Τη δυνατότητα της γνωριμίας με τον ιστορικό πλούτο της παλιάς πόλης, της αναγνώρισης των οθωμανικών και των βενετσιάνικων σημείων και την αλληλεπίδραση με τα μνημεία της πόλης δίδει το πρόγραμμα «Οδυσσέας» μέσα από ένα διαδραστικό παιγνίδι. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο Οδυσσέας στην Παλιά Πόλη του Ρεθύμνου» σχεδιάστηκε από το Πανεπιστήμιο Κρήτης και ειδικότερα το «Εργαστήριο Προηγμένων Μαθησιακών Τεχνολογιών στην Δια Βίου και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (Ε.ΔΙ.Β.Ε.Α)» και θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου και τον Δήμο.
Ήδη εδώ και τρία χρόνια, όπου το πρόγραμμα υλοποιείται, έχουν συμμετάσχει περισσότεροι από 500 μαθητές δημοτικών σχολείων της πόλης. «Ο «Οδυσσέας στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου» είναι ένα διαδραστικό ψηφιακό παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας, που σε συνδυασμό με το ειδικά σχεδιασμένο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, έχει σαν σκοπό να κινητοποιήσει τους μαθητές να ανακαλύψουν την παλιά πόλη του Ρεθύμνου αλληλεπιδρώντας με τον πολιτισμό, την ιστορία, την αρχιτεκτονική της αλλά και την αισθητική αξία των μνημείων της (17 σημεία ενδιαφέροντος).
Όπως εξήγησε ο επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος Παναγιώτης Αναστασιάδης, τα παιδιά μας από την εφαρμογή του κινητού τους τηλεφώνου περιηγούνται στην παλιά πόλη, αναζητούν τα μνημεία. Όταν τα εντοπίζουν, έχοντας στα χέρια το κινητό τους τηλέφωνο μαθαίνουν όλες τις πληροφορίες για τα μνημεία και μέσα από το παιγνίδι οδηγούνται στο επόμενο. Ειδικότερα, ανέφερε: «Πρόκειται για ένα ψηφιακό, διαδραστικό παιγνίδι επαυξημένης πραγματικότητας με τη χρήση κινητού τηλεφώνου. Τα παιδιά έρχονται στο 1ο Δημοτικό Σχολείο και κάνουν μια περιήγηση επιλεγμένων σημείων της παλιάς πόλης. Μέσα λοιπόν από την εφαρμογή αυτή τα παιδιά αλληλεπιδρούν μέσα από δραστηριότητες για να γνωρίσουν την ιστορία και τον πολιτισμό και την αισθητική των κτιρίων. Η φιλοσοφία στο παιγνίδι είναι η εξής: να χρησιμοποιήσουμε τις συσκευές κινητών τηλεφώνων για να φέρουμε τα παιδιά σε επαφή με τον πραγματικό κόσμο. Αυτή είναι η φιλοσοφία, γιατί ο τρόπος που έχει σχεδιαστεί σημαίνει ότι πρέπει να έρθω σε ένα συγκεκριμένο σημείο, να πάω σε ένα συγκεκριμένο μνημείο και αυτό να μας μιλήσει και να αλληλεπιδράσουμε μαζί του».
Μέσα από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα του τμήματος έχουν ήδη ετοιμαστεί 40 αντίστοιχα παιγνίδια.
Η Ασπασία Χατζηδάκη, πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης από την πλευρά της ανέφερε: «Θέλουμε να προβάλλουμε μια ακόμα δράση που υλοποιεί το Εργαστήριο Προηγμένων Μαθησιακών Τεχνολογιών και Δια Βίου μάθησης. Είμαστε ευτυχείς που το τμήμα διαθέτει συναδέλφους όπως ο κ. Αναστασιάδης και το Εργαστήριο αυτό που υλοποιεί δράσεις με μεγάλη απήχηση στην κοινότητα. Είναι μια δράση που συνδυάζει την διερευνητική μάθηση, το παιγνίδι, τα όσα ενδιαφέρουν τα παιδιά σήμερα με την εξοικείωσή τους με την ιστορία, την γεωγραφία, με τον πολιτισμό της πόλης στην οποία ζουν. Το πρόγραμμα είναι μοναδικό στο είδος του, για την Κρήτη τουλάχιστον και είναι ένας μοναδικός και εύστοχος τρόπος να φέρουμε σε επαφή τα παιδιά με το ιστορικό παρελθόν της Κρήτης, το ιστορικό παρελθόν του νησιού, κάτι για το οποίο πολλοί γνωρίζουν».
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου, Γιώργος Μαρινάκης, που είχε την ευκαιρία να περιηγηθεί στην παλιά πόλη μέσα από το πρόγραμμα «Οδυσσέας» ανέφερε: «Είναι διαρκής η προσπάθεια του δήμου μας να έχει μια στενή συνεργασία με το πανεπιστήμιο και στην προκειμένη περίπτωση έχουμε τον καθηγητή Αναστασιάδη που δεν είναι η πρώτη φορά που κάνει ωραίες δράσεις. Ασχολούμαστε με τα παιδιά και μάλιστα της τρυφερής ηλικίας των δημοτικών σχολείων. Θεωρώ ότι είναι το καλύτερο υλικό για να διαπαιδαγωγήσουμε τους πολίτες να αγαπήσουν την πόλη, τα μοντέρνα και σύγχρονα συστήματα για την κλιματική αλλαγή, τη βιώσιμη ανάπτυξη για την κινητικότατα που πρέπει να έχουμε και την ενίσχυση της ήπιας κυκλοφορίας. Αυτά τα προγράμματα επισφραγίζουν μια διάθεση που υπάρχει, το πανεπιστήμιο και ο δήμος μας να είναι δυο βασικοί πυλώνες ανάπτυξης του τόπου μας».
Η αντιδήμαρχος παιδείας, Άννα Ελευθεριάδου, ανέφερε: «Ο δήμος έμπρακτα στηρίζει την ποιοτική εκπαίδευση και με αυτές τις συνεργασίες προσπαθεί να συσφίξει τις σχέσεις του με το πανεπιστήμιο. Είναι ευχής έργον και ευλογία το ότι έχουμε παιδαγωγικά τμήματα στην πόλη μας και στην πραγματικότητα να προσφέρουμε και στα παιδιά μας τα οποία είναι οι τελικοί αποδέκτες. Είναι πολύ επιτυχημένο πρόγραμμα, ο «Οδυσσέας» έχει πάρει διαστάσεις πανελλαδικές. Το γεγονός ότι έχουμε μια κουλτούρα κυνηγίου θησαυρού στην πόλη μας τα παιδιά τα βοηθά αμφίδρομα. Δηλαδή βοηθά στο να έχουν το υπόβαθρο να παίξουν τον «Οδυσσέα» αλλά και ο Οδυσσέας αντίστοιχα τα βοηθά στη διαδικασία του κυνηγίου. Το πιο σημαντικό για μένα είναι ότι συνδέει την τεχνολογία με τρόπους ευχάριστους και παιδαγωγικούς, ώστε να πάψουμε να θεωρούμε ότι πρέπει να σηκώσουμε τα παιδιά από τους υπολογιστές. Το ζήτημα είναι να την κάνουμε θελκτική για πιο ωφέλιμους σκοπούς και αυτό ακριβώς κάνει ο «Οδυσσέας».
Το Σενάριο του Παιχνιδιού
Το διαδραστικό μας παιγνίδι ξεκινάει με την παραδοχή ότι ο μυθικός Οδυσσέας στην πορεία του για την Ιθάκη συνάντησε ακόμα μια περιπέτεια. Μετά τον Ίσμαρο με τους Κίκονες και πριν τη χώρα των Λωτοφάγων, ένας δυνατός βόρειος άνεμος παρέσυρε τα πλοία του προς την πόλη Ρίθυμνα στην Κρήτη (το σημερινό Ρέθυμνο). Εκεί, καθώς αποβιβαζόταν στο ενετικό λιμάνι, ένας αόρατος μαγικός χρονομανδύας τον τύλιξε μαζί με τους συντρόφους του, και τους μετέφερε ακαριαία όλους στη σημερινή πόλη του Ρεθύμνου. Επομένως, βρίσκονται παγιδευμένοι στο σήμερα, ένα ταξίδι 3.200 χρόνων. Υπάρχει άραγε ελπίδα να γυρίσει στην εποχή του;
Ναι, υπάρχει! Θα τον βοηθήσουν οι μαθητές του Ρεθύμνου!
Οι μαθητές αποφασίζουν να αποκαλύψουν στον Οδυσσέα το μεγάλο μυστικό που κρατήθηκε εφτασφράγιστο μυστικό από γενιά σε γενιά: ότι μέσα στην πόλη του Ρεθύμνου είναι κρυμμένη η μαγική πυξίδα του χρόνου, η οποία μεταφέρει όποιον την χρησιμοποιεί στην εποχή που επιθυμεί. Κανείς όπως δεν έχει καταφέρει να τη βρει έως σήμερα. Άλλοι μάλιστα ισχυρίζονται πως σε κάποιο ενετικό σπίτι της πόλης είναι κρυμμένος και ο χάρτης που οδηγεί στην εύρεση της χρονοπυξίδας. Μαθητές αποφασίζουν να βοηθήσουν τον Οδυσσέα και τους συντρόφους του και όλοι μαζί ξεκινούν να βρουν τον χάρτη και τη μαγική πυξίδα του χρόνου προκειμένου να μπορέσουν να τους ελευθερώσουν από τον μαγικό χρονομανδύα και να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την Ιθάκη.