Την πλήρη και κάθετη αντίθεση τους στο ενδεχόμενο συστέγασης του 4ου νηπιαγωγείου Ρεθύμνου στους χώρους του 5ου Δημοτικού Σχολείου εκφράζουν οι εκπαιδευτικοί του δημοτικού επισημαίνοντας τα προβλήματα αλλά και τους κινδύνους πρόκλησης ατυχημάτων για τα νήπια.
Σε επιστολή που υπογράφουν 19 Εκπαιδευτικοί του 5ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνης ,με αποδέκτες της Δημοτική Επιτροπή Παιδείας Δήμου Ρεθύμνης και κοινοποίηση στον Δήμαρχο ,τον Αντιδήμαρχο Παιδείας , τα Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου , τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών ,τον Διευθυντή Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Ρεθύμνης και τον Σύλλογο Εκπ/κών Α/θμιας Εκπ/σης αναφέρεται:
«Με έκπληξη και ανησυχία πληροφορηθήκαμε την αδυναμία συνέχισης λειτουργίας του 4ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνου στο κτήριο που στεγάζεται επί της οδού Διογένους Απολλωνιά του αρ.6 λόγω έξωσης και την πρόταση για συστέγαση αυτού στο κτήριο όπου λειτουργεί εδώ και δεκαετίες το 5ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνης. Την ως άνω πρόταση δεν αποδεχόμαστε, αφού θεωρούμε ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την ομαλή συστέγαση των σχολικών μονάδων του 5ου Δημοτικού Σχολείου και του 4ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνης, καθώς δυσχεραίνεται η εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία τους. Βάσει του αναριθμημένου άρθρου 12 (πρώην 15) του Π.Δ. 18/2018 ( Α’31), η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών και ειδικότερα το τμήμα Α’ Μελετών έχει ρόλο επιτελικό ως προς τη σχολική στέγη και αφορά αποκλειστικά στον προσδιορισμό των χώρων των σχολικών συγκροτημάτων ως προς το είδος, τον αριθμό και το μέγεθος αυτών. Τα ανωτέρω στοιχεία αποτυπώνονται στα κτηριολογικά προγράμματα τα οποία εκπονούνται και εγκρίνονται κατόπιν σχετικού αιτήματος του αρμόδιου δήμου συνοδευόμενου από σειρά στοιχείων σχετιζόμενων με την προς εξέταση σχολική μονάδα. Επίσης, με την εγκύκλιο 133751/ΣΤ1/29-10-2009 καθορίστηκαν τα βασικά προαπαιτούμενα στοιχεία για την εκπόνηση και έγκριση Κτηριολογικών Προγραμμάτων με σκοπό την ανέγερση, την προσθήκη σε υφιστάμενη δομή, τη μεταστέγαση μονάδας σε κενό σχολικό κτήριο ή σε κτήριο προς μίσθωση, όπως επίσης τη συστέγαση σχολικής μονάδας με άλλη. Τα εγκεκριμένα Πρότυπα Κτηριολογικά Προγράμματα λειτουργούν υποστηρικτικά για τις δημοτικές αρχές προκειμένου να προβούν στη κατάλληλη επίλυση των στεγαστικών προβλημάτων των σχολικών μονάδων. Σε περίπτωση δε κατά την οποία η δυναμικότητα της προς στέγαση σχολικής μονάδας διαφοροποιείται σημαντικά ως προς τη προβλεπόμενη δυναμικότητα των Πρότυπων Κτηριολογικών Προγραμμάτων ή πρόκειται για Ειδική Εκπαιδευτική μονάδα (π.χ. Ειδικής Αγωγής, Μουσικά, Καλλιτεχνικά και Επαγγελματικά Λύκεια), απαιτείται η εξ αρχής εκπόνηση Κτηριολογικού Προγράμματος από το τμήμα Α΄ Μελετών. Ενόψει των ανωτέρω και προκειμένου να εκπονηθεί και εγκριθεί ένα ορθό και πλήρως αιτιολογημένο Κτηριολογικό Πρόγραμμα από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ρεθύμνης για τη βιώσιμη εύρεση λύσης στέγασης του 4ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνης θα θέλαμε να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη οι κάτωθι ισχυρισμοί μας, οι οποίοι εδράζονται στην πολυετή εμπειρία που έχουμε αποκομίσει σχετικά με την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία μίας σχολικής μονάδας στην πράξη.
Κατά πρώτο και κύριο λόγο το ενδεχόμενο μίας συστέγασης των δύο προαναφερόμενων σχολικών μονάδων θέτει πολύ σοβαρά θέματα ασφάλειας των μαθητών τόσο του Δημοτικού Σχολείου όσο και του Νηπιαγωγείου, καθώς πολλαπλασιάζεται ο κίνδυνος πρόκλησης ατυχημάτων λόγω του πολύ μικρού αύλειου χώρου, ο οποίος δεν επαρκεί για ορθή κάλυψη των αναγκών προαύλισης ούτε καν των μαθητών του 5ου Δημοτικού Σχολείου αποκλειστικά και μόνο. Το σχολείο μας διαθέτει μόνο μία αυλή και μία μόνο έξοδο για όλη τη σχολική κοινότητα, οπότε είναι αναπόφευκτο κατά τα διαλείμματα να υπάρχει συνωστισμός και να πολλαπλασιάζεται ο κίνδυνος πρόκλησης ατυχημάτων, καθώς στον ίδιο χώρο θα συνυπάρχουν παιδιά ηλικίας από 4 έως 12 ετών, τα οποία τρέχουν, σπρώχνονται, συχνά πέφτουν το ένα πάνω στο άλλο και γενικότερα δεν είναι πάντα σε θέση να ελέγχουν την κίνησή τους. Τέλος, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη των αρμοδίων αρχών ότι πρόκειται για πολυώροφο κτίριο, οπότε υπάρχει το ενδεχόμενο ένας μαθητής του νηπιαγωγείου να διαφύγει της προσοχής των εκπαιδευτικών και να ανέλθει σε κάποιο όροφο με κίνδυνο να πέσει και να χτυπήσει είτε από τις σκάλες είτε από τα κάγκελα. Στο σημείο αυτό, μάλιστα, θα πρέπει να τονιστεί ότι δεν υπάρχει ο απαιτούμενος χώρος για τη δημιουργία ενός ξεχωριστού προαύλιου χώρου για τους μαθητές του νηπιαγωγείου, κατάλληλου και απαραίτητου για την κάλυψη των ειδικότερων αναγκών τους για παιχνίδι και ειδικές δραστηριότητες προσαρμοσμένες στην ηλικία και το νοητικό και συναισθηματικό στάδιο ανάπτυξής τους. Θα πρέπει, επίσης, να υπογραμμιστεί το γεγονός ότι το κυλικείο που λειτουργεί εντός των εγκαταστάσεων του σχολείου μας εξυπηρετεί και τους μαθητές του Μουσικού Γυμνασίου – Λυκείου. Γίνεται, επομένως, εύκολα αντιληπτό ότι πολλαπλασιάζεται ο κίνδυνος πρόκλησης ατυχημάτων, καθώς στον ίδιο χώρο θα συνυπάρχουν παιδιά ηλικίας από 4 έως 18 ετών. Σύμφωνα με την υπό έγκριση πρόταση θα παραχωρηθούν για τη λειτουργία του 4ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνης δύο ισόγειες σχολικές αίθουσες, όπου στεγάζονταν μέχρι φέτος οι μαθητές της Α΄ τάξης κι ένα τμήμα του Ολοήμερου Προγράμματος. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές του ενός τμήματος της Α΄ τάξης θα είναι αναγκασμένοι να κάνουν μάθημα σε μία αίθουσα χωρίς το απαραίτητο φως και εξαερισμό και άρα ακατάλληλη για διδασκαλία, η οποία τα τελευταία 10 τουλάχιστον χρόνια χρησιμοποιείται σαν αίθουσα τραπεζαρίας για τους μαθητές του Ολοήμερου Τμήματος. Περαιτέρω, η παραχώρηση στο νηπιαγωγείο της αίθουσας, όπου μέχρι σήμερα λειτουργούσε το Ολοήμερο Τμήμα, θα καθιστά πλέον ανέφικτη τη χρήση αυτής από τμήματα, των οποίων κάποιος μαθητής λόγω ατυχήματος (π.χ. κάταγμα ποδιού) αδυνατεί να ανέβει από τις σκάλες στην «κανονική» τάξη του τμήματος. Επιπλέον, η συστέγαση των δύο σχολικών μονάδων στην πράξη ουσιαστικά θα παρεμποδίσει την ορθή και ομαλή διενέργεια του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής αλλά και άλλων δραστηριοτήτων του σχολείου, όπως προβών για την παρέλαση, εορταστικών εκδηλώσεων, τελετών αποφοίτησης κλπ. λόγω έλλειψης χώρου, ενώ θα δυσχεράνει και την εύρυθμη λειτουργία της βιβλιοθήκης, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του προγράμματος του σχολείου μας. Χαρακτηριστικό και ενδεικτικό της ορθότητας και βασιμότητας των ισχυρισμών μας αποτελεί το γεγονός ότι σε κανένα άλλο σχολικό κτήριο εντός της Π.Ε. Ρεθύμνης δε συστεγάζονται δύο σχολεία με κοινό αύλειο χώρο. Είμαστε πεπεισμένοι ότι μία ενδεχόμενη απόφαση συστέγασης του 5ου Δημοτικού Σχολείου και του 4ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνης θα έχει δυσμενέστατες συνέπειες τόσο για την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία και των δύο σχολείων όσο και για το επίπεδο και την ποιότητα της παρεχόμενης μόρφωσης και καλλιέργειας της προσωπικότητας των παιδιών μας. Οι εκπαιδευτικοί θα έπρεπε να υποστηρίζονται υλικά και ηθικά κατά την εκτέλεση του λειτουργήματός τους και όχι να υποβαθμίζεται και να απαξιώνεται το έργο τους με τέτοιες ενέργειες και αποφάσεις. Το βασικότερο και πιο λυπηρό, όμως, είναι ότι με τέτοιες πρακτικές υπονομεύεται το μέλλον των παιδιών μας και παραβιάζονται κατάφωρα τα δικαιώματά τους στη μόρφωση, στο παιχνίδι και στην ομαλή και πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους τόσο σε επίπεδο γνώσεων όσο και σε επίπεδο κοινωνικών δεξιοτήτων. Τέλος, η λήψη μίας τέτοιας απόφασης συστέγασης των δύο σχολικών μονάδων υπό αυτές τις συνθήκες μας αφήνει εκτεθειμένους νομικά και ποινικά σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος, οπότε κι εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να προειδοποιήσουμε τους αρμόδιους για τις δυσμενείς συνέπειες ενός τέτοιου εγχειρήματος, καθώς τίθενται σοβαρότατα ζητήματα ασφάλειας των μαθητών, ώστε έκαστος αυτών να αναλάβει την ευθύνη που του αναλογεί, καθώς υπεύθυνοι για την ασφάλεια των μαθητών στις σχολικές μονάδες δεν είναι μόνο οι διδάσκοντες, αλλά και όλοι εκείνοι που λαμβάνουν τις τελικές αποφάσεις σχετικά με τη στέγαση των σχολικών μονάδων σε ακατάλληλες εγκαταστάσεις. Για όλους τους παραπάνω λόγους εκφράζουμε την πλήρη και έντονη αντίθεσή μας στο ενδεχόμενο συστέγασης του 5ουΔημοτικού Σχολείου και του 4ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνης».