Έτοιμη είναι η μελέτη κατασκευής του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στα Τρία Μοναστήρια στο Ρέθυμνο και ήδη σήμερα ο πρόεδρος του ΕΣΔΑΚ έχει συνάντηση στο αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος, προκειμένου να δρομολογηθούν οι απαραίτητες για τη χρηματοδότηση του έργου διαδικασίες.
Σύμφωνα με τον Χάρη Μαμουλάκη η μελέτη του ΣΜΑ του Ρεθύμνου είναι ολοκληρωμένη και ώριμη για να ενταθεί στο πρόγραμμα, μετά την αγαστή συνεργασία που υπήρξε το προηγούμενο διάστημα μεταξύ των μελετητών και του δήμου Ρεθύμνου.
Η μελέτη προβλέπει θέσεις εκφόρτωσης ανά Σ.Μ.Α., κατασκευή μικρού προκατασκευασμένου οικίσκου και όλων των συνοδών έργων υποδομής για την ασφαλή και νόμιμη λειτουργία του, όπως οι περιφράξεις, αντικεραυνική προστασία, ηλεκτροφωτισμό, φυτεύσεις, ασφαλτοτάπητες, σύστημα πυρόσβεσης, κ.α., όπως επίσης και προμήθεια 8 ελκυστήρων και 11 αυτοσυμπιεζόμενων containers χωρητικότητας τουλάχιστον 55 m3 και ωφέλιμου φορτίου τουλάχιστον 20 τόνων.
Η δε ομάδα των μελετητών καλύπτει όλες τις απαιτούμενες ειδικότητες και κατηγορίες μελετών (περιβαλλοντικές, τοπογραφικές, στατικές, ηλεκτρομηχανολογικές, γεωτεχνικές) κάτι που διασφαλίζει το άριστο αποτέλεσμα της συγκεκριμένης εργασίας.
Ο μελετητής ξεκίνησε έχοντας στα χέρια του το τοπογραφικό της περιοχής Τρία Μοναστήρια και όλα τα χαρακτηριστικά που χρειάζεται, όπως τα υψόμετρα, ενώ είναι σε διαρκής επικοινωνία με την υπηρεσία καθαριότητας του δήμου και τον ΕΣΔΑΚ, προκειμένου να προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς η διαδικασία.
Ο σταθμός αυτός άλλωστε αποτελεί το πρώτο βήμα για την εφαρμογή του Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων, όπως αυτό προβλέπεται στον περιφερειακό και εθνικό σχεδιασμό.
Ο Σταθμός Μεταφόρτωσης θα λύσει πολλά προβλήματα στην υπηρεσία καθαριότητας, αλλά κυρίως θα συμβάλλει ουσιαστικά στην προστασία του περιβάλλοντος. Αξίζει να σημειωθεί, ότι μέχρι σήμερα περίπου 15 απορριμματοφόρα φτάνουν στον ΧΥΤΑ Αμαρίου, περνούν από οικισμούς με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την όχληση και την περιβαλλοντική επιβάρυνση που δημιουργείται. Με τη λειτουργία του σταθμού θα γίνεται μεταφόρτωση των απορριμμάτων. Το απορριμματοφόρο θα πηγαίνει στα Τρία Μοναστήρια, θα ξεφορτώνει σε ένα κοντέινερ που θα τα συμπιέζει και με κλειστού τύπου φορτηγό θα μεταφέρονται τα απορρίμματα στο ΧΥΤΑ. Πλέον όχι με 15 φορτηγά, αλλά με 3 – 4 σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν γίνει. Άρα, ο προγραμματισμός είναι να υπάρξει όφελος και εξοικονόμηση τόσο ανθρώπινου δυναμικού, όσο και κόστους, ενώ το κυριότερο θα είναι το περιβαλλοντικό όφελος.
«Δεν θα δημοπρατήσουμε όλους τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων του νησιού (Αγίου Βασιλείου, Μυλοποτάμου, καθώς και της Φαιστού, Γόρτυνας και Βιάννου της Π.Ε Ηρακλείου) μαζί σαν ένα έργο. Είναι τέσσερις διαφορετικές προσκλήσεις/ προτάσεις. Ο ΣΜΑ στα τρία Μοναστήρια είναι το πιο ώριμο έργο από όλα. Είναι η καλύτερη περίπτωση από όλες που έχω στην Κρήτη. Και έχει και καλή σοβαρή και πιο ώριμη μελέτη. Είχαμε μια εξαιρετική συνεργασία με τον δήμο αλλά και οι μελετητές μας έκαναν φοβερή δουλειά. Αύριο έχουμε συνάντηση στο υπουργείο και υψηλά στην ατζέντα της συζήτησης θα είναι ο σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων του δήμου Ρεθύμνου. Το έργο έχει προϋπολογισμό 1.38 0.000 ευρώ και έχει υποβληθεί για ένταξη το ΕΣΠΑ. Είναι σημαντικό ότι ακόμη στη χώρα δεν έχει χρηματοδοτηθεί κανένας ΣΜΑ και θεωρούμε ότι ο σταθμός του Ρεθύμνου θα είναι από τους πρώτους» ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του ΕΣΔΑΚ Χάρης Μαμουλάκης.
Υπενθυμίζεται, ότι για τον δήμο Ρεθύμνου το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης προβλέπει επί της ουσίας τρία μεγάλα έργα: α) ένα Σταθμό Μεταφόρτωσης, ο οποίος βάσει του ΓΠΣ έχει χωροθετηθεί σε οικοπεδικό χώρο 4,5 στρεμμάτων του δήμου στην περιοχή Τρία Μοναστήρια, δίπλα από το δημοτικό νεκροταφείο, όπου εκεί θα μεταφέρονται αρχικά τα απορρίμματα και θα συμπιέζονται για να οδηγούνται στη συνέχεια στο ΧΥΤΑ β) «Πράσινα Σημεία» -2 μεγάλα και 8 μικρά- στα οποία θα γίνεται διαχωρισμός των απορριμμάτων και γ) διαλογή στην πηγή, δηλαδή διαχωρισμός όλων των απορριμμάτων ανά κατηγορία, έτσι ώστε να μειώνεται ο όγκος των σύμμεικτων, που θα καταλήγουν στον ΧΥΤΑ.
Ωστόσο, σε ό, τι αφορά στα «Πράσινα Σημεία» από τις πρώτες επαφές που είχε η υπηρεσία του δήμου με τον ΕΣΔΑΚ φαίνεται πως προτείνεται αντί για δυο μεγάλα να γίνει μόνο ένα και αντί για οχτώ μικρά να γίνουν δέκα. Ωστόσο, η διαβούλευση είναι σε πρώιμο στάδιο, αφού οι όποιες επαφές μέχρι στιγμής είναι σε θεωρητικό επίπεδο. Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο του ΕΣΔΑΚ αυτή την περίοδο θα αναδειχθούν οι μελετητές που θα αναλάβουν τη χωροθέτηση των πράσινων σημείων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην πρότασή του για την ένταξη στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις» ο δήμος Ρεθύμνου έχει υποβάλλει ως προτεινόμενο έργο την κατασκευή πράσινων σημείων στον δήμο.