Από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης κυκλοφόρησε χθες το βιβλίο «Οι Ελληνικοί θεοί πέρα από την Ελλάδα» του Robert Parker, σε μετάφραση του Παναγιώτη Σουλτάνη και Επιστημονική επιμέλεια της Μαρίας Πατέρα.
Η «αποδημία» των ελληνικών θεών από την παλαιά Ελλάδα ξεκινά από τότε που οι Έλληνες ταξιδεύουν και ιδρύουν αποικίες σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του μεσογειακού κόσμου. Το φαινόμενο επιταχύνεται με τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου, έτσι ώστε τον 3ο αιώνα π.Χ. θεοί που έφεραν ελληνικά ονόματα να λατρεύονται πλέον από την Ισπανία ως το Αφγανιστάν. Ο ελληνικός πολυθεισμός, με όχημα τη διεθνοποίηση της ελληνικής γλώσσας, έρχεται σε επαφή με τα θρησκευτικά συστήματα των γηγενών λαών αναπτύσσοντας μια σχέση ισχυρής αλληλεπίδρασης. Η δυναμική αυτή σχέση εκφράζεται, πέρα από το επίπεδο της εικονογραφίας, μέσω, κατεξοχήν, των ονομάτων και της ονοματοδοσίας.
Το βιβλίο, καλύπτοντας ένα χρονολογικό φάσμα που εκτείνεται κατά την ελληνιστική και την αυτοκρατορική ρωμαική περίοδο, και δίνοντας το βάρος στον ευρύτερο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου και της Εγγύς Ανατολής, μελετά τις μεταμορφώσεις που αυτή η «θεία διασπορά» επέφερε στους χαρακτήρες των θεών, μέσα από το πρίσμα των ονομάτων τους και των τρόπων με τους οποίους απευθύνονταν η αναφέρονταν σε αυτούς οι θνητοί. Ονόματα και λατρευτικά επίθετα γίνονται κλειδιά για να συνειδητοποιήσει ο αναγνώστης πόσο βαθιά και αβίαστη ήταν η επαφή του ελληνικού πολιτισμού με τις γηγενείς κουλτούρες του μεσογειακού κόσμου και για να κατανοήσει, ως έναν βαθμό, τον απίστευτα περίπλοκο και δεκτικό κόσμο του αρχαίου πολυθεισμού, ο οποίος αποκτά ίσως μια οικουμενική διάσταση.
Ο συγγραφέας
Ο Robert Parker, επίτιμος καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας, διετέλεσε Wykeham Professor Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης (1996–2016). Είναι επίσης συγγραφέας των έργων Miasma: Pollution and Purification in Early Greek Religion (Oxford University Press, 1983/1996), Athenian Religion: a History (Oxford University Press, 1996), Polytheism and Society at Athens (Oxford University Press, 2005), On Greek Religion (Cornell University Press, 2011), Personal Names in Ancient Anatolia (επιμ., Oxford University Press, 2013).
Πληροφορίες έκδοσης
Σειρά: Ιστορία
ISBN 978-960-524-630-3
Σελ.440 σελ., τιμή: 28 ευρώ
* * *
Από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, κυκλοφορεί επίσης το βιβλίο «Κικέρων: Τα όρια του αγαθού και του κακού»(De finibus bonorum et malorum) σε μετάφραση των Γιώργου Καραμανώλη – Ειρήνης Μητούση και επιμέλεια Γιώργου Καραμανώλη.
Το De finibus bonorum et malorum γράφτηκε μέσα σε λίγους μήνες και ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 45 π.Χ., όταν ο Κικέρων ήταν 61 ετών. Θέμα του έργου αποτελεί μια εκδοχή του σωκρατικού ζητήματος «πως πρέπει να ζούμε». Κεντρικό είναι το ερώτημα ποιο θεωρείται το μεγαλύτερο αγαθό (finis bonorum, summum bonum) που θα πρέπει να επιδιώκουμε και ποιο το μεγαλύτερο κακό που θα πρέπει να αποφεύγουμε (finis malorum, summum malum).
Οι απαντήσεις δίνονται σε τρεις διαλόγους ενωμένους μεταξύ τους, στους οποίους παρουσιάζονται κριτικά οι ηθικές θεωρίες του Επίκουρου (βιβλία I–II), των στωικών (III–IV) και του πλατωνικού Αντίοχου (V). Συνεκτικό στοιχείο είναι η σκεπτικιστική μέθοδος του Κικέρωνα, ο οποίος δηλώνει ότι εμπνέεται από τον Σωκράτη και τη σκεπτική Ακαδημία (του Αρκεσίλαου και του Καρνεάδη).
Το έργο φιλοξενεί έτσι εκτός από τις εξεταζόμενες ηθικές θεωρίες και αυτή της σκεπτικής Ακαδημίας, όπως την αντιλαμβανόταν ο Κικέρων. Η συγκεκριμένη στάση αποτυπώνεται στη διαλογική μορφή του έργου, στην εξέταση της πειστικότητας των ηθικών θεωριών (έλεγχος) και στο απορητικό τέλος του.
Το De finibus συγκαταλέγεται στα πολυτιμότερα κείμενα της αρχαίας ηθικής φιλοσοφίας όχι μόνο ως βασική πηγή των ελληνιστικών ηθικών θεωριών αλλά και για την ενδελεχή διερεύνηση των ηθικών ερωτημάτων και των δυνατών απαντήσεων, η οποία εμπλέκει τον αναγνώστη με τρόπο ανάλογο των σωκρατικών διαλόγων.
Πληροφορίες έκδοσης
Σειρά: Φιλοσοφία
ISBN 978-960-524-629-7
Σχήμα 14×21 εκ.
Σελ. 400
Τιμή: 20 ευρώ