Στο πλαίσιο του 3ου Amari Green Festival, που διοργανώθηκε και φέτος στα χωριά του Αμαρίου από τον Δήμο, ξεχώρισε η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις 25 Ιουλίου και ήταν αφιερωμένη στην πορεία του Γυμνασίου Φουρφουρά, με τίτλο: «50 + 2 χρόνια Γυμνασίου Φουρφουρά: Χθες, Σήμερα, Αύριο».
Στην εκδήλωση συναντήθηκαν ξανά ύστερα από χρόνια πολλοί κάτοικοι του Αμαρίου που υπήρξαν μαθητές του Γυμνασίου στα 50 χρόνια λειτουργίας του αλλά και καθηγητές που δίδαξαν όλα αυτά τα χρόνια στο συγκεκριμένο σχολείο.
Χαιρετισμούς έκαναν ο δήμαρχος Παντελής Μουρτζανός, ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Ιωάννης Μαρκαντές, ο οποίος υπηρέτησε ως αναπληρωτής τον πρώτο χρόνο διορισμού του στο Λύκειο Φουρφουρά, επισημαίνοντας πόσο εξαιρετικά παιδιά ήταν οι μαθητές του Αμαρίου, ο υπεύθυνος Παιδείας του Δήμου Αμαρίου Μανώλης Ψαρουδάκης και ο περιφερειακός σύμβουλος Κώστας Δανδουλάκης, ο οποίος φοίτησε στο Γυμνάσιο Φουρφουρά.
Ομιλητές στην εκδήλωση ήταν:
Η κ. Ελένη Χριστοφοράτου-Αρχοντάκη, διακεκριμένη φιλόλογος που με μια εξαιρετική ομιλία επισήμανε τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Σχολείου, ποιοι και πως στήριξαν ουσιαστικά το Σχολείο, ώστε να εδραιωθεί ως ένα σημαντικό εκπαιδευτικό ίδρυμα του Δήμου Αμαρίου.
Ο κ. Γεώργιος Μαυροτσουπάκης, εξαίρετος φιλόλογος, που συγκίνησε με την ομιλία του αναφερόμενος στα πρώτα χρόνια της εκπαιδευτικής του καριέρας στο Γυμνάσιο και Λύκειο Φουρφουρά.
Ο κ. Ανδρέας Ταξάκης, τέως διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, που υπήρξε καθηγητής στο σχολείο, του οποίου η ομιλία είχε τίτλο: Η προσφορά του Γυμνασίου-Λυκείου Φουρφουρά στα 50+2 χρόνια λειτουργίας του στην Αμαριώτικη κοινωνία. Τα μηνύματα της ιστορικής συνάντησης της εκδήλωσης του Δήμου Αμαρίου.
Στην διάρκεια της εκδήλωσης απονεμήθηκε τιμητική πλακέτα από τον Δήμο Αμαρίου στην ακούραστη εκπαιδευτικό κ. Αλεξάνδρα Πολυχρονάκη που επί 14 χρόνια διευθύντρια του Λυκείου Φουρφουρά προσέφερε πνευματική καλλιέργεια, αγάπη και ήθος στους μαθητές Αμαρίου.
Η προσφορά του Γυμνασίου-Λυκείου Φουρφουρά στα 50+2 χρόνια λειτουργίας του
Στην ομιλία του, ο κ. Ανδρέας Ταξάκης, ανέφερε μεταξύ άλλων τα παρακάτω:
«Η πλειοψηφία (συντριπτική) των Αμαριωτών κάτω των 66 ετών έχουν περάσει από το Γυμνάσιο-Λύκειο Φουρφουρά άρα και μόνο γι’ αυτό είναι σημαντική η προσφορά του Σχολείου. Δίδαξαν εξαιρετικοί καθηγητές και υπήρξαν διευθυντές που στήριξαν πολύχρονα το Σχολείο από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας μέχρι σήμερα. Είναι χρέος μας να αναφερθούμε σύντομα στους καθηγητές και τους διευθυντές της πρώτης σειράς μαθητών που αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο Φουρφουρά 1966-67, 1967-68 (δηλαδή του ξεκινήματος του Σχολείου).
1. Η κ. Χριστοφοράτου-Αρχοντάκη Ελένη, διακεκριμένη φιλόλογος μας έμαθε ουσιαστικά έκθεση ιδεών, Νεοελληνικά και Αρχαία.
2. Ο κ. Σιγανός Μανόλης, εξαιρετικός μαθηματικός μας έμαθε να αγαπήσουμε τα μαθηματικά.
3. Ο κ. Διλιντάς, μαθηματικός αποτελεσματικός με πειθαρχία.
4. Ο κ. Παπαδογιαννάκης Στέλιος, θεολόγος και διευθυντής αγαπούσε πολύ το λειτούργημά του και ήθελε να μεταδώσει στους μαθητές του το ίδιο.
5. Ο Αυγουστάκης Εμμανουήλ, φιλόλογος διευθυντής στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Σχολείου μας έμαθε επιπλέον να είμαστε εργατικοί και πρακτικοί στη ζωή μας.
6. Η Δελιδάκη Χριστίνα, οικιακής οικονομίας διαχρονική στήριξη του Σχολείου όλα τα χρόνια της εκπαιδευτικής της σταδιοδρομίας.
Ζητώ συγνώμη αν έγινε κάποια παράλειψη εκ παραδρομής.
Θ’ αναφερθώ ονομαστικά στους εξαιρετικούς και διακεκριμένους καθηγητές και διευθυντές με σημαντική προσφορά όταν υπηρέτησα στο Γυμνάσιο-Λύκειο Φουρφουρά 1982-83, 1983-84, 1984-85.
1. Παπαδάκης Ιωάννης, μαθηματικός διευθυντής.
2. Παπα-Γιώργης Μαθιουδάκης, θεολόγος διευθυντής του Γυμνασίου επί πολλά χρόνια.
3. Αλεξάνδρα Πολυχρονάκη, θεολόγος διευθύντρια Λυκείου επί πάρα πολλά χρόνια που βραβεύτηκε από τον Δήμο Αμαρίου ως ακούραστη εκπαιδευτικός και για την προσφορά Πνευματικής Καλλιέργειας Αγάπης και Ήθους στους μαθητές του Αμαρίου,
4. Ρηγόπουλος Ιωάννης, φιλόλογος διευθυντής Λυκείου,
5. Κατσαντώνης, Γιώργος φιλόλογος,
6. Μπρόκου Δέσποινα, φιλόλογος,
7. Παπά Καπελώνης Κυριάκος, θεολόγος διευθυντής του Λυκείου επί πολλά χρόνια,
8. Καπετανάκης Ανδρέας, χημικός,
9. Βουμβουράκης Ζαχαρίας, μαθηματικός,
10. Χαλακατεβάκη Μαρία, φιλόλογος,
11. Σαρρής Γιάννης, φυσικός,
12. Παπαμαρκάκης Βασίλης, φιλόλογος,
13. Στρατιδάκη Ελένη, φιλόλογος,
14. Κωμοδρόμου Λουκία, φυσικής αγωγής,
15. Λεοντίου Ελένη, γαλλικών,
16. Πινακουλάκη Αικατερίνη, γαλλικών,
17. Μαυροτσουπάκης Γιώργος, φιλόλογος,
18. Μακρυδάκης Στέλιος, φυσικός,
19.Τσαγκαράκη Χαρά, μαθηματικός,
20. Μπουνάκης Δημήτρης, μαθηματικός (νεοδιόριστος 1978-79) και αργότερα επί πολλά χρόνια σύμβουλος μαθηματικών,
21. Πετρακάκης Αλέξανδρος, φυσικής αγωγής και αργότερα προϊστάμενος γραφείου Φυσικής Αγωγής και στη συνέχεια διευθυντής Δευτεροβάμιας,
22. Γαλανός Κώστα, φυσικής αγωγής,
23. Μπαγουράκη Αμαλία, φιλόλογος που στήριξε το Σχολείο επί 8 χρόνια,
24. Φουρφουλάκης Σταύρος, μαθηματικός,
25. Ρεΐση Άννα-Μαρία, γαλλικών,
26. Παπαδάκη Βάλια, φιλόλογος,
27. Ρελάκης, φυσικός,
28. Χναράκης Αντώνης, φυσικός,
29. Καρκαλέτσης Χρήστος, μαθηματικός,
30. Σκαλίδης Κώστας, φυσικής αγωγής
31. Βεβελάκη Μαρία, Αγγλικών διευθύντρια
32. Τρουλλινός, μαθηματικός
33. Δρετουλάκης Μελέτης, φιλόλογος-συγγραφέας διευθυντής Λυκείου
34. Σταμούλης Βασίλης, φιλόλογος και επί πολλά χρόνια διευθυντής του Λυκείου Φουρφουρά.
Είναι σημαντική η βοήθεια που προσέφερε ο μαθηματικός κ. Χαλκιαδάκης Μηνάς πριν το διορισμό του στους μαθητές του Γυμνασίου-Λυκείου Φουρφουρά, καθώς και ο φυσικός κ. Ζαχαριουδάκης Μανόλης που μετά τον διορισμό του στο Γυμνάσιο Φουρφουρά δημιούργησε Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών στα επί πολλά χρόνια διευθυντής του Γυμνασίου.
Ο πρώην δήμαρχος Κουρητών και Αμαρίου ο φιλόλογος κ. Σημαντήρας Στέφανος. Ο πρώην διευθυντής επί πολλά χρόνια του Λυκείου Φουρφουρά Προύσαλης Γιώργος φιλόλογος. Ο κ. Τυροκομάκης Νικόλαος θεολόγος που επί πολλά χρόνια στηρίζει ως διευθυντής το Γυμνάσιο Φουρφουρά και τέλος η σημερινή διευθύντρια του Λυκείου Φουρφουρά κ. Καμπακίδη Σοφία. Ζητώ ταπεινά συγγνώμη αν εκ παραδρομής λησμόνησα κάποιους εκπαιδευτικούς που παρευρίσκονται.
Ένας σημαντικός συνάδελφος που καθόρισε ουσιαστικά την συμφιλίωση των εκπαιδευτικών με την εξουσία της Εκπαίδευσης ήταν ο τότε διευθυντής του Γυμνασίου Φουρφουρά (1982-83) κ. Παπαδάκης Γιάννης, στη συνέχεια διευθυντής Δευτεροβάθμιας και επί πολλά χρόνια σχολικός σύμβουλος Μαθηματικών Νομών Χανίων και Ρεθύμνου, που άφησε ανεξίτηλα την αλλαγή νοοτροπίας στη διδασκαλία των Μαθηματικών. Με ευγνωμοσύνη και εκτίμηση τον ευχαριστούμε γι’ αυτό που μας δίδαξε δηλαδή την αρχή ότι «το να διοικεί κανείς μόνο με βάση τους νόμους είναι εξαιρετικά εύκολο να διοικεί όμως (και) με ανθρώπινες αξίες είναι εξαιρετικά δύσκολο».
Λόγω ενός προβλήματος υγείας του κ. Παπαδάκη που ελπίζουμε να το ξεπεράσει δεν μπόρεσε να παρευρεθεί. Τιμούν όμως με την παρουσία τους την εκδήλωση η σύζυγος του η εξαίρετη φιλόλογος κ. Ζωή Ριτσάτου και η δικηγόρος κόρη τους.
Ο δήμαρχος κ. Μουρτζανός Παντελής γνωρίζει πολύ καλά την αντίστοιχη συμφιλίωση της Αστυνομίας με τον πολίτη ως ανώτατος αξιωματικός της ΕΛΑΣ και αστυνομικός διευθυντής ενός αντικειμενικά δύσκολου νομού αυτού των Χανίων.
Ακόμα τιμά την εκδήλωση ο πρώην σύμβουλος των Μαθηματικών νομών Ηρακλείου-Ρεθύμνου κ. Μπουνάκης Δημήτρης συνεχιστής της σχολής του κ. Παπαδάκη. Γνωστός για την συγγραφή σημαντικών Μαθηματικών βιβλίων που βοήθησαν χιλιάδες μαθητές και καθηγητές στο έργο τους. Η δωρεά σήμερα στο Γυμνάσιο και Λύκειο Φουρφουρά πολλών βιβλίων του δείχνει την αναγνώριση της προσφοράς του Σχολείου.
Πρέπει ν’ αναφέρω ότι τα τρία χρόνια που δίδαξα στο Γυμνάσιο-Λύκειο Φουρφουρά δεν έκανα ούτε μια παρατήρηση σε ένα μαθητή (δεν χρειάστηκε αν και ήταν 36 μαθητές στο τμήμα) και μαθητές που είχα και είναι τώρα σε διάφορες θέσεις, υπηρεσίες ή έχουν επιχειρήσεις πάντα θέλουν να με εξυπηρετήσουν με τον καλύτερο τρόπο (αυτοί είναι οι Αμαριώτες) και τους ευχαριστώ πολύ.
Θα κάνω ιδιαίτερη μνεία για δυο θέματα:
1. Αναφορά στη σημαντική εθελοντική προσφορά του ιερέα και θεολόγου Διαμαντάκη Εμμανουήλ τις Σχολικές χρονιές 2011-12 και 2012-13 στο Λύκειο Φουρφουρά της διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών (είχαμε σοβαρό πρόβλημα έλλειψης καθηγητών σε πολλά σχολεία και μαθήματα) καθώς και στην Οργάνωση του Κοινωνικού Φροντιστηρίου ως προέδρου του Συλλόγου Γονέων.
2. Αναφορά για την πράξη 12/9-2-1983 του Λυκείου Φουρφουρά με την οποία κάποιοι καθηγητές εθελοντικά δίδαξαν τα απογεύματα στο Λύκειο Φουρφουρά στην Πρόσθετη Διδακτική βοήθεια σε μαθητές της Ά και ‘Β τάξης. Οι καθηγητές ήταν Κατσαντώνης Γιώργος φιλολογικά, Σαρρής Γιάννης Φυσικά, Τερζάκης Γιώργος Φιλολογικά και Ταξάκης Ανδρέας Μαθηματικά.
Αναφέρω κάποιους στίχους (ερασιτεχνικά) για την συμβολή του Γυμνασίου-Λυκείου Φουρφουρά στον πολιτισμό και την πνευματική ανάπτυξη.
«Σε κείνους τους δύσκολους καιρούς ήτανε αποκούμπι τα γράμματα για τους φτωχούς και για τους Αμαριώτες. Οι μαθητές του Αμαριού ήθελαν να προκόψουν και το Σχολείο που ιδρύθηκε μες το ΄66 μαζί με τους δασκάλους τους ήτανε η ελπίδα. Και οι γονείς ενιώσανε ανάσα στις δουλειές τους γιατί όπως ξέρουμε καλά όλοι οι Αμαριώτες είναι πολύ εργατικοί κι άνθρωποι με αξίες. Η συμβολή του ήτανε πάρα πολύ μεγάλη και οι άξιοι καθηγητές κατάφερναν να βγάζουνε Ανθρώπους πάνω απ’ όλα».
Αφιερωμένο με ευγνωμοσύνη και εκτίμηση στους καθηγητές μας που μας βοήθησαν να προκόψουμε, σε όσους βοήθησαν στη δημιουργία και εδραίωση του Σχολείου, στους καθηγητές που δίδαξαν και διδάσκουν σ’ αυτό, στους συμμαθητές μας και στους μαθητές μας.
Θέλω να συνεχίσει το Σχολείο να βγάζει και μορφωμένους και ανθρώπους και ν’ αντιμετωπίζεται ισότιμα από τους υπεύθυνους της Πολιτείας».
Με πλούσια συναισθήματα και μηνύματα χαιρέτησε την εκδήλωση ο γνωστός σατιρικός ριμαδόρος μαντιναδολόγος Γιώργος Αριστοτέλη Λέκκας από τον Φουρφουρά. Τους εξαιρετικούς στίχους του, διάβασε η μαθήτρια Βασιλάκη Στέλλα:
Γυμνάσιο Φουρφουρά, 50+2 χρόνια
-Συνάντηση τριών γενιών απόψε χαιρετίζω
και κρίμας απού βρίχνομαι τόσο πολύ μακριά
μα στην επιτυχία τζη με σιγουριά ελπίζω
κι ολόψυχα την εύχομαι και με ζεστή καρδιά.
-Πρόκειται για συνάντηση πολύ μπεγεντισμένη
γενιών απού στεριώσανε Γυμνάσιο στ’ Αμάρι
κι εδά μαζί βρισκόμαστε κατασυγκινημένοι
για ν’ αποδώσομε τιμή και δόξα, με καμάρι.
-Γυμνάσιο που δίδαξε όχι τη γνώση μόνο,
μα κι αθρωπιά και σεβασμό στη συμπεριφορά
και σ’ όσους μαθητεύσανε, έστω και ένα χρόνο,
τον τρόπο γι’ άλλους ουρανούς ν’ ανοίξουνε φτερά.
-Έβγαλεν επιστήμονες, επιχειρηματίες,
πολίτες μ’ αξιώματα που φτάξανε ψηλά
που δίχως το Γυμνάσιο υπήρχαν οι αιτίες
να μην προκόψουνε ποτέ, κι ας είχανε μυαλά.
-Περάσανε κατά καιρούς καθηγητές μ’αξία
και μαθητές, μαθήτριες από φτωχολογιά
και μπράβο στσοι Φουρφουριανούς για τη φιλοξενία
και στσοι γονείς που στέλνανε και στέλνουνε παιδιά.
-Εζήσαμε πολλοί το χθες, το σήμερο το ζούμε,
μα δυστυχώς τα πράματα δεν είναι καθαρά,
το αύριο μας απασχολεί και πρέπει να το δούμε
κι’ όλοι μας να το πάρομε πολύ στα σοβαρά.
-Η Αμαριώτικη πρεπιά, η λεβεδιά, η μπέσα,
η γνήσια παράδοση πενήντα χρόνια εδά
συν δύο περισσότερα, φτωχά, με λίγα μέσα
σε τούτο το Γυμνάσιο διδάσκονται πιστά.
-Και θα’ ναι μέγα έγκλημα η αδιαφορία,
εμείς οι παλαιότεροι κατέχομε καλά
ετούτο το Γυμνάσιο πόση’ χει σημασία
να μην αφήσομε ποτέ να πέσει στα …θολά.