Στο πλαίσιο των δράσεων για τον εορτασμό των 100 χρόνων από την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα το σχολείο μας, το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Κρήτης Ρεθύμνου έχει αναλάβει την εκπόνηση σχετικού προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων με τίτλο: «100 χρόνια από την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα: αναζητούμε το παρελθόν, σκεφτόμαστε και δημιουργούμε», στο οποίο συμμετέχουν 22 μαθητές από τη Γ‘ Τάξη.
Μετά τις εκπαιδευτικές επισκέψεις στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Ρεθύμνου και στο Λύκειο Ελληνίδων Ρεθύμνου, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο κτίριο των Διοικητικών και Επιστημονικών Υπηρεσιών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» στη Χαλέπα Χανίων την 1η Δεκεμβρίου 2013, προκειμένου οι μαθητές του δικού μας προγράμματος να παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ιδρύματος με τίτλο: «Ταξίδι στον χρόνο- Η πορεία της Ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα», που σχεδιάστηκε και υλοποιείται από τη μουσειοπαιδαγωγό κ. Ρία Μαρκουλάκη.
Από την πρώτη στιγμή τα παιδιά προετοιμάστηκαν ότι θα εμπλακούν σε μια «παράξενη έρευνα» με απρόσμενο βοηθό το θέατρο και δεσμεύτηκαν, μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, να απαντήσουν στο ερώτημα: «Το θέατρο βοηθάει την Ιστορία;».
Υπό την καθοδήγηση της κα Μαρκουλάκη, που ενεργοποίησε τη φαντασία των μαθητών και αξιοποίησε θεατρικές και άλλες τεχνικές, ξεκίνησε ένα ξεχωριστό βιωματικό μάθημα Ιστορίας με ένα ταξίδι στον χρόνο! Τα παιδιά ασκήθηκαν σε παιχνίδι μνήμης στον άξονα του Χρόνου και παρατηρητικότητας στην έκθεση Φωτογραφίας, μεταφέρθηκαν νοερά στο 1897, στο βουνό του Ακρωτηρίου, ανάμεσα στους Κρήτες επαναστάτες και τον Ελευθέριο Βενιζέλο, ανέλαβαν ρόλους και υποδύθηκαν επαναστάτες, συμμετέχοντας ενεργά στα γεγονότα και διατυπώνοντας επαναστατικά αιτήματα σε σχέση με την τύχη της Κρήτης. Έγιναν συντάκτες του πρωτοσέλιδου εφημερίδων της εποχής για να καταδικάσουν τον βομβαρδισμό του στρατοπέδου των Κρητών από τις Μεγάλες Δυνάμεις την 6η Φεβρουαρίου 1897, κατέγραψαν συναισθήματα και σκέψεις για την ηρωική πράξη του Σπύρου Καγιαλέ που ύψωσε την κρητική σημαία χρησιμοποιώντας ως κοντάρι το σώμα του. Ζωντάνεψαν με ισχυρά επιχειρήματα την αντιπαράθεση των «ενωτικών» και «αυτονομιστών» μέσα στη Γενική Συνέλευση των Κρητών, μάντεψαν τις προσδοκίες και τα συναισθήματα των Κρητών του 1910, όταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος μετέβη στην Αθήνα και έγινε Πρωθυπουργός της Ελλάδας. Παρακολούθησαν ένα συμμαθητή τους να μεταμφιέζεται σε Ελευθέριο Βενιζέλο και να δίνει συνέντευξη σε δημοσιογράφο της εποχής του 1911 σχετικά με την άρνηση της εισόδου των Κρητών Βουλευτών στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, συνιστώντας στους συμπατριώτες του «ψυχραιμία» και «υπομονή»… Τέλος, δημιούργησαν με τα σώματά τους ένα «ζωντανό» γλυπτό, καθώς έπρεπε να βοηθήσουν τον Δήμαρχο Ρεθύμνου να κοσμήσει την Πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων με ένα μνημείο που θα συμβολίζει την Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα και τη σύνδεση του χθες με το σήμερα.
Παράλληλα με τις παραπάνω ευχάριστες και δημιουργικές δραστηριότητες, η κα Μαρκουλάκη εξιστόρησε σύντομα, με τη βοήθεια σπάνιου οπτικοακουστικού αρχειακού υλικού, τους σημαντικότερους σταθμούς του Κρητικού Ζητήματος και της Κρητικής Αυτόνομης Πολιτείας, καθώς και το ρόλο του μεγάλου ανδρός Βενιζέλου μέχρι την πολυπόθητη στιγμή της Ένωσης.
Αυτό το μάθημα Ιστορίας τα είχε όλα! Συνεργασία, ομαδικές εργασίες, ανάληψη ρόλων, θεατρικό παιχνίδι, δραματοποίηση γεγονότων και καταστάσεων, συναίσθημα και σεβασμό προς την Ιστορία, χάρις στον άψογο σχεδιασμό και την αξιοποίηση πολλών τεχνικών από την εμπνεύστρια του εκπαιδευτικού προγράμματος!
Η ανταπόκριση και ο ενθουσιασμός των μαθητών μας ήταν έκδηλα σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού τους στο χρόνο! Και όταν έφθασε η ώρα να απαντηθεί το ερώτημα που είχε τεθεί από τη αρχή, δηλαδή αν το θέατρο βοηθάει την Ιστορία, όλοι απάντησαν καταφατικά και εξέφρασαν τη βεβαιότητα πως αυτός θα ήταν ο καταλληλότερος τρόπος να διδάσκεται η ιστορία και πως αυτή η παράξενη έρευνα που επιχείρησαν με οδηγό το θέατρο θα μείνει ανεξίτηλη στη μνήμη τους!
Τόσο ο διευθυντής του Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Ρεθύμνου κ. Γιάννης Μαρκαντές, όσο και οι συνοδοί εκπαιδευτικοί Αθηνά Δρανδάκη, Μαρία Σαμωνάκη και Ιγνατία Κωφοπούλου, που εκπονούν το Πρόγραμμα για τα 100 χρόνια της Ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα στο σχολείο, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε δημόσια το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» για την αξέχαστη εμπειρία που πρόσφεραν στα παιδιά μας και να συγχαρούμε τα ίδια για την υποδειγματική πειθαρχία στους κανόνες που τέθηκαν και για τις ικανότητές τους στην υποκριτική τέχνη!
Τμήμα Γ1
1. Χριστίνα Βελεγράκη
2. Δημήτρης Ζουρίδης
3. Χρυσούλα Κιμιωνή
4. Φίλιππος Νικητάκης
5. Βασίλης Πετούσης
Τμήμα Γ2
1. Γεώργιος Βασίλας
2. Δημήτρης Κατσαούνης
3. Αθηνά Μαρκαντέ
4. Κατερίνα Μεταξάκη
5. Ελευθερία Πυρούδη
6. Τζωρτζίνα Σπυριδάκη
7. Λευτέρης Στεφανάκης
8. Εύα Τσιμπούκα
9. Δημήτρης Χαλκιαδάκης
Τμήμα Γ3
1. Σταυρούλα Μπάντρα
2. Ελευθερία Πανταλάκη
3. Λητώ Παπαδοπούλου
4. Κώστας Περνιεράκης
5. Μαρία Σαριδάκη
6. Μαργιάννα Σφακιανάκη
7. Ιωάννα Γκούμα
8. Κωνσταντίνα Τσουδερού