26 °C Rethymno, GR
18/08/2022

ΘΕΤΙΚΑ ΓΝΩΜΟΔΟΤΟΥΝ ΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ

Αναγκαία η ολοκλήρωση και επέκταση της μελέτης του περιφερειακού δρόμου

-Θα τεθεί προς έγκριση στις 10 Αυγούστου στην επιτροπή περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης

Η σύμφωνη γνώμη των φορέων του Ρεθύμνου για την έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορά τη νότια παράκαμψη Ρεθύμνου, το έργο δηλαδή του περιφερειακού δρόμου, δόθηκε χθες στην διάρκεια σύσκεψης που συγκάλεσε ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης.

Στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο κτίριο της Αντιπεριφέρειας Ρεθύμνου παραβρεθήκαν η αντιπεριφερειάρχης, ο δήμαρχος, εκπρόσωποι του ΟΑΚ, του ΤΕΕ περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι. Στο σύνολό τους οι φορείς εξέφρασαν την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης των μελετών, αλλά και την επέκτασή της.

Ο περιφερειακός δρόμος της πόλης του Ρεθύμνου αποτελεί ένα ζωτικής σημασίας έργο για την πόλη, η οποία σήμερα ασφυκτιά λόγω του κυκλοφοριακού μη έχοντας άλλη διέξοδο, ενώ ιδιαίτερη αναφορά πέραν της ανάγκης κυκλοφοριακής αποσυμφόρησής της, έγινε στη διάρκεια της συνεδρίασης και στην επιτακτική ανάγκη υλοποίησης του έργου για λόγους πολιτικής προστασίας.

Σημειώνεται ότι η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αφορά ένα δρόμο μήκους 3,5 χλμ. που εκτείνεται από ανατολικά από την οδό Ευ. Δασκαλάκη στο ύψος του παλιού πανεπιστημίου – Περβόλια μέχρι και την οδό Κουρμούλη (στο τέλος της περιοχής Μασταμπά). Η μελέτη περιλαμβάνει συνολικά τέσσερις γέφυρες ωσότου η χρηματοδότηση αφορά μόνο τη μια – στο ύψος του κόμβου Θεοτοκοπούλου. Αυτό σημαίνει ότι μελέτη πλήρης και ώριμη θα αφορά μόνο το ανατολικό κομμάτι (από το ύψος της Θεοτοκοπούλου) μέχρι και το παλιό πανεπιστήμιο, ενώ για το υπόλοιπο τμήμα από τον κόμβο Θεοτοκοπούλου μέχρι και την οδό Κουρμούλη απαιτείται πρόσθετη χρηματοδότηση για τη μελέτη των γεφυρών. Για τον λόγο αυτό στο σύνολό τους οι φορείς – Περιφέρεια -ΤΕΕ – ΟΑΚ και φυσικά ο δήμος – σε συνεργασία εμφανίζονται αποφασισμένοι να διεκδικήσουν πρόσθετη χρηματοδότηση από το υπουργείο για την ολοκλήρωση και την οριστικοποίηση των μελετών επισημαίνοντας ταυτόχρονα την ανάγκη επέκτασης του έργου από δυτικά μέχρι τον κόμβο Αμαρίου και ανατολικά μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου.

Γ. Μαρινάκης: Ελλειμματικός σχεδιασμός, απαιτείται προσθετή χρηματοδότηση και επέκταση του έργου

Ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης επεσήμανε τον ελλειμματικό σχεδιασμό του έργου, τονίζοντας την ανάγκη πρόσθετης χρηματοδότησης για την οριστικοποίηση των μελετών, αλλά και την επέκταση της μελέτης για να μπορέσει όπως είπε το Ρέθυμνο που σήμερα ασφυκτιά να «ανασάνει», αλλά και να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική διέξοδος πολιτών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, δηλαδή για λόγους πολιτικής προστασίας. Παράλληλα σήμερα όπως είπε ο δήμαρχος θα γίνει συνάντηση με το ΤΕΕ και τον εκπρόσωπο του ΟΑΚ και επικεφαλής της αντιπολίτευσης στον δήμο Ρεθύμνου Θ. Νίνο, ώστε να καταγραφούν οι προτάσεις και να τεθούν υπόψη της επιτροπής Περιβάλλοντος αλλά και του αρμόδιου υπουργείου.

Ειδικότερα, σε δήλωση του ο Γιώργος Μαρινάκης ανέφερε:

«Στη συνεδρίαση υπό τον αντιπεριφερειάρχη Νίκο Ξυλούρη είπαμε ότι δεν έχουμε αντίρρηση για τα περιβαλλοντικά του συγκεκριμένου έργου. Επισημάναμε προφανώς ότι είναι ένα έργο ελλειμματικό, όσον αφορά τον σχεδιασμό του και ότι πρέπει οπωσδήποτε να γίνουν και οι υπόλοιπες μελέτες από τον κόμβο Αμαρίου μέχρι και τον Αγιοβασιλιώτικο δρόμο και μετά βλέπουμε και την προοπτική επέκτασής του μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου. Η χρηματοδότηση δεν φτάνει ούτε για τις μελέτες των τριών γεφυρών παρά μόνο της μιας. Χρειάζεται μια μεγάλη πίεση, να συμπληρωθούν οι χρηματοδοτήσεις και να ολοκληρωθούν οι μελέτες σε επίπεδο οριστικής μελέτης και να θεωρηθεί ότι αυτό το έργο είναι προαπαιτούμενο της πρότασης για την παράκαμψη της πόλης, όπου στην ουσία δεν αλλάζει τίποτα πάνω στη γεωγραφική κατάληψη του οδοστρώματος – δεν έχουμε μετατοπίσεις. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν τα προβλήματα που έχουμε ήδη επισημάνει: Η πόλη ασφυκτιά. Ο περιφερειακός δρόμος πρέπει να γίνει και για λόγους πολιτικής προστασίας. Πέραν των κυκλοφοριακών φόρτων είναι και θέματα πολύ σοβαρά γιατί η πόλη πραγματικά «συμπιέζεται» επικίνδυνα από ένα κλειστό αυτοκινητόδρομο».

Αντίστοιχη ήταν και η τοποθέτηση της αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρίας Λιονή η οποία σε δήλωσή της ανέφερε: «Η περιφέρεια βεβαίως και συναινεί με τη θέση του δήμου και του ΤΕΕ σε ότι αφορά τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που θα τεθεί προς έγκριση στη συνεδρίαση της 10 Αυγούστου. Στη συνέχεια συμβαδίζουν τα βήματά μας με τον δήμο το ΤΕΕ και τον ΟΑΚ για να διευρυνθεί η μελέτη αυτή και να επεκταθεί για να «αναπνεύσει» η πόλη, αλλά και παράλληλα για λόγους πολιτικής προστασίας. Αυτή τη στιγμή το Ρέθυμνο έχει μόνο ένα δρόμο – τη λεωφόρο Κουντουριώτη – ο οποίος δεν αρκεί για να «αναπνεύσει» η πόλη αν κάποια φορά χρειαστεί να γίνει εκκένωση της πόλης. Επομένως η νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου είναι εκ των ων ουκ άνευ».

ΟΑΚ: «Σημαντικό ορόσημο η έγκριση της ΜΠΕ για να ολοκληρωθεί η μελέτη του περιφερειακού δρόμου»

Ο διευθυντής συγκοινωνιακών έργων του ΟΑΚ Γιώργος Αγαπάκης υποστήριξε ότι η έγκριση της ΜΠΕ θα αποτελέσει ένα σημαντικό ορόσημο για την ολοκλήρωση των μελετών του περιφερειακού δρόμου, την επίβλεψη των οποίων έχει η διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ. Εξήγησε ωστόσο ότι με την υπάρχουσα σύμβαση θα υλοποιηθεί το 50% για αυτό και επεσήμανε ήταν ανάγκη πρόσθετης χρηματοδότησης: «Το ότι η αναγκαιότητα αυτού του έργου και η ολοκλήρωση της μελέτης είναι πολύ σημαντική είναι αυτονόητα. Θεωρούμε ότι είναι πολύ χρήσιμη για την πόλη του Ρεθύμνου γιατί ξέρουμε όλοι ότι το Ρέθυμνο αυτή τη στιγμή είναι «συμπιεσμένο» από πλευράς λειτουργίας της κυκλοφορίας με ένα – δυο κεντρικούς δρόμους και πρέπει να αποκτήσει έναν περιφερειακό δρόμο γα να μπορέσει να αποσυμφορηθεί η παλιά εθνική οδός που περνά μέσα από την πόλη. Όλοι οι παρευρισκόμενοι φορείς συμφωνούμε ότι πρέπει να εκδοθούν οι περιβαλλοντικοί όροι, να γνωμοδοτήσει θετικά η επιτροπή Περιβάλλοντος που θα συνεδριάσει στις 10 Αυγούστου και αυτό είναι πολύ σημαντικό χρονικό ορόσημο για να ολοκληρωθεί η μελέτη από πλευράς οριστικής μελέτης και από πλευράς προμελετών των γεφυρών. Αναφέρθηκε επίσης στη σύσκεψη ότι με την υπάρχουσα σύμβαση δεν τελειώνει η μελέτη γιατί έχει μεγάλα τεχνικά έργα. Θα ολοκληρωθεί το 50% της αρχικής μελέτης. Με τη σύμβαση θα γίνει το μισό κομμάτι από την Θετοκοπούλου μέχρι τα Περβόλια. Το ανατολικό κομμάτι δηλαδή, θα είναι πλήρες μιας και η γέφυρα του Κόρακα περιλαμβάνεται. Συζητήσαμε επίσης την αναγκαιότητα να ολοκληρωθεί το κομμάτι το δυτικό που περιλαμβάνει τρεις γέφυρες και παράλληλα να διερευνηθεί η δυνατότητα να επεκταθεί τόσο δυτικά όσο και ανατολικά σε συνεργασία με Περιφέρεια και δήμο θα ζητήσουμε τα απαραίτητα κονδύλια για να έχουμε μια ολοκληρωμένη μελέτη» ανέφερε χαρακτηριστικά.

 

ΤΕΕ: Συμφωνούμε με την ΜΠΕ, όμως ο σχεδιασμός είναι ελλειμματικός

«Είναι επιτακτικό όχι μόνο να υλοποιηθεί ο περιφερειακός δρόμος αλλά και να επεκταθεί. Πλέον τίθενται σοβαρά ζητήματα λειτουργίας της πόλης, έχουμε θέματα ασφαλείας – ότι και να συμβεί σε αυτή την πόλη σήμερα δεν υπάρχει διέξοδος – είναι θέμα λειτουργικότητας και βέβαια το θέμα της βιώσιμης κινητικότητας. Δε μπορούμε να συζητάμε ότι θέλουμε πεζοδρομήσεις κ.τλ. άλλα να μην έχουμε καμιά εναλλακτική κίνηση μέσα στην πόλη, άρα είναι ξεκάθαρο ότι όλοι μαζί θα «τρέχουμε» σε αυτή την κατεύθυνση ασκώντας τις σχετικές πιέσεις» ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του ΤΕΕ Σπύρος Καλησπεράκης.

Η ΜΠΕ για τη νότια παράκαμψη του Ρεθύμνου θα τεθεί προς έγκριση στην επιτροπή περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης. Οι φορείς του Ρεθύμνου είναι σύμφωνοι, επισημαίνουν όμως την επιτακτική ανάγκη να γίνουν οι απαραίτητες προσθήκες και επεκτάσεις για να καταστεί το έργο λειτουργικό.

Ο Στέλιος Λαμπρινός μέλος του ΤΕΕ μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανέφερε: «Ετοιμάζουμε σε συνεργασία με τον δήμο Ρεθύμνου ένα κείμενο με προτάσεις για τις επεκτάσεις που πρέπει να γίνουν στη μελέτη, ώστε να συμπεριληφθούν στη μελέτη. Τώρα υπάρχει μια μεγαλύτερη ωριμότητα στο κομμάτι από την οδό Θεοτοκοπούλου μέχρι τα Περβόλια που μπορεί αυτό αφού ολοκληρωθούν οι μελέτες να είναι έτοιμο για δημοπράτηση. Στο υπόλοιπο κομμάτι εκκρεμούν μελέτες για τις τρεις γέφυρες. Παράλληλα ζητάμε να γίνουν επεκτάσεις από την οδό Κουρμούλη μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου και ανατολικά από το παλαιό πανεπιστήμιο μέχρι τον κόμβο Αμαρίου, τμήματα τα οποία δεν έχουν μελετηθεί. Χρειάζονται χρήματα για να γίνουν αυτές οι μελέτες και αυτό θα διεκδικήσουμε».

 

Στις 30 Αυγούστου στο Περιφερειακό συμβούλιο οι παρακάμψεις πόλεων στο ΒΟΑΚ

Στη συνεδρίαση του Περιφερειακού συμβουλίου στις 30 Αυγούστου θα συζητηθούν οι μελέτες των παρακάμψεων πόλεων Ρεθύμνου, Ηρακλείου, και Χανίων. Στη συνεδρίαση παρών θα είναι και ο γενικός διευθυντής συγκοινωνιών του υπουργείου υποδομών Γιάννης Καρνέζης. Η μελέτη της παράκαμψης πόλης του Ρεθύμνου που έδωσε σε διαβούλευση το υπουργείου Υποδομών, δεν περιλαμβάνει καμιά βελτιωτική παρέμβαση παρά μόνο αντικαταστάσεις οδοστρώματος στηθαία, ασφαλτικά και φωτισμό. Δήμος και ΤΕΕ θα ετοιμάζουν εκ νέου τις προτάσεις τους για τις αναγκαίες βελτιωτικές παρεμβάσεις, προκειμένου να μπορεί το Ρέθυμνο να εξυπηρετηθεί με βοηθητικούς δρόμους, ημικόμβο roundabout, και service roads.