Ομαδικές μαθητικές δημιουργίες αποτυπωμένες στο χαρτί είτε σε μορφή εφημερίδας ή περιοδικού, είτε ακόμα και ηλεκτρονικά με ιστοσελίδες στο διαδίκτυο, παρουσιάστηκαν στη διάρκεια της χθεσινής ημερίδας στο πλαίσιο του 2ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Νεανικής Δημοσιογραφίας που διοργάνωσε ο ομώνυμος σύλλογος «Τύπος και Ουσία-Λευτέρης Δασκαλάκης», σε συνεργασία με τον Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ρεθύμνου και την ΕΛΜΕΡ.
Είναι η δεύτερη χρονιά που πραγματοποιείται ο συγκεκριμένος διαγωνισμός που απευθύνεται σε μαθητές και η συμμετοχή των σχολείων τόσο των δημοτικών όσο και των γυμνασίων-λυκείων έχει αυξηθεί. Οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα και στάθηκαν αρωγοί στην προσπάθεια των παιδιών να εκφραστούν ελεύθερα και στη συνέχεια να παρουσιάσουν την εργασία τους στους υπόλοιπους συμμαθητές τους.
Τα παιδιά του δημοτικού επιλέγουν κατά κύριο λόγο τη συνέντευξη, η οποία τους είναι πιο οικεία. Η θεματολογία είναι ελεύθερη και πολλές φορές οι συνεντεύξεις των παιδιών είναι φανταστικές. Κάποια μάλιστα από αυτά, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του συλλόγου, παίρνουν συνέντευξη από τον εαυτό τους από συγγενείς τους ή ακόμα και από το Θεό. Από την άλλη στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση οι μαθητές αποτυπώνουν στο χαρτί κοινωνικά θέματα, αφήνοντας να διαφανεί μέσα από αυτά η αγωνία τους και ο προβληματισμός για το αύριο.
Επικεντρώνονται σε θέματα που αφορούν στα υψηλά ποσοστά ανεργίας, θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού και αποκατάστασης τους, αλλά και ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη φτώχεια και το περιβάλλον. Μάλιστα όπως αναφέρει ο πρόεδρος του συλλόγου «Τύπος και Ουσία-Λευτέρης Δασκαλάκης» είναι εξαιρετικές και οι εργασίες που βασίζονται στην ερεύνα, όπου οι μαθητές προσκομίζουν ιστορικά στοιχεία, ντοκουμέντα άλλα και μαρτυρίες ανθρώπων σπάνιων, τα οποία συμπεριλαμβάνουν στα έντυπα και ηλεκτρονικά τους μέσα. Ιδέες πρωτότυπες και καινοτόμες που ξετυλίγονται μέσα από την ματιά του παιδιού και του εφήβου εκφράζονται μέσα από αυτές τις δημιουργίες, με αποτέλεσμα ο στόχος της συγκεκριμένης διοργάνωσης να στέφεται με επιτυχία.
Χαρακτηριστικά, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου χθες ο Γιώργος Δασκαλάκης, πρόεδρος το Συλλόγου Νεανικής Δημοσιογραφίας «Λευτέρης Δασκαλάκης», υποστήριξε: «Όπως και πέρυσι τέτοιο καιρό καλέσαμε τα σχολεία να αναδείξουν την προηγούμενη «εκδοτική παραγωγή» τους, τις εφημεριδούλες, τα περιοδικά τα οποία αυξάνονται -όταν φυσικά δίδεται ο χρόνος και το απαιτούμενο κίνητρο από το σχολείο. Το ζητούμενο πάντα είναι το μεράκι και η στοχοθέτηση από πλευράς των εκπαιδευτικών. Από ό,τι έχουμε καταγράψει στον νομό Ρεθύμνου υπάρχουν αυξημένες συμμετοχές, ενδεχομένως και λόγω του Πανεπιστημίου, αλλά και μιας παράδοσης που ακολουθεί τη δημοσιογραφία του νομού. Με βάση μία έρευνα που έχει γίνει για τον ελληνικό νεανικό Τύπο, η πρώτη γραφή του σπουδαίου ρεθεμνίωτη δημοσιογράφου Γιώργου Ανδρουλιδάκη μέσα από ένα έντυπο που έχει εκδοθεί το 1919 στο Ρέθυμνο -η εφημεριδούλα «Λιχούδης», όπου ο Γ. Ανδρουλιδάκης μεταξύ των άλλων, είχε τις συνταγές ή τα φαγητά που του άρεσαν. Αυτό είναι και η γοητεία της μαθητικής γραφής ή οποία μετεξελίσσεται βεβαίως σε μια σπουδαία δημοσιογραφική πένα όπως ο Γιώργης Ανδρουλιδακης. Γράφει πολύ χαρακτηριστικά, αργότερα όταν τον ρωτούν για τα νεανικά του χρόνια: «Γύρω μου ρωτούσαν. Τί τον έπιασε τον Γιώργη; Κείνο που με είχε πιάσει ήταν η πρώτη ενστικτώδης εκδήλωση των κλίσεών μου, όρισε τον μετέπειτα επαγγελματικό προσανατολισμό μου χωρίς να το καταλαβαίνω». Στο Ρέθυμνο επίσης το 1923 εκδίδεται από ομάδα Νέων το φιλολογικό περιοδικό «Αθηνά» με φιλόδοξους στόχους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα δημοσιεύματα του Παντελή Πρεβελάκη που ήταν αρχισυντάκτης με το ψευδώνυμο «Παντελής Αποσπερίτης». Με αυτά θέλουμε να τεκμηριώσουμε την ιστορική πορεία της προσπάθειάς μας, της καταγραφής και ανάδειξης σήμερα του μαθητικού εντύπου, το οποίο θεωρούμε μια πάρα πολύ σημαντική πηγή ακόμα και ιστορική, αφού μέσα από τα περιοδικά που εκδίδονται στο Σπήλι, στην Ιεράπετρα, στην Κίσσαμο, στα Χανιά και το Ηράκλειο, πολλές φορές αντλούμε σημαντικές μαρτυρίες μικροδημοσιογραφικές».
Ρεπορτάζ, συνέντευξη και φωτορεπορτάζ είναι οι τρεις κατηγορίες στις οποίες διαγωνίζονται τα παιδιά με μοναδικό στόχο να εκφραστούν ελευθέρα και όχι να γίνουν απαραίτητα δημοσιογράφοι, εξηγεί ο κ. Δασκαλάκης: «Δεν μας ενδιαφέρει να καλλιεργήσουμε μικρούς δημοσιογράφους, δεν είμαστε ένωση δημοσιογράφων, είμαστε εκπαιδευτικοί κατά βάση και δημοσιογράφοι που προσεγγίζουν παιδαγωγικά τη δουλειά τους. Μας ενδιαφέρει η δημόσια έκφραση. Δεν είναι τυχαία η συνδιοργάνωση με τον Σύλλογο Δασκάλων και την ΕΛΜΕΡ. Θεωρούμε ότι αυτό που κάνει ο Σύλλογος Νεανικής Δημοσιογραφίας σε σχέση με αυτό που υλοποιεί ένα Συνδικάτο Εκπαιδευτικών, είναι απόλυτα συμπληρωματικό και εξυπηρετεί απόλυτα τους στόχους της συλλογικής έκφρασης των εκπαιδευτικών. Δηλαδή τα συνδικάτα μας προσφέρουν την οργάνωση και την πρόσβαση στα σχολεία και εμείς τους δίνουμε την τεχνογνωσία στο πως να βοηθήσουν τα παιδιά στη δημόσια έκφραση. Πρέπει να τονίσω ότι πουθενά δεν αντιμετωπίσαμε αντιδραστικές αντιλήψεις. Οι μαθητές των λυκείων εκφράζουν τους προβληματισμούς τους για την κρίση και την ανεργία και σε άλλα θέματα παθογόνα η θέση των μαθητών είναι προοδευτική. Πουθενά δεν έχουμε συναντήσει απόψεις που οδηγούν στη βία. Όλοι οι μαθητές θέλουνε ένα καλύτερο κόσμο τον οποίο περιγράφουν μέσα από τα έντυπά τους».
Ο Γιώργος Σαϊτάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, μιλώντας για την εκδήλωση τόνισε: «Ως Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης χαιρετίζουμε την προσπάθεια αυτή από τον Σύλλογο Νεανικής Δημοσιογραφίας «Τύπος και Ουσία». Στεκόμαστε πάντα δίπλα σε τέτοιες πρωτοβουλίες που έχουν σκοπό να προάγουν τις μαθητικές δραστηριότητες, τη μαθητική έκφραση, τη μαθητική δημιουργία. Θεωρούμε ότι ως συνδικάτο ο ρόλος μας δεν είναι κινηματικός, αλλά βαθιά κοινωνικός, πολιτιστικός και επιστημονικός και για αυτό συμμετέχουμε σε τέτοιες πρωτοβουλίες».
Εκ μέρους της ΕΛΜΕΡ, το μέλος της Ένωσης Νίκος Αδράμης υποστήριξε: «Εμείς σαν ΕΛΜΕΡ στηρίζουμε αυτή την εκδήλωση. Θεωρούμε ότι αυτή η δραστηριότητα που γίνεται στα σχολεία βοηθά σημαντικά τα παιδιά για να εκφραστούν ελεύθερα. Θεωρούμε ότι αυτό είναι υγιές για να εκφράζονται τα παιδιά και να ακούγεται η φωνή τους».