Μικρό, παλιό, αλλά με ένα αδιάκοπο κύμα τουριστών και πτήσεων, το «Ν. Καζαντζάκης» λειτουργεί υπό τη σκιά της αντικατάστασής του
Κατά τη θερινή περίοδο, το διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» μετατρέπεται στη δεύτερη πιο πολυσύχναστη πύλη της χώρας, δεχόμενο ένα αδιάκοπο κύμα επισκεπτών που καταφθάνουν για να απολαύσουν τις παραλίες, τα χωριά και την ιστορία της Κρήτης. Για εκατοντάδες χιλιάδες ταξιδιώτες είναι το πρώτο και το τελευταίο κομμάτι του νησιού που αντικρίζουν.
Ωστόσο, πίσω από τον ρόλο του ως βασικού κόμβου για τον ελληνικό τουρισμό κρύβεται μια λιγότερο ειδυλλιακή εικόνα. Εδώ και χρόνια, το αεροδρόμιο κατέχει μια αμφιλεγόμενη διάκριση: έχει καταταγεί ως το χειρότερο της Ευρώπης και ένα από τα δέκα χειρότερα παγκοσμίως, σύμφωνα με ανάλυση εκατομμυρίων κριτικών στην Google. Η βαθμολογία του, μόλις 2,6 στα 5, και κριτικές, που σήμερα ξεπερνούν τις 26.000, αντικατοπτρίζουν συχνά επαναλαμβανόμενα παράπονα για έλλειψη χώρων στάθμευσης και αναμονής, ανεπαρκείς και μη συντηρημένες τουαλέτες, και καθαριότητα που δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες. Η φήμη του έχει πλέον ξεπεράσει τα ελληνικά σύνορα, σε τέτοιο βαθμό που ακόμη και καθιερωμένα βρετανικά Μέσα έχουν αφιερώσει εκτενή ρεπορτάζ, διερευνώντας αν η αρνητική εικόνα που αποτυπώνεται στις μαρτυρίες των επιβατών αντανακλά την πραγματικότητα.
Εν αναμονή της ολοκλήρωσης και έναρξης λειτουργίας των νέων, σύγχρονων εγκαταστάσεων στο Καστέλι, το υφιστάμενο αεροδρόμιο δείχνει να λειτουργεί υπό τη βαριά σκιά της μελλοντικής αντικατάστασής του, σαν ένας σταθμός που απλώς «κρατάει τη θέση» μέχρι να φθάσει η επόμενη εποχή. «Κάθε καλοκαίρι γίνεται ο εύκολος στόχος για κριτική», αναφέρουν στην «Καθημερινή» πηγές με γνώση του θέματος, τονίζοντας πως δεν πρέπει να παραβλέπεται η μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλουν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι δουλεύουν σκληρά για να σταθούν στο ύψος των αυξημένων απαιτήσεων. «Αναμφίβολα υπάρχουν προβλήματα· μιλάμε για ένα αεροδρόμιο που λειτουργεί εδώ και πάνω από μισό αιώνα», συμπληρώνουν.
Κάθε θερινή σεζόν δοκιμάζει τα όρια των υποδομών του, καθώς η αυξημένη τουριστική ζήτηση οδηγεί σε προσθήκη επιπλέον δρομολογίων και πτήσεων. Η δηλωμένη χωρητικότητα του αεροδρομίου, η οποία προσδιορίζεται από τις κτιριακές εγκαταστάσεις, τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών και τις δυνατότητες διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, ανέρχεται σε 10 αφίξεις και 12 αναχωρήσεις ανά ώρα, δηλαδή συνολικά 22 κινήσεις την ώρα, σύμφωνα με στοιχεία που έλαβε η «Καθημερινή» από τη διοίκηση του αεροδρομίου, το οποίο τελεί υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Τα δεδομένα για το διάστημα 1-24 Ιουλίου 2025 αποτυπώνουν τη συνεχιζόμενη ανοδική τάση: ο μέσος ημερήσιος αριθμός κινήσεων αεροσκαφών διαμορφώθηκε στις 350 πτήσεις, έναντι 333 πτήσεων την αντίστοιχη περίοδο του 2024, καταγράφοντας αύξηση περίπου 5,1%. Η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 5,5%, στοιχείο που καταδεικνύει τη δυναμική των αεροπορικών ταξιδιών προς και από την Κρήτη, αλλά και την έντονη πίεση που ασκείται στις ήδη περιορισμένες υποδομές.
Σύμφωνα με πηγές, σε ώρες αιχμής παρατηρείται ακόμη και υπέρβαση της δηλωμένης χωρητικότητας, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει καθυστερήσεις και συμφόρηση. Παρά την αύξηση της κίνησης, ο αριθμός των αεροπορικών εταιρειών που χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο παραμένει σταθερός, περίπου στις 110, στοιχείο που δείχνει ότι η επιβάρυνση προκύπτει κυρίως από την εντατικοποίηση των δρομολογίων και όχι από την είσοδο νέων παικτών στην αγορά. «Ο κορεσμός έχει επέλθει ήδη από το 2016, ωστόσο συνεχίζονται να προστίθενται νέες πτήσεις για χάρη του τουρισμού», επισημαίνουν στελέχη του κλάδου. Πέρα από την αυξημένη επιβατική κίνηση, οι πιο συχνές αρνητικές παρατηρήσεις των ταξιδιωτών αφορούν την έλλειψη επαρκών καθισμάτων, τις τουαλέτες που δεν συντηρούνται πάντα στο επιθυμητό επίπεδο και την απουσία αποτελεσματικού κλιματισμού στους χώρους αναμονής.
Οπως αναφέρουν στην «Καθημερινή» πηγές με γνώση του θέματος, το ζήτημα του κλιματισμού αντιμετωπίστηκε με την αντικατάσταση δύο κεντρικών αντλιών θερμότητας, λύνοντας ένα χρόνιο πρόβλημα σε τμήμα του κτιρίου αναχωρήσεων. Σχετικά με τις τουαλέτες, από τις αρχές του έτους έχουν πραγματοποιηθεί εργασίες συντήρησης σε όλα τα συγκροτήματα, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η πλήρης ανακαίνιση του κεντρικού συγκροτήματος των αναχωρήσεων. Οι ζημιές που εμφανίζονται, κυρίως λόγω της μεγάλης αλλά και συχνά κακής χρήσης, επισκευάζονται άμεσα.
Οσον αφορά την καθαριότητα, η πρόσφατη επέκταση της σύμβασης με την εταιρεία καθαρισμού επέτρεψε την αύξηση του προσωπικού σε κάθε βάρδια, με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Πηγή: Creta24