Ενιαίο ολοήμερο πρόγραμμα θα έχουν φέτος τα νηπιαγωγεία, ενώ οι εργαζόμενοι γονείς θα έχουν τη δυνατότητα να αφήνουν τα παιδιά τους στο σχολείο από τις 7.45 το πρωί, ώστε να μπορούν να πηγαίνουν στις δουλειές τους αμέσως μετά.
Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, για πρώτη φορά θα λειτουργήσει ενιαίος τύπος ολοήμερου νηπιαγωγείου, με στόχο να ικανοποιηθούν οι ανάγκες της ελληνικής οικογένειας, αλλά και τα νήπια (4-6 ετών) να έχουν μια ισορροπημένη και πολύπλευρη ανάπτυξη.
Με τη νέα ρύθμιση θα γράφεται ο μαθητής στο νηπιαγωγείο της γειτονιάς του και αν θέλει ολοήμερο πρόγραμμα θα παραμένει στο νηπιαγωγείο έως τις 16:00. Θα υπάρχει Ενιαίο Πρόγραμμα για όλα τα τμήματα. Προτάθηκε από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. και διαμορφώθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ένα βασικό- υποχρεωτικό πρόγραμμα για όλα τα τμήματα και όλους τους μαθητές από 8:30 έως 13:00 και ένα προαιρετικό για τους μαθητές που θέλουν να παρακολουθήσουν ολοήμερο πρόγραμμα από 13:00 έως 16:00. Επίσης προβλέφθηκε προαιρετική πρωινή ζώνη 7:45- 8:30 τα νήπια- προνήπια των οποίων οι γονείς εργάζονται. Από τον Σεπτέμβριο το νηπιαγωγείο θα τελειώνει στις 13:00 και το δημοτικό στις 13:15. (Μέχρι σήμερα το νηπιαγωγείο τελείωνε στις 12:15 με 12:30 και το δημοτικό -ανάλογα με τον τύπο- σχόλαγε στις 12:25 ή στις 13:15 ή στις 14:00).
Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Στάθη Κοντογιάννη, ωστόσο, απαιτούνται κάποιες διευκρινίσεις σε ό,τι αφορά την οργανικότητα των νηπιαγωγείων. Όπως εξήγησε στον νομό τα περισσότερα νηπιαγωγεία είναι διθέσια, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που σε αυτά έχουν τοποθετηθεί τέσσερις και πέντε νηπιαγωγοί και δεν έχει καταστεί σαφές αν με βάση τις τοποθετήσεις ή τον αριθμό των οργανικών θέσεων θα διαμορφώνεται το ωρολόγιο πρόγραμμα: «Περιμένουν κάποιες διευκρινίσεις από το υπουργείο Παιδείας για να δούμε ποιος θα είναι ο αριθμός των νηπιαγωγείων που θα λειτουργήσουν ως ολοήμερα τον Σεπτέμβριο. Και αυτό γιατί στο Ρέθυμνο, σε ό,τι αφορά την οργανικότητα δεν έχουμε νηπιαγωγεία τετραθέσια και πάνω, αλλά μόνο μονοθέσια, διθέσια τριθέσια. Σε κάποια από αυτά όμως, έχουμε τοποθετημένες 4-5 οργανικά νηπιαγωγούς και δεν γνωρίζουμε αν θα είναι αυτό το κριτήριο ή με βάση τον αριθμό των εκπαιδευτικών που έχουμε τοποθετήσει. Ο νόμος λέει ότι η οργανικότητα προσδιορίζεται με βάση μια νηπιαγωγό με 25 νήπια το ανώτερο και 14 το ελάχιστο. Έχουμε λοιπόν κάποια ερωτήματα, στα οποία θέλουμε απαντήσεις. Υποθέτω ωστόσο ότι όσα λειτουργούσαν μέχρι σήμερα ως ολοήμερα, δηλαδή τα περισσότερα της πόλης, θα συνεχίζουν να λειτουργούν πρωί -απόγευμα. Η διαφοροποίηση είναι στις ώρες όπου το πρωινό τμήμα παρατείνεται κατά μια ώρα. Θα περιμένουμε τις σχετικές διευκρινίσεις από το υπουργείο τις επόμενες μέρες ή από τον περιφερειακό διευθυντή Εκπαίδευσης, προκείμενου να μας δώσει τις απαραίτητες οδηγίες», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου, από φέτος δίνεται η δυνατότητα σε όλα τα νηπιαγωγεία να γίνουν ολοήμερα, έτσι ώστε να μη μετακινούνται οι μαθητές σε όμορα νηπιαγωγεία που χαρακτηρίζονται ως ολοήμερα όπως ισχύει μέχρι σήμερα.
Όσον αφορά στο Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα Διδασκαλίας (ΕΩΠΔ) θα συντάσσεται το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου από τους διευθυντές σε συνεργασία με τους διδάσκοντες και τον σχολικό σύμβουλο.
Ανάλογα με τις ιδιαίτερες συνθήκες του κάθε νηπιαγωγείου, το Ωρολόγιο Πρόγραμμα μπορεί να αναπροσαρμόζεται από τους/τις νηπιαγωγούς, σε συνεργασία με τον σχολικό σύμβουλο, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα παραβιάζεται το εργασιακό και διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών.
Με απόφαση και σχετική πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων, ορίζονται οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στο υποχρεωτικό πρόγραμμα και οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στο Ολοήμερο Πρόγραμμα. Το Τμήμα Πρόωρης Υποδοχής μαθητών αναλαμβάνει ο εκπαιδευτικός που διδάσκει στο υποχρεωτικό πρόγραμμα.
Το ωράριο των εκπαιδευτικών
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργείου, ο καθορισμός του εβδομαδιαίου υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα νηπιαγωγεία, κατά ανάλογο τρόπο με αυτό των δασκάλων, βάσει της οργανικότητας των νηπιαγωγείων, έχει ως εξής:
• Διευθυντές 4/θέσιων και 5/θέσιων νηπιαγωγείων, ώρες 20.
• Διευθυντές 6/θέσιων νηπιαγωγείων, ώρες 12.
• Εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε 1/θέσια, 2/θέσια και 3/θέσια νηπιαγωγεία, ανεξάρτητα από τον βαθμό και τον χρόνο υπηρεσίας τους, ώρες 25.
• Εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε 4/θέσια και άνω νηπιαγωγεία:
I) ώρες 24, αν έχουν μέχρι 10 χρόνια υπηρεσίας,
II) ώρες 23, αν έχουν από 10 μέχρι 15 χρόνια υπηρεσίας,
ΙΙΙ) ώρες 22, αν έχουν από 15 μέχρι 20 χρόνια υπηρεσίας και
ΙV) ώρες 21, αν έχουν πάνω από 20 χρόνια υπηρεσίας.
Στους εκπαιδευτικούς που συμπληρώνουν τον οριζόμενο χρόνο υπηρεσίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου ανατίθεται μειωμένο ωράριο διδασκαλίας από την 1η Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους και στους λοιπούς από την 1η Σεπτεμβρίου του επόμενου διδακτικού έτους.
Την σχετική ανακοίνωση του υπουργείου απέστειλε χθες και ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νησιού.
Τα πλεονεκτήματα του ενιαίου ολοήμερου νηπιαγωγείου
Στην σχετική εγκύκλιο αναφέρονται τα πλεονεκτήματα του ενιαίου τύπου νηπιαγωγείου ως εξής:
1. Όλα τα νηπιαγωγεία γίνονται εν δυνάμει Ολοήμερα. Δίνεται η δυνατότητα σε όλα τα νηπιαγωγεία να γίνουν ολοήμερα, έτσι ώστε να μην μετακινούνται οι μαθητές σε όμορα νηπιαγωγεία που χαρακτηρίζονται ως ολοήμερα όπως ισχύει μέχρι σήμερα.
2. Εναρμονίζεται το ωράριο έναρξης και λήξης του νηπιαγωγείου με το ωράριο έναρξης και λήξης του δημοτικού σχολείου ικανοποιώντας ένα βασικό αίτημα της ελληνικής οικογένειας.
3. Εξασφαλίζεται η λειτουργία ολοήμερου προγράμματος από 13:00 έως 16:00 με ελάχιστο αριθμό νηπίων και προνηπίων, πέντε για τα 1/θέσια, δέκα για τα 2/θέσια και 14 για τα 3/θέσια και άνω νηπιαγωγεία.
4. Διασφαλίζεται η δημιουργία τμημάτων με ισοδύναμη κατανομή των μαθητών ως προς το φύλο, την ηλικία και τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες (μέχρι σήμερα δεν διασφαλιζόταν κάτι τέτοιο διότι η κατανομή των τμημάτων δεν γινόταν με βάση τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών, το φύλο και την ηλικία κ.λπ., αλλά βάσει των προτιμήσεων των γονέων για κλασικό ή ολοήμερο τμήμα).
5. Αναμορφώνεται το ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και διορθώνονται οι στρεβλώσεις του άτυπου μεικτού προγράμματος που εξ ανάγκης λειτουργούσε. Τα δύο ξεχωριστά προγράμματα που υπήρχαν ενοποιούνται και γίνεται ένα ενιαίο πρόγραμμα για όλα τα νηπιαγωγεία δομημένο, σε υποχρεωτική ζώνη (8:30 – 13:00) και προαιρετική (13:00- 16:00).
6. Δίνεται τέλος στο πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί με τις πρόωρες αποχωρήσεις, οι οποίες αποδομούσαν το πρόγραμμα και μετέτρεπαν το Ολοήμερο σε απλή φύλαξη παιδιών. Όπως είναι γνωστό σε όλους (υπουργείο, εκπαιδευτικούς και γονείς), τα τελευταία χρόνια, μεγάλο μέρος του μαθητικού πληθυσμού των εγγραφέντων μαθητών, ενώ αρχικά επέλεγε το ολοήμερο πρόγραμμα, στη συνέχεια, ζητούσε πρόωρη αποχώρηση πριν τη λήξη του έτσι ώστε να συμπίπτει με την ώρα λήξης του δημοτικού σχολείου.
7. Αυξάνεται η ώρα της συνεργασίας των νηπιαγωγών για ανατροφοδότηση, σχεδιασμό των δραστηριοτήτων του προγράμματος και για αποτελεσματικότερη οργάνωση και διοικητική λειτουργία του νηπιαγωγείου.
8. Συσχετίζεται η ρύθμιση του ωραρίου των νηπιαγωγών με το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα, κάτι που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα.
9. Προβλέπεται η λειτουργία της πρόωρης υποδοχής από 7:45 έως 8:30 και στο νηπιαγωγείο όπως και στο δημοτικό, εξυπηρετώντας τις ανάγκες των γονέων.
10. Ικανοποιείται τέλος η ανάγκη για ενιαίο σχεδιασμό στο πλαίσιο της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μέρος της οποίας είναι και το νηπιαγωγείο.