Νέα αναπτυξιακά δεδομένα για το Ρέθυμνο προτείνονται από το χωροταξικό σχέδιο
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΕ ΧΘΕΣ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ
- Αυτοδιοικητικοί και φορείς καλούνται να καταθέσουν τις προτάσεις τους για τροποποιήσεις και βελτιώσεις μέχρι το τέλος Μαΐου
- Γνωμοδοτική η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου -Το ΥΠΕΚΑ θα έχει τον τελευταίο ρόλο
Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Ο χαρακτηρισμός του νότιου οδικού άξονα Κρήτης ως πρωτεύον διευρωπαϊκό δίκτυο, ο δρόμος Σούδα -αεροδρόμιο που θα εξασφαλίσει τη σύνδεση του Ρεθύμνου με το αεροδρόμιο των Χανίων, με όφελος για όλη τη δυτική Κρήτη, η αναβάθμιση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων -του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών, το οποίο θα έχει το ρόλο ενός παγκρήτιου Κέντρου Περιβάλλοντος του Ενιαίου Φυσικού και Πολιτιστικού Χώρου της Κρήτης- αλλά και ο χαρακτηρισμός του μουσείου της Αρχαίας Ελεύθερνας ως Διεθνές Κέντρο Πολιτισμού, αποτελούν τις βασικές προτάσεις των φορέων του Ρεθύμνου σε ό,τι αφορά τον χωροταξικό σχεδιασμό του Νομού, οι οποίες και συμπεριλήφθησαν στη δεύτερη φάση του σχεδίου, που είναι σε διαβούλευση μέχρι και τις 31 Μαΐου.
Παράλληλα, η αναθεώρηση του χωροταξικού στο Ρέθυμνο, προτείνει την χωροθέτηση δύο σημείων για ανάπτυξη Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο Νομό, χωρίς να αναφέρει ποια θα είναι αυτά τα σημεία.
Χθες η μελετητική ομάδα και ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος και Χωροταξίας, βρέθηκαν στο Ρέθυμνο, όπου παρουσία αρχών και φορέων έκαναν την παρουσίαση της δεύτερης φάσης του σχεδίου, όπως αυτή έχει εγκριθεί από το αρμόδιο υπουργείο. Αυτοδιοικητικοί και φορείς είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις και να καταθέσουν προτάσεις για βελτίωση ή τροποποίηση της μελέτης, τις οποίες μέχρι το τέλος του μήνα θα παραδώσουν στη μελετήτρια, ώστε στη συνέχεια το σχέδιο να εγκριθεί από το περιφερειακό συμβούλιο Κρήτης, του οποίου η απόφαση ωστόσο είναι γνωμοδοτική, αφού τον τελικό λόγο θα έχει το αρμόδιο υπουργείο.
Το χωροταξικό σχέδιο στη δεύτερή του φάση χαρακτηρίζεται καταρχήν θετικό από τους φορείς, οι οποίοι κάνουν λόγο για ισόρροπη ανάπτυξη του νησιού, ωστόσο απαιτούνται τροποποιήσεις και βελτιώσεις μεταξύ των οποίων, είναι η αναφορά στο Ερευνητικό κέντρο του ΤΕΙ για το πρόγραμμα HiPER, ώστε αυτό να συμπεριληφθεί στον χάρτη πανευρωπαϊκής έρευνας, η αναφορά στο Γεωφυσικό Παρκο του Ψηλορείτη, αλλά και ο χαρακτηρισμός του λιμανιού του Ρεθύμνου ως εμπορικός λιμένας, αφού στο υπάρχον σχέδιο γίνεται αναφορά μόνο για επιβατηγό και λιμάνι κρουαζιέρας.
Τις παρουσιάσεις-εισηγήσεις πραγματοποίησε η μελετητική ομάδα του ΠΠΧΣΑΑ υπό τη Ράνια Κλουτσινιώτη παρουσία και των εκπροσώπων του υπουργείου ΠΑΠΕΝ και συγκεκριμένα των επιβλεπόντων Γιάννη Ράμμου, Μανόλη Βούρβαχη, και του μέλους της συντονιστικής επιτροπής χωροταξικού σχεδιασμού Ελλάδας Ανέστη Γουργιώτη.
Έμφαση στην ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος των ορεινών όγκων
Η Ράνια Κλουτσινιώτη, εκ μέρους της μελετητικής ομάδας έκανε λόγο για ένα σημαντικό ρόλο του Ρεθύμνου στην αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδίου, κάνοντας μάλιστα εκτενή αναφορά στην ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος των ορεινών όγκων του Νομού, το οποίο όπως είπε, συνδυάζεται με μια σειρά δράσεων που έχουν να κάνουν με πολιτιστικά μνημεία, ναούς, εκκλησίες, μονοπάτια αλλά και προϊόντα της κρητικής γης, υποστηρίζοντας ότι αυτά συνδέονται άμεσα με το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν του Νομού. Η κυρία Κλουτσινιώτη επεσήμανε το ρόλο του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών σε επίπεδο Κρήτης, αφού όπως είπε, έχει την τεχνογνωσία να καταγράψει ψηφιακά ένα πολύτιμο υλικό που θα περιλαμβάνει όλα τα τοπία φυσικού κάλλους, τα ιστορικά μνημεία μέχρι και την κρητική κουζίνα.
Σε σχετικές δηλώσεις της ανέφερε: «Το Ρέθυμνο έχει ένα σημαντικό ρόλο στην αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδίου. Έχει ένα τεράστιο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον και η ίδια η πόλη και οι καταγεγραμμένοι παραδοσιακοί ορεινοί οικισμοί. Πιστεύουμε ότι εδώ μιας και υπάρχει και το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, θα μπορέσει να οργανωθεί το Κέντρο Περιβάλλοντος του Ενιαίου Φυσικού και Πολιτιστικού Χώρου της Κρήτης, που θα είναι ένα κέντρο με ψηφιακό πληροφοριακό υλικό, μέσω του οποίου θα μπορούσαν κάτοικοι και επισκέπτες να ενημερώνονται για τις περιοχές και τα χαρακτηριστικά τους είτε αυτά είναι μονοπάτια, εκκλησίες, περιοχές Νατούρα, κ.τ.λ. που ειδικά στον ορεινό όγκο του Νομού είναι εξαιρετικά.
Θα υπάρχουν πληροφορίες για το που μπορεί να φάει κάνεις καλά προϊόντα τοπικής κουζίνας και σειρά άλλων χρήσιμων στοιχείων. Σε ένα γενικότερο πρόγραμμα που έχουμε που είναι ένα πρόγραμμα παραγωγικής ανασυγκρότησης των ορεινών οικισμών θέλουμε να βάλουμε δραστηριότητες για να τονώσουμε τον πληθυσμό αυτό. Οπωσδήποτε μια ανάπτυξη με βάση το φυσικό πολιτιστικό περιβάλλον προφανώς αναβαθμίζει και το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν. Και ο τουρισμός με τον πολιτισμό είναι δυο πράγματα αλληλένδετα, δεν διακρίνονται».
Ν. Καλογερής: «Προτείνεται η αναβάθμιση του Ρεθύμνου σε τρίτο πόλο της Κρήτης
Το χωροταξικό σχέδιο προτείνει την αναβάθμιση του Ρεθύμνου σε τρίτο πόλο της Κρήτης, ανέφερε σε σχετικές δηλώσεις του ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος και Χωροταξίας Νίκος Καλογερής, επισημαίνοντας σε ό,τι αφορά τις ΑΠΕ ότι προτείνει δύο σημεία για την εγκατάστασή τους, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει ποια θα είναι αυτά. Ειδικότερα, είπε: «Το σχέδιο προτείνει μια γενικότερη αναβάθμιση του Ρεθύμνου ως τρίτο πόλο της Κρήτης. Αναβαθμίζεται η σημασία του λιμανιού, προτείνεται η ένταξη στα δυτικοευρωπαϊκά δίκτυα ως πρωτεύον άξονας μεγάλης σημασίας με την αναβάθμιση της ΕΟ Ρεθύμνου – Αγίας Γαλήνης, διευκολύνοντας τη χρηματοδότησή του και το οποίο θα αποτελεί ουσιαστικά τη σύνδεση της δυτικής Κρήτης με το πολυσυζητημένο λιμάνι του νότου. Το δρόμο Σούδα -αεροδρόμιο θα το θέσουμε ως πρωταρχικό ζήτημα. Ο τουρισμός τόσο στα βόρεια και στα νότια παράλια αναπτύσσεται κανονικά, ενώ το σχέδιο οργανώνει τις ΑΠΕ σε δυο περιοχές και τις αποκαλεί ζώνες αναζήτησης -δηλαδή κάποιος που θέλει να κάνει μια μεγάλη επένδυση θα πρέπει να κάνει αναζήτηση στα δυο αυτά σημεία, δεν έχουν όμως διερευνηθεί ποια θα είναι αυτά -αλλά το σχέδιο προβλέπει να αναζητηθούν σύμφωνα με αυτά που λέει ο νόμος για το ειδικό χωροταξικό των ΑΠΕ».
Ο κ. Καλογερής εξήγησε πως υπάρχει συμφωνία για τον τρόπο ανάπτυξης της Κρήτης: «Μέχρι σήμερα ο σχεδιασμός γινόταν ανά Περιφερειακή Ενότητα και υπήρχε κατά κάποιο τρόπο ανταγωνισμός και λιγότερο συνεργασία. Αυτή τη στιγμή τον κοιτάζουμε σαν Κρήτη και θέλουμε να αναδείξουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα όλων των περιοχών και καμιά περιοχή δεν θεωρείται δεύτερης κατηγορίας».
Ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Ν. Καλογερής παράλληλα κάλεσε τους δημάρχους των πέντε δήμων να εξετάσουν λεπτομερώς τη μελέτη που αφορά στην περιοχή τους, την οποία γνωρίζουν καλά και με την συνδρομή του προσωπικού της Περιφέρειας να εντοπίσουν τυχόν λάθη ή παραλείψεις και αυτά να κατατεθούν για να συμπεριληφθούν στο τελικό σχέδιο. Χαρακτηριστικά, ανέφερε: «Προτείνουμε στις δημοτικές αρχές τουλάχιστον τα του οίκου τους, να τα δουν με προσοχή και με λεπτομέρεια, γιατί μπορεί κάτι να μας έχει ξεφύγει, ενώ εκείνοι γνωρίζουν καλύτερα τι χρειάζεται η περιοχή τους. Εμείς είμαστε ανοιχτοί σε διάλογο και θα τους δώσουμε όποια βοήθεια χρειάζονται, γιατί οι Δήμοι δεν έχουν το απαραίτητο προσωπικό σε τέτοια ζητήματα. Και εμείς δυσκολευόμαστε ακόμα, καθώς το μοναδικό τμήμα χωρικού σχεδιασμού, είναι αυτό της Περιφέρειας και είναι και υποστελεχωμένο. Θα βοηθήσουμε όμως όπως μπορούμε όλους τους Δήμους για να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός του χωροταξικού που αποτελεί ένα βασικό εργαλείο ανάπτυξης για τον τόπο».
Μ. Λιονή: «Είμαστε ικανοποιημένοι που ενσωματώθηκαν οι παρατηρήσεις μας»
Ικανοποιημένη εμφανίστηκε από τις τροποποιήσεις που έγιναν στη δεύτερη φάση του χωροταξικού σχεδίου σε ό,τι αφορά το Ρέθυμνο, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή. Η ίδια σημείωσε ότι ενσωματώθηκαν τα αιτήματα της Περιφερειακής Ενότητας και πλέον το σχέδιο προβλέπει ισόρροπη ανάπτυξη για την Κρήτη, υποστηρίζοντας ακόμα ότι θα γίνουν και προσθετικές βελτιώσεις σε κάποια ζητήματα τα οποία το σχέδιο δεν περιλαμβάνει.
Χαρακτηριστικά, ανέφερε: «Σε ό,τι αφορά το Ρέθυμνο από την πρόταση των μελετητών, είμαστε ευχαριστημένοι με την έννοια ότι οι παρατηρήσεις που είχαν γίνει στη διάρκεια της πρώτης φάσης, έχουν ενσωματωθεί. Δηλαδή δεν φαίνεται καθόλου το δίπολο Χανίων-Ηρακλείου, ούτε σαν φιλοσοφία ούτε σαν λέξη μετά και την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, που είχαμε πει να υπάρχει μια ακτινωτή, ισόρροπη ανάπτυξη για το νησί. Επίσης μεγάλο θέμα για το Ρέθυμνο ήταν ο νότιος οδικός άξονας που για εμάς ήταν βασικό αίτημα να χαρακτηριστεί πρωτεύων διευρωπαϊκό δίκτυο, γιατί είναι κύρια οδός από βορρά προς νότο για το νησί, το οποίο έχει γίνει πλέον δεκτό.
Παράλληλα, το σχέδιο αναβαθμίζει το λιμάνι ως επιβατηγό λιμένα και λιμένα κρουαζιερόπλοιων, ωστόσο θα πρέπει να προσθέσουμε και τη σημερινή του χρήση, δηλαδή ότι είναι και εμπορικός λιμένας. Περιλαμβάνει επίσης σαν ένα αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη το δρόμο Σούδα -αεροδρόμιο Χανίων σαν ένα κύριας προτεραιότητας δρόμο. Γενικά μπορώ να πω ότι για το Ρέθυμνο ταιριάζει και στη φιλοσοφία μας και στις παρατηρήσεις μας. Κάποια δευτερεύοντα ζητήματα που έχουν παραλειφθεί θα διευκρινίσουμε. Όμως σε γενικές γραμμές είμαστε ευχαριστημένοι».
Την παρουσίαση της μελέτης έκανε μελετητική ομάδα του ΠΠΧΣΑΑ υπό την Ράνια Κλουτσινιώτη παρουσία και των εκπροσώπων του υπουργείου ΠΑΠΕΝ και συγκεκριμένα των επιβλεπόντων Γιάννη Ράμμου, Μανόλη Βούρβαχη, και του μέλους της συντονιστικής επιτροπής χωροταξικού σχεδιασμού Ελλάδας Ανέστη Γουργιώτη