Περιδοσμένη είναι η αγοραστική κίνηση στην χειμερινή περίοδο των εκπτώσεων που ολοκληρώνεται την επόμενη Πέμπτη. Ο υψηλός πληθωρισμός, η ακρίβεια με τις συνεχείς ανατιμήσεις των τροφίμων δεν άφησαν περιθώρια στους καταναλωτές να κάνουν αγορές άλλων ειδών. Αυτό αποτυπώνεται στα καταστήματα του Ρεθύμνου, με τους εμπόρους να χαρακτηρίζουν τη φετινή περίοδο μέτρια, αναγνωρίζοντας τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που βιώνουν τα μεσαία νοικοκυριά. Οι καθηλωμένοι σε χαμηλά επίπεδα μισθοί από τη μια και από την άλλη οι υψηλές τιμές ιδίως στα τρόφιμα και στο ρεύμα έχουν ως αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματος των εργαζομένων να δαπανάται στο σούπερ μάρκετ και στην αποπληρωμή λογαριασμών.
Οι εκπτώσεις ήταν καλές και τα ποσοστά υψηλά, τονίζει η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Αθήνα Τσικιντίκου, η οποία προσθέτει ότι την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς η κίνηση ήταν αυξημένη, που σημαίνει ότι η περιορισμένη κίνηση στις εκπτώσεις δεν αποδίδεται στο χαμηλό ενδιαφέρον, αλλά στην οικονομική αδυναμία.
Πλέον μετά και τη λήξη των εκπτώσεων την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ακολουθήσει η περίοδος των προσφορών, καθώς οι έμποροι θέλουν να πουλήσουν το χειμερινό εμπόρευμα, ώστε να υποδεχτούν την άνοιξη με τα εποχικά είδη. Δεν αποκλείεται το διάστημα αυτό να ενισχυθεί η κίνηση, αφού οι τιμές θα είναι περισσότερο ελκυστικές και είναι κάτι στο οποίο προσβλέπουν οι έμποροι του Ρεθύμνου, με δεδομένο ότι ξεκινά και το Τριώδιο και λόγω του καρναβαλιού η κίνηση στην πόλη αναμένεται να αυξηθεί.
Παράλληλα οι ίδιοι γίνονται δέκτες θετικών μηνυμάτων για τη νέα σεζόν, η οποία μάλιστα αναμένεται να ξεκινήσει νωρίτερα -τέλη Μαρτίου- και προσβλέπουν σε ενίσχυση κίνησης και τζίρου.
Ωστόσο όπως εξηγεί η κ. Τσικιντίκου η κατάσταση αυτή είναι σύνηθες για τους επαγγελματίες του τόπου, που κατά κάποιο τρόπο, όπως λέει, την περίοδο του χειμώνα η αγορά μπαίνει σε χειμερία νάρκη, αφού είθισται η κίνηση να είναι υποτονική σε αντίθεση με τους καλοκαιρινούς μήνες, όπου λόγω του πολλαπλασιασμού του πληθυσμού ο αντίκτυπος στην αγορά είναι πολύ θετικός.
«Την επόμενη βδομάδα ολοκληρώνονται οι εκπτώσεις με τελευταία ημέρα την Πέμπτη. Η περίοδος των εκπτώσεων δεν πήγε τραγικά καλά, ούτε τραγικά κακά. Ήταν μια μέτρια κατάσταση. Ήταν μια άρτια εκπτωτική περίοδος, που βέβαια λόγω των ανατιμήσεων της καθημερινότητας και της ακρίβειας απέτρεψε πάρα πολλούς από τους επισκέπτες να κάνουν τις αγορές σε κάτι έξτρα που πιθανόν να ήθελαν να αγοράσουν. Δεν μπορώ να συγκρίνω με την περσινή χρονιά, διότι για παράδειγμα οι ανατιμήσεις στο σούπερ μάρκετ πέρυσι ήταν στο 35%, φέτος φοβόμαστε να μπούμε στο σούπερ μάρκετ. Κάθε μέρα ανεβαίνουν τα πάντα και ο μισθός παραμένει το ίδιο. Εάν είναι να ξοδέψει μια οικογένεια 100-150 ευρώ την εβδομάδα στο σούπερ μάρκετ, πόσος πρέπει να είναι ο μισθός στο σπίτι για να μπορέσει να ψωνίσει; Από τις επιχειρήσεις του συλλόγου υπάρχει γκρίνια, πάντα υπάρχει γκρίνια. Είμαστε και σε μια κατάσταση τώρα που πρέπει να συνδεθούν τα POS με την ΑΑΔΕ που υπάρχει μια καθυστέρηση και μη ενασχόληση των μικρών επιχειρηματιών, με το να τηλεφωνούν στις τεχνικές εταιρίες για να τα συνδέσουν, υπάρχει άγχος.
Μετά τις 25 θα έχουμε σίγουρα περίοδος προσφορών και το θετικό κομμάτι είναι ότι μπαίνουμε στην άνοιξη. Η θερινή περίοδος ξεκινάει νωρίτερα, είτε γιατί έχουμε το καρναβάλι στον αέρα, είτε επειδή το Πάσχα των καθολικών είναι πιο νωρίς, οπότε εναποθέτουμε πια τις ελπίδες μας στη νέα καλοκαιρινή περίοδο. Αυτό είναι και το αισιόδοξο της ιστορίας. Οι περισσότεροι, δυστυχώς, έχουμε φτιάξει τη ζωή μας χειμώνα-καλοκαίρι, δηλαδή η ενασχόληση όλων το καλοκαίρι είναι υπερδιπλάσια και τον χειμώνα είναι σαν να μας βάζουν σε ένα κουτί χειμερίας νάρκης. Ούτε αυτό είναι φυσιολογικό. Έρχονται πελάτες το καλοκαίρι που δεν τους είχαμε και από την άλλη τον χειμώνα δεν κινείται η αγορά επειδή είτε τα νοίκια που πληρώνει ο Ρεθεμνιώτης είναι πάρα πολύ ακριβά, είτε γιατί η καθημερινή του ζωή (σούπερ μάρκετ κ.λπ.) του κοστίζει πολύ ακριβά», ανέφερε η κ. Τσικιντίκου μιλώντας στα «Ρ.Ν.».
Προχωρούν οι διαδικασίες για το Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου
Παράλληλα ο Εμπορικός Σύλλογος Ρεθύμνου προετοιμάζει τις διαδικασίες για τις τεχνικές παρεμβάσεις που έχουν προβλεφτεί να γίνουν στα εμπορικά καταστήματα μέσα από τη δράση του «Open Mall».
Ήδη σε λειτουργία είναι η ιστοσελίδα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Open Mall. Πρόκειται για τις διευθύνσεις www.rethymnon-open-mall.gr Facebook, Instagram, YouTube @rethymnonopenmall.
Η δημιουργία του ιστότοπου περιλαμβάνεται στις δράσεις προώθησης και προβολής της αγοράς του Ρεθύμνου σε Έλληνες και ξένους επισκέπτες που μπορούν μέσα από το κινητό τους τηλέφωνο να πάρουν όλες τις πληροφορίες για τα εμπορικά καταστήματα που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.
Συνολικά οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι 107. Υπενθυμίζουμε ότι στο συγκεκριμένο πρόγραμμα που συμμετέχουν από κοινού δήμος και Εμπορικός Σύλλογος, ο δεύτερος θα αξιοποιήσει ένα κονδύλι της τάξεως των 150.000 ευρώ σε μια ζώνη παρέμβασης που εκτίνεται από την οδό Γερακάρη, τη Βάρδα Καλλέργη, την Αρκαδίου μέχρι και τη συμβολή της με την οδό Σαλαμίνος, καθώς και την οδό Τσουδερών.
Οι τέσσερις παρεμβάσεις για τις οποίες θα γίνουν τέσσερις διαφορετικοί διαγωνισμοί αφορούν σε:
α) Ταμπέλα με την επιγραφή κάθε καταστήματος.
β) Βάψιμο στα χρώματα της αρχαιολογίας.
γ) Φωτιστικό σε κάθε κατάστημα.
δ) Ηχείο με bluetooth.
«Έχουμε πάρει έγκρισης από τη Διαχειριστική Αρχή για να κάνουμε τα υποέργα. Η διαχειριστική αρχή έχει ζητήσει επακριβώς πάλι τον αριθμό των καταστημάτων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και πόσα από αυτά καταστήματα χρειάζονται βάψιμο, που ουσιαστικά αυτό είναι το μοναδικό υποέργο που δεν θα τελειώσει άμεσα. Το έργο όμως που αφορά στις ταμπέλες που θα μπουν σε όλα τα καταστήματα, όπως και αυτό της σήμανσης του mall το προχωράμε. Δηλαδή θα πρέπει να βρούμε τρεις εισόδους-εξόδους και να γίνει μια σωστή σήμανση που να ξέρει ο άλλος ότι μπαίνει στο κομμάτι της Παλιάς Πόλης και αυτό το κομμάτι ανήκει στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα. Θέλω να πιστεύω ότι μέσα στο καλοκαίρι θα έχουμε τσεκάρει τα καταστήματα που θα θέλουν βάψιμο, τα οποία είναι πολύ λίγα. Μόλις τελειώσουν οι ταμπέλες θα προχωρήσουμε στην αγορά των μικρών φωτιστικών, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Αρχαιολογίας και στην τοποθέτηση των ηχείων. Από εκεί και πέρα οι τεχνικές παρεμβάσεις -επειδή είμαστε μια μικρή πόλη- θεωρήσαμε και είχαμε τη δυνατότητα από τη διαχειριστική αρχή να μπορούν να γίνονται απευθείας αναθέσεις σε τοπικά καταστήματα, εάν φυσικά έχουν τη δυνατότητα να κάνουν για 107 καταστήματα που είναι ο συνολικός αριθμός των επιχειρήσεων που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα. Απλώς τώρα που μπαίνουμε στο καλοκαίρι τα περισσότερα συνεργεία -ειδικά τώρα- είναι απίστευτα απασχολημένα. Οπότε καλό είναι αυτήν την περίοδο που είναι «νεκρή», να γίνει πιο σωστή αναζήτηση για τέτοιες παρεμβάσεις και να δοθεί χρόνος στον κάθε επιχειρηματία να προλάβει να κάνει ο τεχνίτης τις παρεμβάσεις, καθώς είναι σε 107 επιχειρήσεις που θα μπουν οι ταμπέλες με τις προδιαγραφές της Αρχαιολογίας» είπε.
Σημειώνεται ότι η παράταση για την ολοκλήρωση του έργου του Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2024.