Πυρετώδεις είναι οι προετοιμασίες τόσο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όσο και στον δήμο και το ΚΤΕΛ, προκειμένου να είναι όλα έτοιμα την ερχόμενη Δευτέρα 1 Ιουνίου, οπότε και θα επιστρέψουν στις αίθουσες διδασκαλίας οι μαθητές των δημοτικών και νηπιαγωγείων.
Ο δήμος μεριμνά για την καθαριότητα των σχολείων, η πρωτοβάθμια εκπαίδευση για να είναι οι εκπαιδευτικοί στη θέση τους και να ενημερώσουν σχετικά τους διευθυντές για τη διαμόρφωση των χώρων και για τη γενικότερη λειτουργία των σχολικών δομών, με βάση τις οδηγίες του υπουργείου και του ΕΟΔΥ, αλλά και τη μεταφορά των μαθητών που είναι στην αρμοδιότητα της περιφέρειας σε συνεργασία με το ΚΤΕΛ.
Ήδη από χθες είναι στον αέρα ο διαγωνισμός για την πρόσληψη με σύμβαση έργου 91 συνολικά καθαριστριών με σύμβαση έργου, προκειμένου να ενισχυθεί το έργο της καθαριότητας και αυτή να γίνεται σε όλες τις σχολικές μονάδες σχολαστικά και σύμφωνα πάντα με τις υποδείξεις του ΕΟΔΥ. Η σύμβαση τους θα αφορά τον μήνα Ιούνιο ενώ ο προϋπολογισμός για τα μεν σχολεία της πρωτοβάθμιες είναι 70.000 ευρώ και της δευτεροβάθμιας 12.000 ευρώ (η απόκλιση οφείλεται στον αριθμό των σχολικών μονάδων των δυο διευθύνσεων). Όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η αρμόδια αντιδήμαρχος παιδείας Άννα Ελευθεριάδου-Γκίκα τα αντανακλαστικά του δήμου ήταν άμεσα αφού πολύ πριν ανακοινωθεί επισήμως η επαναλειτουργία των σχολικών δομών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είχε μεριμνήσει για τη σύνταξη της σχετικής σύμβασης, αφού σε διαφορετική περίπτωση θα υπήρχε πρόβλημα με δεδομένο ότι οι σχολικές καθαρίστριες που απασχολούνταν στα δημοτικά είχαν επιστρατευτεί για την καθαριότητα των γυμνασίων, λυκείων τις τελευταίες δυο εβδομάδες και το υπάρχον προσωπικό δεν επαρκούσε. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά δημιουργήθηκαν ευέλικτες προδιαγραφές στη σύμβαση έργου που καταμερίστηκε σε 45 και 46 άτομα αντίστοιχα, ενώ ήδη έχουν γίνει επαφές με εργολάβους ώστε να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος.
Χαρακτηριστικά, σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.» η κ. Ελευθεριάδου ανέφερε: «Είχα ήδη στείλει μια επιστολή στην υφυπουργό Σοφία Ζαχαράκη με κοινοποίηση στον υπουργό Υγείας και τον υπουργό Εσωτερικών και εξηγούσαμε ότι οι ημέρες είναι πολύ λίγες και ουσιαστικά δεν υπήρχε ούτε νομοθέτημα για προσλήψεις, ούτε είχαμε λεφτά. Τώρα ήρθαν 400.000 ευρώ για όλες τις ανάγκες του δήμου. Όμως επειδή είχαμε την πληροφόρηση για την επαναλειτουργία των δημοτικών ετοιμάσαμε μια σύμβαση έγκαιρα για να κάνουμε εργολαβία, γιατί δεν είναι δυνατόν να βρούμε 91 καθαρίστριες σε τρεις μέρες. Η σύμβαση ήταν έτοιμη την Τρίτη και βγήκε στον αέρα και περιμένουμε προσφορές από εργολάβους. Σπάσαμε τη σύμβαση στα δυο για να είναι πιο ευέλικτη και ρεαλιστική για τους εργολάβους. Βγάλαμε λοιπόν μια για τα γυμνάσια-λύκεια και μια για τα δημοτικά-νηπιαγωγεία και περιμένουμε προσφορές και θα προχωρήσουμε άμεσα. Ο σχεδιασμός είναι να έχουμε μια καθαρίστρια από το πρωί και μια δεύτερη που θα ξεκινά στη 1 σε κάθε σχολείο. Οπότε έτσι καλύπτουμε όλη τη μέρα και το καλό καθάρισμα που πρέπει να γίνει μετά το σχόλασμα. Οι καθαρίστριες θα επιστρέψουν στο σχολείο που ήταν και εμείς βάζουμε με την εργολαβία μια δεύτερη βάρδια. Θεωρώ ότι επειδή έχω κάνει επαφές θα καλυφθούμε και δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα γι’ αυτό βάλαμε και απόγευμα και γι’ αυτό «σπάσαμε» στα δυο την εργολαβία επειδή αντιλαμβανόμαστε ότι είναι δύσκολο να βρεθούν 91 άτομα. Κινηθήκαμε πάρα πολύ γρήγορα και μέσα σε μια μέρα βγάλαμε στον αέρα τον διαγωνισμό».
Από την άλλη σε ότι αφορά τα αντισηπτικά υγρά που οφείλει να διαθέτει κάθε σχολική μονάδα αυτά δεν έχουν ακόμα παραληφθεί από το υπουργείο, κάτι που αναμένεται να γίνει είτε σήμερα είτε μέχρι την Παρασκευή.
Ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση όπως είπε η αρμόδια αντιδήμαρχος ο δήμος έχει μεριμνήσει ώστε να παράσχει σχετικές ποσότητες σε περίπτωση που υπάρξει καθυστέρηση από πλευράς υπουργείου. «Μας ενημέρωσε το υπουργείο ότι θα αποστείλει αντισηπτικά, όπως έκανε και με τα γυμνάσια-λύκεια. Όμως θα πρέπει να τονίσουμε ότι αυτά δεν ήταν αρκετά. Δηλαδή όταν σε ένα σχολείο σαν το ΕΠΑΛ που έχει 600 παιδιά έστειλε τον ίδιο αριθμό με το πειραματικό σχολείο που έχει 100 παιδιά δεν έφτασαν. Δεν ήταν αναλογική των παιδιών η κατανομή οπότε ο δήμος χρειάστηκε να συμπληρώσει με δικές του ποσότητες. Έχουμε την ετοιμότητα καθώς υπάρχει ένας εργολάβος που έχει πάρει τον διαγωνισμό για τα καθαριστικά των σχολικών επιτροπών. Την Παρασκευή στο δημαρχείο θα υπάρχει υπάλληλος που θα μοιράσει τα αντισηπτικά του υπουργείου διαφορετικά θα διαθέσουμε τα αντισηπτικά του δήμου που έχουμε απόθεμα. Γενικά υπάρχει μια χρονοκαθυστέρηση που μας «μπλοκάρει και δεν μπορούμε να κάνουμε σωστά τη δουλειά μας», ανέφερε η κ. Ελευθεριάδου.
Ετοιμάζεται η εκπαιδευτική κοινότητα
Σήμερα αναμένεται να παρουσιαστούν στα σχολεία τους οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπου θα γίνει η προετοιμασία που απαιτείται αφενός για να διαπιστωθεί πόσοι από αυτούς θα κάνουν χρήση άδειας ειδικού σκοπού και στη συνέχεια να γίνει η διχοτόμηση των τμημάτων και η διαμόρφωση των αιθουσών που θα υποδεχτούν τη Δευτέρα τους 6.000 περίπου μαθητές των δημοτικών του νομού και τους 1.500 των νηπιαγωγείων.
Σε σχετικές δηλώσεις της η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ευαγγελία Μαντα ανέφερε: «Σήμερα θα παρουσιαστούν όλοι οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία, οι διευθυντές θα δουν ποιοι εκπαιδευτικοί θα κάνουν χρήσης της άδειας ειδικού σκοπού, η οποία προβλεπόταν για δυο περιπτώσεις, η μεν πρώτη για όσους εκπαιδευτικούς ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες ή λόγω φροντίδας τέκνων. Επίσης θα μιλήσουν με τους γονείς για να δουν πόσα παιδιά θα πάνε ή όχι για να διαμορφώσουν τα τμήματα των μαθητών ώστε να μην υπερβαίνει κάθε τμήμα τα 15 άτομα. Βέβαια η εγκύκλιος διευκρινίζει ότι αυτό εξαρτάται και από την έκταση της αίθουσας. Σε κάποια σχολεία υπάρχουν πολύ μικρές αίθουσες οπότε ίσως χρειαστεί να διχοτομηθούν τάξεις με μικρότερο αριθμό μαθητών. Οι μαθητές θα πηγαίνει στο σχολείο εκ περιτροπής».
Τι προβλέπει η εγκύκλιος
Σημειώνεται ότι μεταξύ άλλων η εγκύκλιος που εστάλη στα σχολεία για την εύρυθμη λειτουργία προβλέπει ότι ο διευθυντής/ντρια ή ο προϊστάμενος/η και ο Σύλλογος Διδασκόντων λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για την αποφυγή συνωστισμού κατά την προσέλευση – αποχώρηση στη σχολική μονάδα, φροντίζοντας να τηρούνται αποστάσεις μεταξύ των μαθητών. Για τον σκοπό αυτό, δεν πραγματοποιείται η συγκέντρωση μαθητών στον προαύλιο χώρο πριν την έναρξη του ωρολογίου προγράμματος και η καθιερωμένη διαδικασία πραγματοποιείται εντός των αιθουσών.
Σύμφωνα με τις οδηγίες της Εθνικής Επιτροπής Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού COVID-19 και ένα από τα βασικά μέτρα που πρέπει να εφαρμοστούν πριν την επανέναρξη λειτουργίας των σχολείων είναι η διαρρύθμιση των αιθουσών.
Συγκεκριμένα: Οι σχολικές αίθουσες πρέπει να διαμορφωθούν έτσι ώστε να μεγιστοποιείται η απόσταση μεταξύ των μαθητών στο πλαίσιο του εφικτού, δηλαδή ένας μαθητής ανά θρανίο. Μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός μαθητών ανά σχολική αίθουσα ορίζεται στους (15). Τάξεις ή τμήματα τάξεων με περισσότερους των (15) μαθητών, χωρίζονται κατά αλφαβητική σειρά, με μέριμνα του Διευθυντή της σχολικής μονάδας σε υποτμήματα ίσης δυναμικότητας και εφαρμόζουν εκ περιτροπής διδασκαλία, .
Εφόσον σε κάποια σχολική μονάδα πλεονάζουν κατάλληλες – για την τήρηση αποστάσεων μεταξύ των μαθητών, τον φυσικό αερισμό των αιθουσών διδασκαλίας και την τήρηση των απαραίτητων μέτρων ασφάλειας και υγιεινής – σχολικές αίθουσες, η διδασκαλία σε υποτμήματα που προκύπτουν μετά την ως άνω κατανομή , μπορεί να είναι και καθημερινή. Προς τον σκοπό αυτό, εξετάζεται η δυνατότητα αναπροσαρμογής των ωρολογίων προγραμμάτων ανά υποτμήμα ώστε το ήδη υφιστάμενο εκπαιδευτικό προσωπικό να αξιοποιείται με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο ανά υποτμήμα και διδακτική ώρα. Η απόσταση μεταξύ των μαθητών πρέπει να είναι ίση με 1,5 μέτρo μήκος. Εάν κάποια σχολική αίθουσα δεν επαρκεί για την τήρηση αυτής της απόστασης, τότε το τμήμα, ανεξαρτήτως αριθμού μαθητών, χωρίζεται σε υποτμήματα κατά τα παραπάνω.
Ο διευθυντής/ντρια ή ο προϊστάμενος/η και ο Σύλλογος Διδασκόντων λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για την αποφυγή συνωστισμού κατά την προσέλευση – αποχώρηση στη σχολική μονάδα, φροντίζοντας να τηρούνται αποστάσεις μεταξύ των μαθητών. Για τον σκοπό αυτό, δεν πραγματοποιείται η συγκέντρωση μαθητών στον προαύλιο χώρο πριν την έναρξη του ωρολογίου προγράμματος και η καθιερωμένη διαδικασία πραγματοποιείται εντός των αιθουσών.
Ειδικότερα για τα νηπιαγωγεία:
Ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δοθεί στη διαρρύθμιση της αίθουσας του νηπιαγωγείου, λόγω της ιδιαιτερότητας της ανάπτυξης του προγράμματος σε κέντρα ενδιαφέροντοςγωνιές, καθώς και του πρωτεύοντα ρόλου που κατέχει στην εξέλιξη αυτού, το παιχνίδι (ελεύθερο ή οργανωμένο), ως κυρίαρχο μέσο ανάπτυξης, μάθησης και κοινωνικοποίησης των παιδιών. Για το λόγο αυτό προτείνεται:
Κάθε τμήμα νηπιαγωγείου μεγαλύτερο των 15 μαθητών/τριών, θα πρέπει να χωρίζεται σε δύο (2) υποτμήματα, κατά
Αναφορικά με τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται στα τραπέζια εργασίας, καθώς και την ώρα του προγεύματος ο/η νηπιαγωγός φροντίζει να κάθονται διαγωνίως δύο (2) μαθητές/τριες ανά τραπέζι εργασίας και με όσον το δυνατόν μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ τους. Αντίστοιχη διαρρύθμιση των καθισμάτων θα πρέπει να γίνει και στο χώρο της ολομέλειας, «παρεούλα». Ο/Η νηπιαγωγός φροντίζει να τοποθετηθούν τα παγκάκια ή τα καρεκλάκια σε στοίχιση, όπου αυτό είναι εφικτό, καθώς και να μην κάθονται περισσότεροι των δύο (2) μαθητών/τριών ανά παγκάκι.
Τα παιχνίδια και γενικότερα το παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό υλικό κάθε τμήματος νηπιαγωγείου συστήνεται να περιοριστεί καθημερινά κατά το ήμισυ. Το υλικό αυτό θα αποσύρεται μετά τη λήξη του προγράμματος, θα καθαρίζεται, θα απολυμαίνεται και θα επανατοποθείται προς χρήση από τους μαθητές/τριες
Προκειμένου να περιοριστεί η αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών/τριών των τμημάτων/υποτμημάτων, είναι σημαντικό να υιοθετηθούν πρακτικές συστηματικού διαχωρισμού των μαθητών και κατά τα διαλείμματα. Συνιστάται η υιοθέτηση ευέλικτου ωραρίου διαλειμμάτων για κάθε υποτμήμα εκάστου τμήματος, έτσι ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός των μαθητών.
Προβληματισμός για τη μεταφορά των μαθητών
Έντονες είναι οι διεργασίες τις τελευταίες ημέρες προκειμένου να εξασφαλιστεί η ασφαλής μεταφορά των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που θα επιστρέψουν στα σχολεία από τη Δευτέρα. Ο περιορισμένος αριθμός μαθητών που θα εισέρχεται σε κάθε λεωφορείο προφανώς απαιτεί επιπλέον δρομολόγια και μεταφορικά μέσα. ΚΤΕΛ-Περιφέρεια και Διεύθυνση πρωτοβάθμιας βρίσκονται σε συνεχείς συζητήσεις και με χαρτί και μολύβι αναζητούν τις σχετικές λύσεις.
Η μεταφορά των μαθητών θα γίνει με τη σύμβαση που είναι σε ισχύ μεταξύ ΚΤΕΛ και περιφέρειας με κάποια τροποποίηση λόγω της μεταβολής απρόοπτων συνθηκών, όπως τόνισε η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή.
Όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος του ΚΤΕΛ Γιώργος Χατζηδάκης υπάρχει καλή συνεργασία και σε όποιες περιπτώσεις απαιτηθεί με το ίδιο όχημα θα κάνει παραπάνω διαδρομές ενώ υποστήριξε ότι σχεδόν τον 99% του προσωπικού που εργάζονταν προ κορονοϊού θα εργάζεται για να υλοποιούνται αποτελεσματικά τα δρομολόγια. «Δεν είναι δυνατόν να μπουν περισσότερα λεωφορεία, όμως όπου απαιτείται θα δίνονται επιπλέον διαδρομές. Έχουμε συνεννόηση με τα σχολεία όπου υπάρχει πρόβλημα με τα άτομα που είναι παραπάνω τότε θα γίνεται επιπλέον διαδρομή. Έχουμε συμφωνήσει σχεδόν με όλα τα σχολεία αύριο (σήμερα) θα ολοκληρώσουμε το πλάνο. Δεν θα έχουμε θέματα. Το ΚΤΕΛ προσαρμόζεται στις υγειονομικές οδηγίες και συνεχίζει το μεταφορικό έργο των μαθητών. Είναι ένα δύσκολο κομμάτι στο οποίο όμως μέσα από συνεργασία θεωρώ ότι θα ανταποκριθούμε αποτελεσματικά και χωρίς προβλήματα».