Δεν φθάνανε όσα μας αγχώνουν και βασανίζουν, ήλθε και ο Δήμος με την ανατολή του νέου έτους να μας αποτελειώσει με άδικες και υπέρογκες αυξήσεις δημοτικών τελών. Όπως προέκυψε στο Δημοτικό συμβούλιο, υπάρχει αδιανόητο έλλειμμα στη διαχείριση καθαριότητας 5,2 εκατ. ευρώ από προηγούμενα χρόνια που υποχρεωτικά θα καλυφθεί από τους Δημότες με μεγάλες αυξήσεις των τελών.
Πώς άραγε επέτρεψαν το έλλειμμα να φθάσει σ’ αυτό το δυσθεώρητο ύψος και να μας φέρνουν σήμερα εξαπίνης και προ τετελεσμένων, ώστε η αύξηση των τελών να προκύπτει μονόδρομος; Φθηνές οι δικαιολογίες όπως «το συνεχώς αυξανόμενο κόστος διαχείρισης» ή «μείωση εσόδων κατά 3 εκατ.». Οι Ρεθυμνιώτες τους εμπιστεύτηκαν και τους εξέλεξαν για μια ορθή και συνετή διαχείριση, να προνοούν, να προλαμβάνουν και να αποφεύγουν κακοτοπιές και αδιέξοδα, να εκμεταλλεύονται καταστάσεις, να δημιουργούν ευκαιρίες προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος και των δημοτών.
Επομένως το έλλειμμα ή όπως το χαρακτήρισαν «αρνητικό ισοζύγιο που έχει δημιουργηθεί», καταδηλώνει ότι οι διαχειριστές καθαριότητας και η οικονομική υπηρεσία δεν έπραξαν τα δέοντα για να μη καταλήξουμε σε τόσο μεγάλη αύξηση των ήδη πολύ ακριβών τελών για υπηρεσίες κάτω του μετρίου σε όλους τους τομείς, τα στάδια και τις διαδικασίες.
Η αδικαιολόγητη, απρόσμενη και εξωφρενική αύξηση των συντελεστών υπερβαίνει μεσοσταθμικά το 50% όταν η ετήσια αύξηση πληθωρισμού το 2024, ήταν 2,7%. Συγκεκριμένα, ο συντελεστής για τις κατοικίες από 1,10 αυξήθηκε σε 1,65, στα τουριστικά καταλύματα από 2 σε 3, στο εμπόριο και εστίαση από 4 σε 5,5, στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος από 4 σε 8.
Στη συζήτηση δεν υπήρξε κανένα ουσιαστικό επιχείρημα, ούτε σαφής αιτιολογία για το τεράστιο έλλειμμα αλλά μόνο σκόρπια εκατ. στον αέρα, τόσα στον εργολάβο, τόσα στο δάνειο των λαμπτήρων, τόσα στη ΜΕΑ Αμαρίου. Πρακτικές μπακάλη άλλης εποχής: 3 το λάδι, 2 το ξύδι, 5 το λαδόξυδο.
Οι ίδιοι που αποφάσισαν την αύξηση δεν έχουν προϋπολογίσει και δεν γνωρίζουν ακριβώς το τελικό οικονομικό αποτέλεσμα. Ο Αντιδήμαρχος καθαριότητας προειδοποίησε ότι ενδεχομένως να χρειαστεί και νέα αύξηση τελών το 2026, ενώ ο Δήμαρχος ότι στο μέλλον μπορεί τα τέλη να μειωθούν. Μέθοδοι μπακαλοτέφτερου, αντιφάσεις, προχειρότητες.
Ορθώς, σύσσωμη η αντιπολίτευση και οι εκπρόσωποι επαγγελματιών και φορέων αντέδρασαν στην αδικαιολόγητα υπέρμετρη αύξηση τελών και υπογράμμισαν ανεπάρκειες και ελλείψεις στην καθαριότητα.
Ακούστηκαν διάφορα τραγελαφικά, κωμικοτραγικά, όπως ότι για μεγάλο διάστημα τα απορρίμματα προς ανακύκλωση κατέληγαν με τα κοινά απορρίμματα. Οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα μέσα σε ένα έτος έλαβαν 2.000 ημέρες αναρρωτικής άδειας. 6,6 έτη στο έτος. 2.500 ακίνητα με εργοταξιακό ρεύμα δεν πληρώνουν τέλη. Το καλοκαίρι περνούσαν μέχρι και δέκα ημέρες για την αποκομιδή σκουπιδιών από τους οικισμούς του Δήμου!!! Σε χωριό οι κάτοικοι εξαναγκάστηκαν να κάψουν τα σκουπίδια. Προκλήθηκε πυρκαγιά και επενέβη η Πυροσβεστική! Και πολλά άλλα απίστευτα κι’ όμως αληθινά.
Δήμοι στη χώρα διαθέτουν πενταψήφιο νούμερο για επείγοντα καθαριότητας αλλά όταν τηλεφωνήσεις στον Δήμο μας για τις κατσαρίδες στην παλιά πόλη, ώρες και μέρες θα σε στέλνει τηλεφωνητής πότε 1, 2, 3 και ξελευθερία.
Ένας μεγάλος οργανισμός με αρκετά έσοδα όπως ο Δήμος Ρεθύμνου οφείλεται να έχει πρόγραμμα, συνέπεια και έλεγχο. Η καθαριότητα σίγουρα αποτελεί δύσκολο αλλά ταυτόχρονα πολύ σημαντικό έργο το οποίο οι δημότες οφείλουν να υποστηρίξουν και να διευκολύνουν με κάθε τρόπο και να μην αδιαφορούν ή σαμποτάρουν με τη συμπεριφορά τους προσπάθειες οργάνωσης, βελτίωσης, ανακύκλωσης κλπ. Είναι θέμα υγιεινής, ευκοσμίας, ποιότητας ζωής και πολιτισμού. Να μην υποβαθμίζεται ο ρόλος της καθαριότητας και η εργασία του προσωπικού που πράγματι κάτω από αντίξοες, ανθυγιεινές συνθήκες, με βροχή και κρύο, μέχρι το ξημέρωμα πασχίζει να παραμείνει η πόλη καθαρή.
Όμως και ο Δήμος, επιφορτισμένος με την οργάνωση, προγραμματισμό, λειτουργία, διαχείριση, έλεγχο της καθαριότητας, οφείλει να βελτιώσει τις υπηρεσίες του, να θέσει αυστηρούς κανόνες και απαγορεύσεις στους δημότες, με συστηματικό έλεγχο καθημερινά ώστε να επικρατεί τάξη, υπευθυνότητα και συνέπεια, να βελτιωθούν οι συνθήκες και να διευκολυνθεί το εργαζόμενο προσωπικό. Επιπλέον να ευαισθητοποιήσει – εκπαιδεύσει τους δημότες σε θέματα υγιεινής και ανακύκλωσης ώστε να πλησιάσουμε το ελάχιστο ανεκτό όριο για την ποιοτική δική μας καθημερινότητα και εφόσον θέλουμε να είμαστε και να παραμείνουμε αξιόλογος τουριστικός προορισμός.
Για δε την οικονομική διαχείριση της καθαριότητας , με ύψος προϋπολογισμού άνω των 13 εκατ. Ευρώ, θα έπρεπε να τοποθετείται υπεύθυνος κάποιο διευθυντικό στέλεχος με αποδεδειγμένες γνώσεις και εμπειρία αντί με πρακτικές μπακάλικου. Η Οικονομική υπηρεσία χωρίς οικονομολόγο. Αληθεύει; Φανερό ότι θα συνεχιστεί η πολιτική του μπακαλοτεύτερου που μόνο σε οικονομικά αδιέξοδα και συνεχείς αυξήσεις οδηγεί. Αν δεν υπάρξει εξορθολογισμός, σωστή διαχείριση, έλεγχος, του χρόνου τέτοια εποχή την ίδια συζήτηση θα κάνουμε. Απαράδεκτο και πέραν κάθε λογικής «η αγορά μιας ντομάτας είναι φθηνότερη από τη διαχείρισή της ως απόρριμμα» όπως χαρακτηριστικά δήλωσε γνώστης και παράγοντας της κατάστασης. Παρατηρώντας τα οικονομικά μεγέθη και τη συνολική εικόνα δεν έχω λόγο να μην τον πιστέψω. Κρίμα…