Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Ψηλά στις προτιμήσεις των Αυστριακών επισκεπτών βρίσκεται η Κρήτη, η οποία κατατάσσεται στην τρίτη θέση μετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία των αεροπορικών αφίξεων για το 2015 η Κρήτη δέχτηκε 59.401 Αυστριακούς εκ των οποίων οι 44.626 έφτασαν στο Ηράκλειο και οι υπόλοιποι 14.775 στο αεροδρόμιο των Χανίων.
Η αυστριακή αγορά που μέχρι σήμερα δεν είναι και από τις πλέον δημοφιλείς για το νησί εν τούτοις καταγράφει, σύμφωνα με τα στοιχεία, σημαντική άνοδο την τελευταία τριετία, γεγονός που αποδείχτηκε και πρόσφατα από την τουριστική έκθεση που πραγματοποιήθηκε στη Βιέννη με τη συμμετοχή της περιφέρειας Κρήτης και ειδικότερα υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου.
Είναι χαρακτηριστικό στοιχείο ότι, σύμφωνα με στοιχεία του Αυστριακού Οργανισμού Τουρισμού, η Ελλάδα σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση στις κρατήσεις το 2014 και αναδεικνύεται στον σημαντικότερο προορισμό διακοπών για τους Αυστριακούς τους καλοκαιρινούς μήνες. Για το 2014 ο πιο δημοφιλής προορισμός για τις κύριες διακοπές των Αυστριακών (μικρής ή μεγάλης διάρκειας) ήταν η Ιταλία. Ακολουθούν η Κροατία, η Ισπανία, η Ελλάδα, η Τουρκία και η Γερμανία.
Σημειώνεται ότι η Ιταλία, η Γερμανία και η Κροατία είναι οδικώς ευκολότερα προσβάσιμες και ότι οι διοργανωτές ταξιδίων διαθέτουν στο πρόγραμμά τους ελληνικούς προορισμούς κατά τους καλοκαιρινούς μήνες (Μάιος-Οκτώβριος).
Η έκθεση πλημμύρισε από κόσμο που με ιδιαίτερο ενδιαφέρον επισκέφτηκαν το περίπτερο της Κρήτης και ζητούσαν να μάθουν πληροφορίες για τις ξενοδοχειακές μονάδες, τα μέρη που μπορούν να επισκεφτούν και φυσικά για την κρητική κουζίνα αφού είναι χαρακτηριστικό ότι τα σχετικά φυλλάδια για τη γαστρονομία του νησιού έγιναν ανάρπαστα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της «Statistik Austria» οι Αυστριακοί που ταξίδεψαν αεροπορικώς προς τους ελληνικούς προορισμούς ανήλθαν σε 436.588 το 2014. Πρόκειται για αύξηση της τάξης του 10% σε σχέση με το 2013.
Ειδικότερα το 2012 ταξίδεψαν 328.457, το 2013 397.366, το 2014 436.588 και 2015 (Ιαν.-Αύγουστος) 352.847, καταγράφοντας δηλαδή αύξηση το 2013 21%, το 2014 10% και επιπλέον 10% μέχρι τον Αύγουστο του 2015.
Οι Αυστριακοί τουρίστες επισκέπτονται κυρίως αεροπορικώς τη χώρα μας -πτήσεις σε 21 ελληνικούς προορισμούς. Τα κύρια αεροδρόμια προορισμού είναι αυτό των Αθηνών, της Θεσσαλονίκης (συμπεριλαμβανομένης της Χαλκιδικής), της Κρήτης (Ηρακλείου και Χανίων), της Σαντορίνης, της Ρόδου, της Κέρκυρας, της Ζακύνθου, της Κω και της Μυκόνου (άνω των 10.000 επισκεπτών το καθένα).
Σκοπός του ταξιδιού για τους Αυστριακούς είναι κατά 45% οι διακοπές, κατά 26% οι επαγγελματικοί λόγοι και κατά 20% η επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς (9% λοιποί λόγοι). Όσον αφορά στα ταξιδιωτικά κίνητρα, επισημαίνεται ότι σημαντικότερη μορφή τουρισμού παραμένει ο παραθεριστικός (55,7%) και ακολουθούν οι εξής μορφές: πολιτιστικός τουρισμός (cultural) (54,6%), τουρισμός πόλεως (47,2%) περιηγητικός, υγείας/ευεξίας (21,3%) και ο τουρισμός υπαίθρου (17,7%) και η γαστρονομία (12,4%).
Η Αυστρία είναι 26η στην κατάταξη διεθνούς ταξιδιωτικής δαπάνης (10,1 δισ. ευρώ). Η δαπάνη ανά ταξίδι στο εξωτερικό ανέρχεται κατά μ.ο. στα 863 ευρώ. Στην Ελλάδα το 2014 η δαπάνη ανήλθε συνολικά σε 194,5 εκατ. ευρώ (822,6 ευρώ ανά ταξίδι).
Η αγορά της Αυστρίας
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Αυστριακού Οργανισμού Τουρισμού το 60% των επισκεπτών ταξιδεύει μεμονωμένα, το 21% με τουριστικό πακέτο και το 19% με συνδυασμό επιλογών.
Ειδικότερα, το 2013, το 36,8% των διακινηθέντων έκλεισε το ταξίδι του μέσω ταξιδιωτικού γραφείου ή tour operator.
Τα πακέτα τους για Ελλάδα αφορούν στο διάστημα Απριλίου-Οκτωβρίου ενώ η Κρήτη συμπεριλαμβάνεται και στους πέντε μεγάλους τουριστικούς οργανισμούς ως δημοφιλής προορισμός.. Αναλυτικά οι τρεις μεγαλύτεροι tour operators:
– TUI:
Χαλκιδική, Κέρκυρα, Πελοπόννησος, Κρήτη, Ρόδος, Κως, Κάρπαθος, Μύκονος, Σαντορίνη, Ζάκυνθος, Θάσος, Σάμος, Λέσβος, Νάξος, Σκιάθος, Σκόπελος, Λέρος, Κάλυμνος, Πάρος, Ίος, Σύρος, Ικαρία.
– Όμιλος REWE
Ένας από τους μεγαλύτερους tour operators με προγράμματα και καταλόγους αποκλειστικά για ελληνικούς προορισμούς. Δεν διαθέτουν τουριστικά γραφεία αλλά hot line και αυξάνεται σημαντικά από το 2015 και το ποσοστό on line κρατήσεων.
JAHN REISEN (Κρήτη, Ρόδος, Κως, Σάμος, Κυκλάδες (Μύκονος, Σαντορίνη) Χαλκιδική – Ολυμπιακή ακτή, Θάσος, Κέρκυρα.
ITS – Billa Reisen (διανομή καταλόγων σε αλυσίδα super market): Κρήτη, Ρόδος, Κάρπαθος, Κως, Σάμος, Λέσβος, Μύκονος, Σαντορίνη, Χαλκιδική – Ολυμπιακή ακτή, Θάσος, Κεφαλονιά, Κέρκυρα, Ζάκυνθος.
– Όμιλος Thomas Cook – Ελληνικοί προορισμοί σε δύο καταλόγους (ένα εξ αυτών αποκλειστικά για την Ελλάδα με τίτλο «Ποικιλία Ελλάδας»): Κρήτη, Ρόδος, Κως, Χίος, Κάρπαθο, Κεφαλονιά, Λέσβος, Σάμος, Σκιάθος, Νότια Πελοπόννησος (Μεσσηνία), Θάσος, Βόλος, Πρέβεζα και Ζάκυνθο.
Tour operators που από τα τελευταία έτη κάνουν πρόγραμμα για Ελλάδα: Detur (Κρήτη, Σαντορίνη), ΕΤΙ (Κέρκυρα, Ηράκλειο, Κως, Ρόδος, Θάσος, Χαλκιδική -2015), GTA-Sky-Ways (round trips α) Κρήτη και β) Βόλος-Άραξος).
Μ. Λιονή: «Πρέπει να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία της επιμήκυνσης»
Με αφορμή τα θετικά μηνύματα που διαφαίνονται μέχρι στιγμής από τις τουριστικές εκθέσεις στις οποίες έχει συμμετάσχει η Περιφέρεια Κρήτης η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου εμφανίστηκε αισιόδοξη, ωστόσο τόνισε ότι το ζητούμενο είναι η Ελλάδα αλλά και η Κρήτη να μπορέσει να αξιοποιήσει την ευκαιρία αυτή και να προσελκύσει το δυνατόν περισσότερο επισκέπτες από τις ευρωπαϊκές χώρες υποστηρίζοντας πως σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει η όποια εισροή επισκεπτών να είναι συγκυριακή, αλλά να καταστούν οι επισκέπτες αυτοί επαναλαμβανόμενοι τουρίστες και τακτικοί πελάτες.
Ειδικότερα η κ. Λιονή τόνισε: «Η Περιφέρεια Κρήτης όπως κάθε χρόνο έτσι και για το 2016 ψήφισε ένα πρόγραμμα τουριστικής προβολής και ανάδειξης ως προορισμού της Κρήτης, με συμμετοχή σε ένα μεγάλο αριθμό εκθέσεων τόσο αμιγώς τουριστικών, καθώς και σε εκθέσεις που έχουν να κάνουν με την ανάδειξη του πρωτογενή τομέα, των τοπικών προϊόντων κ.λπ. και τη διασύνδεση τους με τον τουρισμό και φυσικά την προβολή τους στις άλλες αγορές. Έχει ήδη ξεκινήσει η παρουσία μας σε διάφορες εκθέσεις στο εξωτερικό. Ήδη πήγαμε στη Βιέννη, έκθεση που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της ΠΕ Ρεθύμνου, το ίδιο διάστημα πραγματοποιήθηκε άλλη έκθεση στην Ουτρέχτη υπό την αιγίδα της ΠΕ Ηρακλείου ενώ μέσα στον Φεβρουάριο θα πραγματοποιηθούν και άλλες εκθέσεις σε Μόσχα, Βερολίνο και Τελ Αβίβ. Τόσο στο Λονδίνο που είχαμε πάει το προηγούμενο χρονικό διάστημα -τον Νοέμβριο του 2015- όσο και στη Βιέννη είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι γιατί η επισκεψιμότητα και η αποδοχή της Ελλάδας γενικότερα αλλά και της Κρήτης ειδικότερα είναι πάρα πολύ μεγάλη. Αυτό οφείλεται βέβαια και στη διεθνή συγκυρία που υπάρχει, λόγω του ότι οι γείτονες μας έχουν υποστεί πλήγμα όχι μόνο λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά κυρίως λόγω των τρομοκρατικών χτυπημάτων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η Ελλάδα ως ένας πολύς ασφαλής προορισμός να παραμένει περιζήτητος προορισμός μαζί με την Ιταλία και την Ισπανία. Αυτό φαίνεται και ανάγλυφα στις εκθέσεις καθώς στην έκθεση της Βιέννης δεχτήκαμε ένα μεγάλο αριθμό επισκεπτών που ψάχνανε το περίπτερο της Κρήτης. Είναι χαρακτηριστικό ότι δίπλα μας ήταν περίπτερα φαραωνικού τύπου, όπως αυτό της Αιγύπτου, της Τυνησίας και της Τουρκίας, όπου δυστυχώς γι’ αυτές τις χώρες η επισκεψιμότητα ήταν ελάχιστη ως μηδαμινή σε σχέση με το ενδιαφέρον που έδειχναν για εμάς. Αυτό σημαίνει ότι εμείς πρέπει να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία, έτσι ώστε οι επισκέπτες αυτοί να μην είναι συγκυριακοί αλλά τακτικοί και μόνιμοι πελάτες μας».
Προγραμματίζουν επιμήκυνση των απευθείας πτήσεων από την Κεντρική Ευρώπη στην Κρήτη
Στα σκαριά φαίνεται να βρίσκεται η επιμήκυνση των απευθείας πτήσεων από την αεροπορική εταιρία της Aegean από τον μήνα Μάρτιο μέχρι και το τέλος Νοεμβρίου για τα αεροδρόμια της Κρήτης, ήδη από τη νέα τουριστική περίοδο.
Αυτό αποτελεί μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για όλους τους φορείς τουρισμού και φυσικά την τοπική αυτοδιοίκηση, ωστόσο προϋπόθεση για την επίτευξη του στόχου είναι να υπάρξει συνεργασία όλων, ώστε οι πόλεις της Κρήτης να μπορούν τόσο να φιλοξενήσουν όσο κυρίως να εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες, διατηρώντας τις επιχειρήσεις τους ανοιχτές, προκειμένου να παρέχουν τις απαιτούμενες υπηρεσίες αφού κανένας επισκέπτης δεν επιθυμεί «έρημους προορισμούς».
Σε σχετικές δηλώσεις της η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή ανέφερε: «Το σημαντικότερο όλων, με τις συζητήσεις που έχουμε κάνει με τουρ οπερέιτορς, είναι ότι ενδιαφέρονται πάρα πολύ για την επιμήκυνση των απευθείας πτήσεων προς το νησί, λόγω του θερμότερου κλίματος που διαθέτει σε σχέση με άλλες περιοχές. Είμαστε σε σοβαρές συζητήσεις και με τον ΕΟΤ και εμείς σαν περιφέρεια και με τους τουριστικούς πράκτορες, αλλά και με τον διευθυντή της Aegean της Κεντρικής Ευρώπης, που σκέπτονται πολύ σοβαρά και προγραμματίζουν επιμήκυνση των απευθείας πτήσεων που έχουν με τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες κεντρικής Ευρώπης, με το Ηράκλειο και τα Χανιά μέχρι το τέλος Νοεμβρίου και να ξεκινούν αρχές Μαρτίου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό να γίνει διότι είναι η αρχή για να γίνει η αρχή. Οι μη απευθείας πτήσεις είναι ένας ανασταλτικός παράγοντας για τον τουρισμό του νησιού. Όλα αυτά τα χρόνια γίνονται συζητήσεις και με τους ξενοδόχους και πρέπει όλοι μαζί να το προσπαθήσουμε αυτό γιατί η πόλη μας είναι «ζωντανή πόλη», υπάρχουν όμως τουριστικές περιοχές που ερημώνουν στα τέλη Οκτωβρίου και αυτό είναι μια παράμετρος την οποία θέτουν ως προϋπόθεση οι τουρ οπερέιτορς. Η διάθεση υπάρχει από όλες τις πλευρές και μένει να δούμε το αποτέλεσμα».
Στόχος η διασύνδεση του πρωτογενή τομέα με τον τουρισμό
Ζητούμενο ωστόσο για την Περιφέρεια Κρήτης είναι η διασύνδεση του πρωτογενή τομέα με τον τουρισμό. Ήδη η αναγνώριση των κρητικών προϊόντων από τους επισκέπτες και η γευστική αλλά και θρεπτική αξία της κρητικής κουζίνας αποτελούν ένα βασικό εργαλείο το οποίο καλούνται να εκμεταλλευτούν και να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο οι φορείς προς όφελος τους.
Και σ’ αυτή την περίπτωση ωστόσο η συνεργασία είναι απαραίτητη όπως δήλωσε χαρακτηριστικά η κ. Λιονή: «Καταρχάς εμείς προσβλέπουμε ο πρωτογενής τομέας να καταστεί όσο το δυνατόν περισσότερο σύμμαχος και συνοδοιπόρος στον τριτογενή τομέα. Εκεί θα πρέπει να γίνει μια προσπάθεια και από το ντόπιο δυναμικό του και αναφέρομαι στους ξενοδόχους πλέον. Αντιλαμβάνομαι διάφορα θέματα που μπορεί να προκύψουν, όμως ο επισκέπτης που θα έρθει θέλει να δει και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων που ζουν εκεί αλλά και να δοκιμάσει τη ντόπια κουζίνα, η κρητική διατροφή θα πρέπει να μπει ως αυτούσια διατροφή στα ξενοδοχεία. Οι επισκέπτες ζητούν επίμονα κρητικά προϊόντα. Η κρητική διατροφή είναι διαδεδομένη, είναι υγιεινή διατροφή και ήδη γίνεται ανάρπαστη».