Στο 80% κυμαίνεται κατά μέσο όρο η πληρότητα στα ξενοδοχεία του Ρεθύμνου το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου, ποσοστό που χαρακτηρίζεται μεν θετικό, θα μπορούσε ωστόσο να ήταν και καλύτερο, όπως λένε οι επιχειρηματίες του κλάδου λαμβάνοντας υπόψη τη ροή των κρατήσεων και την αυξημένη ζήτηση που υπήρχε τους προηγούμενους μήνες. Ωστόσο, όπως λένε από τη μια η ακρίβεια και ο υψηλός πληθωρισμός, που πλήττει τις χώρες της Ευρώπης και από την άλλη ο άστατος και βροχερός καιρός του Μαΐου επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό τους ταξιδιώτες που περίμεναν την τελευταία στιγμή να κάνουν την κράτησή τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, όπως επισημαίνουν, να μην υπάρξουν κρατήσεις last minute (τελευταίας στιγμής) και να μην αυξηθούν ως αναμενόταν οι πληρότητες στα ξενοδοχεία. Παράλληλα, η γενικότερη οικονομική κρίση που σαρώνει την Ευρώπη δεν αποτυπώθηκε αρχικά στη ζήτηση για διακοπές -αφού έγιναν κρατήσεις και μάλιστα με τιμές στα συμβόλαια αυξημένες κατά 8-10% σε σχέση με το 2019 καταγράφοντας μάλιστα αύξηση σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο- όμως αυτό που διαφαίνεται τους πρώτους τουριστικούς μήνες είναι ότι οι ταξιδιώτες έχουν κάνει περικοπές δαπανών. Αυτές αφορούν είτε τον περιορισμό των ημερών διαμονής τους, είτε την αλλαγή καταλύματος με κάποιο χαμηλότερου κόστους και φυσικά με περικοπές σε δαπάνες εξόδου. Αυτός είναι και ο λόγος που υπάρχει γκρίνια στην αγορά τόσο στην εμπορική όσο και στον κλάδο εστίασης.
Χαρακτηριστικά, ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου, Μπάμπης Μπιρλιράκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανέφερε πως το διαθέσιμο εισόδημα για διακοπές έχει περιοριστεί: «Ο τουρισμός καλά πάει γενικά, όμως ειδικά δεν πάμε τόσο καλά. Δεν είναι το αναμενόμενο κλίμα αισιοδοξίας που είχαμε πριν δύο μήνες για την πληρότητα. Τότε, η ζήτηση ήταν πραγματικά πολύ έντονη και η ροή κρατήσεων ήταν πάρα πολύ γρήγορη και αυξημένη. Από τα μέσα του Μαΐου και μετά, υπήρξε ένα σταμάτημα της ροής και μια συγκράτηση στις κρατήσεις, το οποίο ανέτρεψε λίγο το κλίμα και αυτή η κατάσταση έχει διατηρηθεί μέχρι τώρα. Οι κρατήσεις του Μαΐου και του Ιουνίου είναι σε μεγάλο βαθμό last minute. Τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο είχαμε μια πολύ καλή ροή στις κρατήσεις και μπήκε μια πολύ καλή βάση κρατήσεων που αφορούσε όλη την χρονιά. Όμως υπήρχαν ακόμη μεγάλα περιθώρια για να εξελιχθούν και να γεμίσουν οι πρώτοι μήνες της σεζόν. Αυτό που έγινε είναι ότι ο Μάιος δεν εξελίχθηκε όσο έπρεπε. Υπολογίζαμε ότι θα έχουμε 85%-90% πληρότητα γενικά, οι οποίες δεν έγιναν. Οι πληρότητες του Μαΐου ήταν γύρω στο 70%-75%, ποσοστό που δεν είναι κακό, αλλά δεν είναι αυτός ο Μάιος που υπολογίζαμε ότι θα κάναμε. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε βάλει στόχο το 2019 και όσο χάνουμε από αυτούς τους πρώτους μήνες -που είναι η άκρη της σεζόν, ο Απρίλιος, ο Μάιος και ο Ιούνιο τόσο απομακρυνόμαστε από το να πιάσουμε τους αρχικούς στόχους».
Όπως πρόσθεσε ο κ. Μπιρλιράκης ο Ιούλιος, ο Αύγουστος και ο Σεπτέμβριος είναι οι τρεις μήνες που πάντα υπάρχει πληρότητα υψηλή, για αυτό ο στόχος είναι κάθε χρόνο η ενίσχυση των πρώτων και των τελευταίων μηνών της τουριστικής περιόδου. Φέτος, όπως ανάφερε, σύμφωνα με τα στατιστικά του Συλλόγου Ξενοδόχων καταγράφηκε αύξηση των διανυκτερεύσεων για τον Απρίλιο και τον Μάιο κατά 2,5%, το οποίο, σύμφωνα με τον κ. Μπιρλιράκη, είναι θετικό «και σημαίνει ότι είμαστε καλύτερα από πέρυσι. Όμως δεν είμαστε τόσο καλά όσο υπολογίζαμε ότι θα είμαστε».
Ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων διευκρίνισε ότι δεν έχουν καταγραφεί αξιοσημείωτες ακυρώσεις πέραν αυτές που παρατηρούνται κάθε χρόνο.
«Δεν είχαμε ιδιαίτερες ακυρώσεις για να αξιολογηθεί. Οι ακυρώσεις που γίνονται είναι στα πλαίσια των ακυρώσεων που γίνονται πάντα. Μπαίνουν και βγαίνουν κρατήσεις μέχρι να διαμορφωθεί η τελική κατάσταση. Δεν είναι κάτι ιδιαίτερο παραπάνω από άλλες χρονιές. Δεν έχει πέσει στην αντίληψή μου να έχουν ακυρωθεί. Πάντα υπάρχουν κάποιες διαφοροποιήσεις την τελευταία στιγμή. Γίνονται κάποιοι συνδυασμοί πτήσεων εάν δεν πηγαίνουν ιδιαίτερα καλά ή να βάζουν ένα αεροπλάνο για να καλύψουν δύο πτήσεις. Πάντα γίνονται τέτοιες αλλαγές, νομίζω σε αυτά τα πλαίσια είμαστε και τώρα, δεν υπάρχει κάτι ιδιαίτερα αρνητικό όσον αφορά τις ακυρώσεις πτήσεων. Δεν διαφοροποιείται η κατάσταση λόγω αυτού» τόνισε ο κ. Μπιρλιράκης.
Από την άλλη, όπως πρόσθεσε, ο καιρός είναι ένας σημαντικός παράγοντας για τους τουρίστες: «Δεν το λέμε μόνο εμείς, το λένε και οι πράκτορες. Οι κρατήσεις τις τελευταίας στιγμής γίνονται τον Μάιο και τον Ιούνιο, καθώς ο κόσμος περιμένει να δει πως θα είναι ο καιρός. Οι Ευρωπαίοι από την κεντρική και βόρεια Ευρώπη έρχονται από έναν βαρύ χειμώνα και περιμένουν να φύγουν για να δουν λίγο ήλιο και να περάσουν καλά. Όταν στη χώρα τους έχουν θερμοκρασίες 25-30 βαθμούς και στη χώρα που είναι να πάνε βλέπουν ότι ο καιρός δεν είναι καλός και δεν είναι σταθερός, είναι λογικό να το αναβάλλουν», ενώ καθοριστικός, όπως είπε, αποδεικνύεται και ο παράγοντας της ακρίβειας σημειώνοντας πως: «Ο δεύτερος λόγος που φοβόμασταν από τις αρχές του χειμώνα είναι οι επιπτώσεις της ακρίβειας. Περιμέναμε να δούμε πως θα διαμορφωθεί η κατάσταση με τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και όντως διαπιστώσαμε ότι στην αρχή του έτους καταγράφηκε μια συγκράτηση του κόσμου. Αυτό ουσιαστικά αποτυπώνεται και στην κίνηση. Φαίνεται ότι ο κόσμος ίσως «κατέβασε» ένα οικονομικό επίπεδο πιο κάτω από τις διακοπές τους είτε σε κατηγορία ξενοδοχείου, είτε σε ημέρες διαμονή, είτε στο ποσό που ξοδεύει στο μέρος που πάει, στο ξενοδοχείο που πάει και στην περιοχή που πάει. Γι’ αυτό υπάρχει μια γενικότερη μουρμούρα και από την εστίαση, αλλά και από το εμπόριο. Όταν βγαίνουμε έξω όλοι μας ρωτάνε «μα τι γίνεται, τι κόσμος είναι αυτός;». Και απαντάμε: «Ο ίδιος κόσμος είναι, μεγάλο ποσοστό επαναλαμβανόμενων πελατών, που πέρυσι ξόδευαν λίγο παραπάνω». Φέτος είναι πιο συγκρατημένοι, καθώς τους έχει έρθει ο λογαριασμός της θέρμανσης και έχουν πληρώσει οι άνθρωποι παραπάνω χρήματα και άρα διαθέτουν λιγότερα για τις διακοπές τους».
Πτήσεις μέχρι και τον Νοέμβριο
Την ίδια στιγμή καταγράφεται αισιοδοξία μετά το σχεδιασμό από τουρ οπερέιτορς να επεκτείνουν τις πτήσεις μέχρι και τον Νοέμβριο. Τόσο η TUI όσο και η Apollo και ένας ακόμα γερμανικός τουρ οπερέιτορ σχεδιάζουν επέκταση των πτήσεών τους, γεγονός που ικανοποιεί τους επιχειρηματίες του κλάδου εκτιμώντας ότι μπορούν με αυτόν τον τρόπο να καλύψουν τις απώλειες του πρώτου διμήνου και να διατηρήσουν μια καλή δυναμική στις μονάδες τους όλο τον Οκτώβριο.
«Η TUI έτσι και αλλιώς είχε πτήσεις μέχρι τις 10 Νοεμβρίου τα δύο τελευταία χρόνια, απλώς με πολύ μικρό πτητικό έργο, το οποίο φέτος ενδεχομένως να ενισχυθεί. Και οι Σκανδιναβοί και οι Γερμανοί τουρ οπερέιτορς έχουν στο πρόγραμμά τους τον Νοέμβριο. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να κερδίσουμε την κίνηση που χάθηκε τον Απρίλιο και τον Μάιο. Ο στόχος να φτάσουμε το 2019 παραμένει, δεν είναι χαμένος. Έχουμε αύξηση των συμβολαίων, οπότε για τα ξενοδοχεία είναι αυξημένα. Μην ξεχνάμε όμως πόσο αυξημένα είναι τα έξοδα. Εάν προσδοκούμε μια αύξηση της τάξεως 5%-10% στα έσοδα, θα την έχει ήδη «καταπιεί» η ανατίμηση των πάντων» ανέφερε ο κ. Μπιρλιράκης.