Η κατασκευή σχολείων στην περιοχή του Γάλλου, σε έκταση που έχει παραχωρήσει το πανεπιστήμιο Κρήτης, στον δήμο Ρεθύμνου μέσω χρησιδανείων συνολικής έκταση 63.425 τ.μ. με τη διαδικασία της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) αποτελεί τη μεγάλη στόχευση του δήμου, που με τον τρόπο αυτό φιλοδοξεί να δώσει λύση στο σοβαρό στεγαστικό πρόβλημα, που σήμερα υπάρχει στα δυο σχολεία-πειραματικό, γυμνάσιο και λύκειο, που στεγάζονται σε διαφορετικούς χώρους στο κέντρο της πόλης και στα Μισίρια αντίστοιχα, αλλά και στο μουσικό σχολείο που στεγάζεται σε ακατάλληλο στο κέντρο της πόλης κτίριο. Παράλληλα στον σχεδιασμό του δήμου είναι στις εκτάσεις αυτές να κατασκευαστούν και οι εγκαταστάσεις που θα στεγάσουν τμήματα του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, που επίσης στεγάζονται σε ακατάλληλα κτίρια στην περιοχή των Περιβολίων.
Την προτεραιοποίηση της ένταξης στο πρόγραμμα ΣΔΙΤ του έργου κατασκευής των πειραματικών σχολείων στου Γάλλου ζητά με επιστολή της η επιτροπή που έχει συστηθεί από τον δήμο, το πανεπιστήμιο Κρήτης και το ΕΛΜΕΠΑ και την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ρεθύμνου από το υπουργείο Παιδείας.
Η Επιτροπή, η οποία συγκροτήθηκε προ λίγων μηνών με απόφαση του δημάρχου Ρεθύμνης, επαναφέρει επικαιροποιημένο αίτημα στον νέο γενικό γραμματέα υπουργείου Παιδείας κ. Οδυσσέα Ζώρα, ο οποίος ως γνωστόν διετέλεσε στο παρελθόν πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης ζητώντας την προώθηση του σοβαρού και δίκαιου αιτήματος του Ρεθύμνου για κατασκευή ενός σύγχρονου δικτύου σχολικών μονάδων υψηλών τεχνικών προδιαγραφών στην περιοχή του Γάλλου, σε έκταση που ανήκει κατά χρήση στον δήμο Ρεθύμνης κατόπιν ανταλλαγής με το Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Αναμφίβολα, το συγκεκριμένο έργο θα ενισχύσει σημαντικά την Εκπαίδευση στο Ρέθυμνο, ενώ θα συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. και στην αναβάθμιση των σχολείων που θα φιλοξενηθούν στις νέες εγκαταστάσεις.
Η προτεραιοποίηση, όπως εξηγεί ο αντιπρύτανης του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., Νεκτάριος Παπαδογιάννης, που ζητείται από τους φορείς του Ρεθύμνου έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα πειραματικά σχολεία του νομού είναι συνδεμένα με το πανεπιστήμιο Κρήτης και τα μουσικά θα διασυνδεθούν με το τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ.
Αναφερόμενος στη σημασία της προτεραιοποίησης ο κ. Παπαδογιάννης τονίζει:
«Υπάρχει ήδη η θετική άποψη από την γενική γραμματεία του ΣΔΙΤ, για το έργο του Ρεθύμνου, όμως προϋπόθεση για να προχωρήσουν οι διαδικασίες είναι να υπάρξει μια προτεραιοποίηση του έργου από το υπουργείο Παιδείας. Είχαμε στείλει εμείς καταρχήν ως πανεπιστήμιο και τώρα και ο δήμαρχος Ρεθύμνου, που είναι πρόεδρος της επιτροπής που έχει συσταθεί για την προώθηση των θεμάτων των πειραματικών σχολείων, μια επιστολή, στην οποία αναγράφεται μέσα ότι το ΣΔΙΤ, το συγκεκριμένο των πειραματικών σχολείων του Ρεθύμνου, δεν είναι ένα κλασικό ΣΔΙΤ σχολείου. Πρόκειται για σχολεία τα οποία έχουν συνέργεια με τα όμορα πανεπιστήμια. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης για τα πειραματικά σχολεία και το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο με το μουσικό σχολείο και παράλληλα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι αυτά τα σχολεία τα πειραματικά, συμπεριλαμβανομένου και του μουσικού, σήμερα λειτουργούν σε άθλιες εγκαταστάσεις μέσα στην πόλη. Για το λόγο αυτό με την επιστολή ζητείται η προτεραιοποίηση από πλευράς υπουργείου Παιδείας προς το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Αυτή την στιγμή στο υπουργείο Παιδείας υπάρχει ένας νέος γενικός γραμματέας, ο οποίος τυγχάνει να είναι ο πρύτανης, από τον οποίο ξεκίνησε η παραχώρηση των εκτάσεων στον δήμο Ρεθύμνης, ο Οδυσσέας Ζώρας και γι’ αυτό θεωρούμε ότι η συγκύρια αυτή είναι θετική. Χρειάζεται να δώσει το «πράσινο φως» το υπουργείο Παιδεία, ώστε το υπουργείο Υποδομών να εργαστεί για να ετοιμάσει τον φάκελο».
Τι περιλαμβάνει το μάστερ πλαν του έργου
Όπως αναφέρεται στην τεχνική έκθεση που ετοίμασε για λογαριασμό του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. που πλήρωσε και τη μελέτη, ο κ. Ανδρέας Σωμαράς, η προτεινόμενη πρόταση δίνει λύση στο πρόβλημα των εκπαιδευτικών δομών του δήμου, καθώς και των παλιών και διάσπαρτων δομών του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. στο Ρέθυμνο. Όσον αφορά στο ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. θα λειτουργήσουν στον χώρο τα δύο τμήματα των Α) Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής και Β) Μουσικών σπουδών που είναι καινοτόμα τόσο για την Κρήτη όσο και για την υπόλοιπη Ελλάδα. Ειδικά για το τμήμα Μουσικών Σπουδών υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς υπάρχει έντονη μουσική παράδοση στην Κρήτη με τη χρήση πολλών και παραδοσιακών οργάνων και τα τμήματα μουσικών σπουδών στην Ελλάδα είναι περιορισμένα.
Το τμήμα του γεωτεμαχίου που εξετάζεται έχει συνολική επιφάνεια 63.425 τ.μ. Η συνολική δόμηση είναι 22.198,75 τ.μ. η κάλυψη 12.685 τ.μ. και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος 10,50 μ. σε 3 ορόφους.
- Διθέσιο νηπιαγωγείο 30 νηπίων, έκταση γηπέδου 1.300 τ.μ.
Δόμηση 400τ.μ. Κάλυψη 400 τ.μ.
- Εξαθέσιο δημοτικό 180 μαθητών έκταση γηπέδου 3.500 τ.μ.
Δόμηση 2.000 τ.μ. Κάλυψη 1.250 τ.μ.
- Εννιαθέσιο γυμνάσιο 315 μαθητών έκταση γηπέδου 4.200 τ.μ.
Δόμηση 2.500 τ.μ. Κάλυψη 1.250 τ.μ.
- Εννιαθέσιο λύκειο 315 μαθητών έκταση γηπέδου 4.200 τ.μ.
Δόμηση 2.500 τ.μ. Κάλυψη 1.250 τ.μ.
- Μουσικό σχολείο 220 μαθητών έκταση γηπέδου 5.000 τ.μ.
Δόμηση 2.500 τ.μ. Κάλυψη 1.300 τ.μ.
- Θέατρο χωρητικότητας 450 θεατών έκταση γηπέδου 6.000 τ.μ.
Δόμηση 1.700τ.μ. Κάλυψη 1.200 τ.μ.
- Πειραματικό ΕΠΑ.Λ. έκταση γηπέδου 4.200 τ.μ.
Δόμηση 2.000 Κάλυψη 1.000
Σύμφωνα με τα παραπάνω μεγέθη το συνολικό μέγεθος των δομημένων χώρων είναι 13.600 τ.μ. με κάλυψη 7.650 τ.μ. Σύμφωνα με τον Ν.Ο.Κ. Ν.4067/12 δεν υπολογίζονται στον συντελεστή δόμησης δομημένοι χώροι όπως υπερυψωμένα υπόγεια, με φυσικό φωτισμό και αερισμό για χρήση εργαστηρίων και αιθουσών πολλαπλών χρήσεων, εσωτερικοί εξώστες κ.α. καθώς επίσης κεντρικά κλιμακοστάσια με προδιαγραφές για ΑΜΕΑ. Επίσης στον συντελεστή δόμησης δεν υπολογίζεται η επιφάνεια της θερμομόνωσης, στο κέλυφος των κτιρίων που αποτελεί το 1/3 αυτής.
Το υπόλοιπο της δόμησης θα χρησιμοποιηθεί από το ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ για τις κτιριακές εγκαταστάσεις των δύο τμημάτων του και των λοιπών υποστηρικτικών δομών για τη λειτουργία του, με συνολικό εμβαδόν που μετράει στο συντελεστή δόμησης: 22.198,75 – 9.792 = 12.406,75 τ.μ. με μέγιστη κάλυψη 5.035 τ.μ.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι σε σχέση με τα κτίρια των σχολικών συγκροτημάτων που έχουν δεδομένες προδιαγραφές, στα κτίρια του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία κατά τον σχεδιασμό τους, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί εύκολα να αλλάξουν οι όγκοι και τα μεγέθη τους αν αυτό κριθεί απαραίτητο κατά την αναλυτική αρχιτεκτονική μελέτη που θα κατατεθεί για έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Βασική συνέργεια, όπως αναφέρει ο μελετητής, ήταν να δημιουργηθεί μια κοιτίδα πολιτισμού που θα κάνει την όλη έκταση να έχει τη δυνατότητα να ανοίξει τις πύλες της και προς το ευρύτερο κοινό και όχι μόνο την εκπαιδευτική κοινότητα. Αυτό, όπως αναφέρεται στην τεχνική έκθεση γίνεται με την κατασκευή ενός θεάτρου 450 θέσεων με όλες τις απαραίτητες υποδομές για την ανεξαρτησία του. Το εν λόγω θέατρο θα χρησιμοποιείται κατά βάση και καθημερινά από το μουσικό σχολείο και το τμήμα μουσικών σπουδών του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. Ο μελετητής προτείνει την απόλυτη διάκριση των χρηστών με χρονικό διαχωρισμό, ενδεικτικά μέχρι την πρώτη μεσημβρινή από το μουσικό σχολείο και έπειτα από το ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. Επίσης θα μπορεί σε συνεννόηση με τους ανωτέρω αναφερόμενους χρήστες να χρησιμοποιηθεί και για ανεξάρτητες παραγωγές.
Η μέση τιμή δημοπράτησης κτιρίων εκπαίδευσης ανέρχεται στο ποσό των 2.200€/τ.μ. (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 24 %), με το «κλειδί στο χέρι». Δηλαδή, πλήρως αποπερατωμένο, περιλαμβάνονται ΟΙΚ και ΗΜ κατασκευές, έπιπλα και εξοπλισμός (ο συνήθης γραφειακός εξοπλισμός, όχι ειδικός εργαστηριακός), καθώς και η συνήθης διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου.
Η κυκλοφοριακή σύνδεση εντός του οικοπέδου, είχε ως κεντρική ιδέα έναν άξονα που θα ενώνει και παράλληλα θα χωρίζει το βόρειο τμήμα του γεωτεμαχίου που περιλαμβάνει τα κτίρια της Α/Βάθμιας και Β/Βάθμιας εκπαίδευσης και του θεάτρου των 450 θέσεων, με το νότιο τμήμα που περιλαμβάνει τις δομές του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ.