Στα 10,5 εκ. ευρώ ανέρχεται το τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου Ρεθύμνου για το 2016, το οποίο συζητήθηκε χθες στην επιτροπή διαβούλευσης του δήμου και θα τεθεί σε ψηφοφορία την Παρασκευή στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.
Πρόκειται, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στην εισήγηση του ο δήμαρχος, για ένα πρόγραμμα το οποίο διαμορφώθηκε με βάση τα δεδομένα και τις οικονομικές συνθήκες που υπάρχουν και περιλαμβάνει τα έργα που θα γίνουν με βάση τους πόρους που υπάρχουν. Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ασυνέπεια του κεντρικού κράτους, οι οφειλές του οποίου προς τον δήμο Ρεθύμνου φτάνουν το 1.900.000 ευρώ. Πρόκειται για πόρους νομοθετημένους τους οποίους όπως η πολιτεία χρωστά από πέρυσι στους δήμους με ότι αυτό συνεπάγεται για τα προγραμματισμένα έργα. «Δεν βλέπουμε φως στον ορίζοντα», είπε χαρακτηριστικά ο Γ. Μαρινάκης, εκφράζοντας την έντονη αγωνία του.
Υποστήριξε πως ήδη είναι σε εξέλιξη έργα 12.5 εκ. ευρώ που εκτελούνται από το ΕΣΠΑ και πρέπει να έχουν παραδοθεί ως το τέλος του έτους ενώ αναφέρθηκε και στο σύνολο των 90 εκ. ευρώ που αφορούν επίσης έργα και αναπλάσεις που εκτελέστηκαν στον δήμο μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Μεγάλα έργα όπως τις αναπλάσεις που έγιναν στην πόλη μας δεν μπορεί να τα κάνει κανείς δήμος μόνος του. Τα έργα που έγιναν αυτή την τετραετία και την προηγούμενη δεν πρόκειται να ξαναγίνουν» είπε ο Γ. Μαρινάκης.
Μιλώντας για το τεχνικό πρόγραμμα ξεκαθάρισε πως σε αυτό δεν περιλαμβάνονται έργα ΕΣΠΑ με δεδομένο ότι ακόμα δεν έχουν ανοίξει οι σχετικές προσκλήσεις αναφέρθηκε στα χρήματα του δήμου που θα διατεθούν για αποζημιώσεις και απαλλοτριώσεις σχολιάζοντας βέβαια ως «καρκίνωμα» την υποχρέωση του δήμου να καταβάλλει άμεσα τα παραπάνω ποσά την ώρα που όπως είπε οι ιδιώτες μπορούν να αποδώσουν ανάλογα ποσά σε διάστημα δεκαετίας. Επίσης αναφέρθηκε σε 620.000 ευρώ που αφορούν μελέτες καθώς και σε 215.547 ευρώ που αφορούν σε κονδύλι που έχει διασφαλιστεί για τη συντήρηση των παιδικών χαρών.
Στην τοποθέτηση του ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη σημασία που πρέπει να δίδεται στον τρόπο που συντάσσουν και παραλαμβάνονται ο μελέτες καθώς επίσης και πως τελικά αυτές υλοποιούνται κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην ποιότητα των έργων. Τόνισε ότι θα πρέπει να δίδεται μεγαλύτερη έμφαση στην ποιότητα της μελέτης και του έργου κάτι που πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπ όψιν και κατά τη δημοπράτηση του, όπου δεν θα πρέπει όπως είπε να είναι βασικό κριτήριο το μεγάλο ποσοστό έκπτωσης αλλά η ποιότητα του έργου. Τέλος εξέφρασε την ελπίδα το κονδύλι για τις παιδικές χαρές να αξιοποιηθεί στο σύνολο του για τον σκοπό αυτό.
Αναλυτικά, η τελική πρόταση του τεχνικού προγράμματος όπως τονίστηκε στη σχετική εισήγηση έγινε λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα ακόλουθα:
-Τα συνεχιζόμενα έργα που χρηματοδοτούνται από πιστώσεις ΣΑΕΠ
-Τα συνεχιζόμενα έργα που χρηματοδοτούνται από εξειδικευμένες πιστώσεις ΣΑΤΑ και ΣΑΕ που αφορούν σε έργα πολιτικής προστασίας
-Τα συνεχιζόμενα έργα που χρηματοδοτούνται από εξειδικευμένες πιστώσεις ΣΑΤΑ, που αφορούν σε έργα επισκευής και συντήρησης σχολικών κτιρίων και ΟΣΚ
-Τα συνεχιζόμενα έργα από ΣΑΤΑ προηγούμενων ετών
-Τα ποσά των ανταποδοτικών υπηρεσιών και τους υπόλοιπους ίδιους πόρους του δήμου
-Τα έργα που χρηματοδοτούνται από το πράσινο ταμείο
-Έργα που χρηματοδοτούνται από διάφορες άλλες πηγές
-Τα υπόλοιπα από το πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ»
-Το πρόγραμμα Κρήτη Πράσινη Ανάπτυξη το οποίο συνεχίζεται με τα έργα τα οποία είχαν ήδη δημοπρατηθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2010
-Το γεγονός ότι για το 2015 η πραγματική ΣΑΤΑ που αναλογεί στο Δήμο μας ήταν 815.160,00€ ενώ μέχρι στιγμής έχουν μπει στο ταμείο περίπου 250.000€
-Το γεγονός ότι σύμφωνα με την ΚΥΑ υπ. αριθμ: οικ.26954/31-7-2015 περί παροχής οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των Δήμων οικ. Έτους 2016, θα πρέπει να προβλέψουμε ΣΑΤΑ για το 2016 το ποσό που προκύπτει από το γινόμενο της πρώτης τακτικής κατανομής του 2015 επί δώδεκα . Δηλαδή το ποσό των 766.830,00€.
-Τα έσοδα του δήμου σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 27 του Ν.3756/2009 περί εξόφλησης οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου προς τους ΟΤΑ α΄ βαθμού ανέρχονται στο ποσό των 973.300,00€ για το 2014 και το 2015 και ίδιο ποσό θα πρέπει να προϋπολογίσουμε στο 2016
-Το γεγονός ότι υπάρχουν έσοδα στον δήμο από λατομεία όπου το ποσό φτάνει στα 250.453,32€
-Όσον αφορά την υποχρέωση του δήμου για τις εισφορές σε χρήμα αυτή προκύπτει από τα εισπραχθέντα μέχρι σήμερα ποσά από εισφορές σε χρήμα και μετατροπή εισφοράς γης σε χρήμα
– Με το δεδομένο ότι τα κονδύλια για επενδύσεις για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020 ακόμη δεν έχουν ενεργοποιηθεί στο φετινό τεχνικό πρόγραμμα δεν υπάρχουν πιστώσεις και εγγραφές προερχόμενες από το ΕΣΠΑ, που τα προηγούμενα χρόνια ήταν ένα μεγάλο κεφάλαιο και η ραχοκοκαλιά του τεχνικού προγράμματος.
Όσον αφορά στα κονδύλια από ΣΑΤΑ βλέπουμε συνεχίζεται η καθήλωση της σε πολύ χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τα ποσά που θα αναλογούσαν κανονικά μετά την δημιουργία του Καλλικρατικού δήμου. Και ενώ για κάθε χρόνο θα έπρεπε να παίρνουμε περίπου 2.000.000€ για την κάλυψη των αναγκών όλων των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων τελικά το ποσό αυτό έχει περιοριστεί σε ποσά από 627.000 μέχρι 815.000 για καθένα από τα δύο τελευταία χρόνια. Μάλιστα για το 2015 εμφανίστηκε κάποια αισιοδοξία καθότι παρατηρούσαμε μια έστω και ανεπαίσθητη αύξηση, για το 2016 το ποσό μειώνεται εκ νέου και από 815.160€ για το 2015, θα πρέπει να προβλέψουμε ποσό ίσο με 766.830€. Να σημειωθεί εδώ ότι μέχρι τη στιγμή που καταρτίζεται το παρόν τεχνικό πρόγραμμα υπάρχει ένα έλλειμμα στην καταβολή των δόσεων ΣΑΤΑ 2015 και αντί του ποσού των 610,00 περίπου που θα έπρεπε να μας αποδοθεί, έχει έρθει μόνο ένα ποσό της τάξης των 250.000€, γεγονός που δυσχεραίνει την εκτέλεση δράσεων του τεχνικού προγράμματος του 2015.
Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι και τα παρακρατηθέντα ποσά που πρέπει να αποδοθούν στους δήμους. θα πρέπει να προϋπολογίσουμε ποσό και για το 2016 που μας αναλογεί ίσο με 973.300,00€. Το ποσό αυτό έπειτα από απόφαση της δημοτικής αρχής θα διατεθεί για επενδύσεις.
Επίσης υπάρχει στο ταμείο και ένα ποσό της τάξης των 250.450,32€ που προέρχεται από εισπράξεις λατομείων και που μπορούν να διατεθούν για έργα κοινωφελούς σκοπού.
-Όσον αφορά την υποχρέωση του δήμου για τις εισφορές σε χρήμα αυτή προκύπτει από τα εισπραχθέντα μέχρι σήμερα ποσά από εισφορές σε χρήμα και μετατροπή εισφοράς γης σε χρήμα.
Κατά τη διάρκεια εκπόνησης του τεχνικού προγράμματος, μία σειρά από εγγραφές που βρίσκονταν στο τεχνικό πρόγραμμα του 2015 έχουν αφαιρεθεί είτε γιατί πρόκειται για υπόλοιπα εκπτώσεων, είτε γιατί έκλεισαν ως φυσικό αντικείμενα τα έργα, είτε γιατί εξέλειπε η ανάγκη αρχικής εγγραφής και εκτέλεσης τους.
-Μία σειρά από εγγραφές παρουσιάζουν ως ποσό την πρόβλεψη που υπάρχει γι αυτά από την υλοποίηση τους μέχρι το τέλος του 2015
-Το γεγονός ότι μέχρι το τέλος του 2015 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όλα τα έργα του ΕΣΠΑ
-Τέλος μια καινοτομία σε σχέση με το περσινό τεχνικό πρόγραμμα είναι ότι θα πρέπει εκτός από την αποτύπωση των συνεχιζόμενων έργων να προβλέψουμε και την πιθανή απορρόφηση τους μέχρι το τέλος του έτους.
Όσον αφορά τις πιστώσεις από δημόσιες επενδύσεις (ΣΑΕΠ, ΚΡΗΤΗ ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΟΣΚ) που είναι ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι, γνωρίζουμε ότι λόγω της κατάστασης στην οικονομία έχουν παγώσει σε μεγάλο βαθμό. Τα έργα αυτά συνεχίζουν και είναι εγγεγραμμένα στον προϋπολογισμό του κράτους. Οφείλουμε λοιπόν να προβλέψουμε και στο δικό μας τεχνικό πρόγραμμα αυτές τις πιστώσεις ευελπιστώντας σε μία καλύτερη πορεία της οικονομίας και αποδέσμευσης πολλών από τους παραπάνω πόρους.
Όσον αφορά τα έργα από το ΕΣΠΑ αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη έργα ύψους 12.500.000€ περίπου τα οποία όμως δεν θα αποτυπωθούν στο τελικό τεχνικό πρόγραμμα του 2016 καθώς σύμφωνα με την ΚΥΑ θα πρέπει να γίνει μια πρόβλεψη για τα έργα που θα ολοκληρωθούν ή θα αφήσουν κάποιο υπόλοιπο στο τέλος του 2015.
Θα πρέπει να συνεχιστεί η προσπάθεια και στη νέα περίοδο για την εξεύρεση αρχικά ελεύθερων χώρων που θα διατεθούν ως χώροι στάθμευσης. Αυτό θα μπορέσει να συμβεί με την δημιουργία τράπεζας γης και με την ανταλλαγή γαιών κτημάτων και οικοπέδων με οικόπεδα εντός του πολεοδομικού ιστού. Η ανακούφιση της πόλης από την παράνομη στάθμευση θα βοηθήσει τα μέγιστα για τη μείωση της κίνησης στους δρόμους του Ρεθύμνου.
Η περίοδος που διανύουμε είναι μια μεταβατική περίοδος για την υλοποίηση και ολοκλήρωση του ΕΣΠΑ 2017-2013 αλλά και για την έναρξη του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020. Ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για τη δημοσίευση των πρώτων προσκλήσεων των Περιφερειακών αλλά και τομεακών επιχειρησιακών» αναφέρεται μεταξύ άλλων στην εισήγηση για το τεχνικό πρόγραμμα.
Στη χθεσινή συζήτηση η επιτροπή διαβούλευσης συζήτησε και το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2016…