Ενισχύεται σημαντικά η τουριστική κίνηση σε όλο τον νομό από τις αρχές της Μεγάλης Εβδομάδας, οπότε και εκτιμάται ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδοχειακών μονάδων θα τεθούν σε πλήρη λειτουργία. Οι πληρότητες, που μέχρι στιγμής διατηρούνται σε χαμηλά επειδή αυξάνονται τόσο στην πόλη όσο και στις περιοχές βόρεια και νότια του νομού Ρεθύμνου. Οι ξενοδόχοι εμφανίζονται συγκρατημένα αισιόδοξοι βλέποντας την πορεία των τουριστικών κρατήσεων εκτιμώντας ότι σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία η σεζόν του 2024 μπορεί να ξεπεράσει και τα νούμερα του 2023, χρονιά η οποία ήταν πάρα πολύ καλή από πλευράς αφίξεων για το νησί.
Η δημοφιλία της Κρήτη είναι δεδομένη και το ισχυρό brand name έχει αποτυπωθεί στις συνειδήσεις των Ευρωπαίων που επιλέγουν το νησί για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, πολλοί εξ αυτών για περισσότερες από μια φορές μέσα στο ίδιο καλοκαίρι, ενώ το νησί διατηρεί σημαντικό αριθμό επαναλαμβανόμενων επισκεπτών.
Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι εκτός από τους μήνες αιχμής υπάρχουν κρατήσεις μέχρι και τον Νοέμβριο, κάτι που υποδηλώνει ότι υπάρχουν προοπτικές επέκτασης της τουριστικής χρονιάς, έστω και για ένα επιπλέον μήνα, παράμετρος που χαροποιεί ιδιαίτερο τον κλάδο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο το Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου, Νίκο Κουμνά, μέχρι το τέλος Απριλίου θα έχουν ανοίξει τα περισσότερα ξενοδοχεία, εάν όχι όλα. «Η κίνηση ήδη είναι αυξημένη μετά τις 25-26 Απριλίου και ειδικά κατά τις ημέρες του Πάσχα. Ο Μάιος αναμένεται να είναι ένας καλός μήνας λόγω του ότι φέτος το Καθολικό Πάσχα ήταν νωρίς και στη μέση του Μαΐου είναι οι διακοπές της Πεντηκοστής. Η σεζόν δείχνει να είναι αρκετά καλή. Μάλλον θα τα πιάσουμε τα περυσινά νούμερα και ενδεχομένως να έχουμε και μια μικρή αύξηση. Έχουμε μια συγκρατημένη αισιοδοξία» .
Το Ρέθυμνο συγκεντρώνει κατά κύριο λόγο επισκέπτες από την Γερμανία, την Βρετανία, την Σκανδιναβία, την Πολωνία, ενώ φέτος αυξημένη ζήτηση υπάρχει και από την Ρουμανία και την Τσεχία.
«Οι κρατήσεις μέχρι αυτήν την ώρα φτάνουν μέχρι την πρώτη βδομάδα του Νοεμβρίου. Οι κρατήσεις αυτήν τη στιγμή δείχνουν ως μήνες που έχουν περισσότερη κινητικότητα τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο, όπως και ήταν αναμενόμενο. Απλώς και ο Μάιος θεωρώ εγώ ότι πάει γενικότερα καλά, λόγω των διακοπών της Πεντηκοστής των Καθολικών. Ιούλιο και Αύγουστο δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιος λόγος ανησυχίας» σημείωσε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο κ. Κουμνάς.
Από την πλευρά του ο διευθυντής των ξενοδοχείων «Vantaris Βeach» και «Vantaris Palace» Νικόλαος Κουπουρτάδης, εμφανίστηκε επίσης αισιόδοξος για την πορεία της σεζόν τονίζοντας ότι μπορεί η κίνηση στο τέλος Μαρτίου, οπότε και ξεκίνησε η επαναλειτουργία του πρώτου ξενοδοχείου του Ομίλου να μην ήταν μεγάλη, ωστόσο οι κρατήσεις ήδη από τις αρχές Μαΐου καταγράφουν αυξητικές τάσεις. Μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο κ. Κουπουρτιάδης, ανέφερε:
«Στη περιοχή Γεωργιούπολη, Καβρού, οι επισκέπτες προέρχονται από την Γερμανία και τις γειτονικές σε αυτήν χώρες, δηλαδή από Αυστρία, Ελβετία και κάποιοι από την Πολωνία. Ειδικά για την περιοχή του Καβρού, Γεωργιούπολη, το χωριό μας έχει και κάποιες άλλες εθνικότητες, αλλά τα μεγάλα ξενοδοχεία (Vantaris, Mythos, Anemos) ασχολούνται περισσότερο με τη γερμανική αγορά, εκτός από ένα-δύο ξενοδοχεία τα οποία είναι κλαμπ Γάλλων και Ιταλών, που είναι ενός γραφείου. Οι πληρότητες τον Μάρτιο δεν ήταν αυτές που θα θέλαμε, ειδικά για το ένα ξενοδοχείο μεγάλου μεγέθους που ήταν και το μοναδικό ανοιχτό στην περιοχή, δεν είχε την αναμενόμενη κίνηση, αλλά δεν ήταν και πολύ κακή. Λειτουργήσαμε μια χαρά. Υπήρχε μια κάμψη της κίνησης τον Απρίλιο, όμως από εδώ και στο εξής αρχίζει να ανακάμπτει. Έχουμε μια εξαιρετική ροή κρατήσεων και γενικά νομίζω ότι θα έχουμε μια εξαιρετική σεζόν» είπε και πρόσθεσε ότι η Κρήτη αποτελεί ένα δυναμικό προορισμό που κάθε χρόνο αυξάνει τις κλίνες του. «Κάθε χρόνο προστίθενται καταλύματα, καινούργια ξενοδοχεία, βέβαια μπαίνουν και καινούργιες πτήσεις με άλλες αγορές, δημιουργώντας ένα τεράστιο brand για το νησί. Η Κρήτη από μόνη της είναι ένας τεράστιος προορισμός, που την ευνοεί η τοποθεσία στην οποία βρίσκεται, ο καιρός, οι υπηρεσίες που πλέον παρέχονται από τον τουριστικό κλάδο είναι εξαιρετικές. Δεν είναι υψηλού επιπέδου με τα δικά μας μέτρα και σταθμά μόνο, αλλά γενικότερα οι υπηρεσίες και οι εγκαταστάσεις είναι πολύ καλές πια. Πολλά ξενοδοχεία είναι καινούργια και πολλά ανακαινίζονται».
Όπως εξήγησε ο κ. Κουπουρτιάδης, οι διακοπές για τους Ευρωπαίους δεν είναι πολυτέλεια αλλά προτεραιότητα, εκφράζοντας την άποψη ότι παρά την όποια οικονομική κρίση θα φροντίσουν να εξασφαλίσουν χρήματα για διακοπές κατά προτεραιότητα. Παράλληλα, πρόσθεσε ότι το νησί αποτελεί ένα ιδανικό προορισμό, καθώς πέραν όλων των άλλων συγκριτικών πλεονεκτημάτων, προσφέρει δυνατότητες διαμονής για όλα τα βαλάντια. Ειδικότερα μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο κ. Κουπουρτιάδης είπε: «για τους Κεντροευρωπαίους το θέμα των καλοκαιρινών διακοπών είναι πρώτη προτεραιότητα. Δεν είναι πολυτέλεια, όπως πιθανόν να είναι για κάποιους συμπατριώτες μας, αλλά είναι ανάγκη. Μπορεί κάποιος να κάνει οικονομία από το φαγητό του, από την ένδυσή του κ.λπ., αλλά διακοπές θέλει να πάει, το έχει ανάγκη. Έτσι όπως έχει στηθεί αυτό το πράγμα, όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και στις υπόλοιπες χώρες, όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Τουρκία, ο νότος για αυτούς είναι δεδομένος προορισμός και παραπάνω από μια φορά. Ειδικά για τις βόρειες χώρες, τις Σκανδιναβικές, θεωρείται απόλυτη ανάγκη οι διακοπές. Υπάρχει κρίση σαφώς, αλλά πάντα βρίσκουν τα πακέτα στα οποία μπορούν να ανταπεξέλθουν, ο καθένας ανάλογα το budget που θέλει να χρησιμοποιήσει. Το αρνητικό είναι ότι γινόμαστε μια ακριβή χώρα πια. Δεν είμαστε ένας οικονομικός προορισμός που θα τον επιλέξουν όλοι. Ο κάθε επιχειρηματίας θέλει να στοχεύσει σε εξαιρετικούς πελάτες, όμως δεν είναι όλοι έτσι. Έχουν έναν budget, το οποίο δεν θα το ξεπεράσουν. Εάν ξοδέψουν κάποια χρήματα σήμερα, δεν θα τα χαλάσουν αύριο. Αυτά έχουν υπολογίσει αυτά θα χαλάσουν. Αυτό δεν σημαίνει ότι όσο γινόμαστε ακριβός προορισμός περιορίζεται ο αριθμός των πελατών που μπορούν να μας επισκεφτούν, δεδομένου ότι η χώρα έχει καταλύματα όλων των δυνατοτήτων και τα πιο φθηνά, τα πιο ακριβά και τα πιο πανάκριβα. Το νησί έχει πολλές δυνατότητες και νομίζω ότι τα επόμενα 15-20 χρόνια θα διπλασιαστούμε».
Με αυξημένες κρατήσεις ξεκινά η σεζόν στον Πλακιά
Στις αρχές της επόμενης εβδομάδας θα έχει ανοίξει το σύνολο των ξενοδοχείων και των καταλυμάτων στην περιοχή του Πλακιά, όπως μας ενημέρωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων, Κώστας Βαρδάκης. Οι κρατήσεις, όπως πρόσθεσε, δείχνουν σημαντική αύξηση, που μπορεί να φτάσει και το 10 -15% σε σχέση με πέρυσι γεγονός που ικανοποιεί ιδιαίτερα τον κλάδο.
«Μέχρι στιγμής έχει ανοίξει περίπου το 50% των καταλυμάτων του Πλακιά. Την 1η του Μάη θα έχουν ανοίξει όλα. Οι επισκέπτες μας είναι κατά κύριο λόγο από Γερμανία, Αυστρία, Γαλλία, Αγγλία και Ελβετία. Η πληρότητα αυτό το διάστημα από τις 20 Απριλίου που άνοιξαν οι πρώτες μονάδες της περιοχής είναι στο 40% και 50% και θα διατηρηθούν σε αυτό το επίπεδο μέχρι 10 Μαΐου, ενώ από τα μέσα Μαΐου θα φτάσουν περίπου στο 70%. Η εικόνα είναι πάρα πολύ καλή στις κρατήσεις. Με αρκετούς συναδέλφους που έχω μιλήσει, οι κρατήσεις στις μονάδες δείχνουν να είναι περίπου 10% παραπάνω από το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Οπότε εκτιμούμε ότι η φετινή σεζόν θα κλείσει με θετικό πρόσημο σε σχέση με πέρυσι. Στον Πλακιά επενδύουμε πάρα πολύ και στο μήνα Σεπτέμβριο, που για την περιοχή μας είθισται οι πληρότητες τον πρώτο μήνα του Φθινοπώρου να είναι καλύτερες από τους προηγούμενους μήνες» ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο κ. Βαρδάκης.
Τεράστιο το πρόβλημα έλλειψης προσωπικού στα ξενοδοχεία
Και μπορεί η σεζόν να ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς από πλευράς τουριστικής κίνησης, ωστόσο ανοιχτή πληγή παραμένει για τους επιχειρηματίες του κλάδου η έλλειψη εργατικών χεριών. Το πρόβλημα αφορά όλες τις ειδικότητες και δημιουργεί σοβαρά προβλήματα περιορίζοντας τις δυνατότητες των επιχειρηματιών. Φαίνεται πως σε πολλές περιπτώσεις η λειτουργία μιας μικρής κυρίως μονάδας γίνεται οικογενειακή υπόθεση.
Για τις μεγαλύτερες μονάδες το πρόβλημα είναι ακόμα εντονότερο, ενώ οι ξενοδόχοι ευελπιστούν το επόμενο διάστημα, με την ολοκλήρωση των σχολικών μαθημάτων αλλά και του ακαδημαϊκού έτους, να μπορέσουν να εξυπηρετηθούν και να καλύψουν τις ανάγκες τους με φοιτητές. Δυστυχώς τα πράγματα είναι δύσκολα, ενώ το πρόβλημα δείχνει να διογκώνεται χρόνο με τον χρόνο εξαιτίας και της αύξησης των κλινών που συνεπάγεται αύξηση των αναγκών σε προσωπικό.
Ενδεικτικό της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί είναι ότι πλέον στις περισσότερες περιπτώσεις οι ξενοδοχοϋπάλληλοι είναι αυτοί που επιλέγουν το ξενοδοχείο στο οποίο θα εργαστούν και δεν επιλέγει ο ξενοδόχος τον υπάλληλό του, ενώ αρκετοί ξενοδοχοϋπάλληλοι επιλέγουν να εργαστούν και σε δεύτερο ξενοδοχείο για να αυξήσουν το εισόδημά τους, με δεδομένο το πρόβλημα που υπάρχει στον κλάδο, ο οποίος αναγκάζεται τη χειμερινή περίοδο να ζει χωρίς εισόδημα.
Σύμφωνα με τον διευθυντή του ξενοδοχείων «Vantaris Beach» και «Vantaris Palace», κ. Κουπουρτιάδη: «Εκτιμώ ότι οι ελλείψεις προσωπικού είναι πολύ περισσότερες από τις 40.000 που λέγεται. Ένα ξενοδοχείο δεν θα κλείσει επειδή δεν βρίσκει προσωπικό, αλλά μπορεί να δουλέψει με μειωμένες υπηρεσίες. Αυτό που συμβαίνει στη χώρα μας είναι ότι τα ξενοδοχεία κάθε χρόνο πολλαπλασιάζονται και επίσης βελτιώνουν όλοι τις υπηρεσίες τους που παρέχονται από ανθρώπους. Δεν είναι μόνο τα συστήματα και τα προγράμματα που σαφώς βοηθάνε, δεν είναι ένας βιομηχανικός χώρος, θέλουμε και χρειαζόμαστε ανθρώπους που θα δουλέψουν, θα μιλήσουν, θα εξυπηρετήσουν τον κόσμο. Εμείς σαν εταιρεία είμαστε πάνω από 33 χρόνια στον χώρο. Έχουμε το μόνιμο προσωπικό πάρα πολλά χρόνια μαζί μας. Νομίζω ότι έχει να κάνει και με τις αμοιβές. Εάν κάποιος είναι καλά αμειβόμενος νομίζω ότι θα βρει δουλειά. Βέβαια υπάρχουν άνθρωποι που για μερικά ευρώ πηγαίνουν στο διπλανό ξενοδοχείο ή αλλάζουν στη μέση της σεζόν. Είναι κάτι πρωτόγνωρο. Είμαι πολλά χρόνια στο χώρο και δεν θυμάμαι ποτέ να υπήρχε τόση άνεση στην επιλογή από τον υπάλληλο στο που θα πάει, το εάν θα πάει, σε ποια περιοχή, σε ποιο ξενοδοχείο και πλέον έχουμε φτάσει σε σημείο όπου σε μια συνέντευξη ο υπάλληλος να αποφασίζει εάν δουλέψει στο ένα ξενοδοχείο και όχι στο άλλο».
Ενώ πρόσθεσε ότι ο όμιλος «διαθέτει αρκετά καταλύματα, τα οποία προσφέρει σε ανθρώπους που έχουν έρθει από τη βόρεια Ελλάδα, οι οποίοι μένουν εδώ και εργάζονται μαζί μας για τους πέντε-έξι μήνες με εγγυημένους μισθούς. Αυτό είναι πλέον αναγκαίο».
Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου, Νίκος Κουμνάς, τόνισε ότι πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες και δράσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου που αποτελεί μεγάλο αγκάθι για τον κλάδο: «Το πρόβλημα είναι τεράστιο σε ότι αφορά την εύρεση κατάλληλων ανθρώπων για τη στελέχωση των ξενοδοχείων. Θεωρώ ότι πρέπει να δράσουμε όλοι μαζί οι φορείς, και δεν εννοώ μόνο ο Σύλλογος Ξενοδόχων. Όπως για παράδειγμα να αξιοποιήσουμε απόφοιτους από το ΕΠΑΛ στον τομέα τουρισμού για να απορροφηθούν στην αγορά και να μην απορροφούνται σε δραστηριότητες που δεν έχουν καμία σχέση με την εκπαίδευσή τους. Πρέπει να δράσουμε όλοι οι φορείς μαζί. Ενδεχομένως να γίνει εισαγωγή εργατικής δύναμης από τρίτες χώρες, έστω και μη εξειδικευμένες, γιατί θεωρώ ότι με την αύξηση των κλινών που έχουμε, η δεξαμενή όσο πάει και αδειάζει. Όσο περνάνε τα χρόνια, όλο αυτό το πρόβλημα αντί να συρρικνώνεται θα μεγαλώνει. Έχουμε ελλείψεις και σε εξειδικευμένο προσωπικό και σε ανειδίκευτους, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας και διατηρούμε τις ίδιες υπηρεσίες με το υπάρχον προσωπικό. Διότι εάν δεν υπάρχουν εργατικά χέρια για να προσφέρουμε κάτι παραπάνω δεν μπορούμε να αναβαθμιστούμε» ανέφερε ο κ. Κουμνάς.
«Με το προσωπικό έχουμε μεγάλα ζητήματα, όπως και όλη η Ελλάδα. Στην οικογένεια στηρίζεται μια επιχείρηση και σε εργαζόμενους που είναι μαζί μας για πολλά χρόνια. Κάθε μονάδα στην περιοχή μας έχει έλλειψη κατά 15% στο προσωπικό της και απλώς ελπίζουμε ότι στην πορεία της σεζόν, αυτό θα περιοριστεί με το κλείσιμο των σχολείων και των σχολών, με κάποιους μαθητές και φοιτητές που μπορούν να εργαστούν. Όλη μας η σκέψη είναι πως μπορεί να γίνει δουλειά με λιγότερα χέρια. Όμως είμαστε ένας κλάδος με υπηρεσίες και αποτελεί ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα για τη λειτουργία μας», σχολίασε από την πλευρά του ο κ. Βαρδάκης πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων του Πλακιά.