Στον νομό Ρεθύμνου προβλέπονται εργασίες ύψος 7 εκ. ευρώ
Μετά από ένα και πλέον χρόνο γραφειοκρατικών διαδικασιών λόγω των προσφυγών όπου είχαν κατατεθεί από τους δυο ενδιαφερόμενους ανάδοχους στον διαγωνισμό του έργου οδικής ασφάλειας που αφορά στο σύνολο του επαρχιακού οδικού δικτύου του νησιού, ανοίγει πλέον ο δρόμος για την υλοποίησή του.
Ήδη με απόφασή της η Περιφερειακή Επιτροπή με πρόεδρο τη Μαρία Λιονή στη συνεδρίασή της την Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου, προχώρησε στην κατακύρωση της σύμβασης του έργου με τίτλο «Βελτίωση οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας περιφέρειας Κρήτης» του υποέργου: «Βελτίωση οδικής ασφάλειας της Π.Ε.Ο. 90 στο οδικό τμήμα από Καστέλι Κισσάμου έως Καλό Χωριό Λασιθίου, στον μειοδότη, με την επωνυμία «Οδός Ανώνυμη Τεχνική Εργοληπτική Κατασκευαστική Οικοδομική Λατομική Χωματουργική Εμπορική Τουριστική Εταιρεία Παραγωγής και Εμπορίας Εναλλακτικών Μορφών Ενέργειας» με δ.τ. ΟΔΟΣ ΑΤΕ, ο οποίος προσέφερε τη χαμηλότερη τιμή με ποσοστό μέσης έκπτωσης 39,84%, ποσό προσφοράς 13.295.578,18€ χωρίς ΦΠΑ και 16.486.516,94€ με Φ.Π.Α. 24% ο οποίος και πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις συμμετοχής του στον διαγωνισμό.
Υπενθυμίζεται ότι η διαδικασία καθυστέρησε περίπου ένα χρόνο λόγω των προσφυγών που κατατέθηκαν μεταξύ των δύο υποψηφίων αναδόχων τόσο προδικαστικά όσο και στο ΣΤΕ.
Το έργο αυτό που αφορά το σύνολο του επαρχιακού οδικού δικτύου του νησιού είναι ζωτικής σημασίας για ολόκληρη την Κρήτη και έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Όπως ανέφερε η πρόεδρος της περιφερειακής επιτροπής αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή αποτελεί ένα σημαντικό έργο για το νησί αλλά και για την Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου στην οποία αντιστοιχούν περί τα 7 εκ. ευρώ. Πολύ σύντομα η περιφέρεια θα προχωρήσει στην υπογραφή της σύμβασης για να μπορέσει να ξεκινήσει το σημαντικό αυτό οδικό έργο που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ασφαλτοστρώσεις, νέες διαγραμμίσεις προστατευτικά στηθαία και σήμανση, οριζόντια και κάθετη.
Το έργο
Η Παλιά Εθνική Οδός της αποτελεί υφιστάμενη οδό που εκτείνεται κατά μήκος της βόρειας ακτογραμμής του νησιού, από το Καστέλι Κισσάμου Χανίων έως το Καλό Χωριό Λασιθίου. Η Π.Ε.Ο.90 κατά τμήματα έχει αναβαθμιστεί από τον ΒΟΑΚ. Έχει συνολικό μήκος 275 χλμ. περίπου και συνδέει τις πρωτεύουσες των τεσσάρων Περιφερειακών Ενοτήτων (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Άγιος Νικόλαος) και τα αεροδρόμια καθώς και τα σπουδαιότερα λιμάνια της Κρήτης.
Η Π.Ε.Ο. ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1911 και ολοκληρώθηκε το 1925. Η κατασκευή του ΒΟΑΚ ξεκίνησε την περίοδο 1967-1972 με υλοποίηση δίιχνης διατομής 12,50 μ. στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο και στενότερων στα υπόλοιπα τμήματα. Ο σκοπός της κατασκευής της οδού επετεύχθη, αφού βοήθησε στη συνδεσιμότητα των περιοχών και στην οικονομική ανάπτυξη της Κρήτης.
Η Π.Ε.Ο. 90, έχει βαρύ ιστορικό θανάτων και βαριά τραυματισμών που οφείλονται σε τροχαία ατυχήματα. Η ανάγκη λήψης μέτρων για τη βελτίωση του παρεχόμενου επιπέδου οδικής ασφάλειας της Π.Ε.Ο. κρίνεται επιτακτική λόγω:
α) Του υψηλού αριθμού ατυχημάτων που έχουν καταγραφεί στην Π.Ε.Ο. τα τελευταία χρόνι.,
β) Των ιδιαίτερα δυσμενών επιπτώσεων των ατυχημάτων αυτών (μεγάλο ποσοστό νεκρών και βαριά
τραυματιών) και
γ) Της εν γένει κακής κατάστασης της Π.Ε.Ο. κατά τμήματα.
Το συνολικό μήκος του έργου είναι 122 χλμ. και αποτελείται από τα κάτωθι τμήματα:
Α/Α Περιγραφή | Μήκος (χλμ.) |
1 Αγ. Νικόλαος – Παχειά Άμμος | 20,70 |
2 Μάλια – Νεάπολη | 18,09 |
3 Τομπρούκ – Κακό Όρος | 2,67 |
4 Αρόλιθος – Ξεροπόταμος | 6,85 |
5 Κολυμβάρι – Κολένη | 12,06 |
6 Περιβόλια Ρεθύμνου – Κόμβος Ανωγείων | 61,63 |
ΣΥΝΟΛΟ | 122 |
Από τα 122,05 χλμ. του συνολικού μήκους, τα 31,65 χλμ. είναι αστικά. |
Οι παρεμβάσεις στον νομό Ρεθύμνου
Σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή για τον νομό Ρεθύμνου έχουν προβλεφθεί παρεμβάσεις στο επαρχιακό οδικό δίκτυο από τα Περιβόλια Ρεθύμνου έως τον Κόμβος Ανωγείων.
Αναλυτικά, οι παρεμβάσεις θα υλοποιηθούν στα παρακάτω τμήματα:
Οικισμοί | Μήκος (μ.) |
1) Ρέθυμνο: | 900 |
2) Περιβόλια: | 1.900 |
3) Πλατανιάς: | 1.050 |
4) Aδελιανός Κάμπος: | 1.806 |
5) Πηγιανός Κάμπος: | 2.050 |
6) Σφακάκι: | 1.308 |
7) Σταυρωμένος: | 1.440 |
8) Νέα Μαγνησία: | 500 |
9) Βιρανεσκοπή: | 280 |
10) Χάνι Αλεξάνδρου: | 540 |
11) Πέραμα: | 1.375 |
12) Δαφνέδες: | 360 |
13) Μουρτζανά: | 430 |
14) Κάμπος Απλαδιανών: | 700 |
15) Χελιανά: | 270 |
16) Κάμπος Δοξαρού: | 450 |
17) Μακρυγιάννης: | 210 |
18) Δροσιά: | 705 |
19) Αλοϊδιανό Χάνι: | 470 |
20) Δαμάστα: | 415 |
21) Μάραθος: | 620 |
Οι επεμβάσεις περιλαμβάνουν βραχυπρόθεσμα μέτρα βελτίωσης οδικής ασφάλειας (συμπλήρωση σήμανσης, στηθαία ασφαλείας, αποκατάσταση βλαβών οδοστρώματος, διαβάσεις πεζών, κλαδοκοπές, καθαρισμός τεχνικών, κατασκευή πεζοδρομίων με παροχές για ΑΜΕΑ σε αστικά τμήματα, κ.λπ.).
Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι η υλοποίηση των παραπάνω επεμβάσεων δεν απαιτεί απαλλοτριώσεις και αδειοδοτήσεις από άλλους φορείς, ενώ περιλαμβάνει συγκεκριμένες εργασίες μικρής κλίμακας σε μέγεθος και κόστος.
Παράλληλα, στα σχέδια της μελέτης καταγράφεται το σύνολο των προτεινόμενων επεμβάσεων με σκοπό τη βελτίωση των χαρακτηριστικών της οδικής ασφάλειας στην περιοχή.
Στις εισόδους των οικισμών – οικιστικών πυκνώσεων έχει προβλεφθεί ειδική διαμόρφωση, με πρόσθετα μέτρα προειδοποίησης και περιορισμού της ταχύτητας όπως ακουστικές ταινίες, κατάλληλη κατακόρυφη σήμανση και περιορισμό των λωρίδων κυκλοφορίας σε μία λωρίδα ανά κατεύθυνση. Παράλληλα η μελέτη προβλέπει να γίνει αποκατάσταση φθορών οδοστρώματος ενώ όπου είναι απαραίτητο για τη βελτίωση της ορατότητας και για λόγους συντήρησης προτάθηκαν κλαδοκοπές και φυτοκοπές της παράπλευρης βλάστησης και καθαρισμός των τάφρων κατά μήκος της επαρχιακής οδού. Παράλληλα περιλαμβάνει νέες πληροφοριακές πινακίδες. Σε κάποιους από τους κόμβους χωρίς επαρκή οδοφωτισμό προτείνεται η προσθήκη οδοφωτισμού προκειμένου να βελτιωθεί η αναγνωρισιμότητα του κόμβου. Τα φθαρμένα φωτιστικά θα αντικατασταθούν με φωτιστικά τύπου LED. Στα πεζοδρόμια των οδών της μελέτης προβλέπεται είτε κατασκευή νέων πεζοδρομίων είτε ανακατασκευή των υφιστάμενων.
Θα διατηρηθούν οι υφιστάμενες εγκάρσιες κλίσεις των πεζοδρομίων (κατά κανόνα εγκάρσια κλίση έως 2%). Στους πεζόδρομους, όπως σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους πόλεων και οικισμών, που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών, επιβάλλεται ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, που χρησιμοποιείται για τη συνεχή, ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία κάθε κατηγορίας χρηστών, με απαραίτητο ελάχιστο πλάτος 1,50 m (του κρασπέδου μη συνυπολογιζόμενου) ελεύθερο από κάθε είδους σταθερό ή κινητό εμπόδιο και μέγιστη αποδεκτή εγκάρσια κλίση 2%.