Στην εποχή των social media η έννοια του viral έχει εισχωρήσει για τα καλά στην καθημερινότητα. Viral, λοιπόν, είναι κάτι που με ραγδαία ταχύτητα γίνεται γνωστό στο διαδίκτυο και η φρενίτιδα που το συνοδεύει πολλές φορές είναι τέτοια που ξεπερνάει από ένα σημείο και μετά τα ψηφιακά όρια και αρχίζει να υιοθετείται και στον πραγματικό κόσμο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του φαινομένου αποτελούν τα γλυκά ζαχαροπλαστικής που έγιναν ευρέως γνωστά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και συγκεκριμένα η λεγόμενη Dubai chocolate, που έχει κατακτήσει πια την αγορά και κυριαρχεί τόσο πολύ στις προτιμήσεις των καταναλωτών περνώντας ακόμα και στη βιομηχανία, με διάσημες εταιρίες πλέον να εντάσσουν τη γεύση αυτή στα προϊόντα τους.
Πως επηρεάστηκαν, λοιπόν, τα τοπικά ζαχαροπλαστεία από τις παγκόσμιες αυτές τάσεις; Το Ρέθυμνο αναζητά τις viral συνταγές ή μένει πιστό στις παραδοσιακές γεύσεις; Τα «Ρ.Ν.» συνομίλησαν με τοπικά ζαχαροπλαστεία τα οποία όχι μόνο επιβεβαίωσαν τη μεγάλη ζήτηση που έχουν τα εν λόγω προϊόντα αλλά επισήμαναν την περιέργεια του κόσμου να δοκιμάσει αυτό που βλέπουν στα βίντεο του διαδικτύου.
Από το σπίτι στον κόσμο της βιομηχανίας
Η περίπτωση της Dubai chocolate είναι πάρα πολύ γνωστή και χαρακτηριστική. Απλοί χρήστες των social media μέχρι και διάσημοι influencers αρχίζουν να δοκιμάζουν και να παρουσιάζουν στα βίντεό τους τη σοκολάτα αυτή με την ιδιαίτερη εμφάνιση και τη γεύση που κύρια γέμισή της είναι το φιστίκι. Η ζήτηση για την Dubai chocolate αρχίζει να ανεβαίνει στα ύψη, καθώς όλοι πλέον έχουν την περιέργεια για τη γεύση της.
Όπως εξηγεί στα «Ρ.Ν.» ο κ. Δημήτρης Σκαρτσιλάκης, επιχειρηματίας και ιδιοκτήτης των ζαχαροπλαστείων «Σκαρτσιλάκης», ο «πυρετός» της ζήτησής της ανέβηκε τόσο πολύ από ένα σημείο και μετά, που πέρασε και στον κόσμο της βιομηχανίας όπου πολλές εταιρίες πρόσθεσαν στα προϊόντα τους τη γεύση αυτή.
Όπως παρατηρεί ο ίδιος, η περίπτωση της σοκολάτας αυτής είναι η πρώτη όπου ένα γλυκό που φτιάχτηκε, σύμφωνα με τον ίδιο, σε κάποιο σπίτι έφτασε να λανσάρεται και από μεγάλες βιομηχανίες, δείχνοντας έτσι τη δύναμη που έχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: «Αυτό που παρατήρησα με την Dubai chocolate είναι ότι πρόκειται για το πρώτο γλυκό που ξεκίνησε από σπίτι και κατέληξε στη βιομηχανία, ενώ συνήθως βλέπουμε να γίνεται το αντίθετο. Δηλαδή βλέπουμε γλυκά από τη βιομηχανία να περνάνε στο ζαχαροπλαστείο και μετά να δοκιμάζει ο κόσμος να τα φτιάξει στο σπίτι. Είναι το πρώτο γλυκό που συμβαίνει αυτό και έχει κατακτήσει για την ώρα την αγορά».
«Ιδιαίτερα τις πρώτες μέρες που γνωστοποιήσαμε ότι έχουμε την Dubai chocolate, έρχονταν σωρηδόν»
Πως, λοιπόν, αντέδρασαν η αγορά του Ρεθύμνου και τα τοπικά ζαχαροπλαστεία με φόντο τη φρενίτιδα που επικρατούσε στο διαδίκτυο για το παραπάνω viral γλυκό; Σύμφωνα με τον Στέλιο Μαγαράκη, συνιδιοκτήτη στο «Barbara’s Delights», όχι μόνο υπήρξε άμεση ανταπόκριση αλλά όπως χαρακτηριστικά λέει ο κόσμος «ερχόταν σωρηδόν»: «Υπήρχε πάρα πολλή ζήτηση. Δηλαδή χωρίς να έχουμε καν το προϊόν αυτό έρχονταν και λέγανε «έχετε Dubai chocolate» και είπαμε να το δοκιμάσουμε. Κάναμε πειράματα και δοκιμές ώστε να βρούμε την εκδοχή που είμαστε ευχαριστημένοι, πότε και τη διαθέσαμε τελικά προς πώληση. Ιδιαίτερα τις πρώτες μέρες που γνωστοποιήσαμε ότι έχουμε την Dubai chocolate, έρχονταν σωρηδόν. Eπιπλέον, τις πρώτες μέρες που την προσφέραμε και σε μια παραλλαγή που έχει μέσα και φράουλα, την πρώτη εβδομάδα είχαμε πάνω από 30 άτομα τη μέρα που τη ζητούσαν. Προσπαθήσαμε, επίσης, να διαθέσουμε αυτά τα προϊόντα σε τύπου «νεκρές» περιόδους όπου η αγορά «κάνει κοιλιά», έτσι ώστε να αναπληρώσουμε το χαμένο έδαφος και πέτυχε πάρα πολύ».
Από την πλευρά του, ο κ. Γιώργος από το ζαχαροπλαστείο «Λαγκουβάρδος» σημειώνει πως όχι μόνο υπήρξε μεγάλη ζήτηση για την Dubai chocolate όταν προστέθηκε στα προϊόντα του καταστήματος, αλλά έφερε ακόμα και νέα πελατεία: «Ο κόσμος σε μεγάλο βαθμό έρχεται να το ζητήσει στοχευμένα. Είναι ένας κωδικός ο οποίος μας έδωσε μια μεγάλη ώθηση και μπήκε και πάρα πολύς κόσμος καινούργιος στο ζαχαροπλαστείο. Πάρα πολλοί νέοι πελάτες ήρθαν εξαιτίας αυτού του προϊόντος και από τους όμορους νομούς. Και στέλνουμε και σε όλη την Ελλάδα», καταλήγει ενώ ο κ. Σκαρτσιλάκης με τη σειρά του τονίζει: «Το γλυκό αυτό, τους τελευταίους μήνες που μιλάμε, είναι σε πωλήσεις αρκετά πάνω – πολύ παραπάνω – από το μέσο όρο των άλλων κωδικών. Δηλαδή είναι μεγάλη η διαφορά. Και είναι και κόσμος που ζητάει ειδικά αυτό, συγκεκριμένα».
Σε ποιες ηλικίες είναι πιο δημοφιλή τα viral γλυκά;
Όπως σημειώνουν όλοι οι επαγγελματίες που μίλησαν στα «Ρ.Ν.», η ηλικιακή ομάδα που φαίνεται να ζητάει περισσότερο τα viral γλυκά είναι οι νέες γενιές, πράγμα που αποδεικνύει και το πόσο στενή είναι η αλληλεπίδρασή τους με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο κ. Σκαρτσιλάκης αναφέρει: «Κυρίως νέες γενιές ζητάνε τα γλυκά αυτά, μικρής ηλικίας. Κι αυτό δείχνει ότι επηρεάζονται πάρα πολύ από το κινητό. Οπότε θα έρθουν είτε νεαρά άτομα να το ζητήσουν ή θα έρθουν οι γονείς τους να τα πάρουν για αυτούς», καταλήγει πράγμα που επιβεβαιώνει και ο Στέλιος Μαγαράκης, ο οποίος τονίζει ότι δεν πρέπει να επιβαρύνεται με αρνητικό πρόσημο κάποιο προϊόν επειδή η δημοφιλία του προέρχεται από το ίντερνετ: «Συνήθως τα ζητάνε κάτω των 40 ετών αλλά μπορεί να έρθουν και γονείς που τα ζητάνε τα παιδιά τους. Ειδικά με τα σχολεία που υπάρχουν στη γειτονιά, έρχονται τα παιδιά και ζητάνε συνέχεια. Μπορεί, όμως, όλα αυτά τα γλυκά να είναι viral αλλά δεν σημαίνει ότι δεν είναι νόστιμα. Δηλαδή η Dubai chocolate μπορεί να έχει πάρει τις διαστάσεις που έχει πάρει αλλά δεν χρειάζεται να την υποβαθμίζουμε. Τελικά είναι και νόστιμη».
Το ζήτημα του πληθωρισμού στη σοκολάτα
Πάντως, η γεύση της Dubai chocolate φέρει μαζί και μια μικρή πίκρα λόγω της αυξημένης τιμής της, πράγμα που, σύμφωνα με τον κ. Σκαρτσιλάκη, οφείλεται και στο πρόβλημα που υπάρχει παγκοσμίως με τον πληθωρισμό στην αγορά της σοκολάτας, όπου τα ζαχαροπλαστεία καλούνται πλέον να κρατήσουν μια ισορροπημένη σχέση ανάμεσα σε κόστος και ποιότητα: «Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όλα τα μαγαζιά είναι η σοκολάτα. Είναι πλέον αρκετά γνωστό και αρκετά εμφανές. Ακόμα και σε αυτούς που δεν χρησιμοποιούν καλά υλικά αλλά δεύτερης διαλογής: και εκεί βλέπουμε ότι είναι εμφανές το πρόβλημα. Η σοκολάτα έχει αρχίσει και παγκοσμίως να «σπανίζει» ας πούμε, το κακάο και ειδικά το βούτυρο του κακάο και αυτό έχει φέρει μια άνοδο τιμών της τάξεως του 100% ανατίμησης από πριν ενάμισι χρόνο. Οπότε πρέπει τα μαγαζιά να ανταποκριθούν σε αυτή την πρόκληση, να κρατήσουν την ποιότητά τους όσο γίνεται. Σαφώς θα γίνουν κάποιες ανατιμήσεις. Στο χέρι του καθενός είναι τι θα δουλέψει και τι ανατίμηση θα κάνει. Αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για το ζαχαροπλαστείο αυτή τη στιγμή. Πιστεύω θα πάμε σε γλυκά με λιγότερη σοκολάτα ή καθόλου».
«Το καλύτερο είναι να μπορεί να υπάρχει ένας συνδυασμός παράδοσης και εξέλιξης»
Η φρενίτιδα στη ζήτηση που έφερε μαζί της η dubai chocolate και άλλα δημοφιλή γλυκά του διαδικτύου, σύμφωνα με τον κ. Γιώργο από το ζαχαροπλαστείο «Λαγκουβάρδος», είναι δείγμα της ανάγκης του κόσμου για νέες γεύσεις, ενώ για τον ίδιο το καλύτερο είναι η ισορροπία ανάμεσα στην παράδοση και την καινοτομία, χωρίς την τελευταία μάλιστα, όπως αναφέρει, δεν μπορεί να υπάρξει και εξέλιξη: «Η ζωή εξελίσσεται και μαζί της εξελίσσονται και οι τάσεις της αγοράς. Το καλύτερο είναι να μπορεί να υπάρχει ένας συνδυασμός παράδοσης και εξέλιξης. Υπάρχει πάντα η ανησυχία από τον πελάτη και τον κόσμο για καινούργια πράγματα γενικότερα, διότι αν δεν υπάρχει τάση προς τα νέα πράγματα δεν θα υπάρχει και εξέλιξη. Χωρίς καινοτομία δεν υπάρχει εξέλιξη. Το σημαντικότερο όμως για μένα είναι να κοιτάς τον πελάτη και να του δίνεις προϊόντα που πιστεύεις και ό,τι δεν θέλεις εσύ να καταναλώσεις να μην το δίνεις στον άλλον».
Ενώ ο κ. Σκαρτσιλάκης ερωτώμενος για το αν η παραδοσιακή ζαχαροπλαστική αλλοιώνεται από τις συνταγές που κυκλοφορούν στο ίντερνετ, δηλώνει: «Η ζαχαροπλαστική όπως και η μαγειρική προσαρμόζονται ανάλογα την εποχή. Το διαδίκτυο ανοίγει καινούργιους ορίζοντες και αλλάζει κάποια πράγματα. Έχει και θετικά και αρνητικά. Απλά πιστεύω ότι η παραδοσιακή ζαχαροπλαστική είναι η βάση μας και ακόμα και αν ο πλανήτης καταστραφεί, παραδοσιακά γλυκά θα μπορούμε να τρώμε, δηλαδή γλυκά με πιο απλά υλικά όπως τα σιροπιαστά, όπως το γαλακτομπούρεκο, όπως είναι αυτά που φτιάχναμε κάποτε στο σπίτι μας. Αυτά θα μείνουνε διότι αυτές τις πρώτες ύλες μπορούμε να τις βρούμε σε χαμηλότερο κόστος, ενώ γλυκά που έχουν ακριβά κοστολόγια μπορούμε να τα δούμε κάποια στιγμή και να πέφτουν αρκετά στη ζήτηση λόγω της οικονομικής κατάστασης. Έχουν μια διαχρονικότητα τα παραδοσιακά γλυκά, έχουν παραπάνω κέρδος για τον ζαχαροπλάστη, είναι πιο χαμηλά σε τιμή για τον καταναλωτή, οπότε πιστεύω αν κάτι δεν πάει καλά αυτά τα γλυκά θα μείνουν. Και έχουν και κλασική γεύση, διαχρονική. Για να καταλάβετε στο ζαχαροπλαστείο μας παρόλο που έχουν πάρα πολλούς διαφορετικούς κωδικούς και με σοκολάτες πάρα πολύ καλής ποιότητας κ.λπ. οι κλασικοί κωδικοί εξακολουθούν να είναι οι πιο δυνατοί σε πωλήσεις. Αυτό με την Dubai που έχει συμβεί εκτιμώ θα κρατήσει ακόμα μερικούς μήνες. Ο μόνος λόγος που ίσως κρατάει είναι επειδή έχει πάει στη βιομηχανία. Εκτιμώ ότι από κάποιο χρονικό διάστημα θα ατονήσει».