Για να υπολογίσουν τη μισθολογική δαπάνη της νέας σύμβασης και δεδομένου ότι οι όροι δεν αλλάζουν, δεν είχαν παρά να ξαναδιαβάσουν το άρθρο 3 της παλιάς. Σε αυτό γίνεται σαφές ότι ο αριθμός των εργαζομένων της εταιρείας είναι 30 άτομα (24 οδοκαθαριστές και έξι οδηγοί) και προστίθενται άλλοι επτά οδοκαθαριστές τους επτά μήνες του καλοκαιριού. Σαν να λέμε 34 εργαζόμενοι σε 12μηνη βάση. Εργάζονται 40 ώρες τη βδομάδα και έχουν όλα τα δικαιώματα σε άδειες κλπ, που ορίζονται στην Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας του 2012. Οι μισθολογικές ασφαλιστικές απολαβές, επιδόματα κλπ των εργαζομένων αυτών ορίζονται ρητά στα 527.296,63 ευρώ το χρόνο. Υπενθυμίζουμε ότι το άρθρο αυτό είχε μπει πριν δυόμισι χρόνια, ύστερα από την οξύτατη αντίδραση της Λαϊκής Συσπείρωσης και σε εφαρμογή του άρθρου 68 του ν 3863/10.
Βάζοντας όμως το ζήτημα της κοστολόγησης για τον Δήμο και αγνοώντας πλήρως αυτό το άρθρο της σύμβασης, άρχισαν να ισχυρίζονται αδιανόητα πράγματα. Ότι η εταιρεία προσφέρει καθημερινά και 365 μέρες το χρόνο 37 εργαζόμενους, χωρίς άδειες, χωρίς ρεπό, που δουλεύουν μάλιστα όχι 40 αλλά 56 ώρες τη βδομάδα (7 ημέρες x 8 ώρες).
Με αυτές τις ανυπόστατες φαντασιώσεις που καταρρίπτονται με μια ανάγνωση της σύμβασης, με μια ματιά στις μισθολογικές καταστάσεις του εργολάβου και τις καταστάσεις του ΙΚΑ και που έχουν υποχρέωση κάθε μήνα να ζητούν, κοστολογούσαν για τον Δήμο (υποτίθεται), όχι 34 αλλά 53 ολόκληρους εργαζόμενους και μάλιστα με μισθούς όχι νεοπροσλαμβανομένων, αλλά παλιών και με θεμελιωμένα δικαιώματα εργαζομένων. Κοστολογούσαν επίσης 37 άτομα προσαύξηση για τις Κυριακές, ενώ στην πραγματικότητα εργάζονται μόνο πέντε με επτά, που μάλιστα έχουν πάρει ρεπό τις καθημερινές. Κι έτσι έφταναν στο συμπέρασμα πως η υπηρεσία, για να κάνει την ίδια δουλειά, θέλει σε μισθούς άκουσον άκουσον 1.022.000. Τουτέστιν και 1.000.000 να υπολογίσεις στον εργολάβο, πάλι κερδισμένος φαίνεται να είσαι. Στην πραγματικότητα, σε έχουν καταληστέψει με την ψήφο της μεγάλης πλειοψηφίας των αξιότιμων Δημοτικών Συμβούλων, που ανερυθρίαστα ψηφίζουν τα τερατουργήματα αυτά.
Για να είμαστε ακριβείς και να καταλάβουμε τι ακριβώς μας κοστίζουν οι ιδιωτικοποιήσεις τους, ακόμη κι όταν γίνονται με πλήρη διαφάνεια και δεν επιστρατεύονται παρόμοιες αλχημείες, να πούμε ότι στα 527.296, που είναι η επίσημη και τσεκαρισμένη μισθολογική δαπάνη της εταιρείας, πρέπει να προστεθούν το 5% διαχειριστικών εξόδων, το 18% κέρδος και το 23% του ΦΠΑ. Άρα το τελικό για να πληρώνουν οι δημότες θα είναι 803.583 ευρώ. Ποια θα ήταν η μισθολογική δαπάνη για τον Δήμο; Η μόνη διαφορά είναι ότι οι εργαζόμενοί του στην καθαριότητα έχουν 35ωρο, ενώ του εργολάβου 40ωρο. Άρα θα χρειάζονταν όχι 34 αλλά 39. Η τελική δαπάνη θα ήταν με τα στοιχεία της υπηρεσίας μισθοδοσίας (μισθοί νεοπροσλαμβανόμενων με δύο παιδιά) 612.000. Περί τις 200.000 οικονομικότερα από τη διαφανέστερη ιδιωτικοποίηση.
Με τις ίδιες ταχυδακτυλουργίες υπολόγισαν, αντί για το κόστος των ετήσιων αποσβέσεων του εξοπλισμού του εργολάβου, που μάλιστα υπερτιμολογήθηκε δεόντως, τις ετήσιες δόσεις και τους τόκους, που θα πλήρωνε ο Δήμος αν αγόραζε τον ίδιο εξοπλισμό. Η σχέση του ενός με το άλλο είναι ίδια με του φάντη και του ρετσινόλαδου, αλλά πλειοψηφία είναι ό,τι θέλουν κάνουν κι έτσι φόρτωσαν κι από ‘κει άλλες 170.000 ευρώ. Ακόμη 261.620 ευρώ για καύσιμα, συντήρηση του μηχανολογικού εξοπλισμού. Για να πάρουμε μια ιδέα με του μεγέθους της υπερκοστολόγησης σε αυτά θα κάνουμε μια σύγκριση στα καύσιμα. Ολόκληρη η υπηρεσία καθαριότητας, ηλεκροφωτισμού και πρασίνου, για να μετακινεί όλα της τα οχήματα και τα απορριμματοφόρα που διανύουν τεράστιες αποστάσεις σε όλον τον Δήμο καταναλώνει τον χρόνο 414.591 ευρώ σε καύσιμα και λιπαντικά. Αυτή η υπηρεσία έκανε το 2014 3.283 δρομολόγια στο ΧΥΤΑ μεταφέροντας 26.571 τόνους σκουπίδια και 394 δρομολόγια στα Χανιά με 4.661 τόνους ανακυκλώσιμα.
Αν αναγάγουμε όλα τα καύσιμα σε δρομολόγια, μαζί με τις μεγάλες αποστάσεις που διανύουν για τη συλλογή, βγαίνει ένας μέσος όρος 112 ευρώ καύσιμα ανά δρομολόγιο. Αν κάνουμε τώρα το ίδιο και με τον εργολάβο, που το μόνο έξτρα που έχει είναι η λειτουργία των δύο σάρωθρων αλλά κινείται σχεδόν αποκλειστικά μέσα στις μηδαμινές αποστάσεις της παλιάς πόλης και την ίδια περίοδο είχε όλα κι όλα 273 δρομολόγια στον ΧΥΤΑ με μόλις 2.450 τόνους σκουπίδια, το μέσο κόστος που του αναγνωρίζουν ανά δρομολόγιο, είναι 504 ευρώ! Ασφαλώς ο υπολογισμός είναι ενδεικτικός αλλά οι διαφορές είναι καταλυτικές.
Με αυτές τις αλχημείες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι, τάχατες, αυτή η δουλειά θα κόστιζε με την υπηρεσία του Δήμου 1.500.000 το χρόνο (στην πραγματικότητα δεν είναι πάνω από 750-800). Παρουσίασαν ως επιτυχία το να αναθέσουν τη δουλειά με 1.233.333. ευρώ το χρόνο. Έβγαλαν άχρηστη την υπηρεσία. Δικαιολόγησαν τον νόμο για την απαγόρευση των προσλήψεων και την ιδιωτικοποίηση των δημοσίων υπηρεσιών. Στήριξαν όπως μπορούσαν την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων σε βάρος των δημοτών. Η παράταξη του κ Νίνου εξέφρασε τις επιφυλάξεις της και ζήτησε να ελέγχουν τον εργολάβο αλλά, ως συνήθως, ψήφισε την πρόταση της πλειοψηφίας. Η παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έσκισε τα ιμάτιά της για την ιδιωτικοποίηση του Μαρινάκη, λες και είναι αυτή έξω από τις ιδιωτικοποιήσεις του 3ου μνημονίου τους. Λες και κατάργησαν και δεν το ξέραμε τον μνημονιακό νόμο απαγόρευσης των προσλήψεων, που μας κουνούσε ο κ. Μαρινάκης για να δικαιολογείται και να μας κατηγορεί ότι πρέπει να δεχτούμε τις αλχημείες του και την αφαίμαξη των δημοτών αλλιώς θέλουμε «να βρωμίσουμε την πόλη».
Αν το πρόβλημά του ήταν πράγματι η απαγόρευση των προσλήψεων, θα έκανε έναν σοβαρό και αξιόπιστο προϋπολογισμό της ανάθεσης για 1 – 1,5 χρόνο για να μη «βρωμίσει η πόλη», όπως έλεγε. Θα ζητούσε επίσης από την υπηρεσία μαζί με τους εργαζόμενους να κάνει μια σοβαρή και αξιόπιστη μελέτη για το πώς ο Δήμος θα μπορούσε να οργανώσει αυτή τη δουλειά και το κοστολόγιό της που εξ ορισμού είναι χαμηλότερο κατά 450-500 χιλιάδες το χρόνο, αφού δεν φορτώνεται με εργολαβικά κέρδη, ΦΠΑ κλπ. Θα πίεζε με αυτά τα στοιχεία την όποια κυβέρνηση να επιτρέψει την επάνδρωση της υπηρεσίας και μάλιστα, ενώ πλησιάζει και η λήξη, τυπικά, του νόμου απαγόρευσης των προσλήψεων, θα πίεζε ακόμη περισσότερο ενημερώνοντας και κινητοποιώντας τους δημότες που πληρώνουν τα σπασμένα.
Αλλά την ιδιωτικοποίηση και τις πάσες στα μεγάλα συμφέροντα τις είχαν αρχίσει πολύ πριν τα μνημόνια και την απαγόρευση των προσλήψεων, τώρα θα τα σταματήσουν; Αυτά προϋποθέτουν δημοτικές αρχές αγωνιστικές, μαχητικές, στο πλευρό των λαϊκών αναγκών και συμφερόντων.
* Ο κ. Μανούσος Μανουσογιάννης είναι δημοτικός σύμβουλος του ΚΚΕ, εκλεγμένος με τη Λαϊκή Συσπείρωση