Μετά τις έντονες διαμαρτυρίες που υπήρξαν στην πρόταση του διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, Λάμπρου Καρβούνη, για μετατροπή του 13ου ή του 14ου δημοτικού σχολείου, καθώς και του 7ου νηπιαγωγείου Ρεθύμνου σε πειραματικά σχολεία, χθες στη διάρκεια συνάντησης που πραγματοποίησαν εκπαιδευτικοί, γονείς και εκπρόσωποι του Δήμου αποφασίστηκε να «παγώσει» η παραπάνω πρόταση. Γονείς, εκπαιδευτικοί και δημοτική αρχή διαφωνούν κάθετα στη μετατροπή οποιουδήποτε σχολείου σε πειραματικό και αντιπροτείνουν να ενεργοποιηθεί το ΦΕΚ ίδρυσης του 1996 ενός νέου πειραματικού δημοτικού και νηπιαγωγείου. Με την πρόταση αυτή φαίνεται να συμφωνούν όλες οι πλευρές, όπου καλούνται να αναζητήσουν κατάλληλο χώρο για την στέγαση των δυο νέων σχολείων, πριν την 21η Απριλίου, ημερομηνία κατά την οποία λήγει η προθεσμία υποβολής της σχετικής πρότασης στο υπουργείο. Ως καταλληλότερη λύση προτάθηκε από πλευράς δήμου το 1ο δημοτικό σχολείο και ως εναλλακτική το δημοτικό σχολείο Γωνιάς.
Ο κ. Καρβούνης μετά από επικοινωνία που είχε με το υπουργείο Παιδείας «πάγωσε» την αρχική του πρόταση και τις επόμενες μέρες, αφού διαβουλευτεί με την εκπαιδευτική κοινότητα θα αποστείλει νέα πρόταση για συστέγαση των πειραματικών σε χώρο υφιστάμενου σχολικού συγκροτήματος.
Εν τω μεταξύ χθες εκπαιδευτικοί, γονείς, πραγματοποίησαν παράσταση διαμαρτυρίας στα γραφεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου αντιδρώντας στην μετατροπή των σχολείων σε πειραματικά. Στην κινητοποίηση συμμετείχαν εκπρόσωποι του νομαρχιακού τμήματος της ΑΔΕΔΥ, της ένωσης γονέων μαθητών δήμου Ρεθύμνου και της Ν.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ Ρεθύμνου.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.», ο προϊστάμενος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, Λάμπρος Καρβούνης ανέφερε: «Είχα ενημερώσει από την Παρασκευή το υπουργείο ότι θέλουμε να εξετάσουμε μια εναλλακτική πρόταση από αυτή που είχα στείλει. Καταλήξαμε στο να δομήσουμε μια νέα πρόταση που να συμπεριλαμβάνει μέσα το δημοτικό πειραματικό σχολείο που έχει ιδρυθεί με ΦΕΚ από το 1996. Σε αυτή την πρόταση θα δούμε πως θα μπορούμε να στεγάσουμε αυτά τα δυο σχολεία (δήμο) και να καταθέσουμε μια νέα πρόταση. Θα βρούμε ένα τρόπο να προτείνουμε αυτά τα σχολεία να στεγαστούν σε νέο χώρο και όταν χτιστούν τα σχολεία στου Γάλλου -είναι πολύ κοντά καθώς έχουν μπει οι βάσεις- να μεταστεγαστούν σε νέο χώρο».
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας, Στέλιος Ορφανουδάκης, μετά την θεσμική συνάντηση που έγινε με τον κ. Καρβούνη ανέφερε: «ο διευθυντής μας διαβεβαίωσε ότι θα στείλει τις επόμενες μέρες μια αρνητική εισήγηση για το χαρακτηριστικό των τριών σχολείων ως πειραματικά και θα προταθεί κάτι άλλο. Ειδικότερα, σε συνεργασία με τον Δήμο Ρεθύμνου επιδιώκουν να βρεθούν χώροι με σκοπό τη συστέγαση των πειραματικών με κάποια άλλα σχολεία της πόλης. Εκφράσαμε τους προβληματισμούς μας σχετικά με αυτό και περιμένουμε μια συνάντηση με τους εμπλεκομένους φορείς για να συζητήσουμε από μηδενική βάση και να ακουστούν όλες οι προτάσεις, ώστε μέχρι τις 21 Απριλίου να έχουμε μια λύση κοινώς αποδεκτή. Εμείς είμαστε υπέρ των πειραματικών σχολείων. Το σημαντικό είναι ότι μετά τις αντιδράσεις δεν θα μετατραπεί ένα υφιστάμενο σχολείο σε πειραματικό. Η πρώτη μάχη κερδήθηκε, όμως, θα προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε για να βρεθεί μια λύση για το θέμα αυτό».
Από την πλευρά του ο Γιώργος Τρούλης, αντιπρόεδρος της ΔΟΕ και πρόεδρος του Ν.Τ ΑΔΕΔΥ Ρεθύμνου, που ήταν παρών στην συνάντηση ανέφερε: «Η διαμαρτυρία των σωματείων αφορούσε στο ζήτημα του χαρακτηρισμού ως πειραματικά σχολεία παρά τις αρνητικές αποφάσεις των ίδιων των συλλόγων διδασκόντων των τριών σχολείων. Μετά από τη συζήτηση που έγινε ο διευθυντής Α/βάθμιας εκπαίδευσης δεσμεύτηκε ότι θα ακυρώσει την πρότασή του, προτείνοντας ως πειραματικά, τα σχολεία που ήδη έχουν ΦΕΚ ίδρυσης από το 1996. Άρα η δέσμευση είναι να λειτουργήσουν ως αυτοτελή σχολεία τα πειραματικά. Υπάρχει μια εκκρεμότητα αυτή τη στιγμή στη συζήτηση, καθώς επιμένει η Διεύθυνση Α/βαθμιας να προτείνει σε κάποια σχολεία της πόλης να συστεγαστούν τα δυο πειραματικά σχολεία τη νέα σχολική χρονιά. Εμείς ζητήσαμε διερεύνηση των σχολικών μονάδων, στα οποία θεωρητικά θα μπορούσε να συστεγαστούν τα δυο σχολεία και συζήτηση με το σωματείο εκπαιδευτικών, ώστε να εξεταστεί αυτή η δυνατότητα. Δυστυχώς με το κτιριακό πρόβλημα που υπάρχει στο Ρέθυμνο, πολλές φορές οι προσωρινές λύσεις γίνονται μόνιμες. Εμείς ζητήσαμε μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία ανέγερσης των νέων σχολείων από τον δήμο, τότε να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τα πειραματικά σχολεία. Αναμένουμε την τελική εισήγηση της Διεύθυνσης εκπαίδευσης που θα ολοκληρωθεί στις 21 Απριλίου».
Προοπτικές στέγασης των πειραματικών σχολείων στο 1ο δημοτικό
Σύμφωνα με την αντιδήμαρχο παιδείας, Άννα Ελευθεριάδου, η πρόταση που συζητήθηκε είναι η στέγαση των πειραματικών σχολείων που έχουν ΦΕΚ ίδρυσης από το 1996 να γίνει στο σχολικό συγκρότημα του 1ου δημοτικού σχολείου, καθώς όπως ανέφερε είναι ένα σχολείο που έχει χώρους και υποδομές και με κάποιες παρεμβάσεις θα μπορεί να στεγάσει τα δυο σχολεία.
Παράλληλα η κα Ελευθεριάδου ξεκαθάρισε πως δεν μπορούσε ο προϊστάμενος Α/βαθμιας να καταθέσει πρόταση χωρίς να έχει τη σύμφωνη γνώμη του δήμου, καθώς, όπως είπε, οποιαδήποτε αλλαγή χρήσης σε σχολείο πρέπει να περάσει από σχολική επιτροπή, από δημοτική επιτροπή παιδείας και από δημοτικό συμβούλιο. «Ήταν ανεδαφική η πρόταση του κ. Καρβούνη. Το 14ο δημοτικό σχολείο καλύπτει πάγιες ανάγκες μιας γειτονιάς και δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να καταργηθεί. Το ίδιο ισχύει και για το 13ο δημοτικό. Δεν συμφωνούμε φυσικά και ούτε υπήρχε περίπτωση να συμφωνήσουμε σε μια τέτοια πρόταση, κάτι για το οποίο βέβαια ουδέποτε μας ρώτησε ο προϊστάμενος της Α/βαθμιας. Αναγνώρισε το λάθος του, ωστόσο, καθώς δεν είχε αντιληφθεί ότι για να γίνει οποιαδήποτε αλλαγή χρήσης σε ένα σχολείο πέραν από τις προτάσεις που κάνει ο ίδιος ο διευθυντής απαιτείται και η συναίνεση του Δήμου. Απαιτεί έγκριση επιτροπής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σχολική επιτροπή και στη συνέχεια δημοτικό συμβούλιο. Τον επισκεφτήκαμε με τον κ. Μοτάκη και τον Γεωργαλή, τον προκάτοχό μου, του προτείναμε το 1ο δημοτικό σχολείο στο ιστορικό κέντρο της πόλης που έχει πολύ λίγους μαθητές -12θεσιο σχολείο με 80 μαθητές- να συστεγαστεί εκεί το πειραματικό σχολείο. Όχι να καταργηθεί το 1ο, αλλά να συστεγαστούν εκεί τα πειραματικά σχολεία. Γιατί εμείς αφενός δεν θέλουμε να χαθούν οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών και αφετέρου γιατί υπάρχει ΦΕΚ ίδρυσης για πειραματικό δημοτικό και νηπιαγωγείο. Ο δήμος την προχωρά τη διαδικασία τη ΣΔΙΤ. Με μελέτη που κάνουμε μαζί με το ΕΛΜΕΠΑ για κατασκευή και στέγαση των πειραματικών σχολείων και του μουσικού σχολείου στου Γάλλου και σε πόσα χρόνια θα μεταστεγαστούν εκεί τα πειραματικά. Έτσι το 1ο δημοτικό θα είναι μια προσωρινή λύση φιλοξενίας τους. Με τον τρόπο αυτό θα δώσουμε μια προστιθέμενη αξία στο σχολείο όπου ο μαθητικός πληθυσμός φθίνει χρόνο με το χρόνο. Ίσως χρειαστεί κάποιες αναμορφώσεις αιθουσών, όμως, πρόβλημα στέγασης δεν υπάρχει. Η δεύτερη πρόταση που κάναμε ως εναλλακτική λύση είναι το δημοτικό σχολειό Γωνιάς, που επίσης έχει ένα φθίνοντα μαθητικό πληθυσμό. Και αυτό το σχολείο θα μπορούσε να συστεγάσει τα πειραματικά σχολεία. Σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για κατάργηση κάποιου σχολειού. Εμείς σαν δήμος είμαστε υπέρμαχοι των πειραματικών σχολείων. Θεωρούμε ότι έχουν νόημα και αξία ειδικά στην επαρχία, όπου δεν υπάρχει ιδιωτική εκπαίδευση. Πλέον ο κ. Καρβούνης θα πρέπει να διαβουλευτεί με την διευθύντρια του 1ου δημοτικού και τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών για να καταλήξουν. Πάντως για την πρώτη χρονιά δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα, καθώς θα υπάρχει μια μόνο τάξη στο δημοτικό» ανέφερε.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο Κωνσταντίνος Σάρρος, διευθυντής του 14ου δημοτικού σχολείου ανέφερε: «Εμείς εκφράσαμε τη διαφωνία μας με κάθε τρόπο. Ενημερώσαμε το σύλλογό μας (εκπαιδευτικών), το σύλλογο γονέων του σχολείου μας και κάθε αρμόδιο που θεωρούμε ότι έχει λόγο σε αυτή τη διαδικασία. Μιλήσαμε και με τον δήμο και τώρα περιμένουμε να δούμε που θα καταλήξει αυτή η ιστορία. Ως 14ο δημοτικό σχολείο θεωρούμε ότι η στόχευση του νόμου είναι τελείως διαφορετική από αυτή που φανταζόμαστε εμείς ότι πρέπει να είναι ένα πειραματικό σχολειό. Ένα πειραματικό σχολειό για εμάς πρέπει να είναι ένα πραγματικό σχολείο με δυνατότητες, όταν κάνεις πείραμα στην εκπαίδευση πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός με τους συντελεστές του πειράματος. Δεν μπορείς να επιλέγεις αυτούς που θα λάβουν μέρος στο πείραμα με τέτοιο τρόπο. Τότε το πείραμα δεν έχει ούτε εγκυρότητα ούτε αξιοπιστία, αυτό λέει η επιστήμη και η έρευνα. Το νομοσχέδιο όλο στοχεύει σε τελείως διαφορετική κατεύθυνση. Μιλάνε για πειραματικά που στην βάση τους όμως λειτουργούν ως πρότυπα. Είναι άλλα τα πρότυπα και άλλα τα πειραματικά. Και μόνο ότι είναι κοινά τα αξιολογικά κριτήρια και για τα δυο σχολεία αυτό είναι προβληματικό, κατά τηνγνώμη μας γιατί προκαλεί εννοιολογική σύγχυση».
Αντίθετος ο ΣΥΡΙΖΑ Ρεθύμνου στην μετατροπή των σχολείων σε πειραματικά
Την αντίθεσή του με την απόφαση μετατροπής σχολείων σε πειραματικά εκφράζει με ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ Ρεθύμνου. Ειδικότερα, αναφέρει: «Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ συνεχίζει σταθερά την προσπάθεια υποβάθμισης του δημόσιου σχολείου και της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης. Μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες πανδημίας, με τους γνωστούς περιορισμούς και χωρίς να έχει προηγηθεί ο παραμικρός θεσμικός διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα, με την κοινωνία και τα κύτταρά της, τις γειτονιές των σχολείων, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ επιδιώκει, με την έκδοση Υπουργικής Απόφασης, την επέκταση των σχολικών μονάδων που θα χαρακτηρίζονται ως Πρότυπα και Πειραματικά. Η ενέργεια αυτή αποτελεί μία ακόμη προσπάθεια στην κατεύθυνση της εφαρμογής του νεοφιλελεύθερου δόγματος που υιοθετεί η Κυβέρνηση της Ν.Δ στη δημόσια εκπαίδευση.
Μέσω της Υ.Α. για την αύξηση των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων, επιχειρείται μεθοδικά η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και η δημιουργία σχολείων πολλαπλών ταχυτήτων (σε αντίθεση με τη βασική μέριμνα του κράτους για ενιαία, καθολική, δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, που θα εξυψώνει το μορφωτικό επίπεδο όλων των μαθητών, όλων των παιδιών). Κεντρικός στόχος της Κυβέρνησης της ΝΔ αποτελεί η σταδιακή απόσυρση του κράτους από την υποχρέωση για παροχή δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης (η έκθεση Πισσαρίδη προτείνει τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το υπουργείο Παιδείας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη διαφοροποίηση της κρατικής χρηματοδότησης των σχολικών μονάδων). Οι παραπάνω επιδιώξεις συνδέονται άμεσα με την ακόμα μεγαλύτερη μείωση των δαπανών για τη δημόσια εκπαίδευση, όπως φαίνεται, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, από την πολιτική επιλογή της κυβέρνησης μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.
Τα Πειραματικά σχολεία, όπως είναι επιστημονικά παραδεκτό, θα πρέπει να είναι συνδεδεμένα με τα παιδαγωγικά τμήματα των πανεπιστημίων, ώστε να εφαρμόζουν προγράμματα και νέα παιδαγωγικά εργαλεία με βάση την επιστημονική έρευνα, σε προσδιορισμένο χρονικό πλαίσιο, περιοδικά, σε τυχαίο και αντιπροσωπευτικό δείγμα σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών. Σε αντίθεση με αυτές τις βασικές αρχές λειτουργίας των πειραματικών σχολείων έρχεται η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ και επιδιώκει να επιβάλλει τη μετατροπή σχολικών μονάδων σε πειραματικά χωρίς τη σύμφωνη γνώμη εκπαιδευτικών και τοπικής κοινωνίας. Ο αυταρχισμός, η αδιαλλαξία και η εμμονή σε ένα αποτυχημένο διεθνώς εκπαιδευτικό μοντέλο σχολείου αποτελούν τα βασικά γνωρίσματα της πολιτικής που εφαρμόζει η σημερινή πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ.
Στο Νομό Ρεθύμνου και συγκεκριμένα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ξεδιπλώνεται μεθοδικά η ίδια στρατηγική, δηλ. επιδιώκεται μια βίαιη προσπάθεια μετατροπής 3 σχολικών μονάδων σε Πειραματικά, παρά την αντίθετη απόφαση των Συλλόγων Διδασκόντων, τις αποφάσεις των θεσμικών φορέων των εκπαιδευτικών και των εργαζομένων (ΔΟΕ, Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ρεθύμνου, ΝΤ ΑΔΕΔΥ Ρεθύμνου) και παρά τη διαφωνία των ίδιων των γονέων και κηδεμόνων των συγκεκριμένων σχολείων. Ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου κ. Λάμπρος Καρβούνης, αντί να αφουγκραστεί την εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία, αντί να προτείνει τη δημιουργία 2 νέων πειραματικών σχολείων (δημοτικού και νηπιαγωγείου) στην κατεύθυνση της υλοποίησης της απόφασης ίδρυσης αυτών από το 1996 υπ. αρ. Δ4/489/30-7-1996 (ΦΕΚ 657 Β’) και χωρίς να υποχρεώνεται από το νόμο, πρότεινε αυθαίρετα το 13ο Δημοτικό Σχολείο, το 7ο Νηπιαγωγείο και το 14ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου να μετατραπούν σε Πειραματικά και να επιφέρει σε αυτά τις εξής συνέπειες:
- Καταργούνται όλες οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών στα σχολεία αυτά (δεν υφίσταται πλέον σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό),
- καταργούνται τα γεωγραφικά όρια των σχολικών μονάδων, επομένως παύουν να υφίστανται ως σχολεία της γειτονιάς,
- οι μαθητές θα επιλέγονται μέσω κλήρωσης κι όχι σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας, ανατρέποντας τον οικογενειακό προγραμματισμό των υπόλοιπων γονιών που τα παιδιά τους δεν θα κληρωθούν και θα αναγκαστούν να μεταφερθούν σε άλλες όμορες ή και σε πιο απομακρυσμένες σχολικές μονάδες του Ρεθύμνου, εξαιτίας της πυκνότητας σε μαθητικό δυναμικό των υπόλοιπων σχολείων της πόλης.
Παράλληλα στη συζήτηση για τα πειραματικά αποσιωπάται επιμελώς από τους υπηρεσιακούς παράγοντες ότι την ευθύνη για τη λειτουργία αυτών των σχολείων την αναλαμβάνει ένα Συμβούλιο, το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο που διορίζεται απευθείας από την υπουργό Παιδείας με υποκειμενικά και αδιαφανή κριτήρια. Το ΕΠΕΣ έχει τη δυνατότητα να επιλέγει το εκπαιδευτικό προσωπικό, να καθορίζει το πρόγραμμα, τα μαθήματα, το ωράριο των εκπαιδευτικών καθώς και τους τρόπους χρηματοδότησης των σχολείων αυτών ακόμα και μέσα από χορηγίες και ιδιωτικές «πρωτοβουλίες» .
Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Ρεθύμνου βρίσκεται δίπλα στα δίκαια αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας και της τοπικής κοινωνίας ζητώντας από όλους τους αρμόδιους φορείς να ακυρωθούν τα σχέδια μετατροπής των σχολείων αυτών σε Πειραματικά».