Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Σημαντικές απώλειες φαίνεται να καταγράφει η Ελλάδα αλλά και η Κρήτη στον τουριστικό τομέα σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές κρατήσεις, οι οποίες υστερούν σημαντικά σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες όπως είναι η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία.
Οι απώλειες αυτές των επισκεπτών μεταφράζονται σε απώλειες εσόδων για την τοπική οικονομία του νησιού, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας στηρίζεται στον τουριστικό τομέα.
Ως βασική αιτία για την εικόνα αυτή, που στερεί στην Ελλάδα ένα μεγάλο αριθμό επισκεπτών, οι εμπλεκόμενοι του κλάδου αναφέρουν την απουσία ενημέρωσης και κυρίως σχετικής επιμόρφωσης. Η ραγδαία ανάπτυξη του διαδικτύου, οι νέες τάσεις στον τομέα της πληροφορικής εξελίσσονται με γοργούς ρυθμούς και η χώρα μας είναι ουραγός σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι επιχειρηματίες και δη οι ξενοδόχοι δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις, με αποτέλεσμα να χάνουν ένα σημαντικό κομμάτι, την ώρα που η διαδικτυακή παρουσία τουριστικών επιχειρήσεων άλλων χωρών είναι δυναμική κατακτώντας ολοένα και περισσότερες τουριστικές αγορές.
Την παραπάνω εικόνα καταγράφουν ακαδημαϊκοί αλλά και άνθρωποι που ασχολούνται επαγγελματικά με ιστοσελίδες του διαδικτύου, που αφορούν στον τουρισμό, επισημαίνοντας την άμεση ανάγκη επιμόρφωσης των ξενοδόχων, ώστε να μπορέσουν να εκσυγχρονίσουν τις ηλεκτρονικές τους ιστοσελίδες και να προβάλλουν αποτελεσματικά τις επιχειρήσεις τους, αφού όπως λένε το μέλλον του τουρισμού ανήκει στο διαδίκτυο, το οποίο σε λίγα χρόνια θα αποτελεί το πλέον χρήσιμο εργαλείο που θα έχουν στη διάθεσή τους οι επιχειρηματίες.
Στο πλαίσιο αυτό η Περιφέρεια Κρήτης ανέλαβε σχετικές πρωτοβουλίες διοργανώνοντας επιμορφωτικά σεμινάρια στους τέσσερις νομούς του νησιού, προκειμένου να υπάρξει ενημέρωση για τις τάσεις και τις δυνατότητες που έχουν οι επαγγελματίες του χώρου.
Ειδικότερα, ο κ. Μιχάλης Βασταρδής, καθηγητής Μεταπτυχιακού MBA & Tourism του Πανεπιστημίου Πειραιά, που ήταν ομιλητής στη χθεσινή εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στα γραφεία του συλλόγου ξενοδόχων Ρεθύμνου, έκανε μια ιστορική αναδρομή για το πως έχει εξελιχθεί μέχρι σήμερα το ηλεκτρονικό εμπόριο στον κλάδο του τουρισμού, επισημαίνοντας τα απαραίτητα εργαλεία που πρέπει να διαθέτει κάθε ένας επιχειρηματίας για να μπορεί να τα αξιοποιήσει προς όφελος της επιχείρησής του με βάση τη δυναμικότητά του και τα πάγια λειτουργικά έξοδά του.
Σε σχετικές δηλώσεις του είπε ότι το βασικότερο είναι οι ίδιοι οι ξενοδόχοι να αντιληφθούν ότι τα επόμενα χρόνια το διαδίκτυο θα είναι ο ρυθμιστής των τουριστικών κρατήσεων: «Θα πρέπει να ασχοληθούμε περισσότερο με το διαδίκτυο, γιατί εκεί είναι το μέλλον. Πρέπει να γίνουμε γνώστες και να αρχίσουμε να διαχειριζόμαστε αυτά τα συστήματα με επιτυχία, διότι πολύ γρήγορα έχουμε την ανάπτυξη στο διαδίκτυο. Οι πελάτες θα μπορούν να κάνουν ηλεκτρονικά τις κρατήσεις στα ξενοδοχεία, η διαχείριση θα είναι πολύ διαφορετική, η ανάπτυξη θα ‘ναι μεγάλη και αν δεν είμαστε γνώστες των νέων συστημάτων και συνεχίζουμε να τα διαχειριζόμαστε όπως τα διαχειριζόμαστε τώρα ή πριν 20 χρόνια θα βρεθούμε πολύ πίσω και έτσι οι ανταγωνιστές θα επωφεληθούν παραπάνω. Πρέπει να ξεφύγουμε από αυτό που κάναμε μέχρι σήμερα, να «αγκαλιάσουμε» το υλικό, γιατί το μέλλον έρχεται πολύ γρήγορα και θα βρεθούμε πολύ πίσω» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ανάλογη ήταν και η τοποθέτηση του κ. Αναστάσιου Κύρτση, εκπρόσωπος της Τrivago σε Ελλάδα και Κύπρο, που υποστήριξε την επιτακτική ανάγκη επαγρύπνησης των ξενοδόχων: «Το πρόβλημα του ελληνικού τουρισμού είναι ότι δεν υπάρχουν πολλές δυνατότητες εκπαίδευσης, για αυτό και είναι πολύ θετικό το ότι αναλαμβάνονται τέτοιες πρωτοβουλίες από την Περιφέρεια Κρήτης. Βλέπουμε σε ανταγωνιστικές χώρες, όπως είναι η Ισπανία, η Ιταλία, η Πορτογαλία, ακόμα και η Τουρκία να γίνονται δράσεις, ώστε να υπάρχει συνεχής επιμόρφωση των επαγγελματιών, ώστε να ενημερώνονται διαρκώς για τις νέες τάσεις και καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για την ενίσχυση της ηλεκτρονικής προβολής των επιχειρήσεών τους. Συγκριτικά με τις βόρειες χώρες της Ευρώπης η Ελλάδα είναι πολύ πίσω. Θα πρέπει ο κάθε επιχειρηματίας να κάνει τις κινήσεις που πρέπει, ώστε να εκπαιδεύεται και να μαθαίνει τα διαδικτυακά εργαλεία, γιατί καταγράφονται τουριστικές απώλειες».
Η Περιφέρεια θα συνεχίσει τις πρωτοβουλίες για την προβολή του κρητικού τουρισμού
Από την πλευρά του ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος, αρμόδιος για θέματα τουρισμού, Μιχάλης Βαμιεδάκης, τόνισε πως η Περιφέρεια Κρήτης θα συνεχίσει να λαμβάνει τέτοιες πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του τριτογενή τομέα με κάθε τρόπο περιλαμβάνοντας το διαδίκτυο στην στρατηγική προβολής και προώθησης του τουριστικού προϊόντος του νησιού.
Σε σχετικές δηλώσεις του ανέφερε χαρακτηριστικά: «Με λύπη έχουμε διαπιστώσει μέσα από διάφορα στατιστικά ότι η δραστηριότητα στο διαδίκτυο των επιχειρήσεων του ελληνικού τουρισμού είναι πολύ χαμηλότερη σε σχέση με το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άρα παρόλο που όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για την επιλογή των διακοπών τους, οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν περιορισμένη παρουσία. Αυτό λοιπόν δείχνει ότι υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρόν για περαιτέρω ανάπτυξη και πιστεύουμε ότι μέσω των υπηρεσιών του διαδικτύου, που αποτελεί τον φτηνότερο και πλέον στοχευμένο τρόπο διαφήμισης μπορούν οι τοπικοί επιχειρηματίες να προσελκύσουν περισσότερους και ποιοτικότερους επισκέπτες. Γι’ αυτό λοιπόν υπάρχει αυτή η πρωτοβουλία, όπου εξειδικευμένοι ομιλητές παρουσιάζουν τις τάσεις και τις δυνατότητες που υπάρχουν έτσι ώστε αφενός να προβληματιστούν οι τοπικοί επιχειρηματίες αλλά και να ενημερωθούν προκειμένου να μπορέσουν να κινηθούν ανάλογα. Θα ακολουθήσουν και άλλες τέτοιες πρωτοβουλίες, γιατί πραγματικά πιστεύουμε ότι το διαδίκτυο μπορεί να βοηθήσει να εξοικονομήσει χρόνο, ενέργεια και χρήμα και να φέρει καλύτερα αποτελέσματα. Είμαστε πίσω από κάθε άποψη, είμαστε πίσω ως χρήστες του διαδικτύου, ως επιχειρηματίες του διαδικτύου. Πιστεύω για κάποιους λόγους, που δεν μπορώ να εξηγήσω, το διαδίκτυο δεν έχει γίνει τόσο πολύ συνείδηση σε εμάς και αφετέρου το γεγονός ότι υπάρχει ένα μεγάλο κομμάτι παραοικονομίας λειτούργει αποτρεπτικά όσον αφορά το διαδίκτυο και μέχρι στιγμής δεν έχουν δοθεί κατάλληλα κίνητρα από την πολιτεία για τις δυνατότητες αυτές. Σημασία έχει όμως η ουσία ότι τα αποτελέσματα που έχουμε πετύχει λόγω της ανταγωνιστικότητάς μας και των πλεονεκτημάτων, που έχει το τουριστικό προϊόν μας, μπορούν να βελτιωθούν ακόμα περισσότερο και μάλιστα το βασικότερο είναι ότι το διαδίκτυο μας προσφέρει ενημέρωση και για το τι αρέσει και τι δεν αρέσει στον επισκέπτη και αφετέρου μπορούμε αξιοποιώντας δημογραφικά στατιστικά να στοχεύουμε σε διαφήμιση και σαν περιφέρεια και σαν επιχειρηματίες στο κοινό που θέλουμε ».
Στο χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μανόλης Τσακαλάκης επεσήμανε την ανάγκη της δυναμικής προβολής των επιχειρήσεων του Ρεθύμνου μέσω του διαδικτύου. Μεταξύ άλλων είπε: «Στη σημερινή εποχή παρατηρούμε ότι το μεγαλύτερο μέρος της επιχειρηματικής δραστηριότητας έχει μεταφερθεί στο διαδίκτυο, γεγονός που προστάζει την στροφή της καθημερινότητας και του ξενοδόχου σε αυτό. Αυτό που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια στην αγορά είναι ότι μια δυνατή διαδικτυακή παρουσία είναι άκρως απαραίτητη, όχι μόνο για να είμαστε σε θέση να ξεπεράσουμε τον ανταγωνισμό, αλλά και γιατί ο σημερινός ταξιδιώτης είναι πολύ απαιτητικός. Θεωρούμε λοιπόν ότι ο εκσυγχρονισμός σε αυτόν τον τομέα και η ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις είναι απαραίτητα για όλους μας. Δυστυχώς οι θετικές προβλέψεις για μεγάλη αύξηση των αφίξεων το 2016 δεν φαίνεται να πραγματοποιούνται, γεγονός που ενισχύει την ανάγκη δυνατής προβολής μας, ειδικά στα νέα μέσα που είναι τα διαδικτυακά, όπου μπορούμε και με ελάχιστο ή μηδενικό κόστος να προσελκύσουμε ένα μεγάλο κοινό, αφού τα νέα φορολογικά μέτρα δεν αφήνουν πλέον περιθώρια στον ιδιωτικό τομέα για δαπανηρές εκστρατείες. Η πρωτοβουλία της Περιφέρειας για την προσφορά δωρεάν εκπαίδευσης στους επαγγελματίες του κλάδου μας είναι λοιπόν μια μεγάλη ευκαιρία για όλους μας είτε έχουμε την εμπειρία στο ψηφιακό μάρκετινγκ είτε όχι».