Κύριοι, την Τετάρτη 13/2/2013, δημοσιεύτηκε στη δεύτερη σελίδα της εφημερίδας «Ρεθεμνιώτικα Νέα», ένα σχόλιο με τίτλο «Μουρμούρα», το οποίο αφορά «ΚΑΠΟΙΟΥΣ» καταστηματάρχες της πόλης μας και τη συνεισφορά που τους ζητήθηκε προς το Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι.
Ως εκπρόσωποι των Καρναβαλικών Ομάδων στην Οργανωτική Επιτροπή του Ρεθεμνιώτικου Καρναβαλιού 2013, νοιώθουμε την ανάγκη, να εκφράσουμε την αγανάκτησή μας, για ένα ακόμα ανώνυμο σχόλιο του τοπικού τύπου, το οποίο βάλει ουσιαστικά το Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι, γεγονός που έχει γίνει αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια.
Όπως η πλειοψηφία της τοπικής κοινωνίας γνωρίζει, οι καρναβαλικές ομάδες, συνδιοργανώνουν κάθε χρόνο, σε απόλυτη συνεργασία με το Δήμο Ρεθύμνης και την Κ.Ε.ΔΗ.Ρ., το Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι. Σε αυτήν την προσπάθεια, έχουν κάθε χρόνο αρωγούς, τους χορηγούς του Ρεθεμνιώτικου Καρναβαλιού και δυστυχώς ένα πολύ μικρό τμήμα από τις Ρεθεμνιώτικες επιχειρήσεις.
Η προσπάθεια όλων των Καρναβαλιστών για τη δημιουργία μίας από τις μεγαλύτερες πολιτιστικές εκδηλώσεις της Ελλάδας και σίγουρα τη μαζικότερη της Κρήτης, γίνεται κάθε χρόνο με πολύ κόπο και ατελείωτες ώρες προσωπικού χρόνου, με ρίξεις με τις οικογένειές μας, με απολύσεις από τις δουλειές μας και πολλές φορές με μεγάλο οικονομικό κόστος. Και όλα αυτά, για να έχουμε στην πόλη μας ένα γεγονός τεράστιο, που τόσο μεγάλο κανείς δε φανταζόταν πριν από μία εικοσαετία που δειλά δειλά ξαναξεκινούσε. Ένα γεγονός που σήμερα, αριθμεί πάνω από 12.000 συμμετοχές στην παρέλαση, περισσότερους από 30.000 επισκέπτες κατά το τελευταίο τριήμερο των εκδηλώσεων και τουλάχιστον 100.000 επισκέπτες κατά την ημέρα της μεγάλης παρέλασης. Εάν σε όλα αυτά συνυπολογίσουμε και τις καθημερινές εκδηλώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του τριωδίου, εύκολα αντιλαμβανόμαστε ότι το οικονομικό όφελος της πόλης, αποτυπώνεται σε τουλάχιστον επταψήφια νούμερα.
Ένα οικονομικό όφελος, το οποίο κάθε χρόνο καταλήγει στην τοπική κοινωνία, μέσα από το μεράκι των Καρναβαλικών Ομάδων και των ανθρώπων που τις πλαισιώνουν, μέσα από την προσπάθεια του Δήμου Ρεθύμνης και της Κ.Ε.ΔΗ.Ρ. να διατηρήσουν ένα γεγονός που δίνει μία νότα αισιοδοξίας σε αυτή τη μίζερη εποχή, μέσα από τους χορηγούς που κάθε χρόνο είναι δίπλα μας και μέσα από όλους αυτούς που ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΑ προσφέρουν τον πολύτιμο χρόνο τους.
Σε αυτήν την προσπάθεια, ζητήσαμε φέτος ως Καρναβαλικές Ομάδες και όχι ως Κ.Ε.ΔΗ.Ρ., όπως πολύ άστοχα αναφέρεται στο σχόλιο της εφημερίδας σας, το ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΟ ποσό των 40€ – 50€, από τα καταστήματα της πόλης μας και συγκεκριμένα σε πρώτη φάση, από τα καταστήματα εστίασης και αναψυχής. Ένα ποσό, που ζητήθηκε, ως οικονομική ενίσχυση των ομάδων, οι οποίες πλέον αιμορραγούν οικονομικά και που παρ’ όλα αυτά προσπαθούν να κρατήσουν τον θεσμό ζωντανό στο ίδιο και ίσως σε υψηλότερο επίπεδο από κάθε άλλη χρονιά. Και ζητήθηκε από τα καταστήματα, τα οποία είναι τα άμεσα ωφελημένα από τις εκδηλώσεις, με εισπράξεις που όπως οι ίδιοι οι καταστηματάρχες κατά καιρούς ομολογούν, πολύ μεγαλύτερες και από τις ημέρες του Αυγούστου. Είναι άλλωστε κοινό μυστικό στην πόλη μας, ότι όλοι περιμένουν κάθε χρόνο το Καρναβάλι για να «ξελασπώσουν». Σε αυτό το πλαίσιο, ξεκινήσαμε φέτος συναντήσεις με το προεδρείο του Συλλόγου Εστίασης και της Ο.Ε.Β.Ε.Ρ. και κάποιους καταστηματάρχες από τα νυχτερινά μαγαζιά της πόλης.
Όμως και πάλι, συναντάμε εμπόδια. Και συναντάμε εμπόδια, όχι από τους συνομιλητές μας, όπου φέτος είναι πιο θετικοί από οποιαδήποτε άλλη χρονιά, αλλά από την εφημερίδα σας, η οποία δημοσιεύει ένα σχόλιο, το οποίο δημιουργεί τριγμούς σε μία σχέση εμπιστοσύνης που προσπαθεί να αναπτυχθεί. Που όπως συνηθίζεται στον τοπικό τύπο, αναφέρεται ΑΝΩΝΥΜΑ σε κάτι που ΑΚΟΥΣΤΗΚΕ. Που βάζει τίτλο Μουρμούρα, αλλά δε βάζει ονοματεπώνυμα. Αλήθεια, ποιοι είναι αυτοί που μουρμουρίζουνε;
Γιατί δεν αναφέρονται τα ονοματεπώνυμά τους;
Η Μουρμούρα των Καρναβαλιστών για την ελάχιστη βοήθεια της τοπικής κοινωνίας τόσα χρόνια, δεν έφτασε ποτέ στα αυτιά των συντακτών σας;
Γιατί ποτέ δεν έχετε μεταφέρει όσα κατά καιρούς έχουν ακούσει οι δημοσιογράφοι σας μέσα στις Ολομέλειες των Καρναβαλικών Ομάδων για τις χείριστες συμπεριφορές κάποιων καταστηματαρχών προς τα πρόσωπα των καρναβαλιστών;
Γιατί εσείς που γνωρίζετε τα τεκταινόμενα στο Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι, προσπαθείτε να βάλετε εμπόδια σε μία προσπάθεια για την επιβίωσή του;
Γιατί δε ρωτήσατε τους μουρμουρίζοντες την περσινή και εν καιρώ κρίσης είσπραξή τους κατά την περίοδο του Τριωδίου;
Και εν τέλει, γιατί αυτή η κοινωνία, το μόνο που ξέρει είναι να εισπράττει και στη συνέχεια να κατακρίνει;
Το Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι κύριοι, είναι πλέον θεσμός. Είναι μία εκδήλωση που έχει ξεπεράσει τα στενά όρια της πόλης.
Καλό θα ήταν λοιπόν να χωνέψουν όλοι, ότι πλέον αν θέλουν να εισπράττουν, θα πρέπει και να συνεισφέρουν. Είτε οικονομικά, είτε υλικά, είτε οργανωτικά. Μία σχέση για να είναι υγιής, πρέπει να είναι πρώτα αμφίδρομη.
Όσον αφορά το σχόλιο της εφημερίδας σας, καλό θα ήταν από εδώ και στο εξής, να παρουσιάζετε τα γεγονότα ως έχουν και όχι υπό τη μορφή ανυπόγραφων και ανώνυμων σχολίων. Άλλωστε γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα ότι κάθε Τρίτη στις 21:00, η Ολομέλεια των Καρναβαλικών Ομάδων είναι ανοιχτή για όλο τον κόσμο στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου και είναι πρόθυμη να συζητήσει οτιδήποτε έχει να κάνει με το καλό του θεσμού.
Και επειδή πλέον κουραστήκαμε να αντιμετωπίζουμε τέτοιες συμπεριφορές από όπου και αν προέρχονται, να είσαστε σίγουροι ότι από εδώ και στο εξής, τίποτα δε θα μένει αναπάντητο. Όποιος είναι δίπλα μας, θα μας έχει δίπλα του, οι υπόλοιποι θα μας βρουν απέναντι…
Οι εκπρόσωποι των Ομάδων του Ρεθεμνιώτικου Καρναβαλιού
στην Οργανωτική Επιτροπή
Νικολάου Γρηγόρης, Κλαψινός Πέτρος, Νίκολσον Σάρα
Σημ. «Ρ.Ν.»
Μερικές παρατηρήσεις επί της παραπάνω επιστολής:
Παρατήρηση πρώτη: Τα «Ρ.Ν.» αυτονοήτως συνεχίζουν να στηρίζουν τον θεσμό του Ρεθεμνιώτικου καρναβαλιού και να προβάλλουν τις δραστηριότητες των ομάδων, όπως άλλωστε κάνουν όλα αυτά τα χρόνια. Στήριξη ωστόσο δεν σημαίνει μη φιλοξενία άλλων απόψεων, ούτε πολύ περισσότερο περιορισμό στην σχολιογραφία τους.
Παρατήρηση δεύτερη: Τα «Ρ.Ν.» δεν δημοσιεύουν σχόλια εξαρτώμενα από το εάν αυτά θα είναι ευχάριστα ή δυσάρεστα σε ομάδες, συλλόγους ή πρόσωπα. Έχουν παράδοση στην διατύπωση θέσεων ακόμη και εάν αυτές βρίσκονται στον αντίποδα εκείνων που κυριαρχούν. Πολύ δε περισσότερο δεν ταυτίζουν την στήριξή τους με την μη κριτική.
Παρατήρηση τρίτη: το συγκεκριμένο σχόλιο, το οποίο προκάλεσε την παραπάνω επιστολή, αναφερόταν στην ΚΕΔΗΡ και η απάντηση -με αρκετές αιχμές και κατά των «Ρ.Ν.», άδικες κατά την γνώμη μας- ήρθε από τους εκπροσώπους των Ομάδων. Γιατί αυτή η …ανάληψη ευθύνης για ένα ζήτημα το οποίο ούτε σε εκείνους αναφερόταν, ούτε, ιδίως στο σκέλος του αιτήματος της παροχής δωρεάν γευμάτων και δείπνων σε πολυπληθείς ομάδες επισκεπτών από Ρεθεμνιώτες καταστηματάρχες τους αφορούσε;
Παρατήρηση τέταρτη: Κάθε αναφορά ή επισήμανση δεν μπορεί να ερμηνεύεται μονίμως και ως …«πολεμική». Και αυτό, γιατί είναι το λιγότερο παράλογο, κάθε φορά που για κάποιο θέμα διατυπώνεται διαφορετική άποψη, να αναζητούνται αυτομάτως …φίλοι και εχθροί. Ούτε κάθε σχόλιο να ερμηνεύεται μονίμως ως «εμπόδιο» στην ευόδωση προσπαθειών.
Παρατήρηση πέμπτη: Προς τι αυτές οι αναφορές περί «…ανώνυμου σχολίου… το οποίο βάλλει ουσιαστικά το Ρεθεμνιώτικο Καρναβάλι, γεγονός που έχει γίνει αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια…». Αναφέρονται άραγε στα Ρεθεμνιωτικα Νέα οι επιστολογράφοι μας;
Παρατήρηση έκτη: Στις εφημερίδες, τοπικές, ελληνικές και διεθνείς, δεν υπάρχουν ΑΝΥΠΟΓΡΑΦΑ κείμενα. Ακόμη και τα κείμενα που δεν φέρουν υπογραφή, και δημοσιεύονται στις εφημερίδες δεν είναι ΠΟΤΕ ανώνυμα.
Παρατήρηση έβδομη και τελευταία: Τα «Ρ.Ν.» σέβονται την αντίθετη άποψη. Eναι αρωγοί στην προσπάθεια του Ρεθεμνιώτικου καρναβαλιού, να την προβάλλουν, όπως άλλωστε κάθε συλλογική και αξιόλογη προσπάθεια που αναπτύσσεται στον τόπο μας. Αυτό έχουν υποχρέωση και αυτό προσπαθούν να κάνουν όσο καλύτερα μπορούν. Ωστόσο, δεν προτίθενται, να… αυτοκαταργηθούν από την αυτονόητη υποχρέωση που έχουν να διατυπώνουν δημόσια θέσεις, να φιλοξενούν αντίθετες απόψεις, να κάνουν κριτική και να ενημερώνουν, όσο πιο σφαιρικά γίνεται, το αναγνωστικό τους κοινό. Γι’ αυτό και φιλοξενούν και την παραπάνω επιστολή. Πιστεύουν στην δημιουργική αντιπαράθεση των απόψεων και όχι στους μονολόγους.