Με την τελευταία κινητικότητα που πραγματοποιήθηκε τον Μάιο 2023 έπεσε η αυλαία για το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ KA229 «Rebuilding Education with Mind Games», το οποίο υλοποίησε το 13ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου κατά το σχολικό έτος 2022-2023. Το εν λόγω Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Σύμπραξης Σχολείων για τη Συνεργασία, Καινοτομία και Ανταλλαγή Καλών Πρακτικών ξεκίνησε να υλοποιείται τον Σεπτέμβριο του 2022 και συμμετείχαν εκτός από το 13ο Δημοτικό Ρεθύμνου τα σχολεία Colegiul National de Informatica Matei Basarab από τη Ρουμανία, Yedi Kuyular Ilkokulu από τη Τουρκία, Direszione Didatiica “III Circolo Baldo Bonsignore” της Ιταλίας και Agrupamento de Escolas Trigal de Santa Maria από τη Πορτογαλία.
Στόχος του προγράμματος ήταν η μαθησιακή διαδικασία να γίνει πιο άμεση, ελκυστική, παιγνιώδης και αποτελεσματική με τη χρήση και την ενσωμάτωση στην εκπαιδευτική διαδικασία παιχνιδιών (πνευματικών, φυσικών και ψηφιακών) σε θεματικές που άγγιζαν ευρύτερα κοινωνικά προβλήματα όπως αειφορία, ενεργός πολίτης, δημοκρατικές αξίες, ανάδειξη και προστασία της πολιτισμικής κληρονομιάς.
Η 1η διεθνική συνάντηση φιλοξενήθηκε στο Colegiul National de Informatica Matei Basarab στην πόλη Râmnicu Vâlcea της Ρουμανίας, μιας πόλης ιδιαίτερης ομορφιάς και γραφικότητας, όπου οι συμμετέχοντες, εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν, να αλληλοεπιδράσουν μέσα και έξω από το σχολικό περιβάλλον, να πάρουν μέρος σε τουρνουά παιχνιδιών και διαγωνισμό ρομποτικής που είχε διοργανώσει η χώρα υποδοχής και βέβαια να επισκεφθούν αξιοθέατα και να γνωρίσουν σημαντικά εκπαιδευτικά, πολιτιστικά και ιστορικά στοιχεία της χώρας.
Τον Δεκέμβριο 2022 το σχολείο μας υποδέχτηκε στο Ρέθυμνο τους εταίρους του προγράμματος στη 2η διακρατική εβδομάδα κινητικότητας. Κατά τη διάρκεια της φιλοξενίας οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές/τριες και οι γονείς του σχολείου μας διοργάνωσαν εκδηλώσεις ανάδειξης και γνωριμίας του τοπικού πολιτισμού. Παρουσιάσεις παραδοσιακών παιχνιδιών, παιχνίδια φυσικά, ψηφιακά, επιτραπέζια, εικονικής πραγματικότητας, επισκέψεις σε χώρους ενδιαφέροντος όπως ο αρχαιολογικός χώρος της Κνωσσού, το Μουσείο Αρχαίας Τεχνολογίας, το Κέντρο Επιστήμης και Τεχνολογίας “Science in the City” αλλά και το Εργαστήριο Διδακτικής Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης ήταν μόνο μερικές από τις δράσεις που έλαβαν χώρα κατά την εβδομάδα αυτή. Πολύτιμοι αρωγοί,και τους ευχαριστούμε θερμά, ο Όμιλος Βρακοφόρων Κρήτης, το Κέντρο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων Ρεθύμνου που στήριξαν με προθυμία την ατζέντα φιλοξενίας και οργάνωσαν ενδιαφέρουσες δραστηριότητες που πρόσθεσαν πολύτιμες εμπειρίες στους συμμετέχοντες.
Τον Φεβρουάριο μια ομάδα από 2 εκπαιδευτικούς και 4 μαθητές/τριες ταξίδεψαν στην πόλη Braga της Πορτογαλίας, όπου είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό σύστημα, να αλληλεπιδράσουν με εκπαιδευτικούς και μαθητές, να πάρουν μέρος σε τουρνουά επιτραπέζιων παιχνιδιών, να επισκεφτούν τα εντυπωσιακά αξιοθέατα της πόλης, να περιηγηθούν και να γνωρίσουν, παίζοντας ένα ανακαλυπτικό παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού, την ιστορική πόλη Guimarães και το γραφικό Porto.
Η τελευταία κινητικότητα, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Μάιο στην πόλη Mazara del Vallo της Ιταλίας σηματοδότησε και τη λήξη του Ευρωπαϊκού Σχεδίου “Rebuilding Education with Mind Games” κατά τη διάρκεια του οποίου οι μαθητές και οι μαθήτριες των χωρών που συμμετείχαν προσάρμοσαν και ενσωμάτωσαν παραδοσιακά και σύγχρονα παιχνίδια μέσα στα διάφορα διδακτικά αντικείμενα, δημιούργησαν δικά τους πρωτότυπα παιχνίδια, πειραματίστηκαν, διαγωνίστηκαν, συνομίλησαν και αστειεύτηκαν. Αντάλλαξαν πληροφορίες και γνώσεις με τους συμμαθητές τους από τις άλλες χώρες, ανέπτυξαν τις κοινωνικές και διαπολιτισμικές τους δεξιότητες αλλά και την έννοια του ενεργού παγκόσμιου πολίτη.
Ολοκληρώνοντας έναν κύκλο 2 Ευρωπαϊκών προγραμμάτων ΚΑ2 και αξιολογώντας τον αντίκτυπο που αφήνουν, είναι σαφές για το σχολείο μας ότι η ανταλλαγή εμπειριών και εκπαιδευτικών μεθόδων, καθώς και η επαφή με διαφορετικές κουλτούρες και εκπαιδευτικά συστήματα ενισχύει το αίσθημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας, άρει τις προκαταλήψεις, ανοίγει δίαυλους επικοινωνίας και επιβεβαιώνει ότι το πρόγραμμα Erasmus+ είναι ένα σπουδαίο εκπαιδευτικό κεφάλαιο για το ελληνικό και το ευρωπαϊκό σχολείο.
Η Διεύθυνση του 13ου Δημοτικού Σχολείου