εκπαίδευση.
Για άλλη μια φορά αναδεικνύονται οι τεράστιες ευθύνες της κυβέρνησης και του κράτους που δεν αντιμετώπισε έγκαιρα αυτά τα προβλήματα και που ακόμη και τώρα αντί να σκύψει να τα επιλύσει επιδίδεται σε επικοινωνιακού τύπου ανακοινώσεις για το πόσες διαδικτυακές τάξεις λειτούργησαν και πόσες διδακτικές ώρες πραγματοποιήθηκαν, μετακυλώντας για άλλη μια φορά στην «ατομική ευθύνη» την εξασφάλιση της πρόσβασης των παιδιών.
Παρ’ όλ’ αυτά πρέπει επειγόντως να βρεθεί μια λύση, ώστε οι μαθητές αυτοί το συντομότερο δυνατόν να αρχίσουν να παρακολουθούν τα μαθήματά τους. Κι αφού τη λύση δεν τη δίνει η κυβέρνηση πρέπει να την δώσει ο Δήμος.
Γνωρίζετε βέβαια ότι είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην μεταφορά των ευθυνών του κεντρικού κράτους στους Δήμους και ουσιαστικά στις τσέπες των δημοτών. Όμως εδώ έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια εξαιρετική και έκτακτη κατάσταση και ένα θεμελιώδες δικαίωμα των παιδιών μας, που είναι ό,τι πολυτιμότερο έχουμε. Γι’ αυτό χωρίς καθυστέρηση πρέπει να καλύψουμε αυτή την ανάγκη και να διεκδικήσουμε έστω και εκ των υστέρων από την κυβέρνηση να καλύψει το κόστος της.
Προτείνουμε λοιπόν κατεπείγουσα έκτακτη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής που θα αποφασίσει είτε την έκτακτη επιχορήγηση των σχολικών επιτροπών (όπως έχει γίνει και στο παρελθόν) με σκοπό να καλυφτούν οι ανάγκες αυτές είτε την τροποποίηση του Π/Υ και το άνοιγμα νέου κωδικού για την αγορά εξοπλισμού και την εξασφάλιση πρόσβασης στο ίντερνετ στους μαθητές.
Για τις πρακτικές λεπτομέρειες αν υπάρχει η πολιτική βούληση μπορούμε να συνεννοηθούμε».
Προβλήματα και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Προβλήματα φαίνεται πως υπάρχουν και στους μαθητές γυμνασίων και λυκείων του νομού, τα οποία κάθε φορά σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, Γιάννη Γαζανό, προσπαθεί να λύσει η Διεύθυνση κάθε σχολείου. Από το σχολείο του Γαράζου ενημερώθηκε η Διεύθυνση ότι από τους 37 μαθητές οι 35 κάνουν μάθημα από το κινητό τηλέφωνό τους, ενώ σε αρκετά χωριά του Μυλοποτάμου η σύνδεση του διαδικτύου δεν είναι καλή, με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην μπορούν να συνδεθούν, «Εμείς παρεμβαίνουμε σε περιπτώσεις παιδιών που δεν έχουν καθόλου υποδομή. Τέτοια όχληση δεν δεχτήκαμε, και δεν έχουμε ενημέρωση από κανένα σχολείο. Σε μια περίπτωση του Πανόρμου γνωρίζω ότι το σχολείο παρέδωσε τάμπλετ σε ένα μαθητή που δεν είχε. Εμείς είχαμε ενημέρωση από τη Διεύθυνση του σχολείου στο Γαράζο Μυλοποτάμου, ότι οι 35 από τους 37 μαθητές κάνουν μάθημα μέσω του κινητού τους τηλεφώνου. Αυτό καλώς ή κακώς είναι κάτι που προβλέπεται από το υπουργείο. Επίσης έχουμε ενημέρωση για χωριά του Μυλοποτάμου όπως οι Αλόιδες, η Δροσιά, τα Απλαδιανά και τα Χιλιανά ότι δεν είναι καλή η σύνδεση του διαδικτύου και τα παιδιά έχουν πρόβλημα. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να υπάρξει επικοινωνία με τον πάροχο σύνδεσης διαδικτύου σε ό,τι αφορά τις απουσίες και τα παιδιά ίσως πρέπει να μεταβαίνουν στο χώρο του σχολείου για να κάνουν το μάθημά τους».