Ο κ. Μουσουρούλης ουσιαστικά έθεσε προθεσμία μέχρι σήμερα να τερματίσουν την απεργία οι ναυτεργάτες και διαβεβαίωσε ότι οι οφειλές των ακτοπλόων προς τους εργαζόμενους θα εξοφληθούν σε δύο δόσεις, δηλώνοντας παράλληλα πως το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας θα παραμείνει αυτοτελές.
Κατόπιν αυτών, «Περιμένω την απόφαση τα ΠΝΟ για λήξη της απεργίας», πρόσθεσε, ενώ ερωτηθείς τι θα συμβεί σε περίπτωση που δεν γίνει αυτό ο υπουργός Ναυτιλίας ανέφερε λακωνικά ότι τότε «Η κυβέρνηση θα λάβει τις αποφάσεις της».
Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ Γιάννης Χαλάς δήλωσε πως η Ομοσπονδία περιμένει από το υπουργείο να καταθέσει εγγράφως τις θέσεις του. Γνωστοποίησε παράλληλα ότι η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ θα συνέλθει αύριο Τρίτη προκειμένου να καθορίσει τη στάση της.
Οι ναυτεργάτες εμφανίζονται ανυποχώρητοι στο αίτημά τους για απόσυρση του πολυνομοσχεδίου και πληρωμή των δεδουλευμένων, καταγγέλλουν δε απεργοσπαστικούς μηχανισμούς, με τον απόπλου του «Φαιστός Παλλάς» από το Ηράκλειο της Κρήτης. Το πλοίο κατέφθασε στον Πειραιά το πρωί της Δευτέρας μεταφέροντας 130 νταλίκες με ευπαθή προϊόντα.
Σε ανακοίνωσή της η ΠΝΟ καταγγέλλει ότι «Στο λιμάνι του Ηρακλείου διαδραματίστηκαν απερίγραπτες σκηνές κατευθυνόμενης βίας και τρομοκρατίας με στόχο τους απεργούς ναυτεργάτες. Ομάδες ροπαλοφόρων τραμπούκων εισέβαλαν στο πλοίο «Φαιστός Παλάς» προκειμένου να εξαναγκασθεί ο πλοίαρχος και το πλήρωμα να εκτελέσουν το δρομολόγιο Ηράκλειο-Πειραιάς, μεταφέροντας αγροτικά προϊόντα, πράγμα που τελικά το πέτυχαν».
«Είναι προφανές ότι στόχος της παραπάνω ενέργειας είναι το σπάσιμο μιας καθ’ όλα επιτυχημένης απεργίας από τη μια μεριά και η δημιουργία συνθηκών κοινωνικού αυτοματισμού, στρέφοντας τη μια ομάδα εργαζομένων εναντίον της άλλης» καταλήγει η ανακοίνωση.
Τα ξημερώματα της Δευτέρας, ο υπουργός Ναυτιλίας έστειλε επιστολή προς την ΠΝΟ, με στόχο να βρεθεί συμβιβαστική λύση και να λήξει η κινητοποίηση.
Στην επιστολή, ο κ. Μουσουρούλης ανέφερε:
Με έκπληξη διαπιστώσαμε στην απαντητική επιστολή της Διοίκησης της ΠΝΟ ότι η Ομοσπονδία σας δεν επιθυμεί να ανταποκριθεί στην έγγραφη πρόσκλησή μας για συνέχιση του διαλόγου. Είναι κατανοητό ότι ως «αδιάλλακτη» δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί η στάση της πλευράς που προσκαλεί σε διάλογο, αλλά, αντίθετα, εκείνης που τον απορρίπτει.
Στην ανωτέρω επιστολή σας, προτάσσετε το αίτημα να σας αποστείλουμε εγγράφως απαντήσεις στα ζητήματα εκείνα που αποτελούν και το αντικείμενο του διαλόγου.
Όπως γνωρίζετε, το Υπουργείο έχει επανειλημμένα συναντηθεί με την Ομοσπονδία και έχει συζητήσει διεξοδικά τα ζητήματα των ναυτικών. Επικουρικά αναφέρω την αναλυτική απάντηση που σας αποστείλαμε σε όλα τα ζητήματα που είχατε θέσει στην από 15 Οκτωβρίου 2012 επιστολή σας.
Ως προς τα αιτήματα των κινητοποιήσεων, όπως έχουν διατυπωθεί από την Ομοσπονδία, σημειώνουμε τα ακόλουθα:
– «Επαναφορά των εργασιακών και κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων των ναυτεργατών στο προ των Μνημονίων και των σχετικών Εφαρμοστικών Νόμων καθεστώς». Αυτό αποτελεί ευχή και στόχο όλων των Ελλήνων προκειμένου να πιάσουν τόπο οι θυσίες στις οποίες έχουν υποβληθεί.
– «Αποκατάσταση της άδικης φορολόγησης των Ελλήνων Ναυτεργατών, οι οποίοι αντί να έχουν μηδενική φορολόγηση λόγω της ιδιομορφίας και των ιδιαίτερα σκληρών και ανθυγιεινών συνθηκών του επαγγέλματος και της ανεκτίμητης προσφοράς τους στην Εθνική οικονομία, υφίστανται περαιτέρω εξοντωτική αύξηση της φορολογίας εισοδήματός τους».
Όλοι οι Έλληνες καλούμαστε να συνεισφέρουμε στην κοινή προσπάθεια για ανάκαμψη. Σε αυτό το πλαίσιο λαμβάνονται μέτρα. Οι ιδιομορφίες και η προσφορά των Ελλήνων ναυτικών είναι απόλυτα αντιληπτές και γι’ αυτό το λόγο φορολογούνται με χαμηλότερους συντελεστές από κάθε άλλο κλάδο.
– «Άμεση ανάκληση του νομοσχεδίου»
Στο σχέδιο νόμου «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις», μεταξύ άλλων:
• Επικαιροποιούνται διατάξεις, οι οποίες καθορίζουν το βασικό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ελληνικής ναυτιλιακής διοίκησης σε ζητήματα ενίσχυσης της ασφάλειας ναυσιπλοΐας, καθώς και της ανάπτυξης της ναυτικής εργασίας και εκπαίδευσης.
• Δημιουργούνται οι θεσμικές προϋποθέσεις για οργανωτική αναδιάρθρωση και αποδοτικότερη λειτουργία του λιμενικού συστήματος της χώρας με σκοπό τις επενδύσεις, την ανάπτυξη και την απασχόληση.
• Ρυθμίζονται, για πρώτη φορά, θέματα άσκησης ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής.
• Θεσπίζονται διατάξεις για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών της ακτοπλοΐας σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία της Ε.Ε..
Σε ό,τι αφορά στην ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, το πρόβλημα είναι μεγάλο, αντικειμενικό και γνωστό σε όλους εδώ και καιρό. Είναι κυρίως η σημαντική μείωση της κίνησης ως αποτέλεσμα της ύφεσης και η ραγδαία αύξηση της τιμής του πετρελαίου διεθνώς.
Οι παρεμβάσεις του σχεδίου νόμου είναι οι απολύτως αναγκαίες για να εξασφαλισθούν οι θαλάσσιες ενδομεταφορές, να αποτραπεί ο αφελληνισμός των δραστηριοποιούμενων πλοίων και να αποφευχθεί περαιτέρω διόγκωση της ανεργίας.
Ειδικά για τη σύνθεση πληρώματος στα πλοία της ακτοπλοΐας, επισημαίνουμε ότι διατηρούνται οι ισχύουσες διατάξεις και γίνονται παρεμβάσεις προσαρμογής λόγω εποχικότητας μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο, όπου, πολλές φορές και σε αρκετές γραμμές, το πλήρωμα είναι αριθμητικά περισσότερο από τους επιβάτες. Στο ανωτέρω πλαίσιο είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε τυχόν επιμέρους θέματα σε ρεαλιστική βάση.
– «Υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας για όλες τις κατηγορίες πλοίων».
Σας είναι γνωστό ότι κατά τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα έχουμε επιτύχει να μην υπάρξει τροποποίηση του σχετικού θεσμικού πλαισίου περί ΣΣΕ, ενώ ήδη έχουμε διαμεσολαβήσει ενεργά ώστε να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση μεταξύ των δύο μερών. Γνωρίζετε πάντως πολύ καλά ότι η υπογραφή ΣΣΕ εμπίπτει αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των συμβαλλομένων μερών.
– «Άμεση εξόφληση δεδουλευμένων αποδοχών και αναδρομικών πολλών μηνών στα πληρώματα των επιβατηγών πλοίων, ιδιαίτερα εκείνων της ακτοπλοΐας».
Είναι απολύτως κατανοητό το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί και οι οικογένειές τους. Μετά από συνεχείς και εντατικές συνομιλίες με τις εταιρείες, έγινε σαφές ότι συνεχίζονται και εντείνονται εκ μέρους τους οι προσπάθειες για την τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων τους.
– «Άμεση αντιμετώπιση της όξυνσης της ανεργίας στους Έλληνες ναυτεργάτες, καταπολέμηση της λεγόμενης «μαύρης» εργασίας, που ανέρχεται στο 50% του συνόλου των εργαζομένων και ανταπόκριση επιτέλους του Γραφείου Εύρεσης Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) στο ρόλο για τον οποίο ιδρύθηκε».