Τον προϋπολογισμό του δήμου Ρεθύμνης για το 2025 καταψήφισε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Ειρήνη Κουτσαλεδάκη.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στην εισήγηση της:
«Η «εισήγηση» στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τον Προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2025 αποδείχτηκε απλή παράθεση πινάκων με τίτλους έργων, κόστη των έργων, έσοδα και δαπάνες όπως συμβαίνει κάθε χρόνο . Όλα τα παραπάνω υπακούουν αφενός στις επιταγές της νομοθεσίας αφετέρου φανερώνουν τις προτεραιότητες, τις στρατηγικές επιλογές, τις ιεραρχήσεις και την ίδια την πολιτική της Δημοτικής Αρχής .
Τα κοινωνικά προβλήματα και τα προβλήματα της καθημερινότητας των δημοτών μας δεν αντιμετωπίζονται ουσιαστικά παρουσιάζοντας και αναπτύσσοντας βάσει αριθμών ένα μη ρεαλιστικό σχέδιο, δίχως έμπνευση και όραμα για την τοπική κοινωνία. Απουσιάζουν από το σχεδιασμό έργα βελτίωσης της καθημερινότητας , έργα που αφορούν ζωτικές υποδομές, της αξιοποίησης της δημοτικής περιουσίας ,των υποδομών στην οχύρωση της κλιματικής αλλαγής ,της ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας, της ανάπτυξης μοντέλων τουρισμού ευρωπαϊκών παραμέτρων για την αντιμετώπιση του κορεσμού ,των έξυπνων τεχνικών στη διαχείριση των απορριμμάτων και της ενέργειας αλλά και των τεχνικών που ελαχιστοποιούν τα απορρίμματα σε πόλη και οικισμούς.
Ενώ οι πολίτες ευσυνείδητα ανταποκρίνονται με υπευθυνότητα στις υποχρεώσεις τους, όπως οι αριθμοί καταμαρτυρούν, η καθημερινότητά μας τορπιλίζεται με κυκλοφοριακό αδιέξοδο, έλλειψη χώρων στάθμευσης , μη διανοίξεις δρόμων ,με επιπλέον επιβάρυνση των πολιτών εξαιτίας κονδύλια για ιδιωτικοποιήσεις πολλών αναγκών του δήμου από μια απλή εξέδρα εκδηλώσεων μέχρι την καθαριότητα δημοτικών ενοτήτων ,τις ανάγκες του ήχου και φωτός εκδηλώσεων.
Τόσο στη συζήτηση του Τεχνικού Προγράμματος όσο και σε εκείνη του Προϋπολογισμού του Δήμου Ρεθύμνης οικονομικού έτους 2025 δεν διαφαίνονται άξονες προτεραιότητας δυναμικής πολιτικής αφού έργα μεταφέρονται ανά τα χρόνια.
Θεωρούμε ότι ο υφιστάμενος σχεδιασμός είναι καθαρά διαχειριστικός καθιστώντας τον προϋπολογισμό από εργαλείο σε αντιαναπτυξιακό πρόβλημα που συνεχώς αναπροσαρμόζεται για να προλάβει τις εξελίξεις. Υποβάλλεται μάλιστα σε συνεχείς αναμορφώσεις, που αποτελούν πλέον πάγια και συνηθισμένη πρακτική και αποδεικνύουν με αυτόν τον τρόπο έμπρακτα την πλασματικότητα και την πλημμελή εκτέλεση σχεδόν όλων των έως τώρα Προϋπολογισμών και επομένως και του έτους 2025. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι δεν μπορούμε να τα καταφέρουμε ακόμα καλυτέρα.
Τα Έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα προτείνονται αυξημένα από τη δημοτική αρχή με δεδομένες τις ψηφισμένες από την πλειοψηφία αυξήσεις, στις οποίες αντιδράσαμε. Στην ίδια λογική και οι αυξήσεις των τελών διαμονής παρεπιδημούμενων, που στο σύνολο επιβαρύνουν κατοίκους και επαγγελματίες σε δύσκολες οικονομικά συγκυρίες από το κράτος . Με τις συγκρατημένες αποδόσεις ΚΑΠ από την πολιτεία και την κατάργηση των σχολικών επιτρόπων γίνεται πιο δύσκολη η λειτουργία των σχολείων στην καθημερινότητα τους. Επίσης η κρατική ενίσχυση για το ναυαγοσωστικό δεν επαρκεί όπως δεν είναι ικανή να προσφέρει ασφάλεια καθώς η τροποποίηση της χρονικά επιφέρει οικονομική επιβάρυνση για τους Δήμους που θα πρέπει να ενισχυθεί κρατικά.
Αντίστοιχα στα έξοδα σε συμβούλους ,σε προβολή ,διαφήμιση ,αλλά και αναλώσιμα (4.388.787ε )παρατηρείται ραγδαία αύξηση εις βάρος άλλων αναγκών που δεν ιεραρχούνται. Χρειάζεται διαχείριση σωστή και περιορισμός της σπατάλης με φειδώ όμως όχι εις βάρος της εξέλιξης θεμάτων του Δήμου .Με εξαίρεση τη σοβαρή εξέλιξη με το έργο «Ανακατασκευή κτιρίου ΚΕΓΕ και μετατροπή του σε Ειδικό Σχολείο» έργα υποδομών απουσιάζουν, με το σύνολο των τεχνικών έργων το 2024 όπως μαρτυρούν τα στοιχεία πινάκων που επισυνάφτηκαν ,να σημειώνουν χαμηλό ρυθμό εξέλιξης, μόλις 17%.
Ο Προϋπολογισμός του έτους 2025 είναι της τάξης των 111.000.000 εκατομμυρίων ευρώ, στον οποίο αν αφαιρεθούν τα πάγια και σταθερά έξοδα (π.χ. λειτουργικές δαπάνες, μισθοδοσία, έξοδα προσωπικού , μη εισπράξεις πληρωμών παρελθόντων οικονομικών ετών 14.000.000 και πλέον εκ ευρώ κλπ), απομένει ποσό για την άσκηση μιας υποτυπώδους δημοτικής πολιτικής. Τα έξοδα χρήσης 21.000.000ε αυξάνουν συνεχώς αλματωδώς σε σύγκριση με άλλους δήμους της χώρας με μεγαλύτερο πληθυσμό όπως Π.Φάληρο, Γαλάτσι Αττικής ,Ν .Σμύρνη και αυτό χρειάζεται έλεγχο και όρια διαχείρισης.
Τα τέλη στο ΧΥΤΑ ,ΧΥΤΗ ,ΑΜΑΡΙ,το τέλος ταφής ,οι ανάγκες στην ενέργεια αλλά και οι ιδιωτικοποιήσεις σε πολλές λειτουργίες του Δήμου σε καθαριότητα ,παροχή υπηρεσιών ηλεκτροφωτισμού σε πόλη και Δημ.Ενότητες, αλλά και το πιο απλό, διακόσμηση εξωτερικών χώρων σε εορτές οδήγησαν σε αύξηση δημοτικών τελών δηλαδή σε χρέωση των πολιτών χωρίς να εξαντλούνται οι τρόποι πρόσληψης προσωπικού μέσω διαφόρων προγραμματων(8 μηνων, ΑΣΕΠ 7Κ/2024) εγκαίρως .
Η ασφάλεια των εργαζομένων στο Δήμο μας ενδιαφέρει και υποστηρίζουμε τα μέσα ατομικής προστασίας ΜΑΠ όπως και το πλαίσιο λειτουργίας και δεσμεύσεις στη μη τήρηση μέτρων ασφαλείας . Τα μισθώματα για χώρους δημοτικούς ,ΚΕΠ ,βρεφονηπιακούς ,σχολείων, ΚΑΠΗ είναι μεγάλα χωρίς να διαφαίνεται σχεδιασμός για κάλυψη όλων των αναγκών αυτών σε ιδιόκτητα κτίρια ή νέα ,κάτι που θα περιόριζε τα έξοδα άρα και τα τέλη για τον κάθε πολίτη. Επιπλέον μέριμνα χρειάζεται για την αντισεισμική μελέτη και θωράκιση του Δήμου με δεδομένη την ανησυχία που υπάρχει στη γειτονιά μας .
Απαιτείται από όλους μας να θέσουμε ως προτεραιότητα τη στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων ΑΜΕΑ και τη διεκδίκηση πόρων από την κεντρική διοίκηση. Δεν πρέπει να σταματήσει με κανένα τρόπο η συνεχής πίεση προς τη κυβέρνηση για απόδοση όλων όσων δικαιούνται οι ΟΤΑ(ΚΑΠ, ναυαγοσωστικό αύξηση κονδυλίου) .Ο Δήμος χρειάζεται ένα σχέδιο, μια αναπτυξιακή προοπτική με επίκεντρο τον δημότη .Δυστυχώς ο Προϋπολογισμός του Δήμου Ρεθύμνου και για το έτος 2025 δεν κινείται σε αυτή την κατεύθυνση, είναι άλλος ένας διαχειριστικός Προϋπολογισμός, χωρίς στοιχεία ανάπτυξης μιας και οι ανάγκες είναι πολλές .
Όλα τα προαναφερόμενα θα οδηγήσουν σε εκτροχιασμό του εν λόγω Προϋπολογισμού και σε συνεχείς αναμορφώσεις του, που αποτελούν πλέον πάγια και συνηθισμένη πρακτική. Αποδεικνύουν έτσι έμπρακτα την πλασματικότητα και την πλημμελή εκτέλεση σχεδόν όλων των έως τώρα Προϋπολογισμών και επομένως και του έτους 2025.
Με δεδομένο ότι καταψηφίσαμε τα δημοτικά τέλη και το «λιτό» Τεχνικό Πρόγραμμα , θεωρώντας ότι έπρεπε να το προσεγγίσουμε από άλλη οπτική γωνία βάζοντας άλλη ιεράρχηση αναγκών , καταψηφίσαμε τον προτεινόμενο Προϋπολογισμό του Δήμου Ρεθύμνης 2025 στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου”.