Ένα απ’ τα τυπικότερα δείγματα της νέας παγκοσμιοποιημένης «κουλτούρας» είναι και το ετήσιο «πανηγύρι» του ευρωπαϊκού διαγωνισμού τραγουδιού, αν και δεν έχει και πολύ μεγάλη σχέση, ούτε με την Ευρώπη, ούτε με το τραγούδι -κυρίως αυτό!
Με το πρόσχημα του εν λόγω διαγωνισμού κάθε Μάη αμιλλώνται οι χώρες της Ευρώπης στην εντυπωσιοθηρία και την πρόκληση!
Μαϊμουδίζοντες «καλλιτέχνες», άριστα εξασκημένοι σε … αερότουμπες, χορευτές να τούς περιβάλλουν σε κατάσταση έκστασης, πολύχρωμοι προβολείς και ψηφιακά εφέ, κραυγές, άλλοτε άναρθρες, άλλοτε κανονικοί μυκηθμοί, προκαλούν τους Ευρωπαίους τηλεθεατές-καταναλωτές να «ψηφίσουν» το … ακροβατικό που τους εντυπωσίασε περισσότερο!
Τα υποτιθέμενα «άσματα» όλα στην αγγλική γλώσσα, ακόμα και των χωρών που παριστάνουν τις πολιτικές «υπερδυνάμεις»! Μάταια ο «πολύς» Πούτιν προσπαθεί να πείσει τη διεθνή πολιτική σκηνή ότι έχει ισχύ, αφού δεν μπορεί να πείσει τον εκπρόσωπο αοιδό της χώρας του να ομιλήσει τη «ρωσική» γλώσσα!
Η πολιτιστική πολτοποίηση της Ευρώπης είναι γεγονός. Μόνο οι «σημαίες» παραπέμπουν στα εθνικά κράτη, αλλά από μόνες τους δεν είναι αρκετές. Αλήθεια, προς τι η τόση «οδύνη» για τον αποκλεισμό της χώρας μας απ’ τον εν λόγω διαγωνισμό; Τι ακριβώς «χάσαμε» φέτος ή τι ακριβώς «κερδίσαμε» πριν μερικά χρόνια, όταν η ωραία Έλενα κατήγαγε περιφανή νίκη ή όταν ο ωραίος Σάκης, πριν ασχοληθεί με τις «φιλανθρωπίες» έκανε ασκήσεις εδάφους τραγουδώντας ταυτόχρονα;
Οι ευρωπαϊκές γκλαμουριές, οι στρασάτοι «τραγουδιστές και τραγουδίστριες» κομίζουν ετησίως το τεκμήριο πολιτισμικής ισοπέδωσης, όπου κυρίαρχο στοιχείο είναι η «εικόνα», το αμφιβόλου αισθητικής «θέαμα» που μπορεί να προσφέρει το απαραίτητο «θέαμα» στους πολίτες της, έστω κι αν αρχίζει να δυσκολεύει ο «άρτος» σε κάποιες χώρες της ηπείρου.
Αν διερωτάσθε τι ακριβώς προσφέρει αυτός ο διαγωνισμός, μπορεί να θεωρηθεί ένα εαρινό «καρναβάλι», αφού πολλά στοιχεία αυτού του διαγωνισμού είναι αμιγώς καρναβαλικά, αν κρίνουμε από τα τελευταία χρόνια. Ένα δεκαπενθήμερο πριν κι ένα μετά το διαγωνισμό σύμπασα η γκλαμουράτη Ευρώπη θα «αποκοιμίσει» το πόπολό της με «παραλειπόμενα» και «πιπεράτα» από το παρασκήνιο του διαγωνισμού! Ας τα απολαύσουμε λοιπόν, στο περιθώριο της μνημονιολογίας, αναμένοντας την πολυθρύλητη τρίτη … αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος!
* Ο Μιχάλης Τζανάκης είναι φιλόλογος-συγγραφέας
istor.tzanakis@gmail.com