Την αναπτυξιακή ώθηση που επεδίωκε εξασφάλισε ο νομός Ρεθύμνου στη μελέτη για την αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδιασμού της Κρήτης. Η ισόρροπη ανάπτυξη, με ίση κατανομή έργων και δραστηριοτήτων στις τέσσερις Περιφερειακές Ενότητες του νησιού, αποτελεί προτεραιότητα για την Περιφέρεια και αυτό επιβεβαιώθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, όπου αποφασίστηκε η ισόρροπη κατανομή των αναπτυξιακών δραστηριοτήτων, δίχως «δίπολα» και περιοχές που να ευνοούνται ή να αδικούνται από τον σχεδιασμό.
Οι βασικές διεκδικήσεις των φορέων του νομού Ρεθύμνου, που είναι οι πύλες εισόδου (λιμάνι Ρεθύμνου, λιμάνι του Νότου), τα οδικά έργα (ΒΟΑΚ-ΝΟΑΚ), η ενίσχυση του τομέα υγείας και η αναβάθμιση του ανώτατου εκπαιδευτικού τομέα, με δεδομένο ότι η πόλη μας είναι η έδρα του Πανεπιστημίου Κρήτης, αλλά και η ένταξη στο σχεδιασμό μιας σειράς δραστηριοτήτων που αφορούν τη Σχολή Ασωμάτων, το Γεωπάρκο Ψηλορείτη, τις ΑΠΕ, τα Μουσεία και τους Αρχαιολογικούς Χώρους, έγιναν δεκτές από τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου, γεγονός που καθιστά το Ρέθυμνο αρκετά πιο ευνοημένο σε σχέση με τον προηγούμενο χωροταξικό σχεδιασμό.
Έναν σχεδιασμό που ουσιαστικά «στραγγάλιζε» το νομό, καθώς η αναφορά στο «δίπολο», δηλαδή η ενίσχυση των Χανίων και του Ηρακλείου στους τομείς της ανώτατης εκπαίδευσης, της έρευνας-τεχνολογίας και της υγείας, σε συνδυασμό με την υποβάθμιση του Ρεθύμνου, καθώς από τον σχεδιασμό απουσίαζε η προοπτική υλοποίησης μεγάλων αναπτυξιακών έργων, οδηγούσε σε όξυνση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων.
Καθοριστικό ρόλο στην έκβαση του θέματος έπαιξε η άμεση αντίδραση της αντιπεριφερειάρχη, των δημάρχων, των βουλευτών και άλλων φορέων του Ρεθύμνου, οι οποίοι είπαν ηχηρό «όχι» στην ανάπτυξη του «διπόλου Ηράκλειο-Χανιά» και στην ταυτόχρονη υποβάθμιση του νομού μας, ζητώντας να αντιμετωπιστεί η Κρήτη ως ενιαία ενότητα και να δοθεί η δυνατότητα σε κάθε περιοχή να εκμεταλλευτεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της.
Σύμφωνα με την εισήγηση που κατατέθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο, σχετικά με τις πύλες εισόδου, δημιουργείται ένας νέος πόλος ανάπτυξης που αφορά τον τουρισμό κρουαζιέρας μέσω της προσέγγισης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στα λιμάνια της Κρήτης. Το λιμάνι Ρεθύμνου, παρότι ήταν εκτός σχεδιασμού αφού βρισκόταν χαμηλά στην ιεράρχηση των λιμένων του νησιού (Διαπεριφερειακής εμβέλειας και όχι διεθνούς ενδιαφέροντος) και με μη διακριτό ρόλο (επιβατικό ή/και εμπορευματικό), στην αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδιασμού πρόκειται να αντιμετωπιστεί ως κύριο λιμάνι και όχι ως βοηθητικό, επομένως θα δοθεί η δυνατότητα διεκδίκησης ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Σε ότι αφορά τον τομέα προσπελασιμότητας, θα δοθεί έμφαση στον ΒΟΑΚ, που αποτελεί τη σημαντικότερη οδική υποδομή του νησιού, καθώς μέχρι σήμερα με το να είναι αποσπασματική η πρόοδος των μελετών και να μην υπάρχει εξέλιξη στο οδικό τμήμα Σούδα-Αεροδρόμιο Χανίων, ενισχυόταν η απομόνωση του νομού Ρεθύμνου.
Επίσης, στην εισήγηση που κατατέθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο προβλέπεται η επέκταση του ΝΟΑΚ στη Δυτική Κρήτη (Ρέθυμνο-Χανιά), εξέλιξη που κρίνεται απολύτως ικανοποιητική, καθώς δεν είχε ορισθεί τμήμα ΝΟΑΚ του Ρεθύμνου αλλά ούτε και κάθετοι συνδετήριοι άξονες (π.χ. με ιεράρχηση: οδικός άξονας Ρέθυμνο-Αρμένοι-Αγία Γαλήνη, Πέραμα-Αξός-Ανώγεια, «Αμαριώτικος») που να έχουν συμπεριληφθεί σε διευρωπαϊκό δίκτυο με αποτέλεσμα να αποκλείονται από οποιοδήποτε ευρωπαϊκό κονδύλι πέραν του ΠΕΠ Κρήτης και Εθνικών Πόρων.
Ακόμα, στον σχεδιασμό εντάσσεται ο Σταθμός Γεωργικής Έρευνας Ασωμάτων, που αναβαθμίζεται και πρόκειται να αποτελέσει αναπτυξιακό εργαλείο για ολόκληρο το νησί.
Τα παραπάνω αφορούν την γνωμοδότηση της Περιφέρειας για το πρώτο στάδιο (Α.1 Φάση) της Μελέτης Αναθεώρησης του Χωροταξικού Σχεδιασμού, στο οποίο ουσιαστικά τίθενται οι προτεραιότητες και αξιολογούνται τα έργα και οι δράσεις που σχεδιάζεται να αναπτυχθούν στην Κρήτη. Συγκεκριμένες λεπτομέρειες και εξειδίκευση του σχεδίου θα υπάρξει στο δεύτερο στάδιο (Β.1 Φάση) της μελέτης.
Αναλυτικά
Ευνοημένο το Ρέθυμνο από τον χωροταξικό σχεδιασμό της Κρήτης
• Απαλείφεται ο όρος «δίπολο Ηράκλειο-Χανιά» – Εξασφαλίζεται η ισόρροπη ανάπτυξη
στους τέσσερις νομούς του νησιού
• Μ. Λιονή: «Είμαστε ικανοποιημένοι γιατί υπάρχει μια περιφερειακή αντίληψη
που βλέπει σφαιρικά την Κρήτη»
Την αναπτυξιακή ώθηση που επεδίωκε εξασφάλισε ο νομός Ρεθύμνου στη μελέτη για την αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδιασμού της Κρήτης. Η ισόρροπη ανάπτυξη, με ίση κατανομή έργων και δραστηριοτήτων στις τέσσερις Περιφερειακές Ενότητες του νησιού, αποτελεί στρατηγική κατεύθυνση για την Περιφέρεια και αυτό επιβεβαιώθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, όπου αποφασίστηκε η ισόρροπη κατανομή των αναπτυξιακών δραστηριοτήτων, δίχως «δίπολα» και περιοχές που να ευνοούνται ή να αδικούνται από τον σχεδιασμό.
Οι βασικές διεκδικήσεις των φορέων του νομού Ρεθύμνου, που είναι οι πύλες εισόδου (λιμάνι Ρεθύμνου, λιμάνι του Νότου) τα οδικά έργα (ΒΟΑΚ-ΝΟΑΚ), η ενίσχυση του τομέα υγείας και η αναβάθμιση του ανώτατου εκπαιδευτικού τομέα, με δεδομένο ότι η πόλη μας είναι η έδρα του Πανεπιστημίου Κρήτης, αλλά και η ένταξη στο σχεδιασμό μιας σειράς δραστηριοτήτων που αφορούν τη Σχολή Ασωμάτων, το Γεωπάρκο Ψηλορείτη, τις ΑΠΕ, τα Μουσεία και τους Αρχαιολογικούς Χώρους, έγιναν δεκτές από τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου, γεγονός που καθιστά το Ρέθυμνο αρκετά πιο ευνοημένο σε σχέση με τον προηγούμενο χωροταξικό σχεδιασμό. Έναν σχεδιασμό που ουσιαστικά «στραγγάλιζε» το νομό, καθώς η αναφορά στο «δίπολο», δηλαδή η ενίσχυση των Χανίων και του Ηρακλείου στους τομείς της ανώτατης εκπαίδευσης, της έρευνας-τεχνολογίας και της υγείας, σε συνδυασμό με την υποβάθμιση του Ρεθύμνου, καθώς από τον σχεδιασμό απουσίαζε η προοπτική υλοποίησης μεγάλων αναπτυξιακών έργων, οδηγούσε σε όξυνση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων.
Καθοριστικό ρόλο στην έκβαση του θέματος έπαιξε η άμεση αντίδραση της αντιπεριφερειάρχη, των δημάρχων, των βουλευτών και άλλων φορέων του Ρεθύμνου, οι οποίοι είπαν ηχηρό «όχι» στην ανάπτυξη του «διπόλου Ηράκλειο-Χανιά» και στην ταυτόχρονη υποβάθμιση του νομού μας, ζητώντας να αντιμετωπιστεί η Κρήτη ως ενιαία ενότητα και να δοθεί η δυνατότητα σε κάθε περιοχή να εκμεταλλευτεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της.
«Η Κρήτη είναι ενιαία. Δεν μπορεί να υπάρχουν δίπολα και άλλες περιοχές να ωφελούνται και άλλες να αδικούνται. Αποφασίστηκε να υπάρξει ισότιμη ανάπτυξη σε όλους τους νομούς και η κάθε περιοχή να εκμεταλλευτεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της. Το Ρέθυμνο είναι πολύ πιο ευνοημένο σε σύγκριση με τον προηγούμενο χωροταξικό σχεδιασμό. Είμαστε ικανοποιημένοι γιατί υπάρχει μια περιφερειακή αντίληψη που βλέπει σφαιρικά την Κρήτη, χωρίς χαρακτηρισμούς και δίπολα» δήλωσε στην εφημερίδα μας η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, Μαρία Λιονή.
Σύμφωνα με την εισήγηση που κατατέθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο, σχετικά με τις πύλες εισόδου, δημιουργείται ένας νέος πόλος ανάπτυξης που αφορά τον τουρισμό κρουαζιέρας μέσω της προσέγγισης μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στα λιμάνια της Κρήτης. Το λιμάνι Ρεθύμνου, παρότι ήταν εκτός σχεδιασμού, αφού βρισκόταν χαμηλά στην ιεράρχηση των λιμένων του νησιού (Διαπεριφερειακής εμβέλειας και όχι διεθνούς ενδιαφέροντος) και με μη διακριτό ρόλο (επιβατικό ή/και εμπορευματικό), στην αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδιασμού πρόκειται να αντιμετωπιστεί ως κύριο λιμάνι και όχι ως βοηθητικό, επομένως θα δοθεί η δυνατότητα διεκδίκησης ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Σε ότι αφορά τον τομέα προσπελασιμότητας, θα δοθεί έμφαση στον ΒΟΑΚ, που αποτελεί τη σημαντικότερη οδική υποδομή του νησιού, καθώς μέχρι σήμερα με το να είναι αποσπασματική η πρόοδος των μελετών και να μην υπάρχει εξέλιξη στο οδικό τμήμα Σούδα-Αεροδρόμιο Χανίων, ενισχυόταν η απομόνωση του νομού Ρεθύμνου.
Επίσης, στην εισήγηση που κατατέθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο προβλέπεται η επέκταση του ΝΟΑΚ στη Δυτική Κρήτη (Ρέθυμνο-Χανιά), εξέλιξη που κρίνεται απολύτως ικανοποιητική, καθώς δεν είχε ορισθεί τμήμα ΝΟΑΚ του Ρεθύμνου αλλά ούτε και κάθετοι συνδετήριοι άξονες (π.χ. με ιεράρχηση: οδικός άξονας Ρέθυμνο-Αρμένοι-Αγία Γαλήνη, Πέραμα-Αξός-Ανώγεια, «Αμαριώτικος») που να έχουν συμπεριληφθεί σε διευρωπαϊκό δίκτυο με αποτέλεσμα να αποκλείονται από οποιοδήποτε ευρωπαϊκό κονδύλι πέραν του ΠΕΠ Κρήτης και Εθνικών Πόρων.
Ακόμα, στον σχεδιασμό εντάσσεται ο Σταθμός Γεωργικής Έρευνας Ασωμάτων, που αναβαθμίζεται και πρόκειται να αποτελέσει αναπτυξιακό εργαλείο για ολόκληρο το νησί. Όπως επισημαίνεται, ο Σταθμός Γεωργικής Έρευνας (ΣΓΕ) Ασωμάτων είναι η μόνη ερευνητική μονάδα για την κτηνοτροφία και την αιγοπροβατοτροφία στη νησιωτική Ελλάδα. Ο ΣΓΕ Ασωμάτων θα καλύψει τις ανάγκες λειτουργίας ενός τουλάχιστον Κέντρου Εκπαίδευσης των νέων κτηνοτρόφων της περιοχής και όχι μόνο, με απώτερο σκοπό την ποιοτική βελτίωση της παρεχόμενης γεωργικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ενώ θα αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής, καθώς θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη ανταγωνιστικών και ποιοτικών προϊόντων.
Τα παραπάνω αφορούν το πρώτο στάδιο (Α.1 Φάση) της Μελέτης Αναθεώρησης του Χωροταξικού Σχεδιασμού, στο οποίο ουσιαστικά τίθενται οι προτεραιότητες και αξιολογούνται τα έργα και οι δράσεις που σχεδιάζεται να αναπτυχθούν στην Κρήτη. Συγκεκριμένες λεπτομέρειες και εξειδίκευση του σχεδίου θα υπάρξει στο δεύτερο στάδιο (Β.1 Φάση) της μελέτης.
Τα σημαντικότερα ζητήματα που αφορούν το νομό και για τα οποία το Περιφερειακό Συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά, ώστε να ενταχθούν στον σχεδιασμό για την αναθεώρηση του χωροταξικού, τα οποία κατατέθηκαν στην Περιφέρεια έπειτα από κοινή πρόταση που κατέθεσαν των φορέων του Ρεθύμνου, είναι τα εξής:
Δεδομένου ότι δεν υπάρχει Πύλη Εισόδου από Νότο ή Βορρά, το Ρέθυμνο είναι αποκλεισμένο.
Α. Λιμάνι Ρεθύμνου:
Αφ’ ενός, το λιμάνι του Ρεθύμνου (ενώ είναι το 2ο εμπορικό λιμάνι του Ρεθύμνου) βρίσκεται χαμηλά στην ιεράρχηση των λιμένων του νησιού (Διαπεριφερειακής εμβέλειας και όχι διεθνούς ενδιαφέροντος) και με μη διακριτό ρόλο (επιβατικό ή/και εμπορευματικό) με αποτέλεσμα και την αδυναμία προσέλκυσης Ευρωπαϊκών Κονδυλίων ή ακόμα και ιδιωτικού επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Επίσης, από το Περιφερειακό Συμβούλιο (28/01/2013) έχει ψηφιστεί η Σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ Περιφέρειας Κρήτης, Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνης και του Δήμου Ρεθύμνης για την εκπόνηση των μελετών:
1. Μελέτη: «Έργα εγκατάστασης πρόσδεσης Κρουαζιερόπλοιου λιμένος Ρεθύμνου» (Προϋπολογισμός: 498.092,50 ευρώ).
2. Μελέτη: «Βελτίωση της θωράκισης στη γένεση του προσήνεμου μόλου λιμένος Ρεθύμνου μετά της αναμόρφωσης των όπισθεν χερσαίων του χώρων» (Προϋπολογισμός 373.616,74 ευρώ). Οι παραπάνω μελέτες βρίσκονται στο στάδιο της δημοπράτησης.
Η εξέλιξη αυτή, δηλαδή της ψήφισης/έγκρισης από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης της διάθεσης συνολικά 871.000 ευρώ για μελέτες που αφορούν την αναβάθμιση του λιμανιού του Ρεθύμνου, σηματοδοτούν το διακριτό επιβατικό και εμπορευματικό ρόλο που αποφασίστηκε να έχει το λιμάνι του Ρεθύμνου.
Β. Λιμάνι στο Νότο:
Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για πύλη εισόδου (ήπιας εμπορευματικής και επιβατική δραστηριότητας) από το Νότο. Αντιθέτως, μελλοντικός λιμένας του Νότου οριοθετείται ανάμεσα σε Τυμπάκι και Ιεράπετρα χωρίς να έχει υπάρξει διαβούλευση για σχετική απόφαση.
Γ. Αεροδρόμια:
Όπως είναι φυσικό αναφορά γίνεται για την ενίσχυση των δύο κύριων και υφιστάμενων αεροδρομίων του νησιού, δηλαδή του Ηρακλείου και των Χανίων. Θεωρείται επιβεβλημένη ανάγκη η σύνδεση της αναβάθμισης των αεροδρομίων με την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ και κυρίως του οδικού τμήματος Σούδα-Αεροδρόμιο. Πρέπει να γίνει σαφές ότι τα αεροδρόμια Ηρακλείου και Χανίων εξυπηρετούν όλους τους Κρητικούς και αυτή η ανάγκη εξυπηρετείται μόνο εάν η αναβάθμιση αεροδρομίων και οδικού δικτύου συνδεθούν.
Παρ’ ότι ο ΒΟΑΚ αποτελεί τη σημαντικότερη οδική υποδομή του νησιού, η πρόοδος των μελετών είναι αρκετά αποσπασματική, ενώ δεν εντοπίζεται καμία εξέλιξη στο οδικό τμήμα Σούδα-Α/Δ Χανίων, με αποτέλεσμα να ενισχύεται για ακόμα μία φορά η απομόνωση του Νομού Ρεθύμνου.
Από τους συνημμένους χάρτες δεν φαίνεται να έχει ορισθεί τμήμα ΝΟΑΚ του Ρεθύμνου αλλά ούτε και κάθετοι συνδετήριοι άξονες (π.χ. με ιεράρχηση: οδικός άξονας Ρέθυμνο-Αρμένοι-Αγία Γαλήνη, Πέραμα-Αξός-Ανώγεια, «Αμαριώτικος») που να έχουν συμπεριληφθεί σε διευρωπαϊκό δίκτυο με αποτέλεσμα να αποκλείονται από οποιοδήποτε ευρωπαϊκό κονδύλι πέραν του ΠΕΠ Κρήτης και Εθνικών Πόρων. Τέλος λόγο των περιοριστικών ευαίσθητων γεωφυσικών χαρακτηριστικών του νότιου παραλιακού μετώπου προτείνεται η αναβάθμιση και επέκταση του υποστηρικτικού δικτύου του οδικού άξονα Ρέθυμνο-Αρμένοι-Αγιά Γαλήνη κατά μήκος της ακτογραμμής στα νότια του Νομού.
Θα πρέπει να γίνεται ειδική αναφορά στο ότι η έδρα του Πανεπιστημίου Κρήτης είναι στο Ρέθυμνο. Το Ρέθυμνο έχει το μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών (ξεπερνούν τις 7.000). Επίσης, το Ρέθυμνο έχει και αυτό όλα τα κριτήρια αλλά και υποδομές για να αποτελέσει τον «τρίτο συνεδριακό πόλο» (γίνεται αναφορά στους «2» συνεδριακούς πόλους στα Χανιά και στο Ηράκλειο, ενώ παραβλέπεται ότι η έδρα του Πανεπιστημίου Κρήτης βρίσκεται στο Ρέθυμνο).
Επίσης, θα πρέπει να γίνεται αναφορά και στο παράρτημα του ΤΕΙ Κρήτης που υπάρχει στο Ρέθυμνο. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το σχέδιο «Αθηνά» για την αναδιάρθρωση των ΑΕΙ ολοκληρώθηκε χωρίς «απώλειες» για το Ρέθυμνο.
Η Σχολή Ασωμάτων, έπειτα από απόφαση επαναλειτουργίας της και τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, της Περιφέρειας Κρήτης, του Δήμου Αμαρίου και της Ιεράς Μονής Ασωμάτων για την από κοινού δράση των συμβαλλόμενων φορέων με σκοπό την αξιοποίηση-αναβάθμιση του Σταθμού Γεωργικής Έρευνας Ασωμάτων και περιβάλλοντος Χώρου, αναμένεται να αποτελέσει ένα μεγάλο αναπτυξιακό εργαλείο για ολόκληρο το νησί, οπότε θα πρέπει να γίνεται ειδική μνεία αλλά και να έχει κεντρικό ρόλο στο κεφάλαιο «Ειδικές Κατευθύνσεις ανά Νομό». Ο Σταθμός Γεωργικής Έρευνας (ΣΓΕ) Ασωμάτων είναι η μόνη ερευνητική μονάδα για την κτηνοτροφία και την αιγοπροβατοτροφία στη νησιωτική Ελλάδα. Ο ΣΓΕ Ασωμάτων θα καλύψει τις ανάγκες λειτουργίας ενός τουλάχιστον Κέντρου Εκπαίδευσης των νέων κτηνοτρόφων της περιοχής και όχι μόνο, με απώτερο σκοπό την ποιοτική βελτίωση της παρεχόμενης γεωργικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ενώ θα αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής, καθώς θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη ανταγωνιστικών και ποιοτικών προϊόντων.
Η ύπαρξη λοιπόν μιας ερευνητικής μονάδας στην περιοχή της Κρήτης στον τομέα της αιγοπροβατοτροφίας κρίνεται απαραίτητη, δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός ζωικού κεφαλαίου που εκτρέφεται στην Κρήτη, υπάρχουν ιδιαίτερα προϊόντα ΠΟΠ ζωικής προέλευσης της Κρήτης, και οι φυλές των αιγοπροβάτων είναι πολύ καλά προσαρμοσμένες στο ξηροθερμικό περιβάλλον του νησιού.
Ο Νομός Ρεθύμνου με πληθυσμό που ξεπερνά τις 85.000, με Στρατόπεδο (το μοναδικό Κέντρο Εκπαίδευσης στο νησί) και την έδρα του Πανεπιστημίου, θα πρέπει να έχει αυτόνομο Νοσοκομείο για να μπορεί να εξυπηρετεί τις αυξημένες ανάγκες του Νομού. Επίσης, το γεγονός ότι ο Νομός είναι ορεινός κατά κύριο λόγο, αλλά και με δεδομένο το «κακό» οδικό δίκτυο, οπότε η μετακίνηση και πρόσβαση είναι ακόμα δυσχερέστερη και χρονοβόρα, καθιστά την ανάγκη της ύπαρξης αυτοδιοικούμενου Νοσοκομείου επιτακτική.
Το Φυσικό Πάρκο Ψηλορείτη ιδρύθηκε το 2001 από την εταιρία Α.Κ.Ο.Μ.Μ. – Ψηλορείτης Αναπτυξιακή Α.Ε. Ο.Τ.Α. με την επιστημονική υποστήριξη του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Λόγω της πλούσιας γεωποικιλότητας, του πανέμορφου τοπίου και της αναμφισβήτητης ιστορίας και παράδοσής του, το Φυσικό Πάρκο Ψηλορείτη εντάχθηκε, από την ίδρυσή του κιόλας, στο Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Γεωπάρκων και λίγο αργότερα στο Δίκτυο των Παγκόσμιων Γεωπάρκων της Unesco, επιτυγχάνοντας έτσι την παγκόσμια αναγνώριση του τόπου αυτού. Σύμφωνα με τα παραπάνω, το Φυσικό Πάρκο Ψηλορείτη θα πρέπει να γίνεται μνεία στο ΠΠΧΣΑΑ.
Αναστολή όλων των αδειοδοτήσεων από τις αρμόδιες αρχές έως ότου διευθετηθούν όλες οι προϋποθέσεις και μελέτες για τη σωστή χωροθέτηση των ΑΠΕ. Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το Διασυνδεδεμένο Σύστημα δεν με πρέπει να συνδέεται με τις διαδικασίες fast track για τη εγκατάσταση ΑΠΕ στο νησί.
Μουσεία και Αρχαιολογικοί Χώροι:
– Ελεύθερνα (αρχαιολογικό πάρκο).
– Αρχαιολογικό Μουσείο Ρεθύμνου (Στάδιο Μελέτης).
Συγκεκριμένες δράσεις για την ελκυστικότητα του ΒΙΟΠΑ όπως για παράδειγμα, ταχύτερη και ευκολότερη σύνδεση με το ΒΟΑΚ ή προσέλκυση Ευρωπαϊκών/Ερευνητικών προγραμμάτων και χρηματοδοτήσεων.
Σημαντικά ζητήματα έχουν προκύψει σχετικά με τους στάσιμους οικισμούς των 800 μέτρων. Θα πρέπει να ορίζονται με προτεραιότητα αλλά και να χωροθετούνται οι χρήσεις γης έτσι ώστε να μην υπάρχει σύγκρουση των διαφόρων δραστηριοτήτων αλλά συνεργασία. Επίσης, με το ισχύον καθεστώς ενισχύεται η οικιστική ανάπτυξη, ενώ περιορίζονται σημαντικά άλλες δραστηριότητες. Να εξετασθεί κατά περίπτωση και με γνώμονα τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής.
Αναφορικά με το ΣΧΟΟΑΠ Αγίου Βασιλείου και συγκεκριμένα για τις θεσμοθετημένες από αυτό χρήσεις γης «Τουρισμός-Αναψυχή» και «Π.Ε.Ρ.Π.Ο» αποτέλεσε αντικείμενο έντονων και επανειλημμένων διαβουλεύσεων και δεν κρίνεται απαραίτητη η τροποποίηση των παραπάνω θεσμοθετημένων χρήσεων με δεδομένα την ύπαρξη σημαντικού επενδυτικού ενδιαφέροντος και την απουσία κάθε σχεδιασμού υποδομών (π.χ. ΝΟΑΚ) από την πολιτεία.