Στις 1, 2, και 3 Σεπτέμβρη, στο Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών Ρεθύμνου (ΕΚΦΕ) στην Αργυρούπολη, έγινε το 1ο Θερινό Σχολείο Φυσικών Επιστημών για αριστούχους μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στην Β’ Λυκείου. Η επιλογή των μαθητών έγινε από τα Λύκεια του Νομού, με βάση τη βαθμολογία τους στις φυσικές επιστήμες. Το θερινό σχολείο συνδιοργανώθηκε από το ΤΕΙ Κρήτης και το ΕΚΦΕ, με τη συνεργασία του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Δήμου Ρεθύμνου. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια σειρά μαθημάτων και εργαστηριακών ασκήσεων, που αποτέλεσαν μια αρχική μύηση στη σύγχρονη θεώρηση της επιστήμης. Εισηγητές, από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, ήταν ο κ. Ελευθέριος Ζούρος, Ομότιμος καθηγητής Βιολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης και Αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, ο Δημήτρης Σταύρου, αναπληρωτής καθηγητής της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Η εισήγηση του, κ. Ζούρου με θέμα: «Η κομβική θέση της Βιολογίας μέσα στην ιεραρχία των επιστημών» αποτελεί μια παρακαταθήκη για τους μαθητές και για όλους εμάς που την παρακολουθήσαμε. Η εισήγηση του κ. Σταύρου με θέμα «Κβαντική δομή της ύλης και ατομικά τροχιακά», εισήγαγε τους μαθητές στη σύγχρονη θεώρηση του μικρόκοσμου και της χημείας.
Εισηγητές από το ΤΕΙ Κρήτης ήταν ο Νεκτάριος Παπαδογιάννης, τακτικός καθηγητής Κυματικής Φυσικής και Αιρετό μέλος του Συμβουλίου του ΤΕΙ Κρήτης και ο Μιχάλης Ταταράκης, τακτικός καθηγητής Τμήματος Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΤΕΙ Κρήτης και διευθυντής προγράμματος HiPER. Ο Νεκτάριος Παπαδογιάννης στην εισήγηση του με θέμα «Φως, ηλεκτρομαγνητικό φάσμα, Laser» οδήγησε τους μαθητές στο θαυμαστό κόσμο της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας και των Laser και στις έρευνες του εργαστηρίου του ΤΕΙ στο Ρέθυμνο, που έχουν διεθνή εμβέλεια με σημαντικότατες πρακτικές εφαρμογές. Ο Μιχάλης Ταταράκης, στην εισήγηση του με θέμα «Ενέργεια- HiPER» παρουσίασε με εξαιρετικά παραστατικό τρόπο το πρόβλημα της ενέργειας στον πλανήτη και την επικρατέστερη λύση του μέσα από τη σύντηξη υδρογόνου. Η λύση που επιδιώκεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι το πρόγραμμα HiPER με ένα από κυριότερα τμήματά του να υλοποιείται στο Ρέθυμνο, στο εργαστήριο που βρίσκεται στα Τρία Μοναστήρια. Και οι δυο κατάφεραν να εντυπωσιάσουν τους μαθητές με όλα αυτά τα θαυμαστά που γίνονται αθόρυβα στο Ρέθυμνο και τιμούν την πόλη μας χωρίς να είναι ιδιαίτερα γνωστά.
Οι εισηγήσεις από το ΕΚΦΕ έγιναν από τους Αναστασιάδη Γιώργο, Φυσικό στο 1ο Λύκειο και τον Χαλκιαδάκη Κωστή Φυσικό στο 3ο Λύκειο και συνεργάτες του ΕΚΦΕ Ρεθύμνου. Οι εισηγήσεις και των δυο, του μεν Γιώργου Αναστασιάδη με τίτλο «Εισαγωγή στην κυματική» του δε Κωστή Χαλκιαδάκη με τίτλο «Πυρηνική Φυσική», κατάφεραν να αποδώσουν με απλό τρόπο δύσκολες έννοιες της σύγχρονης Φυσικής, ώστε να δημιουργήσουν στους μαθητές το υπόβαθρο και τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν το σύνολο των εισηγήσεων και των εργαστήριων.
Οι συνεργάτες του ΕΚΦΕ Ρεθύμνου, η Καπελώνη Ελένη Χημικός του 1ου Γυμνασίου, ο Πενθερουδάκης Γιώργος Βιολόγος του Πειραματικού Λυκείου και ο Βενέτης Κωστής Βιολόγος του Γυμνασίου Περάματος οργάνωσαν μια σειρά πρωτότυπων πειραμάτων που βοήθησαν στην κατανόηση των δύσκολων εννοιών, μέσα από το πείραμα και την εμπειρία.
Η προσπάθεια αυτή συνεργασίας των Παιδευτικών Ιδρυμάτων του νομού μας, για να βοηθήσουμε τους μαθητές αποδείχθηκε εξαιρετικά επιτυχής και μας δίνει τη βεβαιότητα ότι θα θεσμοθετηθεί σαν ετήσια δραστηριότητα.
Θα ήθελα κατ’ αρχήν να ευχαριστήσω τους μαθητές, που με το ιδιαίτερο εκείνο ενδιαφέρον και πάθος του εφήβου που εξερευνά τον κόσμο, βοήθησαν με τα ερωτήματά τους να οικοδομήσουμε, πέρα από αυθεντίες μια πραγματική και παραδειγματική σχέση δάσκαλου- μαθητή.
Τους εισηγητές και τους συνεργάτες του ΕΚΦΕ που εις βάρος των διακοπών τους με χαρά προετοίμασαν αυτό το σχολείο.
Τον προϊστάμενο Παιδαγωγικής και Επιστημονικής καθοδήγησης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης Μανώλη Κριτσωτάκη και τη σχολική σύμβουλο Φυσικών Επιστημών Δυτικής Κρήτης Μαρία Καλαθάκη για την παρουσία τους και τις εύστοχες παρατηρήσεις τους, σε μια περίοδο ιδιαίτερα πιεστική για αυτούς, και βέβαια, τον διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, Ανδρέα Ταξάκη, ένα μόνιμο συμπαραστάτη σε κάθε τι θετικό για το σχολείο και το μαθητή.
Μια ξεχωριστή αναφορά αξίζει στο Δήμο Ρεθύμνου και ιδιαίτερα στον αντιδήμαρχο Γιώργο Γεωργαλή και τους συνεργάτες του στο Τμήμα Παιδείας, οι οποίοι πέρα από τη μεταφορά των μαθητών, είναι πάντα έτοιμοι, ξεπερνώντας γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, να σταθούν δίπλα σε όποια προσπάθεια προωθεί την παιδεία στο Δήμο μας.
Η προσπάθεια απέδειξε ότι θα πρέπει το Θερινό Σχολείο Φυσικών Επιστημών, να θεσμοθετηθεί στο νομό μας για τα επόμενα χρόνια. Όλα τα στοιχεία, όπως εκπαιδευτικό υλικό, power point, video παρουσιάσεων έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα www.sciencereth.blogspot.gr που δημιουργήθηκε για το σκοπό αυτό.
Ο υπεύθυνος του ΕΚΦΕ Ρεθύμνου, Μιλτιάδης Τσίγκρης, Χημικός