Παράλογο και αχρείαστο χαρακτηρίζουν οι οδηγοί ταξί στο Ρέθυμνο, το αυτοκόλλητο με την αναγραφή της διαθεσιμότητας POS, που υποχρεούνται να τοποθετήσουν άμεσα στα οχήματά τους. Το αυτοκόλλητο σήμα, με διαστάσεις 25×12 εκατοστά γράφει σε ελληνικά και αγγλικά, τις υποχρεώσεις του οδηγού για αποδοχή ηλεκτρονικών πληρωμών και έκδοση αποδείξεων και το δικαίωμα του πελάτη να μην πληρώσει αν δεν λάβει τη σχετική απόδειξη. Ωστόσο, από τον Ιανουάριο του 2024, έγινε υποχρεωτικό για όλους τους οδηγούς η κατοχή μηχανήματος POS και οι οδηγοί ταξί θεωρούν περιττό το αυτοκόλλητο. Επιπλέον, όπως υποστηρίζουν το αυτοκόλλητο όπως προβλέπει η νομοθεσία, πρέπει να τοποθετηθεί στο πίσω δεξί τζάμι του οχήματος, γεγονός που κατά τους οδηγούς, θέτει ζητήματα ασφάλειας καθώς όπως αναφέρουν έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η πλειοψηφία των οδηγών δεν φαίνεται να αντιμετωπίζει πρόβλημα με την τοποθέτηση της σχετικής σήμανσης στο εξωτερικό κομμάτι του αυτοκινήτου τους, ωστόσο θεωρεί απαραίτητη την προσαρμογή του μεγέθους του σε διαστάσεις μικρής καρτέλας.
Παράλληλα, οι οδηγοί ταξί συνεχίζουν να διαμαρτύρονται για τη δυσκολία που προκύπτει από τη χρήση του POS, καθώς τα τα μηχανήματα πολλές φορές κολλάνε, δεν έχουν σύνδεση με το διαδίκτυο και εμφανίζουν τεχνικά προβλήματα. Οι περισσότεροι από τους οδηγούς ταξί που μίλησαν στα «Ρ.Ν.», αναφέρθηκαν στη δυσλειτουργικότητα των συστήματος ηλεκτρονικών πληρωμών και στα καθημερινά προβλήματα. Περίπου οκτώ στις δέκα πληρωμές γίνονται με μετρητά, ωστόσο όπως δηλώνουν οι οδηγοί ταξί στα «Ρ.Ν.», η χρήση POS μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλες αναμονές, αναζήτηση τοποθεσίας με σήμα, ακόμα και απώλεια της αμοιβής τους. Όπως σημειώνουν, όταν δεν υπάρχει σήμα ή το POS έχει δυσλειτουργίες, δεν μπορούν να καθυστερήσουν τον πελάτη, που βιάζεται να φτάσει στον προορισμό του.
Δεν θα βάλουμε αυτοκόλλητα μέχρι να εξεταστεί το αίτημά μας
Όπως λένε οι οδηγοί ΤΑΞΙ του Ρεθύμνου δεν θα βάλουν αυτοκόλλητα μέχρι να εξεταστεί το αίτημά τους. Ο Πέτρος Περδικάκης, πρόεδρος του Σωματείου Ταξί στο Ρέθυμνο και γραμματέας στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ταξί Κρήτης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» σημείωσε τη διαφωνία του Σωματείου με το αυτοκόλλητο, όχι τόσο για το περιεχόμενό του, αλλά κυρίως για τους πρακτικούς κινδύνους που δημιουργεί στην οδηγική καθημερινότητα. «Τα αυτοκόλλητα θα έπρεπε να έχουν ήδη τοποθετηθεί, αλλά το θέμα είναι ότι εμείς αντιδρούμε, καθώς το νέο νομικό πλαίσιο αντιφάσκει με τον Κ.Ο.Κ. Οι διαστάσεις 25×12 είναι τεράστιες και καλύπτουν ολόκληρη την επιφάνεια του πίσω δεξιού παραθύρου. Ο Κ.Ο.Κ. λέει ότι εμπρόσθια και πλευρικά τζάμια πρέπει να μην καλύπτονται ούτε από αυτοκόλλητα, ούτε από τίποτε άλλο, προκειμένου να μπορείς να περάσεις Κ.Τ.Ε.Ο. Επίσης είναι και το ζήτημα της ορατότητας. Εμείς δεν έχουμε πρόβλημα με τα αυτοκόλλητα, θέλουμε να βάλουμε, έτσι και αλλιώς έχουμε όλοι τα POS».
Την ίδια ώρα, ο κ. Περδικάκης υπογράμμισε το αίτημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί για αντικατάσταση των προβλεπόμενων αυτοκόλλητων και την έλλειψη βεβαιώσεων για ασφάλεια στον δρόμο. Ζήτησε επίσης, το πράσινο φως κυκλοφορίας, από επίσημους φορείς και τα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων. «Έχουμε κάνει ένα αίτημα στο υπουργείο Μεταφορών, όσον αφορά το πρόβλημα με τον Κ.Ο.Κ., ζητώντας μείωση των διαστάσεων και ασφάλεια ότι η συγκεκριμένη διαδικασία είναι νόμιμη και δεν θα δημιουργήσει προβλήματα στους οδηγούς. Προτείνουμε μικρότερη διάσταση, ακόμα και σε ένα εμφανές σημείο στο εσωτερικό κομμάτι του αυτοκινήτου. Μέχρι να εξεταστεί το αίτημά μας, δεν θα βάλουμε αυτοκόλλητα, μετά από απόφαση της Ομοσπονδίας, των σωματείων και των περιφερειακών συμβουλίων ταξί».
Ο Δημήτρης, οδηγός ταξί στο Ρέθυμνο μιλώντας στα «Ρ.Ν.» δήλωσε: «Όλοι οι οδηγοί έχουμε υποχρεωτικά POS. Το ξέρουν όλοι αυτό, είτε έχουν αυτοκόλλητο είτε όχι. Εγώ και όλοι οι συνάδελφοι χρησιμοποιούμε βάση νόμου το POS, γιατί αν σε σταματήσει ο τροχονόμος, είναι πρόστιμο 1.000 ευρώ. Δεν μπορείς να πεις δεν έχω POS, γιατί ο πελάτης μπορεί να σου κάνει καταγγελία. Το αυτοκόλλητο θεωρώ είναι περιττό, από τη στιγμή που έτσι και αλλιώς όλα τα ταξί υποχρεούνται να έχουν POS. Αν γίνει υποχρεωτικό πάντως, θα το βάλουν όλοι».
Από την άλλη πλευρά, ο Κώστας, επίσης οδηγός ταξί αναφέρθηκε στην επικινδυνότητα της οδήγησης με το αυτοκόλλητο και επεσήμανε την έλλειψη χρησιμότητάς του. «Το αυτοκόλλητο είναι μεγάλων διαστάσεων και είναι επικίνδυνο για την οδήγηση. Όταν δεν μπορείς να δεις τη μισή πλευρά του πίσω τζαμιού, τότε αυτό είναι επικίνδυνο και περιοριστικό. Μας ζητάνε να βάλουμε ένα αχρείαστο αυτοκόλλητο και να διακινδυνεύσουμε τη μεταφορά τη δική μας και των επιβατών μας. Το αυτοκόλλητο σε τι θα χρησιμεύσει; Θα ξεχωρίζουν οι νόμιμοι από τους παράνομους; Όλοι έχουμε POS, από τη στιγμή που υπάρχει πρόστιμο στα 2.000 ευρώ, σε περίπτωση παράβασης».
«Βραχνάς» η χρήση POS για τους οδηγούς
Η υποχρεωτική χρήση POS, κατοχυρώθηκε νομικά από τις αρχές του 2024 και τα υπέρογκα πρόστιμα στους παραβάτες, ήταν αρκετά για να εξασφαλίσουν τη συμμόρφωση όλων των οδηγών. Ωστόσο, η νέα αυτή ρύθμιση αποτέλεσε τροχοπέδη στην ομαλή λειτουργία των διαδρομών με ταξί, με τους οδηγούς να τονίζουν τις δυσκολίες που δημιουργούνται στην καθημερινότητά τους. «Τα POS είναι πλέον υποχρεωτικά για όλους και μας δημιουργούν τεράστια προβλήματα. Ούτε η ταμειακή μηχανή μπορεί να λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο που γίνεται στα καταστήματα, λόγω μετακινήσεων. Μπορεί εξαιτίας της τοποθεσίας να μην έχω ίντερνετ, οπότε να πρέπει να επιστρέψω πίσω προκειμένου να βρω που έχει σήμα. Δεν υπάρχει ταξί το Ρέθυμνο, που να μην του χρωστάνε λεφτά. Αν κολλήσει το POS, δεν μπορείς ούτε να κρατάς τον πελάτη, μέχρι να ξεκολλήσει, ούτε να τον υποχρεώσεις να πληρώσει αλλιώς», ανέφερε ο κ. Περδικάκης στα «Ρ.Ν.».
Τα τεχνικά προβλήματα του POS, αλλά και την ανάγκη για ενημέρωση των πελατών, σε ενδεχόμενο αδυναμίας πληρωμής με κάρτα, ανέφερε ο Νίκος, οδηγός ταξί στο Ρέθυμνο: «Εγώ έχω κανονικά POS και υπάρχουν αρκετοί πελάτες που πληρώνουν με κάρτα. Αν ένας οδηγός ταξί προσπαθήσει να αποφύγει την κάρτα και να πάρει μετρητά, φταίει ο πελάτης. Οφείλουν να επιμένουν. Πρέπει να καταλάβουμε ωστόσο ότι τα POS είναι ηλεκτρονικά μηχανήματα και κάποιες φορές βγάζουν προβλήματα. Μπορεί να μην έχει σήμα ή να κολλήσει ή ακόμα και να χαλάσει. Μπορεί ακόμα και να το ξεχάσεις. Οφείλεις να ενημερώσεις τον πελάτη από την αρχή ωστόσο, για να ξέρει. Από τη στιγμή που θα μπει μέσα στο όχημα ο πελάτης και δεν τον ενημερώσεις, τότε μπορεί να πληρώσει όπως θέλει».
Τέλος, ο Στέργιος, οδηγός ταξί στάθηκε στις δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και ο ίδιος στην αξιοποίηση του POS, ενώ τόνισε ότι δεν υπάρχει κάποια ουσιαστική διαφορά ανάμεσα σε κάρτα και μετρητά. «Το POS με έχει δυσκολέψει πάρα πολύ. Πολλές φορές δεν έχει καθόλου σήμα σε συγκεκριμένα σημεία και δεν ξέρω τι να κάνω. Αν είσαι τώρα μέσα στη μέσα του δρόμου και περιμένεις το σήμα που δεν έρχεται, είναι δύσκολη κατάσταση. Αναγκαστικά περιμένεις. Κατά τα άλλα, φορολογικά με επηρεάζει, αλλά όχι σε βαθμό που με ενοχλεί πολύ. Για την ώρα οι διαφορές ανάμεσα σε μετρητά και κάρτα δεν είναι μεγάλες».