Επιβεβαιώθηκαν σε απόλυτο βαθμό οι προβλέψεις των πρατηριούχων: Η βενζίνη στον νομό Ρεθύμνου κυμαίνεται στα 2,5 ευρώ, ενώ το πετρέλαιο κίνησης πάτησε… γκάζι φτάνοντας στα 2,16-2,17!
Οι τιμές προ πολλού έχουν χτυπήσει… κόκκινο, περιορίζοντας αισθητά την κίνηση στα βενζινάδικα. Όσοι σπεύδουν για ανεφοδιασμό ξοδεύουν λίγα: από 10 έως το πολύ 30 ευρώ, για τις απολύτως απαραίτητες μετακινήσεις: Σπίτι – δουλειά και τούμπαλιν για τους ντόπιους, λίγες και καλές εκδρομές για τους τουρίστες. Η δυσαρέσκεια των οδηγών, κι ειδικά των ξένων επισκεπτών της πατρίδας μας, μόλις καλούνται να βάλουν το χέρι στην τσέπη είναι έντονη!
Αφού έφτασε στα 2,5 ευρώ, επόμενο φράγμα που κινδυνεύει να σπάσει απ’ την τιμή της αμόλυβδης είναι τα 2,80. Άνθρωποι της αγοράς μάλιστα έχουν μιλήσει και για… 3 ευρώ τον Αύγουστο!
Οι βενζινοπώλες προβληματίζονται ιδιαίτερα απ’ τον «καλπασμό» του πετρελαίου, που προσεγγίζει επικίνδυνα τα 2,5 ευρώ. Οι ανοδικές του τάσεις ξεπρόβαλλαν την τρέχουσα εβδομάδα, σε αντίθεση με την αμόλυβδη που έδειξε να σταθεροποιείται, έχοντας μικρές αυξομειώσεις.
Ο δεύτερος κύκλος της επιδότησης καυσίμων άνοιξε και ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση, ενόσω το ρεζερβουάρ … των αντοχών της κοινωνίας αδειάζει λόγω της εντεινόμενης και πολύπλευρης ακρίβειας.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, η αμόλυβδη στον νομό «άγγιξε» μέχρι και τα 2,60 τις προηγούμενες μέρες στην ενδοχώρα. Στα ίδια επίπεδα βρίσκονται και οι υπόλοιποι νομοί της Κρήτης. Η πιο χαμηλή τιμή σε όλο το νησί, κατά μέσο όρο, είναι στα 2,30 ευρώ το λίτρο.
Σταθεροποιητικές τάσεις, πιέσεις και μικρές υποχωρήσεις
«Αυτή την εβδομάδα υπήρξε μία σταθεροποίηση στην τιμή της αμόλυβδης, με μικρές αυξομειώσεις σε λεπτά. Αντίθετα, το πετρέλαιο έχει αυξητική τάση, πάει προς τα πάνω συνέχεια, δυστυχώς. Ευελπιστούμε ότι την επόμενη εβδομάδα, θα σταθεροποιηθεί κάπου» δήλωσε στα «Ρ.Ν» ο πρόεδρος των βενζινοπωλών νομού Ρεθύμνης, Ηρακλής Ξυδάκης.
Ο ίδιος έχει πέσει … μέσα στις εκτιμήσεις που έχει κάνει κατά καιρούς. Το εάν θα εκπληρωθεί και η τελευταία …ευχή του, που αφορά το πετρέλαιο κίνησης, θα φανεί. «Θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες: από τι τιμές θα παίξουν τα διυλισμένα καύσιμα στην Ευρώπη, πόσο πάει το βαρέλι – βλέπουμε ότι διεθνώς υπάρχει μία πτώση στη διεθνή τιμή του βαρελιού, συν την ισοτιμία ευρώ και δολαρίου» διευκρινίζει.
Αν δεν υπάρξει σταθεροποίηση άμεσα, τότε αυτομάτως θα ανοίξει ο δρόμος για το (νέο) δυσμενές σενάριο: Θα δούμε και νέες αυξήσεις, με την βενζίνη να πιάνει τα 2,80 και το πετρέλαιο τα 2,5 ευρώ!
«Έχει ανέβει η τιμή του διυλισμένου προϊόντος στην ευρωπαϊκή αγορά κι έτσι παρουσιάζεται αυτή η άνοδος στις τιμές του πετρελαίου. Αντιστρόφως, στην αμόλυβδη υπάρχει μία πολύ μικρή κάμψη» λέει ο κ. Ξυδάκης.
Η τιμή του βαρελιού παγκοσμίως έδειξε να παγιώνεται στα 113 δολάρια. Πτωτικά κινήθηκε και χθες το πετρέλαιο στις διεθνείς αγορές, έπειτα από την προχθεσινή «βουτιά», με το μπρεντ να κινείται κάτω από τα 110 δολάρια το βαρέλι για τα συμβόλαια του επομένου τριμήνου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το οικονομικό ρεπορτάζ, η τιμή του πετρελαίου διεθνούς προέλευσης τύπου Brent υποχώρησε κατά 1,86% και διαμορφώθηκε στα 109,66 δολάρια το βαρέλι για τα συμβόλαια Αυγούστου 2022.
Η τιμή του αμερικανικού αργού κινήθηκε κατά 1,91% χαμηλότερα και διαμορφώθηκε στα 104,16 δολάρια το βαρέλι για τα συμβόλαια Αυγούστου 2022.
Οι ισχυρές απώλειες ξεπερνούν το 6%, καθώς όπως σημειώνουν οικονομικοί αναλυτές ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν πιέζει για μείωση του κόστους των καυσίμων έχοντας βάλει το στόχαστρο τις μεγάλες αμερικανικές πετρελαϊκές.
Η αντιπρόταση των πρατηριούχων
Ο κ. Ξυδάκης σχολίασε τα νέα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση: «Όπως είχαμε προτείνει και λέγαμε καιρό, θα μπορούσε να ισχύσει ό,τι και στο πετρέλαιο: Στα διυλιστήρια να δοθεί η επιδότηση κι από εκεί να επεκταθεί μετά και σε εμάς, στην αντλία και να φανεί η μείωση αυτή».
Τα 85 συν 15 ευρώ, σύνολο 100, που θα κυμανθεί η επιδότηση στη νησιωτική αγορά δεν είναι κάτι εντελώς το αμελητέο, όπως θα πει, υπό την προϋπόθεση ότι «θα μπορέσουν να σταθεροποιηθούν οι τιμές, και να μείνουν στα τωρινά επίπεδα χωρίς να αυξηθούν περαιτέρω. Διαφορετικά, αν υπάρξει κι άλλη άνοδος, η οικονομική ενίσχυση της κυβέρνηση θα εξατμιστεί γρήγορα!».
Αναφερόμενος στην κίνηση στα πρατήρια, αρκέστηκε να επαναλάβει: «Είναι πεσμένη. Δεν μπορούμε να πούμε κάτι άλλο».
Οι αποστάσεις που διανύουν, πλέον, οι οδηγοί είναι μικρότερες, όπως λιγότερα είναι και τα ποσά που διαθέτουν για τα καύσιμα: Συνήθως 10 με 20 ευρώ οι γηγενείς, το πολύ 30 οι ξένοι, οι οποίοι βεβαίως γκρινιάζουν για τις «τσιμπημένες» τιμές που συναντούν.
Fuel Pass 2: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα για αιτήσεις
Στα τέλη του Ιουλίου αναμένεται να ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη νέα κάρτα καυσίμων, το λεγόμενο Fuel Pass 2, που θα αφορά το τρίμηνο Ιουλίου, Αυγούστου Σεπτεμβρίου, προκειμένου να ανακουφιστούν οι πολίτες από τις δυσβάσταχτες ανατιμήσεις στα καύσιμα.
Δικαιούχοι της επιδότησης θα είναι πάνω από 3,1 εκατομμύρια ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, σε σύνολο 3,5 εκατομμυρίων.
Η επιδότηση στη βενζίνη θα αφορά σε φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες φορολογικούς κατοίκους Ελλάδας, με δηλωθέν εισόδημα τις 30.000 ευρώ για το φορολογικό έτος 2021, το οποίο προσαυξάνεται κατά 3.000 ευρώ για κάθε μέλος του νοικοκυριού και έως τις 45.000 ευρώ.
Εάν ο δικαιούχος χρησιμοποιήσει την ψηφιακή κάρτα για να λάβει την επιδότηση, το ποσό για το τρίμηνο στην ηπειρωτική Ελλάδα θα ανέλθει σε 80 ευρώ έναντι των 45 ευρώ της προηγούμενης επιδότησης.
Εάν ο δικαιούχος επιλέξει την κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό θα λάβει σε 65 ευρώ έναντι 40 ευρώ της προηγούμενης επιδότησης.
Για τις νησιωτικές περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της Κρήτης τα ποσά είναι αυξημένα. Οι δικαιούχοι θα λάβουν 100 ευρώ εάν επιλέξουν την ψηφιακή κάρτα και 85 ευρώ εάν επιθυμούν πληρωμή στον τραπεζικό τους λογαριασμό.
Για τις μοτοσικλέτες η επιδότηση στις ψηφιακές κάρτες θα ανέλθει στα 60 ευρώ και στον τραπεζικό λογαριασμό των δικαιούχων στα 45 ευρώ. Ειδικά για τις νησιωτικές περιοχές, για τις μοτοσικλέτες οι δικαιούχοι θα λάβουν 70 ευρώ με την ψηφιακή κάρτα και 55 ευρώ στον τραπεζικό λογαριασμό.
Γενικά, με τη χρήση της ψηφιακής κάρτας η επιδότηση αυξάνεται κατά 15 ευρώ έναντι των 5 ευρώ την προηγούμενη φορά.
Η επιδότηση ανέρχεται σε 0,44 ευρώ/λίτρο για την ηπειρωτική Ελλάδα και 0,56 ευρώ/λίτρο για τις νησιωτικές περιοχές. Τα 180 λίτρα βενζίνης για το τρίμηνο που επιδοτούνται, αντιστοιχούν σε δρομολόγιο 600 χιλιομέτρων τον μήνα. Ενώ, με την επιδότηση η τιμή της βενζίνης θα μειωθεί σε κάτω από 2 ευρώ το λίτρο. Το συνολικό κόστος του μέτρου αυτού ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, συνεχίζεται και για το επόμενο τρίμηνο η επιδότηση στην αντλία του πετρελαίου κίνησης (diesel) με 0,12 ευρώ/λίτρο ή 0,15 ευρώ/λίτρο με τον ΦΠΑ. Το κόστος ανέρχεται σε 115 εκατ. ευρώ.
Σκέρτσος: Τυχόν μείωση του ΦΠΑ ή ΕΦΚ στα καύσιμα θα προκαλούσε δημοσιονομική τρύπα
Στο μεταξύ, χθες ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, μιλώντας στην κρατική τηλεόραση, επανέλαβε το πάγιο κυβερνητικό αφήγημα, για το γιατί δεν προχωρά σε μείωση της φορολογίας στα καύσιμα.
«Μείωση της φορολογίας των καυσίμων ισοδυναμεί με επιδότηση των εισαγωγών, δηλαδή των οικονομιών άλλων χωρών που παράγουν καύσιμα, και μάλιστα, με τρόπο που δεν θα είναι στοχευμένος στα πιο αδύναμα στρώματα» είπε ο υπουργός Επικρατείας.
Ο ίδιος εξήγησε ότι η μείωση του ΦΠΑ ή του ΕΦΚ στα καύσιμα είναι ένα οριζόντιο μέτρο που έχει μεγάλο δημοσιονομικό κόστος (ετησίως αποφέρουν περίπου 6 δισ. ευρώ στα ταμεία), με εξαιρετικά αβέβαιο αποτέλεσμα για το κατά πόσο θα φτάσει τελικά στον καταναλωτή για να υποστηρίξει τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά.
Ειδικότερα όπως ανέφερε, «Τυχόν μείωση του ΦΠΑ ή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης θα προκαλούσε δημοσιονομική τρύπα, ως εκ τούτου όσοι εισηγούνται αυτές τις προτάσεις, θα πρέπει να μας πουν από πού θα βρουν τα λεφτά, ποιους φόρους θα αυξήσουν για να καλύψουν την τρύπα στα δημόσια έσοδα».
«Η μείωση της φορολογίας καυσίμων ως μέτρο κρίνεται αναποτελεσματικό για την αντιμετώπιση του προβλήματος και όσοι το υποστηρίζουν θα πρέπει να εξηγήσουν ποιοι φόροι προτείνουν να αυξηθούν συμπληρωματικά» είπε ο υπουργός ενώ ανέφερε το επιχείρημα που έχουν επαναλάβει πολλά κυβερνητικά στελέχη ότι «Ως οριζόντιο μέτρο θα ωφελήσει περισσότερο τους πλουσιότερους που καταναλώνουν περισσότερη βενζίνη από τους φτωχότερους για τους οποίους η διαφορά θα είναι οριακή».