Αρκετοί οι ξένοι επισκέπτες – Ενδιαφέρον και από ντόπιους καταναλωτές
Σε καλύτερα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, αλλά σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με το περσινό Πάσχα κυμάνθηκε η κίνηση στα τοπικά καταστήματα της εστίασης για τις Πασχαλινές ημέρες. Όπως αναφέρουν οι επιχειρηματίες, υπήρξε μία σχετική ικανοποίηση από την κίνηση και την κατανάλωση, με την κοινή παρουσία ξένων επισκεπτών και ντόπιων, η οποία ωστόσο εμφάνισε διακυμάνσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας. Το γεγονός ότι το Ορθόδοξο Πάσχα συνέπεσε με το Καθολικό, αλλά και ότι ο καιρός ήταν επίσης πολύ καλός κατά τη διάρκεια των εορταστικών ημερών έθεσε τις βάσεις για αυξημένο καταναλωτικό ενδιαφέρον, όπως επιβεβαιώνουν οι καταστηματάρχες. Παρόλα αυτά, πολλοί ήταν οι Ρεθεμνιώτες που κινήθηκαν εκτός πόλης, στα χωριά, ή ακόμα και σε προορισμούς έξω από το νησί, όπως σημείωσαν οι επιχειρηματίες. «Είμαστε περίπου στα ίδια επίπεδα με το περσινό Πάσχα, παρόλο που είχε 15 ημέρες διαφορά φέτος. Οι ξένοι επισκέπτες ήταν πολλοί και πήγαμε καλά τη Μεγάλη Εβδομάδα, είμαστε ικανοποιημένοι και χαρούμενοι, τόσο από άποψη κίνησης, όσο και από άποψη εισπράξεων», ανέφερε μεταξύ άλλων μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο Μιχάλης Χάσικος, πρόεδρος του συλλόγου Εστίασης Ρεθύμνου, συμπληρώνοντας ότι υπάρχει ακόμα ζήτημα με τα έξοδα των επιχειρήσεων, εκφράζοντας ωστόσο αισιοδοξία ενόψει της τουριστικής σεζόν.
Για ελαφρά μείωση σε σχέση με το περσινό Πάσχα σε εισπράξεις και καταναλωτική κίνηση έκανε λόγο ο Όθωνας Χριστουλάκης, ιδιοκτήτης εστιατορίου στο κέντρο της Παλιάς Πόλης, ο οποίος έκρινε ότι πέρυσι υπήρχαν περισσότεροι Έλληνες, αλλά και περισσότεροι ξένοι. «Συγκριτικά με το περσινό Πάσχα δεν έχουμε τα ίδια αποτελέσματα και αυτό οφείλεται στο ότι το Πάσχα πέρυσι ήταν μήνα Μάιο και σε καλύτερες τουριστικές περιόδους. Είχαμε παραπάνω τόσο Έλληνες, όσο και ξένους. Τώρα επειδή είμαστε στην αρχή της περιόδου, έχουμε μία σχετική υστέρηση. Η Μεγάλη Παρασκευή είχε πολλή δουλειά, από εκεί και πέρα και το Μεγάλο Σάββατο και η Δευτέρα του Πάσχα κυμάνθηκε χαμηλά στο ίδιο μήκος κύματος», τονίζοντας επίσης ότι ναι μεν υπάρχουν αρκετοί ξένοι, αλλά όχι σε αντίστοιχο επίπεδο με πέρυσι.
Έντονο ήταν το ενδιαφέρον του κόσμου για γλυκά και εδέσματα, καθώς και για καφέ, με τις τοπικές καφετέριες να είναι γεμάτες τις μέρες που έμειναν ανοικτές, σύμφωνα με όσα δήλωσε στα «Ρ.Ν.» ο Χάρης Αυγουστάκης, αντιπρόεδρος του συλλόγου Εστίασης Ρεθύμνου. «Τα μαγαζιά της εστίασης κινήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα και γι’ αυτό βοήθησε ο καλός καιρός και το ότι συνέπεσε το καθολικό Πάσχα με το ορθόδοξο, έτσι αθροιστικά υπήρξε μεγάλη κίνηση και δεν διασπάστηκε ο κόσμος σε δύο διαφορετικές περιόδους, όπως συνήθως. Η κίνηση ήταν αρκετά καλή για την περίοδο του Απριλίου», ανέφερε και στη συνέχεια συμπλήρωσε: «Την Κυριακή δούλεψε περισσότερο ό,τι είχε να κάνει με το γλυκό. Αντίστοιχα δούλεψε καλά και ο καφές από την Παρασκευή μέχρι τη Δευτέρα». Παράλληλα, όπως τόνισε ο κ. Χριστουλάκης τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στην αγορά του Ρεθύμνου έχουν ανοίξει σε σχεδόν καθολικό ποσοστό, με το 90% αυτών να είναι έτοιμα για την επερχόμενη καλοκαιρινή σεζόν και τα υπόλοιπα να αναμένεται να ανοίξουν το προσεχές χρονικό διάστημα.
Ικανοποιημένοι έμειναν και οι επιχειρηματίες των εμπορικών καταστημάτων στην τοπική αγορά του Ρεθύμνου, από την αγοραστική κίνηση κατά τη διάρκεια των εορτών της Πασχαλινής περιόδου. Μπορεί οι ποσότητες στις αγορές των καταναλωτών να είναι αισθητά μειωμένες σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, ωστόσο η αγορά είδε αρκετό κόσμο να την επισκέπτεται, απόρροια του καλού καιρού, αλλά και του συναπαντήματος Ορθόδοξου και Καθολικού Πάσχα. Όπως περιγράφουν οι επιχειρηματίες, σχηματίστηκε μία όμορφη εικόνα, κατά την οποία τόσο οι ντόπιοι, όσο και οι πρώτοι ξένοι επισκέπτες της τουριστικής περιόδου βρέθηκαν στο κέντρο της πόλης για τις αγορές και τη βόλτα τους. Περισσότερο από το 70% των εποχιακών εμπορικών καταστημάτων έχει ήδη ανοίξει, με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις να αναμένεται να ανοίξουν μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Όπως ανέφερε, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η Αθηνά Τσικιντίκου, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, «Ουσιαστικά εμείς έχουμε κάνει έναρξη θερινής περιόδου, οπότε για εμάς από εδώ και πέρα κάθε μέρα είναι καλοκαίρι», συμπληρώνοντας επίσης ότι τα τοπικά εμπορικά καταστήματα είναι σε πλήρη ετοιμότητα ενόψει της επερχόμενης τουριστικής περιόδου.
Παιχνίδια, λαμπάδες και βρεφικά είδη είχαν τον πρώτο λόγο στις αγορές, ενώ αντίστοιχα υψηλό είναι και το ενδιαφέρον που καταγράφηκε στα κρεοπωλεία και τα σούπερ μάρκετ για τις αγορές του Πασχαλινού τραπεζιού. «Οτιδήποτε έχει σχέση με το παιδί, η λαμπάδα, το ρούχο, το παπούτσι», σημείωσε η κ. Τσικιντίκου, προσθέτοντας ότι σε δεύτερο χρόνο κινήθηκαν οι αγορές σε καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, καλλυντικών και αξεσουάρ. Ουσιαστικά όπως τόνισε, οι καταναλωτές κάνουν μία προτεραιοποίηση αναγκών, ανάλογα με τις οικονομικές τους δυνατότητες, οι οποίες δεν είναι και πάρα πολύ μεγάλες, όπως επιβεβαιώνει και ο Γιώργος Πολιουδάκης, αντιπρόεδρος της Παγκρήτιας Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων, μιλώντας στα «Ρ.Ν.»: «Πήγαμε λίγο καλύτερα από πέρυσι, με τους καταναλωτές να δίνουν προτεραιότητα στο Πασχαλινό τραπέζι και μετά στα παιδικά δώρα. Η αγορά δούλεψε αρκετά καλά τη Μεγάλη Εβδομάδα, το σύνολο των καταστημάτων δούλεψε ικανοποιητικά και οι περισσότεροι καταστηματάρχες έμειναν χαρούμενοι από την κίνηση». Παράλληλα, σούπερ μάρκετ, φούρνοι και κρεοπωλεία δούλεψαν σε εντατικούς ρυθμούς, όπως σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ. Πολιουδάκης. Καλύτερη η εικόνα της Μεγάλης Εβδομάδας σε σχέση με τις προηγούμενες είναι η καταγραφή και της κ. Τσικιντίκου, η οποία ωστόσο αναφέρθηκε στις περιορισμένες ποσότητες αγορών. Μπορεί η κίνηση στην αγορά να είναι μεγάλη, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μεταφράζεται απαραίτητα και στους τζίρους των καταστημάτων, από τη στιγμή που οι καταναλωτές έχουν περιοριστεί σε στοχευμένες αγορές για τους ίδιους και τους ανθρώπους τους, «Έχει μειωθεί η ποσότητα που αγοράζει ο καταναλωτής. Κάποτε ψώνιζες για τον εαυτό σου, τώρα πλέον οι αγορές είναι πολύ συγκεκριμένες».
Ικανοποίηση υπήρξε και για τις ανατιμήσεις, οι οποίες κυμάνθηκαν σε μία αύξηση 6% για κάποια προϊόντα, ποσοστό ωστόσο που δεν μετακυλήθηκε στον καταναλωτή και απορροφήθηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου από τους εμπόρους, σύμφωνα με την κ. Τσικιντίκου. Οι εκπτώσεις και τα πακέτα προσφορών δεν έλειψαν από τις βιτρίνες των καταστημάτων, ωστόσο παρά τη γενικότερη θετική εικόνα της αγοράς, δεν μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα ότι υπάρχει αντίστοιχο κέρδος στα ταμεία των επιχειρήσεων. «Δεν είναι το Πάσχα άλλων εποχών. Ήρθαμε από έναν πολύ παγωμένο οικονομικά χειμώνα, αλλά ελπίζουμε ότι κάποια στιγμή η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί. Το βασικό είναι ότι αναμείχθηκαν οι ντόπιοι με τους τουρίστες και είχε μία πολύ ωραία εικόνα η αγορά, ωστόσο δεν ξέρουμε αν αποτυπώθηκε αυτό στα ταμεία». Σε συμφωνία βρέθηκε και ο κ. Πολιουδάκης, ο οποίος ανέφερε: «Είχαμε περισσότερο κόσμο, λόγω και του τουρισμού, άνοιξαν τα περισσότερα ξενοδοχεία. Μπορεί οι τουρίστες να μην έριξαν πάρα πολλά χρήματα στην αγορά, αλλά όσοι το έκαναν, βοήθησαν στο να πάει καλά και να ανέβουν οι εισπράξεις». Παράλληλα, όπως επεσήμανε ο κ. Πολιουδάκης, μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες θα έχουν ανοίξει όλα τα εμπορικά καταστήματα και θα έχει μπει για τα καλά η αγορά στην τουριστική περίοδο, για την οποία ο εμπορικός κόσμος είναι προετοιμασμένος. «Περιμένουμε όλοι με προσδοκίες την καλοκαιρινή περίοδο και πιστεύουμε ότι θα πάνε καλά τα πράγματα. Από ότι δείχνουν όλες οι ενδείξεις, η φετινή τουριστική περίοδος θα είναι καλύτερη από την περσινή, οπότε είμαστε αισιόδοξοι και πιστεύουμε ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα από πέρυσι».