Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί στον τουριστικό κλάδο, καθώς οι πληρότητες στα ξενοδοχεία του Ρεθύμνου για τον μήνα Μάιο δεν ήταν αναμενόμενες. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στα «Ρ.Ν.» η ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων, αυτές δεν ξεπερνούν το 70% διαψεύδοντας ουσιαστικά τις υψηλές προσδοκίες που είχαν διαμορφωθεί. Η κίνηση ωστόσο δείχνει να αυξάνεται από το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου, διαφαίνεται όμως ότι η ακρίβεια και ο υψηλός πληθωρισμός «φρενάρουν» κατά κάποιο τρόπο τις κρατήσεις. Το Ρέθυμνο συγκεντρώνει κατά κύριο λόγο επισκέπτες από την Γερμανία, την Βρετανία, την Σκανδιναβία, την Πολωνία, ενώ φέτος αυξημένη ζήτηση υπάρχει και από την Ρουμανία και την Τσεχία.
Οι ξενοδόχοι κρατούν μικρό καλάθι και περιμένουν να κάνουν ταμείο στο τέλος της σεζόν.
Χαρακτηριστικά μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο Μανόλης Τσακαλάκης, ανέφερε: «Για τις πληρότητες του Μαΐου είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι. Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι αυτές που περιμέναμε. Περιμέναμε κάτι καλύτερο. Φαίνεται να είναι σε χαμηλότερα επίπεδα συγκριτικά με την περυσινή χρονιά και σίγουρα δεν ξεπερνούν το 70%. Είναι κάπου στο 65%-70% οι πληρότητες. Περιμένουμε μια ανάκαμψη τις τελευταίες μέρες του Μαΐου και στις αρχές Ιουνίου» και πρόσθεσε ότι «Είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι για το σύνολο της σεζόν. Έχουμε ένα «φρενάρισμα» αυτήν τη στιγμή, το οποίο αποδίδεται σε πολλούς λόγους, όπως είναι ο οικονομικός λόγος, η δυσάρεστη κατάσταση που περνούν οι Ευρωπαίοι, οι πόλεμοι στο βορρά και στον νότο κ.ά. Αυτοί οι παράγοντες δυστυχώς φαίνεται να επηρεάζουν το θετικό κλίμα που υπάρχει τώρα. Οπότε όλα αυτά μας έχουν κάνει επιφυλακτικούς. Το εάν θα είναι τα νούμερα μεγαλύτερα από πέρυσι, δεν μένει παρά να το δούμε στο τέλος. Στο τέλος κάνουμε τον λογαριασμό».
Σίγουρα πάντως η ακρίβεια, όμως, σε συνδυασμό με τη στροφή στις προτιμήσεις τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει τον τρόπο που ξοδεύουν οι τουρίστες κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους.
Όπως προκύπτει από την έρευνα ταξιδιωτικών τάσεων του Mastercard Economics Institute, οι τουρίστες διεθνώς τείνουν πλέον να δίνουν προτεραιότητα στην απόκτηση ξεχωριστών εμπειριών. Χαρακτηριστικό είναι ότι σε αντίθεση με το παρελθόν, τείνουν να ξοδεύουν περισσότερο στη νυχτερινή ζωή παρά σε ψώνια.
Βέβαια, εξακολουθούν να υπάρχουν προορισμοί που προσφέρονται για ψώνια πολυτελών ειδών. Μάλιστα, εστιάζοντας στις δαπάνες σε πολυτελή προϊόντα ρουχισμού, προέκυψε ότι αυξήθηκαν σημαντικά σε Γαλλία, Ιταλία, Βρετανία και στην ευρύτερη περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, που ανέκαθεν αποτελούσαν κορυφαίες αγορές για τον συγκεκριμένο κλάδο.
Αναλύοντας αντίστοιχα τη στάση των ταξιδιωτών απέναντι στο fine dining, παρατηρήθηκαν αποκλίσεις ανάλογα με τον προορισμό. Στην Ελλάδα και στην Ισπανία για παράδειγμα, η ζήτηση για φθηνό φαγητό αυξήθηκε σημαντικά έναντι του fine dining, σε αντίθεση με την Ινδία, όπου η εκρηκτική ανάπτυξη των καλών εστιατορίων προσείλκυσε περισσότερους τουρίστες. Σε ό,τι αφορά τη διάρκεια του ταξιδιού το πενθήμερο φαίνεται πως είναι η νέα κανονικότητα σε ό,τι αφορά τα ταξίδια αναψυχής, έναντι τεσσάρων περίπου ημερών που ήταν τη χρονιά πριν την επέλαση της πανδημίας. Η μία επιπλέον ημέρα «μεταφράζεται» βέβαια σε υψηλότερες ταξιδιωτικές δαπάνες και αποτελεί τεράστια ώθηση για τις χώρες που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό. Σύμφωνα με τη Mastercard, για την παράταση της διάρκειας των ταξιδιών παίζουν πολλοί παράγοντες ρόλο, συμπεριλαμβανομένης της ακρίβειας και του κλίματος ανάλογα με τον προορισμό.
Ειδικότερα, η διάρκεια του ταξιδιού παρατείνεται όσο η τιμή των προσφερόμενων υπηρεσιών υποχωρεί. Συγκεκριμένα, ανάμεσα σε 100 χώρες που εξετάστηκαν, οι αγορές που εμφάνισαν τις χαμηλότερες αυξήσεις στις τιμές των ξενοδοχείων «κράτησαν» τους ξένους τουρίστες τους κατά επιπλέον 2,1 ημέρες κατά μέσο όρο. Από την άλλη πλευρά, στις περιοχές με τη μεγαλύτερη αύξηση τιμών στα ξενοδοχεία, η διάρκεια παραμονής μεγάλωσε μεν, αλλά πολύ λιγότερο, κατά 0,7 ημέρες.
Επίσης, η διάρκεια του ταξιδιού εξαρτάται από το κλίμα, με τους τουρίστες να περνούν συνήθως περισσότερες ημέρες στους προορισμούς με ζέστη, με εξαίρεση βέβαια τα θέρετρα για σκι. Σύμφωνα με την Mastercard, ο κανόνας αυτός «σπάει» στην περίπτωση που οι θερμοκρασίες είναι υπερβολικά υψηλές, όπου η διάρκεια της διαμονής συρρικνώνεται ελαφρώς.
Προβολή του Ρεθύμνου στην Νάπολη
Την ίδια στιγμή συνεχίζονται οι προσπάθειες για την προβολή του τόπου και την προώθηση του Ρεθύμνου ως τουριστικός προορισμός. Ήδη με πρωτοβουλία της ρεθεμνιώτικης εταιρίας «Choose Crete» πραγματοποιήθηκε στις 17 Μαΐου εκδήλωση στην Νάπολη της Ιταλίας, μαζί με τον Σύλλογο Ξενοδόχων, την Περιφέρεια Κρήτης, τον ξενοδοχειακό Όμιλο Grecotel και εκπροσώπους από τους δήμους Χίου και Σύρου.
Στην εκδήλωση παρευρέθησαν μεταξύ άλλων ο αντιδήμαρχος ελληνικής καταγωγής της Νάπολης, η διευθύντρια του ΕΟΤ Ιταλίας, ο αντιπεριφερειάρχης Λασιθίου, ο εντεταλμένος σύμβουλος της περιφέρειας Κρήτης Επιθεμάτων Τουρισμού, καθώς και αυτοδιοικητικοί από άλλα νησιά. Πάρων ήταν επίσης ο πρόεδρος των ταξιδιωτικών γραφείων της Νάπολης με τον γενικό γραμματέα και τον διευθυντή της ομοσπονδίας τους, καθώς και πλήθος ταξιδιωτικών πρακτορείων, δημοσιογράφων και τουρ οπερέιτορς, ενώ παραβρέθηκαν και αρκετοί ομογενείς που διαπρέπουν στην Νάπολη.
Με το τέλος της παρουσίασης των προορισμών προσφέρθηκε στους παρευρισκόμενους πλούσιος μπουφές με ελληνικές σπεσιαλιτέ και ελληνικά κρασιά.