Κατά την εξέταση του μαθήματος «Νεοελληνική γλώσσα γενικής παιδείας» την Παρασκευή 8 Ιουνίου 2018, οι μαθητές κλήθηκαν να σχολιάσουν ένα άρθρο του Δ. Μαρωνίτη με αντικείμενο την «Παιδεία και την εκπαίδευση» και να εκθέσουν την άποψή τους για το εν λόγω θέμα με βάση τις παρακάτω υποδείξεις:
Με αφορμή διάλογο που έχει ανοίξει στη σχολική κοινότητα σχετικά με τον μορφωτικό ρόλο του σχολείου στον 21ο αιώνα, γράφετε ένα άρθρο (500 – 600 λέξεις) στη μαθητική εφημερίδα στο οποίο: α) υποστηρίζετε την άποψη ότι το σχολείο οφείλει, παράλληλα με την εκπαιδευτική, να ασκεί και παιδευτική λειτουργία, και β) προτείνετε, αιτιολογημένα, τρόπους με τους οποίους εκπαιδευτικοί και μαθητές/μαθήτριες μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση του παιδευτικού ρόλου του σχολείου.
Σύμφωνα με τα πορίσματα μιας υπό έκδοση διδακτορικής διατριβής που εκπόνησε η Αικατερίνη Πολυμίλη (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών), τα οποία δημοσιεύτηκαν στην Καθημερινή της 6/5/18 από τον Απόστολο Λακασά, ισχύουν τα ακόλουθα όσον αφορά το δημόσιο σχολείο και ειδικότερα το Λύκειο:
Tο 97,2% των καθηγητών θεωρεί δεδομένο ότι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου παρακολουθούν φροντιστηριακά μαθήματα και το 95,8% δήλωσε ότι οι μαθητές κατά τη διάρκεια του μαθήματος ανέφεραν ότι αλλιώς διδάχθηκαν την ύλη στο φροντιστήριο. Παρότι συνολικά το 64% των εκπαιδευτικών αμφισβητείται από τους μαθητές πολλές ή αρκετές φορές, οι έξι στους δέκα (59,5%) δεν ενοχλούνται από τη συγκεκριμένη συμπεριφορά των μαθητών, ενώ αρκετοί (18,4%) δήλωσαν ότι αδιαφορούν. Το 84,2% των καθηγητών παραδέχθηκε ότι οι μαθητές παρακολουθούν φροντιστήριο διότι αυξάνεται η πιθανότητα επιτυχίας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και το 51,6% θεωρεί ότι γονείς και μαθητές δεν εμπιστεύονται τον θεσμό του σχολείου. Μόλις ο ένας στους δέκα καθηγητές -9,9%- απάντησε ότι οι μαθητές παρακολουθούν με ενδιαφέρον τα μη πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματά τους.
Κάθε λογικός άνθρωπος θα κατέληγε λοιπόν στο επιεικέστερο συμπέρασμα, ότι δηλαδή τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής (Πανελλαδικών) Εξετάσεων έδωσαν το παραπάνω θέμα, επειδή ήθελαν να ειρωνευτούν τους υποψηφίους και τους καθηγητές (τους). Και αυτό επειδή οι εναλλακτικές ερμηνείες είναι χειρότερες: ότι δηλαδή εκπαιδεύουν τους μαθητές στην υποκρισία· ότι επιδίωξαν να κερδίσουν την εύνοια των υποψηφίων και των γονιών τους επιλέγοντας ένα «εύκολο» θέμα· ότι δεν έχουν επίγνωση της πραγματικότητας.
* Ο Μιχαήλ Πασχάλης είναι ομότιμος καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας
Πανεπιστήμιο Κρήτης